Chcete ušetřit palivo? Jezděte za kamionem

Pracoviště Švédského institutu silničního a dopravního výzkumu zjistilo, že jízda v autě za velkým kamionem např. při rychlosti 85 km/h a při vzdálenosti cca 50m má za následek snížení spotřeby paliva o 6-12% ve srovnání se spotřebou při jízdě samotného automobilu při stejné rychlosti.

Měření spotřeby paliva bylo prováděno zároveň s laserovým měřením vzdálenosti od vozidla jedoucího před sledovaným automobilem. Měření je možno popsat takto:

Měření bylo prováděno při jízdách s jedním automobilem značky Golf GL a jedním automobilem značky VOLVO 240. Rychlost byla udržována v rozmezí 60-110 km/h. Vzdálenost od vpředu jedoucího vozidla se pohybovala v rozmezí 32-155m.

V průzkumu byly měřeny hodnoty - spotřeba paliva, vzdálenost a rychlost - a popisován jejich vztah k působení obou základních hodnot - odporu vzduchu a spotřeby paliva. Účinky vzdálenosti byly sledovány při jízdě zkušebního automobilu za velkým kamiónem, ne však za osobními automobily.

Snížení spotřeby paliva při jízdě za velkým kamionem, ať již s přívěsem nebo bez něj, bylo následně srovnáváno se spotřebou při jízdě samotného vozidla. Bylo naměřeno snížení spotřeby ve vztahu ke vzdálenosti od vpředu jedoucího kamionu a rychlosti jízdy.

Pokud byla rychlost 70 km/h a vzdálenost 50 metrů, bylo dosaženo snížení spotřeby o 4 až 9 %, při 100 metrech to bylo jen 1 – 3 %. Při rychlosti 85 km/h a vzdálenosti 50 metrů se spotřeba snížila o 6 – 12 % a při 100 metrech to bylo o 1 až 4 %.

Dále byly získány konkrétní údaje snížení v odporu vzduchu, když jízda probíhala v určité vzdálenosti za velkým kamionem, ve srovnání s jízdou samotného auta. Při vzdálenosti 50 metrů se snížení pohybuje v rozmezí od 15 do 29 %, u vzdálenosti 95 metrů je to již téměř nevýznamných 3 až 10 %.

Ve výše uvedených procentových rozsazích pro obojí, jak spotřebu paliva tak i odpor vzduchu, byly dosaženy nižší hodnoty vozidlem Golf a vyšší vozidlem VOLVO.

Pokud jedou automobily blízko jeden za druhým, pak změna v odporu vzduchu může vést nejen ke snížení spotřeby paliva, ale také ke snížení tvorby výfukových plynů.

Zjištěný efekt by však neměl vést řidiče k tomu, aby v rámci úspor jezdili za kamiony. Taková jízda, zejména pokud trvá delší dobu, může být nebezpečná. Například řidič vozidla jedoucího za kamionem ztrácí přehled o situaci silničního provozu před kamionem. Nemusí včas zareagovat na jeho prudké brždění. Při jízdě na vozovce s mokrým povrchem vytváří kamion nečistou vodní mlhu, která snižuje kvalitu výhledu čelním sklem pro řidiče vozidla jedoucího za ním (i vedle něj).

Zdroj: CDV

 

 

Test Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D: Žádný úkol není nesplnitelný

Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D

Toyota sice v Evropě propaguje hybridy, stále však nabízí i nezničitelná auta, která ji v minulosti proslavila.

včera | Radek Pecák | 6 příspěvků
Minitest Subaru Forester 2.0i-L: Vylepšený kmet dostal dvě oči navíc

Subaru Forester 2.0iL (minitest)

Forester chce v letošním roce k poctivému podvozku nabídnout i porci aktivní bezpečnosti. Přesvědčí matador kategorie i ty "bezpečně smýšlející"?

16.  1.  2018 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Minitest Mitsubishi ASX 1,6 MIVEC: Jsou vylepšení znát?

Mitsubishi ASX 1,6 MIVEC (minitest )

Mitsubishi ASX se v provedení modelového roku 2018 nezměnilo po technické stránce, zapracovalo ale na designu.

13.  1.  2018 | Radek Pecák | 15 příspěvků