Chcete si koupit nový vůz v zahraničí a bojíte se o záruku?

Přestože jsme členy Evropské unie již několik let, veřejnost stále provází různí strašáci z nákupů zboží mimo naše území. Mýty provázejí i nákup nových automobilů, některé automobilky či dealeři rádi vyhrožují tím, že záruka na vůz koupený v cizině u nich nebude platit. Je to ale pravda? Jaká jsou práva zákazníků při nákupu automobilů mimo území ČR?
Chcete si koupit nový vůz v zahraničí a bojíte se o záruku?

Po našem vstupu do Evropské unie jsme získali možnost zakoupit si libovolné zboží v jiné členské zemi a bezcelně si jej přivézt domů a zde jej používat. Důvody k takovému postupu jsou nasnadě, některé zboží bývá v zahraničí výrazně levnější než u nás. Přestože tomuto kroku téměř nic nebrání, je stále dost kupujících, kteří se takové koupě bojí. Velkou neznámou je pak hlavně záruka, kolem které se nese velký mlhavý opar. Tento opar a poměrně silné pochybnosti v lidech zakořeňují hlavně "fundované informace" od českých prodejců, kteří je od podobných nákupů odrazují a argumentují, že v případě poruchy či problému budou mít problém danou věc reklamovat. Často nepravdivě informují, že je pak třeba uplatňovat záruku u prodejce a že není možné v rámci záruky opravit vozidlo v servisech v České republice. Jistě je to od nich logický krok, protože chtějí přimět zákazníka, aby si vůz koupil u nich a pak k nim jezdil i na pravidelné prohlídky a případný servis. Logický, ale nesprávný.

Situace kolem záruky u nových vozů je totiž trochu jiná. Pro začátek bych ji přirovnal k záruce na jakékoli jiné zboží, které si v jakékoli zemi Evropské unie koupíte. Ať je to fotoaparát na dovolené, nebo nový vůz, záruka je uplatnitelná i v jiné zemi, než v té, ve které jste danou věc zakoupili.

Důležitou směrnicí, která je pro všechny členské země závazná, je pak Nařízení Evropské komise č. 1400 z roku 2002. Ta je poměrně rozsáhlá a definuje vztahy mezi prodejcem a zákazníkem, definuje povinnosti prodejců a výrobců (dodavatelů) automobilů a další vztahy mezi zákazníkem a prodejcem. Nemá smysl jí zde bod po bodu vypisovat, pro zjednodušení a osvětlení situace ohledně koupi nového vozu v jiném členském státě Evropské unie postačí pár bodů. K tomuto nařízení Evropské komise je k dispozici i tzv. výkladová brožura, která osvětlí situaci ohledně záruk a výběru nového vozu.

Často kladené otázky

Může zákazník koupit vozidlo v rámci společného trhu tam, kde to považuje za nejvýhodnější?

Ano, výrobce, dovozce nebo místní prodejce nesmí v žádném případě bránit obchodníkovi v prodeji jakémukoli zákazníkovi, který ho kontaktuje přímo, pomocí prostředníka nebo internetu. Pokud by dodavatel zakázal obchodníkovi prodej zákazníkům z jiných členských států, snažil se mu v tom bránit nebo na prodej takovým zákazníkům uvalil jakákoli omezení, jednalo by se o závažné porušení hospodářské soutěže, které by znamenalo, že prodejní dohody dodavatele by nebyly pokryty blokovou výjimkou.

Může obchodník v jiném členském státu odmítnout prodat zákazníkovi automobil?

Ano, ovšem z logiky podnikání vede každý majitel svou firmu k zisku. A proto není pravděpodobné, aby prodejce odmítl někomu prodat nový vůz. Kupující ovšem nemá žádný právní nárok, aby mu daný prodejce automobil prodal.

Co když prodejce uvede, že není schopen dodat vůz se specifikacemi, které vozy mají v zemi původů zákazníka?

Dodavatel (automobilka/importér) musí prodejci dodat vůz dle specifikace v jakékoli zemi. Jedinou výjimku tvoří situace, pokud by v zemi, kde chce zákazník vůz zakoupit, nebyl daný model vůbec prodáván. Tzn. pokud se např. v Anglii prodává model Fabie, musí tamní importér dodat prodejci model jak s pravostranným, tak levostranným řízením. To samé platí naopak. Českému prodejci musí také výrobce dodat Fabii jak s pravostranným, tak levostranným řízením. To by neplatilo v případě, že by se daná specifikace (pravostranné řízení) vůbec nevyrábělo, nebo neprodávalo na trzích Evropské unie.

Může prodejce účtovat příplatky za specifikace z jiné země?

Ano, ale může účtovat pouze objektivní rozdíl. Pokud by bylo např. výrobně dražší pravostranné řízení o 5% pak může účtovat poplatek, který tento náklad pokryje. Pokud ovšem nejsou výrobní náklady nebo náklady na dodání vyšší, nemůže si účtovat žádný zvláštní poplatek.

Může dodavatel/prodejce vytvořit slevový systém pro zákazníky, kteří vůz zaregistrují v zemi zakoupení?

Ne. Prodejce ani dodavatel vozů nemůže zvýhodnit kupujícího pouze dle země původu. Není proto možné, aby byla poskytnuta speciální sleva pro ty, kteří si daný vůz zaregistrují ve stejné zemi, ve které ho i koupili.

Musí zákazník přivézt vozidlo k záručním opravám k prodejci, od kterého automobil koupil?

Ne. Zákazník může přivést vozidlo k opravám k jakémukoli "autorizovanému" prodejci, nebo servisu, nebo servisnímu pracovníkovi a to v jakékoli zemi Evropské unie. Záruka je uplatnitelná v jakékoli zemi u jakéhokoli autorizovaného prodejce či servisu. Navíc může vždy využít služeb jiného servisního střediska. Záruční lhůta začíná dodáním automobilu prodejcem. K uplatnění záruky v jiné zemi, než v zemi zakoupení není potřeba registrovat záruku v jiné zemi.

Shrnutí

Přestože se vyskytují tlaky ze stran prodávajících, aby zákazníci kupovali vůz v zemi, kde ho i zaregistrují, není k tomu po právní stránce žádný důvod. Není ani důvod, aby pověřené zastoupení (autorizované) jakkoli odmítlo vůz vzít do záruční opravy. Pokud tato situace nastane, lze na základě příslušné nařízení EK vymoci právo na tuto opravu.

Nákupem nového vozu v jiné zemi EU může zákazník ušetřit nemalé peníze. Často jde o desítky tisíc korun a to i u automobilu v nižší cenové relaci. Při koupi nového vozu z jiné členské země, je třeba nezapomenout, že v dané zemi kupujete auto bez tamní DPH, které musíte doplatit v zemi registrace. Proto je třeba vždy přepočítat výhodnost takového nákupu.

Je s podivem, že nejen jednotliví dealeři, ale i některé automobilky toto několik let platné nařízení bez okolků obcházejí. Příkladem budiž Subaru, které až do minulého měsíce odmítalo uznat záruky anglických zákazníků, kteří si vůz zakoupili u dealerů na kontinentální Evropě. Až po tlaku médií a konzultaci s právníky začalo záruky uznávat bez ohledu na to, kde byl vůz zakoupen. Proto se, pokud uvažujete o koupi vozu v zahraničí, nenechte zmást, auto koupené např. ve Španělsku zde budete moci servisovat zcela totožně, jako vůz pořízený u pražského dealera.

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol | 3 příspěvky
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků