Cesta za hranice: silniční pravidla v Holandsku

Holandských turistů k nám jezdí hodně, my k nim už tak často ne. Přesto bude ale užitečné připomenout některé odlišnosti dopravních předpisů.
Cesta za hranice: silniční pravidla v Holandsku

V Holandsku mají tři hlavní úrovně silnic:

  • dálnice, zelený ukazatel směru s označením „E“
  • hlavní silnice, červený ukazatel směru s označením „A“
  • dvouproudé a další hlavní silnice, žlutý ukazatel směru s označením „N“
  • normální silnice, s označením „B“

Dopravní předpisy

Běžné dopravní předpisy jsou v Holandsku stejné jako v jiných zemích. Stojící tramvaj se smí předjíždět vpravo, a to takovou rychlostí, aby nebyly omezeny vystupující a nastupující osoby. Předjíždět jedoucí tramvaj je povoleno pouze vpravo, jen ve zcela výjimečných případech vlevo.

Tramvaje mají přednost na křižovatkách s nerozlišenou předností v jízdě, avšak musí dát přednost v jízdě vozidlům jedoucím po hlavní silnici. Na přechodu pro chodce mají chodci přednost a je tam také zakázáno předjíždění. Na silnicích mají rychleji jedoucí vozidla přednost před pomalejšími (mopedy, jízdní kola).

Rychlostní limity:

V obci mopedy 30 km/h
všechna ostatní vozidla 50 km/h

Někde mohou být tyto limity značkami změněny. 

Mimo obec typ vozidla na dálnici hlavní silnice ostatní silnice
moped - - 40 km/h
vozidla do 3,5 t 120 km/h 100 km/h 80 km/h
nákladní vozidla, autobusy, vozidla s přívěsem 80 km/h, 80 km/h, 80 km/h

Hlavní silnice jsou vyznačeny značkou s modrým podkladem a bílým autem.

Úrovňové železniční přejezdy

Používají se následující blikající světla:

  • na přejezdech se závorami - dvojice blikajících červených světel ohlašuje příjezd vlaku a povinnost vozidel zastavit
  • na přejezdech bez závor - blikající bílé světlo signalizuje povolení přejezdu, blikající červená světla oznamují příjezd vlaku a povinnost vozidel zastavit.

Pravidla parkování

Zastavení a stání je dovoleno v případě, že vozidlo nezpůsobuje potíže v dopravě a je umístěno na pravé straně silnice.

Stání je zakázáno:

  • na místech, kde je to značkami zakázáno
  • na městském okruhu
  • na chodníku
  • do 12 m od zastávky autobusu a podél bílé nebo černé čáry, která je nakreslena na silnici a vyznačuje autobusovou zastávku
  • do vzdálenosti 5 m před přechodem a kruhovým objezdem a v okruhu 5 m tam, kde není na pravé straně silnice žádné místo určené k parkování

Parkování je zakázáno kromě výše uvedeného ještě na těchto místech:

  • na silnicích označených „NO PARKING“
  • značka „ZONE“ vyznačuje dobu, kdy je parkování omezeno, značka „PARKEERSCHIFT“ vyznačuje dobu, kdy jsou k parkování nutné hodiny za oknem
  • mimo obec na hlavních silnicích
  • tam, kde je žlutá čára na straně silnice
  • do vzdálenosti 5 m od křižovatky všude, kde by stojící vozidlo zastiňovalo značku nebo semafor
  • podél nástupního ostrůvku nebo souvislé čáry na silnici pokud nezůstanou volné alespoň 3 m mezi ostrůvkem nebo čárou a vozidlem.

Při parkování v noci nemusí být vozidlo osvětleno za těchto podmínek:

  • vozidlo je zaparkováno v obci do vzdálenosti 30 m od pouličního osvětlení, které ho osvětluje
  • vozidlo je zaparkováno na řádném parkovišti
Trávit noc v zaparkovaném autě je zakázáno a policie za to uděluje pokuty. Toto opatření se však nevztahuje na kempinkové vozy. Ve většině měst se k parkování dá využít parkovacích hodin nebo disků. Parkovací hodiny umožňují parkování od 30 minut do 2 až 3 hodin.

Mezinárodním symbolem jsou označena parkovací místa pro postižené. Parkování na těchto místech není časově omezeno. Pouze v místech, kde je parkování celkově omezeno je možno parkovat maximálně 3 hodiny. V případě špatného parkování může policie udělit pokutu nebo vozidlo odtáhnout.

Alkohol v krvi

V současné době je v Holandsku řidič považován za nezpůsobilého k řízení, pokud jeho dech obsahuje 0,22 mg alkoholu na litr vydechnutého vzduchu nebo jestliže má více než 0,05% alkoholu v krvi. V případě podezření, že řidič je pod vlivem alkoholu, může být požádán o dechový test, či krevní zkoušku.

Pokuty V některých okresech může policie vymáhat pokuty na místě.

nesprávné parkování minimálně 20 €
překročení rychlosti do 14 km/h 25 €
15-20 km/h 45 €
21-25 km/h 65 €
26-30 km/h 90 €
přes 30 km/h za každý km/h 3 €
jízda pod vlivem alkoholu 180 €
nad 0,05 % hrozí vězení
a odebrání řidičského průkazu

Nouzová telefonní čísla

Jednotné číslo 112 pro policii, první pomoc i hasiče.

Povinné vybavení

Řidič motocyklu i jeho spolujezdec musejí mít ochrannou přilbu. Na předních sedadlech automobilu je povinné používat bezpečnostní pásy. Děti do 12 let a osoby menší než 150 cm nesmějí sedět na předních sedadlech, pokud nemají speciálně upravenou a schválenou sedačku na svoji velikost. Neexistuje výjimka ani u vozidel, která nemají zadní sedadla. Děti do 3 let musejí mít speciální autosedačku na zadních sedadlech, děti od 3 do 12 let musejí mít vhodný bezpečnostní systém odpovídající jejich velikosti. Pokud jím není auto vybaveno musejí používat bezpečnostní pásy.

Mezi povinné vybavení patří také varovný trojúhelník. Pokud vozidlo parkuje v noci a není dostatečně osvětleno musí použít varovný trojúhelník.

Dálniční síť a poplatky

V Holandsku má dálniční síť 2 250 km a je ve velmi dobrém stavu. Vzhledem k proslulým vodním kanálům je silniční síť propojena řadou mostů a tunelů.

Mýtné se na dálnicích neplatí, platí se pouze za Kil Tunnel a za most Waalbrug bij Tiel. Poplatky se pohybují ve výši 1,8 - 5 €, podle druhu vozidla.

Každé 2 km je na dálnici umístěn nouzový telefon, který spojí volajícího s nejbližším nouzovým centrem. Černý trojúhelník na okraji vozovky označuje místo, kde se nouzový telefon nachází.

Dále jsou na dálnicích tzv. signální značky, které v případě potřeby vyznačují dočasný rychlostní limit.

bazar

MINI Countryman 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 47 983 km
Cena: 378 000 Kč
MINI Mini 1,4
Rok výroby: 2009
Stav: 156 911 km
Cena: 130 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2010
Stav: 83 187 km
Cena: 316 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2009
Stav: 110 855 km
Cena: 250 000 Kč
MINI Countryman 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 61 840 km
Cena: 430 000 Kč
MINI Mini 1,4
Rok výroby: 2007
Stav: 65 750 km
Cena: 140 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

včera | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků