Čeští řidiči-vozíčkáři: sociální případy, nebo milionáři?

Za předními skly mnoha luxusních vozů dnes najdete známý znak označující auto zdravotně a tělesně postiženého řidiče. Napadne vás dvojí – buď to není u nás tak zlé, jak se tvrdí, nebo jsou čeští vozíčkáři jednou z nejmovitějších vrstev Česku. Případně si řeknete, že příspěvek ministerstva práce a sociálních věcí na vůz musí být mimořádně štědrý…
Čeští řidiči-vozíčkáři: sociální případy, nebo milionáři?

Problém zneužívání karet handicapovaných řidičů je dlouhodobý. Ty karty totiž nabízejí mnoho výhod. Když ji dáte za sklo svého auta, nahradí mimo jiné dálniční známku.  Umožňuje však především vjezd do míst, kam ostatní nemohou, můžete s ní parkovat na místech pro tělesně postižené, v zónách placeného stání.

A poslední důvod je ten nejvýhodnější. Stačí mít kartu, a pokud pracujete či denně dojíždíte do centra města, kde je stání vyhrazeno jen rezidentům, nebo v placených zónách, máte vystaráno. Ušetříte za parkování tisíce.

Centrum Prahy je toho nejlepší ukázkou. Na luxusní vozy, sportovní vozy, všechny s modrými terčíky za přením sklem, narazíte na každém rohu. Zaujmou vás nejen svým vzhledem, ale i tím, že žádný z těchto vozů nemá ruční ovládání – tak typické pro auta vozíčkářů.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

„Abych mohl pokutovat řidiče, který kartu zneužívá a není zdravotně handicapovaný, musím ho přistihnout přímo ve voze,“ řekl mi městský strážník, který takovou situaci právě řešil a odmítl se představit.

„Karta je vázaná na osobu, ne na konkrétní vůz. Když máte v rodině vozíčkáře, či jinak handicapovanou osobu, a víc aut, stačí kartičku přehazovat podle toho, které auto použijete.“

Podle policisty zneužívají karty i automobilisté z jiných měst, kteří často jezdí do Prahy a řeší tím problém s parkování v centru města.

Aby však policista celý den hlídkoval u vozidla, o kterém má podezření, že jeho řidič je zdravý jako řípa, je téměř vyloučené.

„Kartu může mít v autě i člověk, který handicapovanou osobu doprovází. Takže je obvyklé, že zdraví řidiči si karty půjčují, asi za peníze, nebo jinou protislužbu, od vozíčkářů,“ tvrdí strážník.

Nebo stačí mít v rodině nepohyblivou babičku, či dědečka, kteří v životě auto neřídili a také na ně lze povolení získat, například kvůli transportu k lékaři, na vyšetření. Na kartu ZTP, nebo ZTP/P mají však nárok například neslyšící, či lidé se sluchovým omezením.

Je přirozené, že kartu často využívá rodina postiženého i v okamžiku, kdy dotyčného majitele karty nedopravují.

A že se s kartami často kšeftuje, to přiznají i sami handicapovaní.
 

bazar

MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2007
Stav: 181 361 km
Cena: 150 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2007
Stav: 97 288 km
Cena: 230 000 Kč
MINI Countryman 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 48 069 km
Cena: 360 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 83 878 km
Cena: 300 000 Kč
Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 360 000 Kč
Skoda Octavia 2
Rok výroby: 2013
Stav: 83 866 km
Cena: 235 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test: Ford Fiesta je stále řidičskou volbou, univerzálem bez vad ale ne

Ford Fiesta

Naší recenzí tentokrát prošla nová generace Fordu Fiesta.

20.  9.  2017 | Milan Lažanský | 26 příspěvků
Kabriolet versus kupé: O kolik se zvýší spotřeba při jízdě s otevřenou střechou?

Test spotřeby kabrioletu

Přemýšleli jste někdy nad tím, jestli se spotřeba paliva dramaticky zvýší při jízdě s otevřenou střechou? Vyzkoušeli jsme to.

18.  9.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků
Test krátkých sprintů: Je lepší motorka, elektrovůz, nebo BMW 760i?

Test krátkých sprintů

Ne vždy musí být motocykl při startu od semaforů rychlejší než auto. Při testu redaktoři Autorevue.cz proti sobě postavili dva rozdílné typy motocyklů, elektromobil a auto s výkonem přes šest stovek koní.

8.  9.  2017 | Radek Pecák | 19 příspěvků