Chcete ušetřit palivo? Jezděte za kamionem

Pracoviště Švédského institutu silničního a dopravního výzkumu zjistilo, že jízda v autě za velkým kamionem např. při rychlosti 85 km/h a při vzdálenosti cca 50m má za následek snížení spotřeby paliva o 6-12% ve srovnání se spotřebou při jízdě samotného automobilu při stejné rychlosti.

Měření spotřeby paliva bylo prováděno zároveň s laserovým měřením vzdálenosti od vozidla jedoucího před sledovaným automobilem. Měření je možno popsat takto:

Měření bylo prováděno při jízdách s jedním automobilem značky Golf GL a jedním automobilem značky VOLVO 240. Rychlost byla udržována v rozmezí 60-110 km/h. Vzdálenost od vpředu jedoucího vozidla se pohybovala v rozmezí 32-155m.

V průzkumu byly měřeny hodnoty - spotřeba paliva, vzdálenost a rychlost - a popisován jejich vztah k působení obou základních hodnot - odporu vzduchu a spotřeby paliva. Účinky vzdálenosti byly sledovány při jízdě zkušebního automobilu za velkým kamiónem, ne však za osobními automobily.

Snížení spotřeby paliva při jízdě za velkým kamionem, ať již s přívěsem nebo bez něj, bylo následně srovnáváno se spotřebou při jízdě samotného vozidla. Bylo naměřeno snížení spotřeby ve vztahu ke vzdálenosti od vpředu jedoucího kamionu a rychlosti jízdy.

Pokud byla rychlost 70 km/h a vzdálenost 50 metrů, bylo dosaženo snížení spotřeby o 4 až 9 %, při 100 metrech to bylo jen 1 – 3 %. Při rychlosti 85 km/h a vzdálenosti 50 metrů se spotřeba snížila o 6 – 12 % a při 100 metrech to bylo o 1 až 4 %.

Dále byly získány konkrétní údaje snížení v odporu vzduchu, když jízda probíhala v určité vzdálenosti za velkým kamionem, ve srovnání s jízdou samotného auta. Při vzdálenosti 50 metrů se snížení pohybuje v rozmezí od 15 do 29 %, u vzdálenosti 95 metrů je to již téměř nevýznamných 3 až 10 %.

Ve výše uvedených procentových rozsazích pro obojí, jak spotřebu paliva tak i odpor vzduchu, byly dosaženy nižší hodnoty vozidlem Golf a vyšší vozidlem VOLVO.

Pokud jedou automobily blízko jeden za druhým, pak změna v odporu vzduchu může vést nejen ke snížení spotřeby paliva, ale také ke snížení tvorby výfukových plynů.

Zjištěný efekt by však neměl vést řidiče k tomu, aby v rámci úspor jezdili za kamiony. Taková jízda, zejména pokud trvá delší dobu, může být nebezpečná. Například řidič vozidla jedoucího za kamionem ztrácí přehled o situaci silničního provozu před kamionem. Nemusí včas zareagovat na jeho prudké brždění. Při jízdě na vozovce s mokrým povrchem vytváří kamion nečistou vodní mlhu, která snižuje kvalitu výhledu čelním sklem pro řidiče vozidla jedoucího za ním (i vedle něj).

Zdroj: CDV

 

 

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků