Chcete jezdit bezpečně? Naučte se správně z auta dívat

Quebe  |  22. 01. 2015 20:58

Amen

Kéž by každý zde publikovaný článek byl podobně kvalitní.

Odpovědět  |   | 
LOL  |  22. 01. 2015 21:19

jj, seriál je fakt dobrý.

Ještě by to chtělo poučit o ježdění po různých typech silnic (široké, úzké, s krajnicí i bez) - potkat klobouka nalepeného na dělící čáru na silnici široké tak, že se dá bez problému předjet zprava, nebo naopak slečnu, jedoucí po úzké silnici tak, že zrcátkem naklepává cyklisty (protože se bojí protijedoucího náklaďáku), používání blinkru, tahání vozidel, atd. Prostě nulová tolerance a velmi často i neznalost předpisů.

Těch nešvarů na silnicích je jedním slovem spousta, nejen v ergonomii posezu.

Odpovědět  |   | 
Topík  |  22. 01. 2015 21:13

Rád bych se soustředil na řízení, ale v zorném poli se nachází na skle u Hyundaii kakánek od ptáčka! A to mě fakt odvádí pozornost se soustředit!

Odpovědět  |   | 
LOL  |  22. 01. 2015 21:14

můžeš ho slíznout. Guáno je zdravé!

Odpovědět  |   | 
puk123  |  23. 01. 2015 07:54

I na Focusu I soudruzi z NSR nedořešili překrývání stíracích poloch stěračů. Čůrek ve výhledu není nic příjemného. Částečně jsem to eliminoval jinou délkou stěračů.

Odpovědět  |   | 
k22  |  23. 01. 2015 09:07

Tak si kup Auto roku 2015 a nic se ti nepo**e

Odpovědět  |   | 
Fuckero  |  22. 01. 2015 23:58

Posed je jasny, ma to byt pololah s jednou rukou na volante a druhou na stehne nejakej osemnastky So slovami, kam sa pozeras tam ides suhlas, to plati nie len pre auto, ale aj pre motorku, bycikel, korcule.. Zaklad je byt v pohode a citit sa v pohode Ten kto to za volantom prilis preziva tak ten najskor nejako spanikari. Je to aj o skusenosti, ten kto ma najazdenych polmega a viac najlepsie vo viacerych mestach, statoch, tak uz mnohe veci robi podvedome a automaticky, nemusi sa zamyslat nadtym, ze ci nieco robi spravne.

Odpovědět  |   | 
puk123  |  23. 01. 2015 07:48

Možná byste mohli ještě rozvést zorný úhel a jízdu potmě. Speciálně mlhovkáři by se mohli dočíst, že jejich oblíbené příslušenství jim za běžných podmínek nepomohou, jen otravují řízení jiným.

Odpovědět  |   | 
LOL  |  23. 01. 2015 08:13

když jsme u toho svícení:
- mlhovkáři
- strécové s denním svícením (tj. bez zadního osvětlení) potmě/v mlze/za deště/sněžení
- LED tuniči co svítí tak, až nesvítí (myšleny aftermarketové LED pásky od ťamanů se svítivostí 0,001 cd)

Odpovědět  |   | 
Ivan Zykán  |  23. 01. 2015 14:28

Zareaguji na Vaše mlhovkáře. Předně úvodem, každé auto nefunguje identicky, nechci kardinalizovat, že píši obecnou pravdu. Zároveň platí, pokud něco nemám rád, nečiním to druhému. Tzn. pokud Vám zde budu oponovat k mlhovkám, platí, že bych měl mít především elementární vůli vypozorovat na identickém voze, jak jeho mlhová světla svítí, zda např. oslňují protijedoucí, či nikoliv. Jsou totiž vozy, jejichž mlhová světla objektivně neoslňují a jejichž osvit zasahuje výrazněji do boků vpřed, a to v porovnání jak s tlumenými, tak dálkovými světly. Může se to stokrát někomu nelíbit, jen proto, že slyšel, že mlhovky jsou jen do mlhy, ale v takovém případě odvětím ... pokud jedu v prostředí, kde je zvýšené riziko potkání divoké zvěře, tím spíš tam, kde to na takový výskyt dobře znám, tak tam si těmi mlhovkami (předními) pole, remízky, les atd. nasvítím, protože ten přinos je významný a nejen že tím předcházím střetu mého vozu se zvěří, čímž chráním zdraví a životy své osádky, chráním tím zdraví zvěře, ale chráním tím i případnou osádky dalších vozů v provozu, kterou by má zpožděná reakce mohla stát v lepším případě plechy.

Odpovědět  |   | 
puk123  |  23. 01. 2015 15:02

Prosím vás, co je to, s prominutím, za žvásty? Co mám, kde pozorovat a na jakém voze? Když to do mě někdo v noci světlama včetně mlhovek v 50-90 km/h napere, vůbec nevím, jaké auto to bylo. Zatímco on vidí, jak se na louce zelený pasou jeleni, já musím téměř zastavit, protože neuvidím ani chodce 10 metrů před sebou. Co odpozorujete někde na parkovišti, nemusí platit v provozu. V našem zákoně se jasně píše, že se mlhovky užívají za mlhy, hustého deště nebo sněžení, o jelenech ani slovo. V DE se to přímo zakazuje, pokutuje a při jízdě s mlhovkami platí rychlostní omezení. Proč asi? Jestli vám na veřejné silnici za běžných podmínek nestačí hlavní světla, nechte je seřídit, opravit nebo vyměnit. V oboře nebo na safari si sviťte třaba rampou protiletadlových reflektorů, tam je mi to jedno.

Odpovědět  |   | 
xfaktor  |  23. 01. 2015 15:54

Puk123 :Ty vole, to je příspěvek, takhle jsem se dlouho fakt nezasmál!! " o jelenech ani slovo". Nelze než souhlasit. Najezdím 35tis.km ročně, z toho v noci tak třetinu a podle mého názoru jsou mlhovky úplně k ho.nu. Když se pak různě v testu dočtu, že jsou ve výbavě mlhovky a nebo - ještě bysme si připlatili za mlhovky - tak to mě docela hlava nebere.

Odpovědět  |   | 
LOL  |  23. 01. 2015 20:19

mlhovky (přední) mají totiž smysl jen ve velmi husté mlze (jak pro zviditelnění se, tak pro lepší viditelnost na krátkou vzdálenost - což je ten méně podstatný argument). Jinak jsou víceméně k ničemu, zvláště pokud má auto kvalitní hlavní světla.

Odpovědět  |   | 

Zadni jsou bez diskuze, bohuzel je spousta lidi neum pouzivat... Je videt na pul km a uz potkavam spostu aut s mlhovkama, naopak v desti na dalnici, kdyz je spousta zvireny vody tak je zapne malokdo... No a za mlhovky ve meste nebo v kolonach bych strilel... A co se tyka prednich mlhovek, tak i kdyzje mlha jak z Rakosnicka, tak nemam pocit, ze bych videl nejak vic a rposte zpomalim.. Zase bohuzel nekteri si mysli, ze kdyz zapnou mlhovky, tak to muzou valit kilo i kdyz je videt s bidou na 25m...

Odpovědět  |   | 
duncho  |  12. 05. 2015 16:29

V hustej hmle aj kvalitne stretavacie/dialkove svetla posobia viac rusivo ako uzitocne, pretoze vytvaraju rusivy luc svetla, ktory ma za nasledok, ze sa ti zuzia zrenicky a horsie vidis pripadne slabe koncove hmlove svetlo auta pred tebou. Naopak hmlovky, kedze su zamerne osadene nizko skoro na urovni vozovky, neosvetkuju hmlu ale priamo asfalt vozovky takze vidis ako tak osvetlenu vozovku a jej krajnice.

Odpovědět  |   | 
Ivan Zykán  |  26. 01. 2015 08:37

Takže na vašem voze xy jsou mlhovky k exkrementu a z toho usuzujete, že jsou všechny další vozy a jejich mlhovky rovněž k hovnu? Vy máte asi hodně jednoduchý přístupu k životu, nebo se pletu? Předpokládám, že budete asi rozumbrada, který svým intelektem strčí do zadnice všechny týmy konstrukčních kanceláří automobilek. Blahopřeji.

Odpovědět  |   | 
Ivan Zykán  |  26. 01. 2015 08:35

Mám za vás obavu, že jste zralý na vyšetření u očního. Vy opravdu máte problém poznat svítící protijedoucí auto? Co si takhle předně vypucovat přední sklo, včetně zevnitř, abyste ho neměl mastné, protože od toho se pak nepříjemně rozptyluje světlo. Protože jinak si neumím vysvětlit, proč můžete mít problémy, které popisujete. Ano, každý máme zrak v jiné kondici, nejsem už rozhodně mladík, ale s něčím podobným jsem se doposud nesetkal. Protijedoucí vozidlo poznám spolehlivě. To, o čem jsem mluvil, jsem nemusel odpozorovávat na parkovišti, ale na protijedoucích vozech, tzn. za provozu, ale to bych předpokládal, že normálnímu čtenáři z mého příspěvku dojde.
Vám uniká jeden drobný detail. Není podstatné, co "stačí" za běžných podmínek. (dopravní letadla mají systémy jištěné x-násobně, také to "stačí" a přesto padají) Pokud se pohybuju v situaci, kdy je zvýšené riziko nebezpečí újmy na zdraví a majetku, pak, světe div se, české zákony a nejen ty umožňují použít takové prostředky, které dokáží takové riziko efektivně snížit, pokud takovým jednáním nepůsobíte škodu nebo jinou újmu ostatním. Je mi jasné, že řada lidí je napapouškovaná, bez znalostí širších souvislostí, ale doporučuji, abyste si podobnou věc konzultoval s někým, kdo je odborníkem na právo v dané oblasti.
A jak už jsem uvedl, nekardinalizujte. Jestli u vašeho vozu vám mlhovky podobným způsobem efektivně nejsou schopny pomoci, protože tak nejsou koncipované, není to můj problém. Pokud vaše mlhovky snad oslňují, nemohu to vyloučit, ale neznamená to, že oslňují mlhovky všech ostatních. A to, pokud by vám bylo u zadku, jestli se v polích kolem vaší cesty pohybují zvířata, ještě neznamená, že se k tomu obdobným způsobem budou stavět druzí.
A závěrem, máte vůbec ponětí, na jaké bázi fungují a jsou konstruovaná mlhová světla? Pokud byste to povědomí měl, tak byste nemohl razit takový nesmysl, že ze své povahy oslňují.

Odpovědět  |   | 
puk123  |  26. 01. 2015 13:57

Proč se vlastně drbeme s tlumením dálkových světel, když stačí vyšetřit oči, vyčistit sklo a světlo pak neoslňuje, že?
Vás bych teda v pilotní kabině nechtěl. Na selhání klimatizace v pár kipometrech výšky pravděpodobně otevřete dveře. V autě doporučuji pro vaše bezpečí povolit nohu na plynu. Na selhávání hlavních světel vám taky opět doporučuji návštěvu odborníka. Znovu opakuji, že nejste na silnici sám. Jak by se líbilo vám, kdybych si já v místech s častějším výskytem zvěře dal špunty do uší a sirkou zajistil v trvale sepnutém stavu klakson? Zvěř zaplaším a já i vy pak pojedete bezpečněji.
Nejen, že je vyjmenováno zákonem, kdy se mohou mlhovky používat, ale platí i naopak, že jsou mlhovky konstruovány, testovány, schvalovány a umisťovány pro použití právě za těchto podmínek.
Pokud pojedete po polňačce a budete se vyhýbat dírám, klidně si ty mlhovky rozsviťte. Na silnici za provozu při běžné viditelnosti a při běžné rychlostí jsou vám stejně na prd a jiné otravujete.

Odpovědět  |   | 
Ivan Zykán  |  26. 01. 2015 16:24

Pokud chcete vést seriózní rozhovor, tak buďte tak laskav a neuchylujte se k tomu, že budete záměrně překrucovat má slova, resp. vkládat mi do prstů, co jsem nenapsal.
Debata se nevede o dálkových světlech, ale o používání světel předních mlhových.¨
Byl jste to vy, kdo uvedl, že ani nerozeznáte typ protijedoucího vozidla, které svítí tlumenými + mlhovými. Zkusme tu tedy udělat anketu, kolik z řidičů trpí tím samým, že nerozezná typ takového protijedoucího vozidla. Dovolím si tvrdit, že většina rozezná i takové, které má zapnuté dálkové. Pochopitelně řidič nesmí být takový jeliman, že má oči zabodnuté přímo do lampy protijedoucího světlometu. Ale to předpokládám, že tak fatální hloupost nečiníte, tudíž vás z toho ani podezřívat nebudu.
Nerozumím vašemu zcela lichému výroku, že bych měl pro selhání hlavních světel navštívit servis. Řekl jsem snad, že je mám v nepořádku? Jen ignorant bude tvrdit, že tlumená světla osvětlují za všech okolností všechno kolem. Pokud jste to nezaregistroval, pak vězte, že nikoliv. Osvětlují jen v určitém kuželu + rozptýlené odražené světlo. Při běžné rychlosti zvěře, i za předpokladu, že pojedete s velkou rezervou do rychlostních limitů na okresce, tak se Vám zvěř může dostat do kolizní pozice před vůz, aniž by ji nasvítily tlumená i dálková světla. Důvod? Osvícení šikmo vpřed do boku má své limity. U řady vozů svítí přední mlhová světla více do boku, tzn. máte více informací o dění kolem sebe. Ikdyž pro vás možná ne, vy to budete předpokládám popírat, lhostejno, že je to fyzikálně snadno prokazatelné.
Co dokazujete větou, že mlhovky jsou konstruovány pro konkrétní použití? Nebudete tomu věřit, ale když na sebe naskládáte tři disky s pneumatikami, vznikne tak docela použitelný "stolek". Pokud byste byl postavy vyšší, můžete si naskládat pneu rovnou čtyři. Nemyslím však, že by výrobci testovali pneu na použití jako stolek. Předpokládám však dopředu, že vy tenhle příměr asi budete mít problém pochopit anebo mi uděláte radost?
Věřte mi to nebo ne, jsem typ, který za volantem umí být vůči druhým velmi často více než nadstandardně ohleduplný, i tam, kde by to 99% řidičů nenapadlo. Myslím za druhé, jednám za ně. Kdybych si jen sebeméně myslel, že na mém voze př. mlhovky oslňují jen o trochu více, než tlumené, nevyužíval bych je a dělám to jen proto, že mám ověřené, že to pomáhá. Kdyby tomu tak nebylo, nebyl by důvod, abych to dělal. O magorech, co se za volantem chovají, aniž by věděli, proč to či ono vlastně dělají, bych mohl vyprávět hodiny.

Odpovědět  |   | 
Net  |  23. 01. 2015 16:02

Na jeleny používám normálně dálkovky, když proti vidím auto, nebo že se blíží (pozná se to podle světla docela dopředu), tak dálkovky vypnu, často i zpomalím, protože na kdejakém hupu mě oslní i normální světla.

Jinak přední "mlhovky" u některých aut nefungují jen jako mlhovky, mohou fungovat pro přisvěcování do zatáček apod, ale nemá cenu s nimi oslňovat ostatní, nicméně myslím, že většina lidí řeší spíš zadní mlhovky.

Odpovědět  |   | 
notak  |  24. 01. 2015 01:30

prisvetlovanie do zakrut funguje iba pri nizkych rychlostiach, aspon pokial viem.
hmlovkarov treba fackat a pokutovat, najlepsie je, ked ich vytasia pri slabom vecernom dazdi a krasne sa odrazaju od mokrej vozovky ostatnym do ksichtu.
casto je to choroba zas&anov na feliciach, ktorym sa auto zda s hmlovkami krajsie. mali by fasovat od zelenych za kazdou zakrutou.

Odpovědět  |   | 
Net  |  26. 01. 2015 08:59

Přisvětlování do zatáček funguje až při určitém zakroucení volantu (i když asi záleží na autě) a ve vysoké rychlosti s ním člověk pohybuje jen minimálně...

Odpovědět  |   | 
Adam  |  26. 01. 2015 16:57

Tak řidiči, jako jste Vy, by na silnici neměl být vjezd ani povolen. Pak se nedivme, že polovina řidičů svítí předními mlhovkami. V ČR je to poslední dobou obrovská móda. Zřejmě to řidičům zvyšuje sebevědomí

Odpovědět  |   | 
Ivan Zykán  |  26. 01. 2015 21:26

Rozesmál jste mě. Zvyšovat si sebevědomí? Jsem pomalu "jediný", kdo jezdí na dálnicích nebo víceproudých silnicích v pravém pruhu, protože neznámo proč, tak zbytek národa má pocit, že s jejich Fábií nebo Oktávkou není společensky korektní, aby se v takovém pruhu shazovali! Každému z těhle emanů je u zadku, že za nima by rádi někteří jeli rychleji, ale nemohou předjet, protože v levém jede někdo rychlejší a přitom by stačilo tak málo ... aby tihle voslové, co ani nečumí do zrcátek, se uklidili do pravého pruhu, kde by měli jet i bez toho normálně!
Sledujte, kolik řidičů, když předjíždí cyklistu, tak dávají znamení o směru jízdy ... tím spíš, když za nimi jedou další. Kolik? Sotva tak 25%? Proč by se namáhali, když oni už ho předjeli a jestli se o cyklistovi dozví včas vozy za ním je takovým taky u zadku. A mohl bych donekonečna pokračovat. Spousta řidičů za volantem nemyslí, jen dělá, co má naučené, napapouškované, ale už si v hlavě nesrovnají souvislosti, jestli to, co dělají, má a dává smysl. Kupříkladu dnes je moderní denní svícení, automatické senzory a ve finále to pak dopadá, že těmhle moderním expertům uniká, že v podvečer jezdí s nerozsvíceným zadkem auta, že v tunelu není ok, když jim svítí jen předek, rozbřesk, západ slunce, stále jen s denním svícením.
A nebo je jim ukradená ohleduplnost, pokud je nic nestojí. Jede někdo rychleji než já? Stačilo by uhnout, aby snadno předjel? Ale proč bych to dělal, když mi to zákon nenařizuje. A protože to není povinnost, tak just to neudělám, protože já přece nemusím! ... Na tyhle řidiče, bezohledné a ve své prostotě dementní se primárně ve své kritice zaměřte. A ne na ty, kteří nejsou líní používat šedou kúru mozkovou, a pokud už doznají, že jim mlhové světlomety něco přináší navíc, tak asi .. pochopitelně někteří ... z nich ví, co a proč to dělají, co tím sledují. Malá nápověda pro vás ... takové poznáte podle toho, že když pomine nebezpečí, pro které mělí mlhovky zaplé, tak je světe div se umí také hned po té vypnout a nejezdí s nimi od startu do cíle.

Odpovědět  |   | 
Jarda  |  23. 01. 2015 08:29

S nekterymi uvahami o zornem poli nelze souhlasit. Pri jizde za navesem kamionu muzete jet jak chcete a nevidite dopredu stejne nic. S akceleraci na dlouhou vzdalenost je to taky omyl. Nez se rozjedete k predjizdeni, uz mate v protismeru vozidlo a manevr muzete ukoncit. Udrzovat velke vzdalenosti mezi vozidly je opet temer nerealne, jelikoz do vznikle mezery okamzite predjede za vami jedouci vozidlo. Tudiz se domnivam, ze nektere rady odborniku trochu kulhaji.

Odpovědět  |   | 
Quebe  |  23. 01. 2015 09:29

To není pravda. Když pojedete ve větší vzdálenosti, uvidíte lépe i před kamion, jelikož pro něj platí stejná poučka o zorném poli, jako pro jakékoliv jiné auto. Jen se to nezlepší o tolik, jako u osobáku.

S akcelerací na delší vzdálenost to rovněž není omyl. Ve své úvaze totiž počítáte s akcelerací až v momentě, kdy je mezera. Jenže v praxi zpravidla vidíte, že se blíží mezera, a tudíž můžete začít zrychlovat daleko dříve, než mezera nastane. V momentě, kdy je volno, už jste prakticky u předjížděného, máte rychlostní rozdíl a předjíždění může započít. Jen to chce dobré načasování.

Udržovat velké vzdálenosti rovněž reálné je - když mě někdo předjede, sundám nohu z plynu a nechám mezeru vytvořit znovu. Pokud předjíždět sám nechcete, těžko vám tohle bude vadit a pokud předjíždět chcete, využijete příležitost k předjíždění taky a nikdo se před vás cpát nebude.

Odpovědět  |   | 
Net  |  23. 01. 2015 10:27

Navíc když si člověk drží mezeru kvůli předjíždění a všimne si auta v protisměru, může bezpečně předjížděcí manévr ukončit. Když jede nalepený za kamionem a pak se zařadí vedle něj, nemá kam uhnout, musí výrazně zpomalit a nechat kamion poodjet, je to docela riskantní na klikatící se silnici.

Odpovědět  |   | 
petrib  |  23. 01. 2015 23:18

no a když jede někdo nalepený na nárazníku dodávky před sebou, tak může při jejím předjíždění přehlídnout i v protisměru přijíždějící kamion. (reálná storka kamioňáka, který sroloval osobák co se vyloupl zpoza dodávky asi deset dvacet metrů předním)

Odpovědět  |   | 
puk123  |  23. 01. 2015 11:41

Souhlas, jen s tím, že se mi budou cpát jiní do "mé" mezery, musím dát jardovi částečně za pravdu. Jedu za kamionem v bezpečné vzdálenosti a chci předjet. Kkt za mnou stačí menší vzdálenost k předjetí mne a taky to udělá. OK. Pak se ale pověsí těsně za kamion, ho.no vidí, takže ho nemůže předjet. Já bych musel předjet oba, zpátky kkta ne, protože mi nenechá ani mezeru na zařazení. Na dálnici se pak přede mne klidně nacpe i kamion. To nemá žádné rozumné řešení.

Odpovědět  |   | 
Quebe  |  23. 01. 2015 11:50

Ano, s tímhle bohužel nejde nic dělat. Snad jen mít alespoň 3x více kilowatt než 90% provozu, abych stihl předjet kamion při stejné mezeře jako průměrné auto osobák.

Odpovědět  |   | 
Mirek  |  24. 01. 2015 19:21

Trochu se tomu dá předejít včasným zapnutím blinkru před začátkem předjíždění. Tím se dost omezí choutky velké části předjíždějících zezadu. Je fakt, že se najdou i takoví, kteří tohle ignorují.
Druhý problém s předjížděním, při kterém předjíždějící jede těsně za předjížděným, na kufru, je noc. Dotyčný naprosto ignoruje, že tímto spolehlivě oslňuje řidiče před sebou přes zpětná zrcátka, který potom často celkem nic nevidí, nebo aby viděl, musí se naklonit mimo zorné pole zrcátek.

Odpovědět  |   | 
Filip  |  23. 01. 2015 09:55

Fw:Jarda Už jsi někdy v životě předjel alespoň jedno auto? Jinak děkuji autorovi za velmi podareny článek.

Odpovědět  |   | 
Jarda.  |  23. 01. 2015 14:13

Předjíždím celkem často. Domnívám se, že jezdím svižně, ale rozumně. S argumenty autora nemohu souhlasit, i když se někomu mohou zdát správné. Pokud budu předjíždět kamion s délkou např.22m a k tomu si ještě připočtete dlouhou vzdálenost za ním, nemáte šanci ho v hustém provozu předjet. Otázkou samozřejmě je i úroveň vozovky po všech směrech. Samozřejmě, když pojedu za kamionem 200m, mám lepší výhled, ale musím přizpůsobit rychlost tomu kamionu a to např. 70km/h. Pokud chci takto cestovat, tak potom ano. Jinak jsem řidičem cca 30 let a najel jsem spoustu km bez jakékoliv nehody.

Odpovědět  |   | 
Nikoloki  |  23. 01. 2015 08:33

Ach bože, jak rád bych se díval daleko dopředu a bližší silnici vnímal pouze periferně … Bohužel se ale musím dívat před sebe do takové vzdálenosti, abych dokázal kličkovat mezi dírami, výtluky, výmoly, boulemi asfaltu "opravujícími" díry, propadlými kanály, kanály bez mříží, …

Odpovědět  |   | 
Quebe  |  23. 01. 2015 09:31

Mám pocit, že teď trochu přeháníte. Pokud opravdu jezdíte po silnicích, jaké popisujete, doporučuji koupit off-road a jezdit po poli.

Odpovědět  |   | 
Subaru4ever  |  23. 01. 2015 09:35

Pokud má člověk v pořádku oči a nebo vhodné čočky nebo brýle, pak tyto neduhy "silnic" musí vidět i na velkou vzdálenost. Když je tedy sleduje tak jak je správně uvedené v článku (z co největší vzdálenosti), má pak mnohem víc času na naplánování strategie jejich objezdu/přibrzdění/přeskočení atd. Stejně tak pokud člověk sleduje spoustu aut před sebou, jak se chovají, kudy jedou, jak trhavě objíždí kanály, dokonale zmapuje silnici a naplánuje ideální trasu, aniž by se na asfalt musel nějak intenzivně zaměřovat. ... Článek se jinak výborný a pana Žáka za toto osvětové chování velice chválím! . Již před pár lety jsem "to samé" od něj a kolegů pečlivě četl na Autowebu, promýšlel to a naučil se aplikovat, a tímto mu velice děkuji! Jezdím pohodověji, bezpečněji, rychleji, lépe . ... V tomto článku mi chybí zvýrazněná jedna důležitá rada: Na dálnici (obzvlášť v hustém provozu) koukám na nejvzdálenější vozidla před sebou v mém směru a mém zorném poli (a k tomu do zrcátek samozřejmě). To je jedno, že je to třeba 50-té vozidlo před sebou, ale když se budu rozumně řídit v akceleraci/brzdění podle něj, bude jízda plynulá a bezpečná.

Odpovědět  |   | 
Net  |  23. 01. 2015 10:30

Jj to s tou dálnicí je důležité, zejména v hustém provozu, kdy hrozí, že se provoz zastaví. Kdo sleduje auto před sebou, koleduje si o malér, párkrát jsem viděl, jak se řidič vyhnul bouračce tím, že změnil pruh, jenže v takovém případě se musí modlit, aby pruh nezměnil někdo další...

Odpovědět  |   | 
Driver  |  23. 01. 2015 09:54

Po dlouhé době kvalitní článek co jsem si na webu přečetl. Bohužel neeliminuje některé skupiny obyvatel, kteří nejsou schopni se zdokonalit, a to z řezných příčin. Jedni jsou Totální antitalenti. Bohužel, druzí analfabeti, co jezdí jak je kdo naučil. Když v autoškole říkali, zdech motor, dej neutrál, tak to tak dělají. Zbytečně. Jako X dalších úkonů. Třetí skupinu tvoří třeba už driveři, kteří si myslí, že to mají v ruce a pravou ruku nikdy nedají na volant. Vždy ji mají na řadičce, i když jedou z Brna do Bruselu, 10 hodin drží řadičku, kterou 10hodin neřadí. Každý předjety kamion na dálnici je aerodynamicky+ bočním větrem vcucne do kamionu a jednou v pozici 12h to neuřídí a neustále líbají do pravého pruhu, kdykoliv předjíždí. Ale oni jsou superdriveři a nevidí ani své chyby, natož aby se zdokonalovali. Když vezmu šoféry s profesákem, někteří hungarokamioňáci jezdí jen kamionem a nechápou, že jiná auta jezdí po Německu 250. Oni mrknout do špíglu jen proto, zda se do levého sami vlezou. Co je 20m za nimi je jim jedno. Však je to nebolí a ani jim to nikdo neprokáže, že někoho ohrozili. Existuje i skupina řidičů, co si myslí, že kdo jede 50/90/130 je anděl. Ale to, že mají zadní mlhy puštěné 200 dní v roce, kdykoliv spadne první kapka vody, že přední světla jim svítí na měsíc a že bezohledně omezují všechny okolo, je jím jedno. Jsou bezohlední protože oni nejsou piráti a jedou pomalu. Pak jsou specialisti, co si oranžovým majákem vynucují přednost. Mohl bych psát knihu ale jedna skupina řidičů jsou Ti, co se neustále zdokonalují, chápou že řidič na vedlejší jim nedal přednost, protože je neviděl přes A sloupek, počítají s tím, zastaví, netroubí a zdokonalují se dnes a denně. Pro ty je tento kvalitní článek a díky za něj.

Odpovědět  |   | 

presne zhodnotené, s tým sa nedá nič iné ako súhlasiť....

Didaktik M - Amiga 1200 - PIII 600MHz - P4 3GHz - i5 3,7GHz | Syno.DS212j 4 TB - Popcorn A110 - Panas. P55GT30 - Yamaha RX V550 | Moto D520 - Nokia 3330 - SE K770i - SE C510 - NEXUS 7 2012 - NV Shield

Odpovědět  |   | 
Quebe  |  23. 01. 2015 12:44

To máš těžko, takové řidiče vychovávají dnešní autoškoly. Ve většině se dozví jediné - když jedeš pomalu, jedeš bezpečně. Všude se učí ultradefenzivní jízda, ale už že by se žák učil orientovat v provozu, spolupracovat s ostatními řidiči, přizpůsobovat se okolním podmínkám...

Jo, kdyby na absolventa autoškoly byly kladeny nároky tyto nároky + správná volba převodového stupně, svižný rozjezd v křižovatce a nebýt brzdou provozu, hned by to vypadalo jinak.

Ale výjimky se najdou. Kamarád byl od zkoušek vyhozen za příliš pomalou jízdu - jel 30 na 50. To zní jako z říše snů

Odpovědět  |   | 
Net  |  23. 01. 2015 16:11

Tak záleží jaká je autoškola a jaký je inspektor. Já měl na instruktora v autoškole celkem štěstí, nešlo mu jen o to, abych dostal papíry, ale abych se naučil pár základních návyků. Nicméně za těch 30 nebo kolik jízd se člověk nemá šanci naučit o moc víc, než aby mu to nechcíplo a dal blinkr, než zatočí. Podle mě by se celý systém měl změnit, autoškola jak je dnes, by měla stačit k tomu, aby člověk mohl říditp od dohledem jiného řidiče (většinou rodiče). A po roce by měla následovat podstatně náročnější zkouška než dnes, po jejímž složení by člověk mohl řídit sám.

Odpovědět  |   | 
Petr Jánský  |  23. 01. 2015 19:15

Přidal bych jen dvě poznámky. Jednak k odvádění pozornosti sledováním budíků - nejvíc odvádí pozornost soustavné sledování tachometru v obcích na úkor sledování situace na silnici a okolo ní. Ke sledování situace před vozem na větší vzdálenost před horizontem - když se na horizontu vyhoupne auto, zejména náklaďák, vždycky se dívám průhledem pod jeho kola, jestli se za ním nějaký netrpělivec nechystá okamžitě předjíždět - vyplatilo se mi to již mnohokrát.

Odpovědět  |   | 
Subaru4ever  |  23. 01. 2015 23:37

V obci na 50 nebo 30 je výborné používání tempomatu! Nazval bych to dokonce jako přínos bezpečnosti (což o používání na dálnici rozhodně netvrdím). Prostě člověk nastaví těch svých 35 nebo 55 (pokud tedy nejede ve špalíru aut), a pak už může na 100% sledovat opilce, děti, psi, výjezdy z vedlejších ... aniž by se musel stále držet na uzdě s očima na tachometru ve strachu o papíry.

Odpovědět  |   | 
Quebe  |  24. 01. 2015 00:39

Tempomat je na jízdu po městě v dle mého nepraktický - jakékoliv brzdění a řazení ho vypne. Daleko lepší je omezovač rychlosti - nastavím si jako maximálku 55 a jede se

Odpovědět  |   | 
dron  |  24. 01. 2015 02:47

uz je taky ktory ked po nejakom brzdeni ci manevrovani alebo stlaceni plynoveho pedalu-tuknes do tlacitka na volante a znova sa ti zapne tempomat z poslednym nastavenim a rychlostou.auto same od seba zrychli a ide do tych nastavenych km znova..je to kombinovane z systemom snimania vozidiel pred tebou aby to nenaburalo ked zabudnes zabrzdit-ale len ked zrychlujes do tych pozadovanych km-potom po dosiahnuti pozadovanycha nastavenych rychlosti to zas ovladas len ty ked treba nahodou brzdit. je to fajna vec skoro ako autopilot. len drzis Volant a sem tam tuknes do tlacitka a z automatickou prevodovkou dokonale.
neviete ako sa ten system vola? nieco podobne je aj na tesle najnovsej

Odpovědět  |   | 
Net  |  26. 01. 2015 09:05

Pžijde na to, kde ve městě jej člověk používá. A jaký má druh tempomatu.

Na čtyřproudovkách, kde je 30(!)-50-70 je o poznání příjemnější než sledování budíků, tím spíš adaptivní tempoamt, který udržuje vzdálenost od vozů před sebou a brzdí, když brzdí oni.

Na dálnici je tempomat také fajn, ale když jeden jede 127 a druhý 128 tak je předjíždění nic moc, nehledě na předjíždění řidičů, co jedou s rozptylem klidně 110-140, jednou vás brzdí a pak vás předjíždí...

Odpovědět  |   | 
LOL  |  26. 01. 2015 14:32

nikdy jsem k udržování rychlosti tempomat nepotřeboval - stačí mi aparát středního ucha

Odpovědět  |   | 
Net  |  27. 01. 2015 09:24

Budiž ti přáno, ale většina řidičů, co znám používá spíš jedno nastavení nohy a z kopce zrychlují, do kopce zpomalují... na druhou stranu málokdo ve městě dodržuje rychlost na čtyřproudovkách (mimo měřené úseky).

Odpovědět  |   | 
Kenny  |  24. 01. 2015 14:33

Já tempomat vyloženě nesnáším a to jej mám v autě už přes 20 let. Ano 50 km/h za KAŽDOU cenu, jsem dle předpisů, tak jaképak copak. Ne, chci plynule dojíždět ke křižovatce, zrychlit když se na mě někdo lepí, dát nohu z plynu před vrcholem kopce atd. Nehledě k tomu, že u tempomatu mám pocit že není třeba řídit a nedávám vůbec pozor. Takže vaše 100% sledování je blbost, právě že když mám tempomat, tak se "probudím" v cizím pruhu atd. Stejně jako korejské vraky na obrázcích, z toho interiŕu musí být člověk pěkně zfetovaný, ani o tom neví.

Odpovědět  |   | 
Net  |  26. 01. 2015 09:07

Tvým problémem je spíš dodržování rychlosti ( často stanovené nesmyslně nízko), ne tempomat;)

Odpovědět  |   | 
Inoz  |  24. 01. 2015 18:48

Radí sledovat přes auto před vámi provoz vpředu - zrovna včera jsem si říkal, jak to omezuje, když jsem stál na křižovatce a pak i jel za autem, které mělo zadní sklo tak zatmavené, takže vůbec nebylo vidět na situaci v provozu před ním. Další dobrý důvod tohle zakázat. Jinak mě hodně štve, když na křižovatce stojí dlouhá řada aut a na zelenou se začnou řidiči rozjíždět až v době, kdy už auto před ním je dávno v pohybu.

Odpovědět  |   | 
LOL  |  24. 01. 2015 19:30

jo, "tmavé duše" mě taky sejří.

A co se týká rozjezdu na křižovatce, v koloně apod. - to je bohužel kolorit, to jsem už dávno vzdal.

Odpovědět  |   | 
Quebe  |  25. 01. 2015 16:45

Hm, další zakazovač...

Odpovědět  |   | 
Inoz  |  25. 01. 2015 23:53

No myslím brzy může nastat doba, kdy díky arabským přátelům budou považována okna, kde není vidět dovnitř, za příliš vysoké bezpečnostní riziko a pak diskuze na tohle téma bude bezpředmětná.

Odpovědět  |   | 
Mirek Zlomský  |  24. 01. 2015 20:06

Když rozdáváte rady, tak by jste se měli všimnout i umístění vnitřních zpětných zrcátek u vozů WV a Škoda při výšce řidiče 175 - 80. Pokud tak učiníte tak děkuji. Zlomský

Odpovědět  |   | 
koraf  |  24. 01. 2015 23:36

Škoda, že tam není vůbec zmíněná jízda v noci.

Odpovědět  |   | 


Přihlásit k odběru
Posílat příspěvky na adresu:

TEST Seat Leon 1.5 eTSI (110 kW) DSG: Můj brácha má prima bráchu

Seat Leon 1.5 eTSI (110 kW) DSG

S kompakty na platformě MQB Evo se v posledních měsících roztrhl pytel. Dnes si řekneme více o novém Seatu Leon, který dorazil do testu v podobné konfiguraci jako nedávno Volkswagen Golf. Mohou se oba sourozenci v zásadních věcech vůbec lišit?

12.  7.  2020 | Jan Mička | 31 příspěvků
TEST Audi A3 Sportback 30 TDI S line: Náročné ho získat, snadné s ním žít

Audi A3 30 TDI S line

Čtvrtá generace Audi A3 oficiálně dorazila na český trh. Do testu jsme si vzali zajímavou verzi - kombinaci sportovní výbavy S Line a základního vznětového motoru 30 TDI (85 kW).

10.  7.  2020 | Vladimír Kadera | 87 příspěvků
TEST Ford Kuga 2.5 PHEV: Velmi dobrý plug-in hybrid, jen šitý horkou jehlou

Ford Kuga 2.5 PHEV

Ford oddaloval vývoj nové generace hybridů pro evropské trhy jako ošetření bolavého zubu a na jednom z jeho nejnovějších přírůstků je chvatná práce bohužel tak trochu znát. Stojí ale kvůli tomu vrcholná benzín-elektrická verze nové Kugy nutně za starou belu? Pojďte se podívat.

7.  7.  2020 | Miro Mihálik | 34 příspěvků

Nejčtenější články

Škoda Octavia I ve skutečnosti skončila teprve nedávno. Našly se jasné důkazy

Škoda Octavia I ve skutečnosti skončila tep…

Produkce populární octavie první generace skončila již před deseti lety, přesto máme za to, že tento vůz může jít v klidu do důchodu až nyní. Teprve nedávno totiž utichly poslední nástroje vyrábějící důležité náhradní díly.

21.  6.  2020 | | 47 N/A
Supersport blokoval nabíječku pro elektromobily. Policista na elektrokole si s tím poradil

Supersport blokoval nabíječku pro elektromo…

Takzvaný ICEing je oblíbená kratochvíle vidláků v Americe. Toto ale určitě nebyl ten případ.

10.  7.  2020 | | 49 N/A
TEST Dacia Duster 1.0 TCe LPG: Přesně tuhle bych si klidně koupil!

TEST Dacia Duster 1.0 TCe LPG: Přesně tuhle…

I Dacia musela zdražovat. SUV Duster, které pořídíte i v tovární úpravě na LPG, si však stále drží velmi příznivou cenu. A víte co? Plynovou verzi bych si klidně sám koupil.

28.  6.  2020 | | 107 N/A
Luxusní Hyundai Palisade teď koupíte i v Česku. Stojí méně než Škoda Kodiaq RS

Luxusní Hyundai Palisade teď koupíte i v Če…

Šestiválec, místo pro osm cestujících a šestnáct držáků na nápoje. Obří SUV od Hyundaie se s tím nemaže. Teď si ho můžete koupit i v Česku.

3.  7.  2020 | | 56 N/A
Nový Hyundai i30 poprvé naživo: Poctivá a cenově dostupná auta ještě existují!

Nový Hyundai i30 poprvé naživo: Poctivá a c…

Dneska je to samý displej, hybrid, asistent a kdoví co ještě. A také kvůli tomu rostou ceny nový aut. Ještě pořád ale můžete narazit na „normální“ cenově dostupné auto, na jehož ovládání nepotřebujete návod. A co víc, je z Česka.

25.  6.  2020 | | 86 N/A