Cesta za hranice: silniční pravidla v Holandsku

Holandských turistů k nám jezdí hodně, my k nim už tak často ne. Přesto bude ale užitečné připomenout některé odlišnosti dopravních předpisů.

V Holandsku mají tři hlavní úrovně silnic:

  • dálnice, zelený ukazatel směru s označením „E“
  • hlavní silnice, červený ukazatel směru s označením „A“
  • dvouproudé a další hlavní silnice, žlutý ukazatel směru s označením „N“
  • normální silnice, s označením „B“

Dopravní předpisy

Běžné dopravní předpisy jsou v Holandsku stejné jako v jiných zemích. Stojící tramvaj se smí předjíždět vpravo, a to takovou rychlostí, aby nebyly omezeny vystupující a nastupující osoby. Předjíždět jedoucí tramvaj je povoleno pouze vpravo, jen ve zcela výjimečných případech vlevo.

Tramvaje mají přednost na křižovatkách s nerozlišenou předností v jízdě, avšak musí dát přednost v jízdě vozidlům jedoucím po hlavní silnici. Na přechodu pro chodce mají chodci přednost a je tam také zakázáno předjíždění. Na silnicích mají rychleji jedoucí vozidla přednost před pomalejšími (mopedy, jízdní kola).

Rychlostní limity:

V obci mopedy 30 km/h
všechna ostatní vozidla 50 km/h

Někde mohou být tyto limity značkami změněny. 

Mimo obec typ vozidla na dálnici hlavní silnice ostatní silnice
moped - - 40 km/h
vozidla do 3,5 t 120 km/h 100 km/h 80 km/h
nákladní vozidla, autobusy, vozidla s přívěsem 80 km/h, 80 km/h, 80 km/h

Hlavní silnice jsou vyznačeny značkou s modrým podkladem a bílým autem.

Úrovňové železniční přejezdy

Používají se následující blikající světla:

  • na přejezdech se závorami - dvojice blikajících červených světel ohlašuje příjezd vlaku a povinnost vozidel zastavit
  • na přejezdech bez závor - blikající bílé světlo signalizuje povolení přejezdu, blikající červená světla oznamují příjezd vlaku a povinnost vozidel zastavit.

Pravidla parkování

Zastavení a stání je dovoleno v případě, že vozidlo nezpůsobuje potíže v dopravě a je umístěno na pravé straně silnice.

Stání je zakázáno:

  • na místech, kde je to značkami zakázáno
  • na městském okruhu
  • na chodníku
  • do 12 m od zastávky autobusu a podél bílé nebo černé čáry, která je nakreslena na silnici a vyznačuje autobusovou zastávku
  • do vzdálenosti 5 m před přechodem a kruhovým objezdem a v okruhu 5 m tam, kde není na pravé straně silnice žádné místo určené k parkování

Parkování je zakázáno kromě výše uvedeného ještě na těchto místech:

  • na silnicích označených „NO PARKING“
  • značka „ZONE“ vyznačuje dobu, kdy je parkování omezeno, značka „PARKEERSCHIFT“ vyznačuje dobu, kdy jsou k parkování nutné hodiny za oknem
  • mimo obec na hlavních silnicích
  • tam, kde je žlutá čára na straně silnice
  • do vzdálenosti 5 m od křižovatky všude, kde by stojící vozidlo zastiňovalo značku nebo semafor
  • podél nástupního ostrůvku nebo souvislé čáry na silnici pokud nezůstanou volné alespoň 3 m mezi ostrůvkem nebo čárou a vozidlem.

Při parkování v noci nemusí být vozidlo osvětleno za těchto podmínek:

  • vozidlo je zaparkováno v obci do vzdálenosti 30 m od pouličního osvětlení, které ho osvětluje
  • vozidlo je zaparkováno na řádném parkovišti
Trávit noc v zaparkovaném autě je zakázáno a policie za to uděluje pokuty. Toto opatření se však nevztahuje na kempinkové vozy. Ve většině měst se k parkování dá využít parkovacích hodin nebo disků. Parkovací hodiny umožňují parkování od 30 minut do 2 až 3 hodin.

Mezinárodním symbolem jsou označena parkovací místa pro postižené. Parkování na těchto místech není časově omezeno. Pouze v místech, kde je parkování celkově omezeno je možno parkovat maximálně 3 hodiny. V případě špatného parkování může policie udělit pokutu nebo vozidlo odtáhnout.

Alkohol v krvi

V současné době je v Holandsku řidič považován za nezpůsobilého k řízení, pokud jeho dech obsahuje 0,22 mg alkoholu na litr vydechnutého vzduchu nebo jestliže má více než 0,05% alkoholu v krvi. V případě podezření, že řidič je pod vlivem alkoholu, může být požádán o dechový test, či krevní zkoušku.

Pokuty V některých okresech může policie vymáhat pokuty na místě.

nesprávné parkování minimálně 20 €
překročení rychlosti do 14 km/h 25 €
15-20 km/h 45 €
21-25 km/h 65 €
26-30 km/h 90 €
přes 30 km/h za každý km/h 3 €
jízda pod vlivem alkoholu 180 €
nad 0,05 % hrozí vězení
a odebrání řidičského průkazu

Nouzová telefonní čísla

Jednotné číslo 112 pro policii, první pomoc i hasiče.

Povinné vybavení

Řidič motocyklu i jeho spolujezdec musejí mít ochrannou přilbu. Na předních sedadlech automobilu je povinné používat bezpečnostní pásy. Děti do 12 let a osoby menší než 150 cm nesmějí sedět na předních sedadlech, pokud nemají speciálně upravenou a schválenou sedačku na svoji velikost. Neexistuje výjimka ani u vozidel, která nemají zadní sedadla. Děti do 3 let musejí mít speciální autosedačku na zadních sedadlech, děti od 3 do 12 let musejí mít vhodný bezpečnostní systém odpovídající jejich velikosti. Pokud jím není auto vybaveno musejí používat bezpečnostní pásy.

Mezi povinné vybavení patří také varovný trojúhelník. Pokud vozidlo parkuje v noci a není dostatečně osvětleno musí použít varovný trojúhelník.

Dálniční síť a poplatky

V Holandsku má dálniční síť 2 250 km a je ve velmi dobrém stavu. Vzhledem k proslulým vodním kanálům je silniční síť propojena řadou mostů a tunelů.

Mýtné se na dálnicích neplatí, platí se pouze za Kil Tunnel a za most Waalbrug bij Tiel. Poplatky se pohybují ve výši 1,8 - 5 €, podle druhu vozidla.

Každé 2 km je na dálnici umístěn nouzový telefon, který spojí volajícího s nejbližším nouzovým centrem. Černý trojúhelník na okraji vozovky označuje místo, kde se nouzový telefon nachází.

Dále jsou na dálnicích tzv. signální značky, které v případě potřeby vyznačují dočasný rychlostní limit.

Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

včera | David Rusol | 20 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Minitest Renault Espace 1.8 TCe

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 10 příspěvků
TEST Volkswagen Polo 1.0 TSI Highline – Golfův revír

Volkswagen Polo 1.0 TSI

Segment malých vozů pomalu dorůstá modely nižší střední třídy. Nový Volkswagen Polo je toho důkazem, z vyšších tříd si navíc půjčil i několik užitečných technologií.

7.  12.  2017 | Jan Mička | 30 příspěvků