Českým logistickým firmám rostou náklady

Intervence České národní banky se významně dotkla tuzemských logistických společností. Odborníci upozorňují, že firmy musejí nově počítat s vyššími náklady na pronájem skladových prostor...
Českým logistickým firmám rostou náklady

Firmy totiž ve většině případů platí za nájem skladů v eurech, kvůli oslabení koruny tudíž nájmy vzrostly. Logistické společnosti navíc očekávají vyšší investice do nafty, modernizace technologií či nákupu zahraničních služeb.

České firmy podnikající v oblasti logistiky často nemají k dispozici vlastní skladové prostory, proto jsou nuceny si sklady pronajímat od developerských společností. Nájem průmyslových nemovitostí je však na tuzemském trhu často udáván v eurech. Po listopadové intervenci České národní banky tak logistické společnosti při měsíční výši nájmu 20 000 eur ročně zaplatí za pronájem skladových prostor zhruba o 480 000 Kč více.

„Pronájmy skladových prostor jsou převážně udávány v eurech. Většina příjmů našich nájemníků je totiž také v eurech, protože se tyto firmy podílí na vývozu zboží. Stejně tak bankovní úvěry jsou většinou poskytovány v eurech,“ vysvětlil důvody placení nájmu skladových prostor v eurech Remon Vos, jednatel společnosti CTP, která je předním developerem komerčních nemovitostí na českém trhu.

„Na primárním trhu skladových prostor je většina nájmů denominována v eurech. Hlavním důvodem je měna, ve které je investice realizována, kdy investoři nechtějí nést případná kurzová rizika. Většina nájemních smluv je uzavřena na dlouhé časové období a vliv oslabení koruny se zatím neprojevil,“ sdělil Jan Borůvka, generální sekretář Asociace realitních kanceláří České republiky s tím, že české logistické společnosti zatím kvůli oslabené koruně nájmy skladových prostor nevypovídají.

Negativní dopady znehodnocení koruny vůči euru na oblast skladové logistiky potvrzují samotné společnosti podnikající v oboru. „Naprostá většina nových logistických nemovitostí i kanceláří má nájmy v eurech, proto kvůli intervenci ČNB ze dne na den podražily. Smlouvy sice počítají s inflační doložkou, ale podle inflace v eurozóně, nikoliv v České republice. V našem případě máme naštěstí naprostou většinu nových logistických nemovitostí ve svém vlastnictví. Vlastnictví skladů však na trhu není tak běžné, takže zvýšení nákladů na nájmy sektor logistiky určitě zabolelo,“ uvedl Daniel Knaisl, jednatel skupiny Geis v České republice, která se specializuje na přepravu a logistiku.

Dále upozorňuje, že nájmy nejsou jedinou oblastí, která pro logistické firmy kvůli intervenci České národní banky podražila. „Zvýšila se například cena technického vybavení. Jde o specializované přístroje, které není možné pořídit na tuzemském trhu. Pro letošní rok chystáme investice do nových třídících technologií či platebních terminálů, které tak budou dražší,“ doplnil Knaisl.

Logistických společností se významně dotýká také zdražení nafty. V důsledku oslabení koruny je nutné počítat s vyššími náklady na pohonné hmoty zvláště při tankování na zahraničních trzích, kde se platí eurem. Odborníci poukazují, že firem z oblasti přepravy a logistiky se vzhledem k charakteru jejich podnikání týká široká škála služeb, za které si nově v zahraničí připlatí.

„Devalvace se přirozeně dotkla rovněž dopravních a spedičních firem. V případě, že české firmy nakupují některé služby v zahraničí, jako jsou například služby železnic, překladiště či využívání přístavů, musejí za ně platit podle zvýšeného kursu více,“ upozornil Jan Ekl, výkonný ředitel Svazu spedice a logistiky ČR.

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 860 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 318 km
Cena: 90 000 Kč
Skoda Superb 2
Rok výroby: 2010
Stav: 159 691 km
Cena: 295 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

dnes | Jiří Švamberk | 1 příspěvek
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků