Chcete ušetřit při koupi ojetého auta? Nekupujte si diesel!

Lidé prahnou po ojetých dieselech, protože v nich vidí značnou úsporu na palivu. Ale mnohým velmi brzy zbudou jen oči pro pláč a neuvěřitelně drahý účet za opravy.
Chcete ušetřit při koupi ojetého auta? Nekupujte si diesel!
Seznam kapitol
  1. Úvod, Opomíjený servis je cesta do pekel
  2. Záleží na stylu jízdy, Legislativa spolehlivosti nepomáhá
  3. Poslouchejte při jízdě, Samodestrukce v důsledku nasávání oleje, Vážně se to vyplatí?

Pokud jde o nákup ojetého auta, spoustě lidí se prostě zatmí před očima, jakmile vidí „oktávku v tédéíčku v kombíku“ z roku 2005 jen s 68 000 km, vyplněnou servisní knížkou a po prvním majiteli, kterým byl starší pán jezdící jen o nedělích do kostela, za sto padesát tisíc korun.

Je marné takovým lidem říkat, že s autem (a inzerátem) nebude něco v pořádku. Oni už jsou rozhodnutí, protože Octavia TDI za sto padesát tisíc je terno. Jenže výsledkem takového „zaručeně výhodného“ nákupu bývá naprostá finanční katastrofa.

Těchto 20 motorů obejděte v bazaru širokým obloukem

Těchto 20 motorů obejděte v bazaru širokým obloukem

Na zájemce o ojeté auto s turbodieselem totiž číhá několik bubáků v podobě hůře odhalitelných vážných problémů, které umí diagnostikovat jen poměrně zkušený kupující. A i jemu toho může dost uniknout. Některé potíže se dají řešit ještě docela levně, jiné vyžadují investice v řádu desetitisíců.

A nemusí jít jen o již zmíněnou na první pohled stočenou (a kdo ví, co ještě) Octavii TDI. To bychom zabředli spíše do kultury prodeje ojetých vozidel v Česku, která se sice díky medializaci některých klasických podvodů zlepšuje v síti velkých autobazarů, ale mezi soukromými prodejci – podvodníky stále ještě kvete.

Octavia 2.0 TDI najela 500.000 km. Proklepli jsme ji s expertem na ojetiny

Octavia 2.0 TDI najela 500.000 km. Proklepli jsme ji s expertem na ojetiny

Ono totiž i ojeté dieselové auto s poctivými kilometry a naprosto jasnou historií může novému majiteli udělat velkou čáru přes rozpočet, která ho vrhne do náruče zaručeně výhodných úvěrů, protože člověk potřebuje jezdit, ať to stojí, co to stojí.

Mohli bychom poradit krátce a jednoduše: Nekupujte si ojetý diesel! A jestli vás to stále nepřesvědčilo, pojďme si nejčastější problémy naftových motorů rozebrat. Třeba na nich uvidíte, že se provoz naftového auta skutečně nemusí vyplatit nebo že se vám vůbec nehodí.

Opomíjený servis je cesta do pekel

Nebo spíše na vrakoviště, abychom byli přesní... Automobilky se rády chlubí prodlouženými servisními intervaly výměny oleje, ale už z logiky věci plyne, že nechávat ve složitém přeplňovaném motoru, pracujícímu s vysokými tlaky a teplotami, olej dva roky a 30 000 km, je hloupost.

Podívejte se, jak vypadá motor Audi TT po 135 000 km bez výměny oleje

Podívejte se, jak vypadá motor Audi TT po 135 000 km bez výměny oleje

Ať výrobce doporučuje jakýkoli interval, měňte, zvláště už u ojetého auta, olej nejpozději po roce nebo 15 000 km. Pokud jezdíte po městě nebo plně naloženi, je lepší namáhanému motoru olej dopřát ještě dříve, klidně i po 10 000 km. Nájezd 20 000 km je pak naprosto hraniční.

Například motor 2.0 TDI-PD s osmiventilovou technikou na prodloužený interval dost trpí a odnáší to značným opotřebením vačkové hřídele a zdvihátek ventilů. Pokud tedy kupujete ojetého Superba druhé generace s tímto motorem, dejte si pozor.

Na dlouhé intervaly trpí třeba motor 1.3 Multijet od Fiatu nebo příbuzný 1.3 CDTI od Opelu, který měl předepsanou výměnu po neuvěřitelných 50 000 km. Přitom má motor malou, jen třílitrovou olejovou náplň. Tenhle motor neberte ani zadarmo!

Samostatnou kapitolou jsou řemenové rozvody. Některé řemeny se ani nedožily předepsaného intervalu výměny. Například Peugeot u motorů 1.4 HDI a 1.6 HDI uvádí interval 240 000 km, ale praxe ukazuje, že je lepší nepřekračovat s původními rozvody 160 000 km.

Ostuda Volkswagenu s motory TSI nekončí, nyní ostrouhalo Scirocco

Ostuda Volkswagenu s motory TSI nekončí, nyní ostrouhalo Scirocco

Aani řetěz není zárukou spolehlivosti, jak ukázal obrovský průšvih motorů TSI koncernu Volkswagen. Jenže VW nebyl sám, řetězy praskaly i oblíbeným čtyřválcovým motorům N47D20 pod kapotou vozů BMW od roku 2007. Aby toho nebylo málo, u BMW k tomu ještě praskají bloky motorů a stěny válců.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, Opomíjený servis je cesta do pekel
  2. Záleží na stylu jízdy, Legislativa spolehlivosti nepomáhá
  3. Poslouchejte při jízdě, Samodestrukce v důsledku nasávání oleje, Vážně se to vyplatí?

bazar

VW Passat 2
Rok výroby: 2012
Stav: 161 359 km
Cena: 252 000 Kč
VW Golf 1,6
Rok výroby: 2014
Stav: 84 159 km
Cena: 300 000 Kč
VW Lupo 1,7
Rok výroby: 2000
Stav: 186 955 km
Cena: 36 000 Kč
VW CC 2
Rok výroby: 2012
Stav: 107 629 km
Cena: 430 000 Kč
VW Transporter 2
Rok výroby: 2011
Stav: 175 197 km
Cena: 350 000 Kč
VW Passat 2
Rok výroby: 2008
Stav: 157 600 km
Cena: 161 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků