Chcete si koupit nový vůz v zahraničí a bojíte se o záruku?

52 komentářů

Petr
24. prosince • 3:36

Kupující ovšem nemá žádný právní nárok, aby mu daný prodejce automobil prodal.
- a co zákaz diskriminace? To je legální někomu prodat a někomu ne? To je jako kdyby v Tescu vám řekli - vám to neprodáme!

Irco
27. prosince • 13:18

Co je na tom nelegálního, že nemusíš někomu něco prodat ?!? Jako majitel třeba autosalonu, když ti prostě nebudu chtít své zboží, tak ti ho neprodám, a klidně se poser !!! Příklad, podívej se jak např. Ferrari klidně neprodá nějaký model českým tunelářům, i kdyby dával desetinásobek......

dall
24. prosince • 7:47

V Tescu ti běžně řeknou, že ti třeba neprodají 20 ks jednoho zboží, ale musíš si pro to třeba třikrát...

Forester
23. prosince • 18:32

Jak je to s nakupem z USA ci australie

Petr
24. prosince • 3:35

Tam se zrejme clu nevyhnete, takze zaplatite clo+dph tak, jako drive (pred vstupem do eu).
Pokud je mi znamo, lze dovezt a prihlasit vozidla mladsi 8 let uvedeni do provozu v jinem state EU, to asi plati i pro dovoz (tj. porizeni mimo eu)

Jan
22. prosince • 18:13

Nevi nekdo, jak je to se Svycarskem? Co se tyce novych aut - clo a garance. Diky.
Jeste pro zajimavost, bezcelne sla auto z EU dovezt i pred vstupem, protoze jsem o tom meli nejakou dohodu. Ovsem jak to bylo se zarukou, netusim.

tom
22. prosince • 9:23

Docela jsem se pobavil poznámkou k fotoaparátům - se zárukou je to tak, že právě proto, že jsme v Evropské unii může výrobce určit autorizovaný servis klidně pouze v jedné zemi unie. Dále se zárukami je to např.tak, že v Německu je rok, u nás dva (na foťáky). Dovozce do ČR má sice povinnost převzít přístroj do opravy, ale musí ho poslat do autorizovaného servisu pro unii, takže to těžko může stihnout do 30 dnů. Doporučuji proto každému, kdo chce cokoli koupit jinde než u nás, aby si vše důkladně prověřil u konkrétního výrobku, jiné to je u aut, jiné u mixérů a liší se to i podle značky(někdo má servis v ČR v pohodě, jiný ne). Je tam prostě spousta kliček nedá se to takhle paušalizovat, nejsem odborník na Evropské právo, ale stačí připomenout pojišťovny, které rozlišují záplavu a povoděň, což je na první poslech totéž.. .
Tom

Petr
24. prosince • 3:33

Přesně tak, autor článku nemá dostatek zkušeností (s aplikací práva v praxi - v praktickém životě) a věřím, že si provede časem testy a vydá druhý díl ...

NovoCZ
21. prosince • 23:33

Jak je to v případě že koupím třeba rok starou Oktávku v Německu, měla by mít ještě rok záruky a hlavně mnoho let záruky na prorezivění? Prý auta dovezená z venku jako ojetá škodovka na záruky nebere ...
Já jsem koupil ojetou Oktávku v ČR a když měla 5 let, šel jsem do autorizovaného servisu s prorezivěním sloupku v zadních dveřích. Řekli mi, že je to na záruku, ale jen když mám v kuní smlouvě výslovně uvedeno, že původní majitel na mně převádí i záruku. Tak jsem napsal dodatek kupní smlouvy, že teda součástí prodeje i kupní ceny je převod záruky na dotyčné auto, bývalý majitel mi to se značným překvapením podepsal (klidně jsem to mohl ale podepsat za něj ...) a oni mi to spravili. Pěkná magořina, ne?

Radek
22. prosince • 10:58

Není to magořina, záruku na jakýkoliv výrobek dží výrobce pouze prvnímu nabyvateli ( s ním uzavřel kupní smlouvu - tedy právní vztah). Viz občanský zákoník kupní a směnná smlouva. Ale pokud původní majitel an Vás záruku převede, je to OK

xsarahdi
22. prosince • 8:07

ako je to z dobou zaruky?Napr. myslim v nemecku dava hyundai zaruku 5rokov u nas 3.ked si kupim auto tam zo zarukou 5rokov bude platit aj u nas 5rokov???????? dik

jege
21. prosince • 18:40

Trochu nechapu, na zaklade ceho mi autorizovany servis musi uznat zaruku? Vzdyt podle nasich zakonu ma odpovednost za vady zbozi ciste jenom prodejce a veskere reklamace smeruji pres nej. Vztahy vyrobce nebo dovozce a prodejce jsou mimo hru, ty se ridi obchodnim zakonikem a vzajemnou smlouvou, takze ciste teoreticky nemusi vyrobce dat prodejci zadnou zaruku, takze na zaklade ceho se uhradi pripadna reklamace?
Mozna mam v tom trochu hokej, ale pokud se rozhodnu prodavat treba mobilni telefony nebo digitalni fotaky a zacnu je vozit z Nemecka, domluvim s nejakou firmou servis, tak tezko donuti nekdo me nebo muj "autorizovany" servis opravovat stejny pristroj dovozeny nekym individualne z EU! A ono casto ruzne nazvy typu "zastoupeni fy XY", "autorizovany servis XY" neznamena nic jineho, ze dotycna firma se specializuje na urcitou znacku a ma treba v teto oblasti znacne zkusenosti a nadstandartni vztahy s firmou XY, ale porad se nejdna o filialku firmy XY v CR, ale o dve ruzne firmy, ktere vuci sobe nemaji zadne zavazky ohledne servisu vyrobku prodanych treti stranou. Ovsem netusim, jestli je to tak i u aut.

Rasťo
23. prosince • 12:52

No ono je to tak, ze autorizovany predajca (servis) ma zmluvu priamo s vyrobcom aut. Takze ak je auto v zaruke, tak si ten autorizovany servis da preplatit naklady vzniknute so servisom vyrobcovi aut. A tomu je jedno ....

jege
23. prosince • 13:26

Nevim, jak je to u aut, ale reagoval jsem spise na tuto vetu:
 
"Pro začátek bych ji přirovnal k záruce na jakékoli jiné zboží, které si v jakékoli zemi Evropské unie koupíte. Ať je to fotoaparát na dovolené, nebo nový vůz, záruka je uplatnitelná i v jiné zemi, než v té, ve které jste danou věc zakoupili."

Petr
24. prosince • 3:35

tak tak, mam tu canon z usa, pojdte mi nekdo uplatnit zaruku v cesku )

ull
21. prosince • 18:26

Kamaradka z casovych duvodu reklamovala poruchu Airbagu v Rakousku u auta zakoupeneho a registrovaneho v CR (na radu ceskeho servisu kam si zavolala, protoze nevedela ze to takhle funguje) a AT servis ji naprosto bez problemu a bez jedineho slova namitek vymenil cele sedadlo ridice (poskozeny airbag v sedadle). Jednalo se o novou A3, takze samozrejme vse zdarma v ramci zaruky.

MaxvRS
21. prosince • 11:56

A jak je to s nákupem nového auta v Litvě? To se taky dá u nás servisovat na záruku?

Marian
21. prosince • 10:41

Autor clanku nenapsal uplnou pravdu.
Napr. v Dansku, Recku a Finsku je tzv dan za auto. Ceny aut v techto zemich jsou po zdaneni podstatne vyssi, nez jinde. Pro priklad nova Skoda Octavia Ambiente 1.6 stoji ve Finsku 23 000 € (cca 670 000Kc). Rekneme, ze zakoupime stejne auto v CR bez DPH a zaplatime 12 500 € (castka muze byt nepresna), privezeme auto do FIN a za auto zaplatime finske DPH + dan za auto (22%DPH a 120% dan za auto). Konecna castka vyrazne prevysi prodejni cenu stejneho automobilu ve Finsku (30250 €). Pritom i Finsko je clenskou zemi EU.
Naopak ceny aut ve Finsku, Dansku a Recku jsou bez DPH nejlevnejsimi v EU.

zban
21. prosince • 13:45

Měl bych tip na článek pro autorevue.cz, udělat přehled všech zemí EU s jejich sazbama DPH a daněma z auta a motorky. Každý by si udělal přehled zda se mu vyplatí kupovat auto nebo motorku v zahraničí.

Mr. P
21. prosince • 9:05

Nechci byt hnidopich, ale veta "Přestože jsme členy Evropské unie již několik let" neni uplne presna. Jsme cleny od 1.5.2004 takze cca 1,5 roku.
Jinak vitam takoveto clanky, diky za ne!

meme
21. prosince • 9:44

takze teda si hnidopich...

sprostak
21. prosince • 11:03

jako ze picha hnidy ?

Pepa
21. prosince • 8:13

"Ať je to fotoaparát na dovolené, nebo nový vůz, záruka je uplatnitelná i v jiné zemi, než v té, ve které jste danou věc zakoupili."

Cha, zkuste si koupit treba Nikon v dojclandu a prijit s nim k nam do servisu. Potom teprve piste takoveto vety .

Pepa.

miran
21. prosince • 15:12

Auto koupíte bez problémů. Nejprve si necháte poslat originál faktury a kopii COC. S fakturou, která bude obsahovat DETAILNÍ specifikaci auta (typ.označení, č. motoru apod...) si dojdete na místní fin. úřad, kde zaplatíte českou DPH ve výši 19 % z ceny auta na faktuře. Následně si zaplatíte povinné ručení u Vaší pojišťovny. S fakturou, kopií COC (Certification of Conformity), dokladem o zaplacení povinného ručení a dokladem o uhrazení české DPH si zajdete na DI, kde Vám za tři dny dají české SPZ a malý TP. Mezitím pošlete zálohu na auto (pravděpodobně bude chtít zahraniční prodejce cca 10% zálohy).Pokud vše máte, vyrazíte do EU pro auto.
Na místě u prodejce v EU doplatíte zbytek ceny, nasadíte českou SPZ a vydáte se směr domov. Toť vše.
V případě, že si dopředu nezajistíte české povinné ručení a české SPZ, musíte u prodejce v EU na místním úřadě získat převozní (časově omezenou) SPZ a zaplatit krátkodobé povinné ručení na cestu domů. Doma si potom teprve uhradíte české DPH a požádáte o velký a malý TP a SPZ. tady problém není.
 
Problém nastane v okamžiku, kdy budete chtít absolvovat záruční prohlídku (nebo nárokovat opravu v rámci záruční lhůty) v ČR a servis po Vás bude chtít originál české servisní knížky. Ten samozřejmě nemáte, a tak asi ani u prodejce (servisu) neuspějete.
Miran 
 

iohen
25. prosince • 0:27

Nazdar,vysvetlil si to tady perfektně, ještě by mě ale zajímalo, jak je to s tím, když si budu chtít nový přivezený auto třeba z rajchu přihlásit na firmu jako užitkový vůz. Koupim třeba Touarega a chci ho hodit do N1 s klecí. Jak to udělám s úhradou DPH (vrácením DPH). Předpokládám, že firmem zabývajících se přestavbou na N1 je mnoho, dbát budu hlavně na homologaciDíky

df
21. prosince • 8:48

Jak už psal někdo níže,trvat na opravě a když řpesto nebudou chtít,tak dát k soudu... Nemužeš prohrát...

Petr
21. prosince • 11:39

Jenže soudy stojí prachy a čas. V ČR trvají soudy i několik let a musíš přitom platit svého právníka + musíš jako navrhovatel zaplatit soudní poplatky. No a až to po několika letech vyhraješ, tak všechny ty poplatky můžeš vymáhat po tom co ten soud prohrál. Když ti to odmítne, tak jej můžeš dát k soudu
Levnější a rychlejší je zavolat Českou obchodní inspekci.

Radek Ondrášík
21. prosince • 8:44

Ono je třeba dodržet několik zásad. Servis může odmítnou věc opravit, pokud se daný model v ČR neprodával. V jiném případě nemůže autorizovaný servis opravu odmítnout. Pokud ano, pak porušují základní pravidla EU. To, že si je zákazníci nechtějí vymoci je již něco jiného. Právo na toto mají a servisy mají tuto povinnost. Takže zde bude spíše chyba zákazníka, že si nevymůže svá práva, než to, že to nejde.

Osobně mám nakoupenu elektroniku a jiné věci po celé EU a se zárukou jsem u nás nikdy problém neměl. Pouze v jednom případě, kdy danou věc neuměli opravit, jsem byl nucen poslat ji k prodejci.

Rak
21. prosince • 19:08

Nemyslíš tím výměnu displeje u PoverBooku, že ne...

dall
21. prosince • 9:41

Vzhledem k tomu, že každé auto prodávané v různých zemích má řadu lokálních specifikací a např. českých homologací, nebude žádnému servisu dělat problém odmítnout reklamaci s tím, že daný model se u nás neprodával...

pjanda
21. prosince • 10:39

To prave ze nelze a vyplyva to z jedne informace uvedene v clanku - automobilka musi byt schopna dodat a tedy i nasledne servisovat na libovolnem evropskem trhu jakykoli model, ktery dodava alespon na jeden jiny evropsky trh. Takze v CR musi umet treba Skodovka Fabii s pravostrannym rizenim nejen dodat, ale i nasledne zarucne i pozarucne opravovat. Je to dano tim, ze evropsky trh je v tomto pripade vniman jako, rekneme, jeden narodni trh a jednotlive zeme na nem jako kraje. A take si asi nedokazete predstavit, ze by Vam dealer v Jesenikach neopravil auto proto, ze Vas vuz z prazskych nizin ma kvuli vyssim prumernym teplotam vetsi chladic nez jesenicka verze... (fikce). A rozdil Anglie vs. CR je v tomto pripade vniman uplne stejne. Zde je jakekoli odmitani opravdu v rozporu s evropskym pravem.

dall
21. prosince • 10:56

To je přece kravina, automobilka nemůže dodávat na řekněme německý trh auto s českýma specifikama protože takové auto tam nebude splňovat místní homologace a předpisy a jeho prodej by odporoval místnímu zákonu.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Pepe
21. prosince • 14:15

Omyl všechny osobní auta nově vyrobená v EU, tzn. i Škoda musí mít tzv. evropskou homologaci. Tzn., že vozidlo je schváleno pro všechny země EU globálně a proto musí jít všude zaregistrovat. Není nutno vozidla homologovat zvlášť pro jednotlivé země. Dnes si dovezete nové neregistrované auto ze země EU a na základě certifikátu o shodě, tzv. COC list vám vozidlo po zaplacení DPH, bez problémů zaregistrují bez schvalování tech. způsobilosti.

dall
21. prosince • 15:18

Ale tady přece původně vůbec nešlo o registrování vozidel a jejich homologování, ale o to, že servis na základě drobných odlišností, které prokazatelně vozidla z různých zemí mezi sebou mají může zcela dle práva odmítnout poskytnutí záruky. A to, jestli je výrobce schopen, nebo neschopen takové vozidlo nabídnout i na českém trhu nehraje roli, protože je prostě nenabízí, právě z důvodu odlišných regionálních doplňků, viz třeba zadní opěrky, tříbodové pásy vzadu, nastavování sklonu světlometů atd...

José
21. prosince • 19:08

takže kvůli např. chybějícím (nebo nadbyteným) opěrkám odmítne servis uplatnění záruky na vadné palivové čerpadlo, je to tak?

Radek Ondrášík
21. prosince • 19:22

Ne, servis by mohl odmítnou opravu pouze v případě, že by se daný model v ČR vůbec neprodával. Uvedu dobrý příklad. Taková Toyota Supra se v ČR oficiálně neprodávala. Mohli jste si ji ale koupit v jiném státě u Toyoty, ale v tomto případě není servis vybaven, vyškolen atd. k opravám těchto vozů a tak to může odmítnout. Pokud ale koupíte Fabii v EU v jiné specifikaci, tzn. třeba bez těch opěrek hlavy a Fabie se jinak v ČR prodává, nemůže opravu odmítnout.

Jednoduše řečeno, pokud se daný model v ČR prodává v jakékoli specifikaci, pak ho musí servis opravit.

dall
22. prosince • 6:51

Byl bych velmi opatrný s tím slovíčkem MUSÍ. Nemusí, nic ho k tomu nenutí. Autorizovaný servis je soukromá firma, žádný nevolník dovozce a kupec auta ze zahraničí bez české servisní knížky k ní nemá žádný právní vztah. Ten může mít v rámci uplatňování záruk maximálně k dovozci, které je regionálním zastoupením výrobce. V praxi to tedy může vypadat tak, že reklamovat bude u dovozce, ten mu určí servis se kterým se předem dohodl že opravu provede a bude cestovat třeba na opačný konec republiky... Navíc u aut koupených v ČR se u některých značek praktikuje nařízení, že kdekoli se dá reklamovat pouze vada která brání pojízdnosti a ostatní "drobnosti" řeší přímo prodejce vozu. Zkuste si třeba zajet do servisu v německu a reklamovat např. vadu laku, dost bych se divil, kdyby s vámi nevyběhli...

mrazik
22. prosince • 12:22

Skutečně MUSÍ, protože založením firmy zabývajícím se autorizovaným servisem automobilů značky Škoda souhlasí s evropskými předpisy a nařízenímy. To by pak byla dobrá džungle, kdyby si autorizovaný servis vybíral, které auto opraví a které ne třeba podle toho, jak se mu zákazník zdá sympatický. 
Jak je uvedeno výše, takovou Fabii z německa opravit musí, pokud odmítne, doporučuji se obrátit přímo na Škoda Auto, měli by zjednat nápravu.

Petr
24. prosince • 3:23

a na Škoda Auto se obracejte zásadně písemně, telefonicky se na vás zvysoka vy... Vlastní zkušenost. Dealerovi se nechtělo některé věci řešit, vlastní zkušenost...

cusíííííííííí
21. prosince • 11:37

všechna sériově prodádávaná auta v eu mají udělěnu globální homologaci a ta je stejná pro českou republiku jako pro německo.u auta s touto homologací se neschaluje technická způsobilost ta se přímo uznává - je krytá globálkou. žádné speciální podmínky v takovém rozsahu které by bránili jeho schválení tu u nás nejsou. vždy´t da vozozu takovýchto aut tu u nás fungluje spousta firem. spíš by mě zajímalo jak to provedou dovozci s autem z usa. ne s nějakou echt amerikou, ale americkým modelem evropského typu.

dall
21. prosince • 12:39

Nemáš pravdu, homologace je možná globální, ale odlišnosti jsou značné, například v Německu nejsou nutné zadní hlavové opěrky, ale u nás ano, už při objednávání auta do výroby se v jednotlivých zemích zadávají různé kódy výbav a doplňků specifické právě podle trhu, kam je určen.

Kuba2k
22. prosince • 14:44

Jsi trochu mimo, ale uspesne tady vsechny poucujes. Posledni 3 roky jsem se zivil homologacema a musim ti rict, ze globalka plati stejna v cele Evrope. Je to dane evropskou direktivou, ktera je v nasich zakonech zapracovana uz pekne dlouho. Globalka u nas platila a uznavala se uz davo pred tim, nez jsme byli clenem EU. To plati jen pro osobaky M1, nakladaky N1 globalku zatim nemaji, snad od roku 2008-2009.
Pokud se jedna o ceskou "homologaci" M1 - na zaklade globalky se pripravi navrhy ZTP (zakladni technicky popis) a to se pak poda na Ministerstvo dopravy. Po schvaleni na MD se pak jedno auto odveze do zkusebnu na kontrolu serie - v podstate kontrola toho, jestli dodane papiry odpovidaji autu.

Jinak auta se pro jednotlive trhy lisi vetsinou pouze vybavou, ale ne v technickych vecech. Neco jinyho je treba povinna vybava. U nas musi byt rezerva s heverem, v D ne. Tohle je ale starost prodejce, aby ti to dodal spravne. Operky hlavy maji svou vlastni direktivu, sedadla, skla, vyhled z auta, emise, hluky...... pro vsechny automobilky na EU trhu to plati (krome vozidel v male serii).

dall
22. prosince • 16:36

Mimo seš ty, ve vztahu k probíranému tématu, jak jsem psal, o nějaké homologace tady vůbec nejde, řeší se tady servisování a že se debata vrhla jiným směrem není důležité. Tady jsou všichni strašně chytří za klávesnicí, ale reálný život je někde jinde a na to jsem se snažil upozornit. Pokud bude zájem, můžu něco napsat o tom, jak vlastně záruka funguje při vztazích dovozce x aut. dealer a že je to pro dealera nutné zlo, kterému se rád vyhne...
P.S: jsem dalek někoho poučovat, ale také se poučovat nechat, když nemůžu ověřit zdroj informací, popřípadě jejich důvěryhodnost, smyslem diskuze je výměna názorů a ty jsou, naštěstí, různé...

Kuba2k
23. prosince • 15:44

OK, uznavam, ze se to stocilo o dost jinam, nez bylo tema clanku. Reagovat jsem ale musel, protoze nektere veci co pises o homologacich nejsou pravdive. Mozna jsem jenom nektere veci spatne pochopil
O zarukach a vztahu importer vs. dealer vim taky celkem dost, prece jenom se v tomto prostredi denne pohybuju. Ale rad se necham poucit, jak to funguje u jine automobilky

Radek Ondrášík
22. prosince • 16:51

Zájem by určitě byl. Pokud to s článkem, který by přesně osvětlil vztah jenž popisujete, myslíte vážně, určitě jeho vytvoření uvítáme. Pokud byste tedy měl zájem, napište mi na email, kde se můžeme přesně dohodnout.

dall
23. prosince • 9:18

No nemyslel jsem přímo článek, to nepůjde, něco takového mi zakazuje smlouva, spíš trochu praktických zkušeností...

Radek Ondrášík
23. prosince • 9:25

Není problém vydat článek, kde bude autorem Pan Autorevue.cz

dall
24. prosince • 8:03

Já to teda zkusím trochu nakousnout, proč se dealerům moc nechce řešit reklamace aut, ke kterým nemají žádný vztah. První důvod je logický, pokud má někdo auto odjinud a nemusí to být jen ze zahraničí, ale i od nás, tak většinou není stálým zákazníkem pravidelných garančních a jiných oprav, prostě nedává vydělat. To je takový blok psychologický a v reálu se odráží třeba v tom, že člověk dýl čeká na termín, pak na samotnou opravu, nedostane při čekání kafe  apod. Další věci jsou už čistě praktické. Neexistence české servisní knížky, tj. každá oprava se musí složitě konzultovat a nechat schvalovat s dovozcem. A nejdůležitější jsou samozdřejmě peníze. Reklamované díly se proplácí v nákupu, tzn. žádný rabat a čas výměny jede přesně dle tabulek, které mnohdy reálu neodpovídají. Prostě servis z toho nic nemá a protože ví, že nic neměl ani z prodeje ani z jiného servisu tak už má hodně důvodů k negativnímu přístupu. S tím souvisí i postup při zjišťování závady. Při reklamaci vám nikdo neproplatí to, když zákazník přijde a řekne, že mu tam něco klepe a mechanik s přijímacím technikem stráví půl hodiny tím, že budou jezdit kolem dokola a zjišťovat o co de. Proto jsem psal, že se i u tuzemských aut uplatňuje zásada že kdekoli se dá reklamovat závada způsobující nepojízdnost, která je většinou zřejmá, ale ostatní si řeší prodávající dealer. Ale i s tím může být problém, protože při dražší opravě se musí čekat na schválení importéra.
 
Tohle bylo tak ve zkratce co mě teď napadlo, jestli jsem tam někde nasekal chyby, tak sorry, jsem po vánočním večírku...

Skyline
21. prosince • 11:04

Coz ovsem nijak nesouvisi s tim, je-li automobilka schopna auto zarucne a pozarucne servisovat. "Schopnost dodat" a "moznost dodat" se ne vzdy prekryvaji - ale taky se nevylucuji (+ to se servisem nema co delat).

Cynik
21. prosince • 17:07

Pán je právník? Sám bych to totiž neřekl lépe.

Riccardo
21. prosince • 8:42

No tak ono něco jiného je teorie (právo) a praxe (praxe obchodníků). Jediné, co mně na tom udivuje je, že se to vyskytuje i v Británii. Myslel jsem, že divoký východ je jen u nás ...

Cynik
21. prosince • 17:04

Právo je vymahatelné; pokud ti to v praxi nefunguje tak, jak by to podle práva fungovat mělo, je to jen tvoje chyba. Právo patří bdělým.

Doporučujeme

Články odjinud