O pouhou jednu registraci víc si připsala stálice žebříčku, Hyundai ix20. Deváté místo a meziročně +20,4 %.

O pouhou jednu registraci víc si připsala stálice žebříčku, Hyundai ix20. Deváté místo a meziročně +20,4 %.

Na rozdíl od evropského žebříčku je v tom českém Nissan Qashqai vzácným hostem. 345 registrací mu vyneslo 9. místo a meziroční skok o 159 %.

Na rozdíl od evropského žebříčku je v tom českém Nissan Qashqai vzácným hostem. 345 registrací mu vyneslo 9. místo a meziroční skok o 159 %.

I na sedmé příčce je vůz značky Volkswagen, tentokrát Golf. Statistiky u něj evidují 483 nově zaregistrovaných kusů (-21,3 %).

I na sedmé příčce je vůz značky Volkswagen, tentokrát Golf. Statistiky u něj evidují 483 nově zaregistrovaných kusů (-21,3 %).

707 registrací zajistilo Superbu umístění na 5. příčce, meziročně je to posun o 78,5 %.

707 registrací zajistilo Superbu umístění na 5. příčce, meziročně je to posun o 78,5 %.

5. Ford Fiesta: 20 522 registrací, +11,2 %

5. Ford Fiesta: 20 522 registrací, +11,2 %

Hyundai i30 si tentokrát připsal 783 nových registrací. Opět zůstal pod stupni vítězů, ale může se chlubit meziročním nárůstem o 63,5 %.

Hyundai i30 si tentokrát připsal 783 nových registrací. Opět zůstal pod stupni vítězů, ale může se chlubit meziročním nárůstem o 63,5 %.

Rapid je na tom prakticky stejně jako loni v listopadu (-0,3 %), ale s 923 registracemi o bronz nepřišel.

Rapid je na tom prakticky stejně jako loni v listopadu (-0,3 %), ale s 923 registracemi o bronz nepřišel.

Fabia s Octavií si oproti říjnu prohodily místa. Menší model sice meziročně roste o 126,3 %, ale s 1679 nově zaregistrovanými kusy je „jen“ stříbrný.

Fabia s Octavií si oproti říjnu prohodily místa. Menší model sice meziročně roste o 126,3 %, ale s 1679 nově zaregistrovanými kusy je „jen“ stříbrný.

Zpátky na vrcholu. První je Škoda Octavia s meziročním přírůstkem 27,4 %, což znamená 2454 registrací.

Zpátky na vrcholu. První je Škoda Octavia s meziročním přírůstkem 27,4 %, což znamená 2454 registrací.

V kategorii MPV (podle SDA) žádná změna, nejprodávanějším modelem zde zůstává Hyundai ix20.

V kategorii MPV (podle SDA) žádná změna, nejprodávanějším modelem zde zůstává Hyundai ix20.

Segmentu SUV a terénních aut zase vládne Škoda Yeti.

Segmentu SUV a terénních aut zase vládne Škoda Yeti.

I luxusní třída má svoji stálici, nejprodávanějším modelem je už dlouho Mercedes-Bez třídy S.

I luxusní třída má svoji stálici, nejprodávanějším modelem je už dlouho Mercedes-Bez třídy S.

Pětkové BMW meziročně pokleslo ještě víc, o 57 %. I výsledných 72 registrací mu ale zajistilo prvenství ve vyšší střední třídě.

Pětkové BMW meziročně pokleslo ještě víc, o 57 %. I výsledných 72 registrací mu ale zajistilo prvenství ve vyšší střední třídě.

Střední třídu opanoval Superb. Jeho výsledky jsme už zmiňovali v žebříčku Top 10.

Střední třídu opanoval Superb. Jeho výsledky jsme už zmiňovali v žebříčku Top 10.

V nižší střední třídě samozřejmě nemůže nic ohrozit prvenství Škody Octavia…

V nižší střední třídě samozřejmě nemůže nic ohrozit prvenství Škody Octavia…

…stejně jako mezi malými auty je suverénem nová Škoda Fabia.

…stejně jako mezi malými auty je suverénem nová Škoda Fabia.

Škoda ale ovládá i segment mini vozů, kde se na čele dlouhodobě drží model Citigo.

Škoda ale ovládá i segment mini vozů, kde se na čele dlouhodobě drží model Citigo.

Na rozdíl od evropského žebříčku je v tom českém Nissan Qashqai vzácným hostem. 345 registrací mu vyneslo 9. místo a meziroční skok o 159 %.
I na sedmé příčce je vůz značky Volkswagen, tentokrát Golf. Statistiky u něj evidují 483 nově zaregistrovaných kusů (-21,3 %).
707 registrací zajistilo Superbu umístění na 5. příčce, meziročně je to posun o 78,5 %.
18
Fotogalerie

Český trh v září 2015: Top 10 nejprodávanějších modelů a pořadí značek

Český trh s novými osobními auty v září znovu vzrostl, i když méně než v minulých měsících. Do první pětky se dostal Nissan na úkor Renaultu. Fabia se mezi modely i nadále drží v čele před Octavií.

Kapitoly článku:


V září 2015 bylo v České republice zaregistrováno 18.056 nových osobních vozů, což znamená o 14,5 %, respektive 2.281 kusů více (z 15.775) než za devátý měsíc letopočtu 2014. Aktuální čísla vyplývají z nejnovějších statistik zveřejněných SDA (Svazem dovozců automobilů). Nejsou v nich zahrnuty tzv. reexporty, neobsahují ani veškerá užitková auta do celkové hmotnosti 3,5 tuny. Ale třeba MPV na bázi dodávek se v nich vyskytují.  

Top 10 nejprodávanějších modelů

Žebříček nejprodávanějších zářijových modelů se po neobvyklém srpnu vrátil tak trochu do starých kolejí. Škoda sice okupuje pouze stupně vítězů a ještě další dvě příčky mezi nejlepšími deseti, ale vzala si zpět vítězství ve střední třídě a mezi „auty do terénu“.  Hyundai má v nejlepší desítce dvojí zastoupení, zbytek patří Fordu, Volkswagenu a Nissanu. Osobní dodávky zde nejsou uvedeny, tentokrát by se do pořadí bestsellerů beztak ani žádná nedostala.

Nejoblíbenějším novým autem u nás je aktuálně už potřetí za sebou Škoda Fabia. Vyhoupla se na 2.073 jednotek a patří jí pochopitelně i prvenství v malých vozech. Octavia za ní v září příliš nezaostala, dosáhla na 1.957 prodaných kusů a zároveň pak zvítězila v nižší střední třídě (SDA ji řadí o kategorii výše, ale rozvorem jí neodpovídá). Rapid nestačí, evidentně mu klienty „krade“ kromě soupeřů odjinud i menší a mladší sestra. Tisícovka mu zůstává zapovězena již delší dobu (848).

Nošovický Hyundai i30 se dostal na 635 nových vozů. Za ním následují dva modely s 545 přírůstky: Ford Fiesta a Škoda Superb (řazeny abecedně). O novém Superbu platí to samé ohledně třídního zařazení, co o Octavii. Golf se musel spokojit až se sedmičkou (486).

Český trh v září 2015 – Pořadí modelů
Pořadí Model 9/2015 [ks] 9/2014 [ks] Změna [ks] Změna [%]
1. ŠKODA FABIA 2 073 684 1 389 203,1 %
2. ŠKODA OCTAVIA 1 957 1 743 214 12,3 %
3. ŠKODA RAPID 848 1 162 -314 -27,0 %
4. HYUNDAI i30 635 496 139 28,0 %
5. FORD FIESTA 545 576 -31 -5,4 %
5. ŠKODA SUPERB 545 348 197 56,6 %
7. VOLKSWAGEN GOLF 486 515 -29 -5,6 %
8. ŠKODA YETI 406 457 -51 -11,2 %
9. NISSAN QASHQAI 345 133 212 159,4 %
10. HYUNDAI ix20 344 431 -87 -20,2 %
- Celkem  18 056 15 775 2 281 14,5 %

Nejpopulárnějším SUV byl Yeti (406), ale o triumf se obával, Nissan Qashqai mu byl v patách (345). Tady jistě zaúřadovaly dodávky firemním zákazníkům, ale ty „cvičí“ s novými registracemi úplně běžně. Žebříček uzavírá nejoblíbenější MPV Hyundai ix20, stačilo mu k tomu o jedno auto méně.

Procentním šplhounem je jasně třetí generace Fabia, která se zvedla o 203,1 %, tedy více než trojnásobně! Japonsko-britský Nissan Qashqai hlásí +159,4 %, bronz patři Superbu, oproti „dvojce“ má „jen“ +56,6 %. Toť z výrazných postupů vše.

V kusovém navýšení je rovněž malá škodovka jasně nejlepší, prodalo se jich o 1.389 více než loni. Octavia se zlepšila o 214 aut, Qashqai o 212, Superb o 197 a Hyundai i30 o 139. Tato situace značí, že máme první desítku z poloviny plnou loserů. Tím největším propadákem je Rapid (-27 %, -314 vozů), následuje ix20 (-20,2 %, -87) a klientela ztrácí zájem i o Yetiho (-11,2 %, -51). Fiesta a Golf se zhruba pětiprocentními a třicetikusovými úbytky také chlubit nemohou.

Český trh v září 2015 – Nejprodávanější modely podle tříd
Třída Model 9/2015 [ks] 9/2014 [ks] Změna [ks] Změna [%]
Mini ŠKODA CITIGO 316 250 66 26,4 %
Malé ŠKODA FABIA 2 073 684 1 389 203,1 %
Nižší střední ŠKODA OCTAVIA 1 957 1 743 214 12,3 %
Střední ŠKODA SUPERB 545 348 197 56,6 %
Vyšší střední BMW 5 72 46 26 56,5 %
Luxusní MERCEDES-BENZ S 29 37 -8 -21,6 %
Terénní ŠKODA YETI 406 457 -51 -11,2 %
MPV HYUNDAI ix20 344 431 -87 -20,2 %

Většinu vítězů jednotlivých segmentů jsme zmínili, pojďme na ty zbylé. Mistrem miniaut je bratislavské Citigo a ještě se navíc zlepšilo o čtvrtinu. Vyšší střední třídu ovládlo BMW řady 5, navýšení o skoro 57 % je slušné, nezapomínejme na to, že už vyhlíží nástupce. Mercedes-Benz třídy S mezi luxusními limuzínami a kupé naopak ztratil oproti září 2014 osmičku registrací.

Top 10 nejprodávanějších značek

Domácí výrobce zaznamenal odbyt 6.204 aut, jeho navýšení ve srovnání s loňskem činilo 24,6 %. Tržní podíl okřídleného šípu je na hodnotě 34,4 %, tedy relativně vysoko. Volkswagen po slabším červenci a srpnu vystoupal zpátky na stříbro (1.672 kusů), deset procent ovšem neokupuje, skončil na 9,3 %. Hyundai tedy svou pozici neudržel, má pouze 8,5 % za 1.540 aut.

Ford dokázal překonat hranici alespoň tisícovky registrací (přesně 1.124) a patří mu 6,2 % domácího trhu. Na pátém místě najdeme po minulém výpadku už zase obvyklou Dacii (797). Absolutní počty jsou i po prázdninách trochu slabší.

Šestý skončil tentokrát Opel (637), až na sedmičku se dostal Nissan díky úspěchu SUV Qashqai (581). Dále už panovaly minimální rozdíly, Seat si připsal 555 přírůstků, Kia 539 a Peugeot 538. Zajímavostí je až jedenácté místo Renaultu a Citroën dokonce vypadl z Top 15, nestačil ani na německý luxusní triumvirát, ani na Toyotu... Značka DS už je vedena samostatně.

Mladá Boleslav figuruje i v čele pořadí meziročních šplhounů dle kusů. Zlatá Škodovka vyskočila o 1.225 aut, Volkswagen vykazuje v této statistice navýšení o 354 vozů, třetí je s mírným odstupem Nissan, kterých se prodalo o 341 více. Následuje Dacia s +254 a Seat s +159.

Procentnímu žebříčku dominuje značka s vycházejícím sluncem ve znaku (+142,1 %, loni jen 240 aut!) před Dacií (+46,8 %) a Seatem (+40,2 %). Škodu předstihl i Volkswagen (+26,9 %), posledním, kdo si polepšil, je Peugeot, byť opravdu mírně. Ale každé plus se počítá.

To znamená, že máme v Top Ten celkem čtyři propadáky. Tím největším je Hyundai (-290 kusů, -15,9 %!), úbytky u Fordu, Kie a Opelu se pohybují pouze mezi 36 a 32 auty, respektive třemi a šesti procenty.

Doporučujeme

Články odjinud