Chcete ušetřit palivo? Jezděte za kamionem

Pracoviště Švédského institutu silničního a dopravního výzkumu zjistilo, že jízda v autě za velkým kamionem např. při rychlosti 85 km/h a při vzdálenosti cca 50m má za následek snížení spotřeby paliva o 6-12% ve srovnání se spotřebou při jízdě samotného automobilu při stejné rychlosti.

Měření spotřeby paliva bylo prováděno zároveň s laserovým měřením vzdálenosti od vozidla jedoucího před sledovaným automobilem. Měření je možno popsat takto:

Měření bylo prováděno při jízdách s jedním automobilem značky Golf GL a jedním automobilem značky VOLVO 240. Rychlost byla udržována v rozmezí 60-110 km/h. Vzdálenost od vpředu jedoucího vozidla se pohybovala v rozmezí 32-155m.

V průzkumu byly měřeny hodnoty - spotřeba paliva, vzdálenost a rychlost - a popisován jejich vztah k působení obou základních hodnot - odporu vzduchu a spotřeby paliva. Účinky vzdálenosti byly sledovány při jízdě zkušebního automobilu za velkým kamiónem, ne však za osobními automobily.

Snížení spotřeby paliva při jízdě za velkým kamionem, ať již s přívěsem nebo bez něj, bylo následně srovnáváno se spotřebou při jízdě samotného vozidla. Bylo naměřeno snížení spotřeby ve vztahu ke vzdálenosti od vpředu jedoucího kamionu a rychlosti jízdy.

Pokud byla rychlost 70 km/h a vzdálenost 50 metrů, bylo dosaženo snížení spotřeby o 4 až 9 %, při 100 metrech to bylo jen 1 – 3 %. Při rychlosti 85 km/h a vzdálenosti 50 metrů se spotřeba snížila o 6 – 12 % a při 100 metrech to bylo o 1 až 4 %.

Dále byly získány konkrétní údaje snížení v odporu vzduchu, když jízda probíhala v určité vzdálenosti za velkým kamionem, ve srovnání s jízdou samotného auta. Při vzdálenosti 50 metrů se snížení pohybuje v rozmezí od 15 do 29 %, u vzdálenosti 95 metrů je to již téměř nevýznamných 3 až 10 %.

Ve výše uvedených procentových rozsazích pro obojí, jak spotřebu paliva tak i odpor vzduchu, byly dosaženy nižší hodnoty vozidlem Golf a vyšší vozidlem VOLVO.

Pokud jedou automobily blízko jeden za druhým, pak změna v odporu vzduchu může vést nejen ke snížení spotřeby paliva, ale také ke snížení tvorby výfukových plynů.

Zjištěný efekt by však neměl vést řidiče k tomu, aby v rámci úspor jezdili za kamiony. Taková jízda, zejména pokud trvá delší dobu, může být nebezpečná. Například řidič vozidla jedoucího za kamionem ztrácí přehled o situaci silničního provozu před kamionem. Nemusí včas zareagovat na jeho prudké brždění. Při jízdě na vozovce s mokrým povrchem vytváří kamion nečistou vodní mlhu, která snižuje kvalitu výhledu čelním sklem pro řidiče vozidla jedoucího za ním (i vedle něj).

Zdroj: CDV

 

 

TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 8 příspěvků
Minitest Škoda Karoq 1.0 TSI: Dělám, co můžu! Stačí to?

Škoda Karoq 1.0 TSI (minitest)

Zázraky od malého litrového tříválce v poměrně velkém crossoveru raději nečekejte, poněkud překvapivě však základní motor z Karoqu nepoužitelnou brzdu provozu nedělá.

12.  5.  2018 | Miro Mihálik | 85 příspěvků
Minitest BMW 630d xDrive Gran Turismo: Rudý samet

BMW 630d xDrive GT (minitest)

Třílitrový šestiválce s jedním turbodmychadlem byl ještě donedávna základním vznětovým agregátem BMW 6 GT. Výkon 195 kW není malý, dost možná ani více nepotřebujete.

8.  5.  2018 | Jan Mička | 12 příspěvků