Českým logistickým firmám rostou náklady

Intervence České národní banky se významně dotkla tuzemských logistických společností. Odborníci upozorňují, že firmy musejí nově počítat s vyššími náklady na pronájem skladových prostor...
Českým logistickým firmám rostou náklady

Firmy totiž ve většině případů platí za nájem skladů v eurech, kvůli oslabení koruny tudíž nájmy vzrostly. Logistické společnosti navíc očekávají vyšší investice do nafty, modernizace technologií či nákupu zahraničních služeb.

České firmy podnikající v oblasti logistiky často nemají k dispozici vlastní skladové prostory, proto jsou nuceny si sklady pronajímat od developerských společností. Nájem průmyslových nemovitostí je však na tuzemském trhu často udáván v eurech. Po listopadové intervenci České národní banky tak logistické společnosti při měsíční výši nájmu 20 000 eur ročně zaplatí za pronájem skladových prostor zhruba o 480 000 Kč více.

„Pronájmy skladových prostor jsou převážně udávány v eurech. Většina příjmů našich nájemníků je totiž také v eurech, protože se tyto firmy podílí na vývozu zboží. Stejně tak bankovní úvěry jsou většinou poskytovány v eurech,“ vysvětlil důvody placení nájmu skladových prostor v eurech Remon Vos, jednatel společnosti CTP, která je předním developerem komerčních nemovitostí na českém trhu.

„Na primárním trhu skladových prostor je většina nájmů denominována v eurech. Hlavním důvodem je měna, ve které je investice realizována, kdy investoři nechtějí nést případná kurzová rizika. Většina nájemních smluv je uzavřena na dlouhé časové období a vliv oslabení koruny se zatím neprojevil,“ sdělil Jan Borůvka, generální sekretář Asociace realitních kanceláří České republiky s tím, že české logistické společnosti zatím kvůli oslabené koruně nájmy skladových prostor nevypovídají.

Negativní dopady znehodnocení koruny vůči euru na oblast skladové logistiky potvrzují samotné společnosti podnikající v oboru. „Naprostá většina nových logistických nemovitostí i kanceláří má nájmy v eurech, proto kvůli intervenci ČNB ze dne na den podražily. Smlouvy sice počítají s inflační doložkou, ale podle inflace v eurozóně, nikoliv v České republice. V našem případě máme naštěstí naprostou většinu nových logistických nemovitostí ve svém vlastnictví. Vlastnictví skladů však na trhu není tak běžné, takže zvýšení nákladů na nájmy sektor logistiky určitě zabolelo,“ uvedl Daniel Knaisl, jednatel skupiny Geis v České republice, která se specializuje na přepravu a logistiku.

Dále upozorňuje, že nájmy nejsou jedinou oblastí, která pro logistické firmy kvůli intervenci České národní banky podražila. „Zvýšila se například cena technického vybavení. Jde o specializované přístroje, které není možné pořídit na tuzemském trhu. Pro letošní rok chystáme investice do nových třídících technologií či platebních terminálů, které tak budou dražší,“ doplnil Knaisl.

Logistických společností se významně dotýká také zdražení nafty. V důsledku oslabení koruny je nutné počítat s vyššími náklady na pohonné hmoty zvláště při tankování na zahraničních trzích, kde se platí eurem. Odborníci poukazují, že firem z oblasti přepravy a logistiky se vzhledem k charakteru jejich podnikání týká široká škála služeb, za které si nově v zahraničí připlatí.

„Devalvace se přirozeně dotkla rovněž dopravních a spedičních firem. V případě, že české firmy nakupují některé služby v zahraničí, jako jsou například služby železnic, překladiště či využívání přístavů, musejí za ně platit podle zvýšeného kursu více,“ upozornil Jan Ekl, výkonný ředitel Svazu spedice a logistiky ČR.

Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity je v podstatě běžný městský skútr, který ale díky své koncepci nabízí řadu výhod. Můžete ho řídit i s běžným béčkem nebo řidičákem A1, nabízí extra porci stability navíc a může ho tak řídit i naprostý začátečník. Navíc, ze semaforů odjedete vždy jako první a ve finále nabízí i nejnižší cenu ze všech tříkolových skútrů.

včera | Michal Žďárský | 9 příspěvků
Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Na dovolenou si velká část motoristů bere i své bicykly. Pokud je nechcete převážet na střešním nosiči, zbývá řešení v podobě upevnění nosiče na víko zavazadelníku či na tažné zařízení. Švýcarský autoklub otestoval obě varianty na různých modelech.

18.  6.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test: VW Golf GTI je i po faceliftu nejlepším hot-hatchem všedních dnů...

Volkswagen Golf GTI (2017)

Nedávný facelift Volkswagenu Golf se dotkl i verze GTI. Vyzkoušeli jsme základní variantu s manuální převodovkou.

15.  6.  2017 | Milan Lažanský | 44 příspěvků