Chevrolet 490: první účinná zbraň proti Fordu T

Dostupný čtyřválec Chevrolet 490 se stal vůbec prvním konkurenčním modelem, který byl schopen skutečně účinně vystoupit do boje proti „plechové Líze“.

Prodělečný zisk

Šestiválcový Chevrolet v roce 1929 poprvé v prodejích překonal značku Ford, ale byl to právě model 490, který odstartoval toto nakonec úspěšné tažení již o patnáct let dříve. Ford T, tedy „plechová Líza“, byl nesporným milníkem v dějinách amerického automobilového průmyslu a o jeho celkovém přínosu se není třeba zde dále rozepisovat. Líza ve své době zapůsobila nejen svojí příznivou cenou danou výrobou na páse, ale též snadností obsluhy včetně primitivní dvourychlstní planetové převodovky.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
První vozy Chevrolet 490 vyrobené v letech 1915 a 1916, karoserie phaeton

V roce 1915, kdy se Líza stále prodávala více než výtečně, však bylo jisté, že čas běží. V červnu roku 1915 byl představen Chevrolet 490, přičemž kombinace visutých ventilů a třístupňové převodovky s klasickým řazením byla proti Fordu T silným argumentem. Novinka od mladé Durantovy značky Chevrolet měla pérování všech kol skrze čtvrteliptická péra a kromě typické absence předních brzd zprvu postrádala i samostatnou brzdu ruční. Její úlohu totiž převzala západka na soustavě nožní brzdy působící na zadní kola.

Ford T letos oslaví své sté narozeniny

Ford T letos oslaví své sté narozeniny

Jednalo se samozřejmě o řešení poněkud nemotorné, ale jeho tvůrci byli opět hnáni snahou o co nejsnadnější ovládání vozu. Chevrolet 490 byl jednoznačně trefou do černého, neboť důvěra zákazníků rostla a prodeje se během šesti let produkce zčtyřnásobily. Když automobilku Chevrolet roku 1917 kupoval mladý koncern General Motors, pořizoval si nevědomky zároveň i hotový zlatý důl. Prodejní úspěchy kompaktního Chevroletu 490 trhaly rekordy, ale automobilka Ford měla stále obrovský náskok.

Velké plány

Cíl Billyho Duranta byl snad až šíleně odvážný, a sice pustit se do souboje s neuvěřitelně populární Lízou. Název jeho nového Chevroletu 490 odpovídal v době premiéry prodejní ceně, která tedy činila velmi podhodnocených 490 dolarů. Byla to stejná částka, za níž tehdy Ford nabízel svůj model T, přičemž zahrnovala, v dané cenové hladině nezvyklou, kompletní elektroinstalaci včetně osvětlení a startéru.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Chevrolet své vozy 490 nebyl schopen vyrábět zdaleka tak levně jako Ford

Chevrolet 490, někdy označovaný jako Four-Ninety, byl 3 510 mm dlouhý, 1 800 mm široký a 2 020 mm vysoký a stál na podvozku s rozvorem náprav 2 591 mm. Pod kapotou ukrýval řadový čtyřválec s litinovým blokem, třemi hlavními ložisky na klikovém hřídeli, odkrytými rozvody OHV a objemem 2 800 ccm, který dával 26 koní (19 kW) a otevřený vůz rozjel až na 80 km/h. Směs připravoval dvoutrsykový karburátor Zenith.

Celkově vzato, marketingový záměr to byl obdivuhodný, vždyť pro minimalizaci výrobních nákladů probíhala produkce těchto Chevroletů v pronajatých objektech, nicméně  celá strategie nám z dnešního pohledu připadá spíše jako jakési harakiri. Ačkoli byl nových Chevrolet v prvních týdnech své produkce prodáván za 490 dolarů, skutečné náklady na jeho výrobu byly o plných 150 dolarů vyšší, jelikož technologie Chevroletu nemohly konkurovat těm Fordovým.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Chevrolet 490 byl k mání v řadě verzí včetně užitkových

Těžce dotovaná cena začala automobilku záhy decimovat více, než si její představitelé dokázali představit, během prvních sedmnácti dní prodeje bylo přijato 4 661 objednávek, přičemž jen do konce roku 1915 bylo prodáno plných 62 898 vozů. Byl to fenomenální úspěch, který mladou automobilku během několika měsíců vystřelil až na sedmou pozici mezi americkými automobilkami, tedy před renomovaný Studebaker, a zapojil ji do hry „velkých hráčů“.

Smutný konec

Ekonomická situace však začala být kritická, nemluvě o tom, že Ford záhy srazil cenu své Lízy až na 440 dolarů, přičemž její výroba díky moderním technologiím stále zůstávala pohodlně rentabilní. Na rozdíl od té u Chevroletu 490. Jen několik týdnů po představení proto byla cena tohoto vozu zvýšena na 550 dolarů (k Fordům se pak již nikdy ani nepřiblížila), přičemž další úsporná opatření záhy následovala.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Model 490 se přestal vyrábět v roce 1923

Počet mosazných ozdob a doplňků klesal a k mání bylo záhy jen černé lakování jako u Fordů T. Výroba vozů řady 490 byla zastavena v roce 1923, ale útok na bezpečně kralující Ford teprve započal. Ale o tom zase někdy příště.
 

Minitest Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI DSG: Lepší než originál

VW Golf Sportsvan (minitest)

Ač se označení „sportující van“ může zdát hodně přitažené za vlasy, minimálně ve srovnání se stejně velkými crossovery a ve spojení s motorem o výkonu 150 koní to zase není takový nesmysl.

včera | Miro Mihálik | 38 příspěvků
TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 52 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků