Český trh s novými osobními auty v září znovu vzrostl, i když méně než v minulých měsících. Do první pětky se dostal Nissan na úkor Renaultu. Fabia se mezi modely i nadále drží v čele před Octavií.
Kapitoly článku:
V září 2015 bylo v České republice zaregistrováno 18.056 nových osobních vozů, což znamená o 14,5 %, respektive 2.281 kusů více (z 15.775) než za devátý měsíc letopočtu 2014. Aktuální čísla vyplývají z nejnovějších statistik zveřejněných SDA (Svazem dovozců automobilů). Nejsou v nich zahrnuty tzv. reexporty, neobsahují ani veškerá užitková auta do celkové hmotnosti 3,5 tuny. Ale třeba MPV na bázi dodávek se v nich vyskytují.
Top 10 nejprodávanějších modelů
Žebříček nejprodávanějších zářijových modelů se po neobvyklém srpnu vrátil tak trochu do starých kolejí. Škoda sice okupuje pouze stupně vítězů a ještě další dvě příčky mezi nejlepšími deseti, ale vzala si zpět vítězství ve střední třídě a mezi „auty do terénu“. Hyundai má v nejlepší desítce dvojí zastoupení, zbytek patří Fordu, Volkswagenu a Nissanu. Osobní dodávky zde nejsou uvedeny, tentokrát by se do pořadí bestsellerů beztak ani žádná nedostala.
Nejoblíbenějším novým autem u nás je aktuálně už potřetí za sebou Škoda Fabia. Vyhoupla se na 2.073 jednotek a patří jí pochopitelně i prvenství v malých vozech. Octavia za ní v září příliš nezaostala, dosáhla na 1.957 prodaných kusů a zároveň pak zvítězila v nižší střední třídě (SDA ji řadí o kategorii výše, ale rozvorem jí neodpovídá). Rapid nestačí, evidentně mu klienty „krade“ kromě soupeřů odjinud i menší a mladší sestra. Tisícovka mu zůstává zapovězena již delší dobu (848).
Nošovický Hyundai i30 se dostal na 635 nových vozů. Za ním následují dva modely s 545 přírůstky: Ford Fiesta a Škoda Superb (řazeny abecedně). O novém Superbu platí to samé ohledně třídního zařazení, co o Octavii. Golf se musel spokojit až se sedmičkou (486).
Český trh v září 2015 – Pořadí modelů |
Pořadí |
Model |
9/2015 [ks] |
9/2014 [ks] |
Změna [ks] |
Změna [%] |
1. |
ŠKODA FABIA |
2 073 |
684 |
1 389 |
203,1 % |
2. |
ŠKODA OCTAVIA |
1 957 |
1 743 |
214 |
12,3 % |
3. |
ŠKODA RAPID |
848 |
1 162 |
-314 |
-27,0 % |
4. |
HYUNDAI i30 |
635 |
496 |
139 |
28,0 % |
5. |
FORD FIESTA |
545 |
576 |
-31 |
-5,4 % |
5. |
ŠKODA SUPERB |
545 |
348 |
197 |
56,6 % |
7. |
VOLKSWAGEN GOLF |
486 |
515 |
-29 |
-5,6 % |
8. |
ŠKODA YETI |
406 |
457 |
-51 |
-11,2 % |
9. |
NISSAN QASHQAI |
345 |
133 |
212 |
159,4 % |
10. |
HYUNDAI ix20 |
344 |
431 |
-87 |
-20,2 % |
- |
Celkem |
18 056 |
15 775 |
2 281 |
14,5 % |
Nejpopulárnějším SUV byl Yeti (406), ale o triumf se obával, Nissan Qashqai mu byl v patách (345). Tady jistě zaúřadovaly dodávky firemním zákazníkům, ale ty „cvičí“ s novými registracemi úplně běžně. Žebříček uzavírá nejoblíbenější MPV Hyundai ix20, stačilo mu k tomu o jedno auto méně.
Procentním šplhounem je jasně třetí generace Fabia, která se zvedla o 203,1 %, tedy více než trojnásobně! Japonsko-britský Nissan Qashqai hlásí +159,4 %, bronz patři Superbu, oproti „dvojce“ má „jen“ +56,6 %. Toť z výrazných postupů vše.
V kusovém navýšení je rovněž malá škodovka jasně nejlepší, prodalo se jich o 1.389 více než loni. Octavia se zlepšila o 214 aut, Qashqai o 212, Superb o 197 a Hyundai i30 o 139. Tato situace značí, že máme první desítku z poloviny plnou loserů. Tím největším propadákem je Rapid (-27 %, -314 vozů), následuje ix20 (-20,2 %, -87) a klientela ztrácí zájem i o Yetiho (-11,2 %, -51). Fiesta a Golf se zhruba pětiprocentními a třicetikusovými úbytky také chlubit nemohou.
Český trh v září 2015 – Nejprodávanější modely podle tříd |
Třída |
Model |
9/2015 [ks] |
9/2014 [ks] |
Změna [ks] |
Změna [%] |
Mini |
ŠKODA CITIGO |
316 |
250 |
66 |
26,4 % |
Malé |
ŠKODA FABIA |
2 073 |
684 |
1 389 |
203,1 % |
Nižší střední |
ŠKODA OCTAVIA |
1 957 |
1 743 |
214 |
12,3 % |
Střední |
ŠKODA SUPERB |
545 |
348 |
197 |
56,6 % |
Vyšší střední |
BMW 5 |
72 |
46 |
26 |
56,5 % |
Luxusní |
MERCEDES-BENZ S |
29 |
37 |
-8 |
-21,6 % |
Terénní |
ŠKODA YETI |
406 |
457 |
-51 |
-11,2 % |
MPV |
HYUNDAI ix20 |
344 |
431 |
-87 |
-20,2 % |
Většinu vítězů jednotlivých segmentů jsme zmínili, pojďme na ty zbylé. Mistrem miniaut je bratislavské Citigo a ještě se navíc zlepšilo o čtvrtinu. Vyšší střední třídu ovládlo BMW řady 5, navýšení o skoro 57 % je slušné, nezapomínejme na to, že už vyhlíží nástupce. Mercedes-Benz třídy S mezi luxusními limuzínami a kupé naopak ztratil oproti září 2014 osmičku registrací.
Top 10 nejprodávanějších značek
Domácí výrobce zaznamenal odbyt 6.204 aut, jeho navýšení ve srovnání s loňskem činilo 24,6 %. Tržní podíl okřídleného šípu je na hodnotě 34,4 %, tedy relativně vysoko. Volkswagen po slabším červenci a srpnu vystoupal zpátky na stříbro (1.672 kusů), deset procent ovšem neokupuje, skončil na 9,3 %. Hyundai tedy svou pozici neudržel, má pouze 8,5 % za 1.540 aut.
Ford dokázal překonat hranici alespoň tisícovky registrací (přesně 1.124) a patří mu 6,2 % domácího trhu. Na pátém místě najdeme po minulém výpadku už zase obvyklou Dacii (797). Absolutní počty jsou i po prázdninách trochu slabší.
Šestý skončil tentokrát Opel (637), až na sedmičku se dostal Nissan díky úspěchu SUV Qashqai (581). Dále už panovaly minimální rozdíly, Seat si připsal 555 přírůstků, Kia 539 a Peugeot 538. Zajímavostí je až jedenácté místo Renaultu a Citroën dokonce vypadl z Top 15, nestačil ani na německý luxusní triumvirát, ani na Toyotu... Značka DS už je vedena samostatně.
Mladá Boleslav figuruje i v čele pořadí meziročních šplhounů dle kusů. Zlatá Škodovka vyskočila o 1.225 aut, Volkswagen vykazuje v této statistice navýšení o 354 vozů, třetí je s mírným odstupem Nissan, kterých se prodalo o 341 více. Následuje Dacia s +254 a Seat s +159.
Procentnímu žebříčku dominuje značka s vycházejícím sluncem ve znaku (+142,1 %, loni jen 240 aut!) před Dacií (+46,8 %) a Seatem (+40,2 %). Škodu předstihl i Volkswagen (+26,9 %), posledním, kdo si polepšil, je Peugeot, byť opravdu mírně. Ale každé plus se počítá.
To znamená, že máme v Top Ten celkem čtyři propadáky. Tím největším je Hyundai (-290 kusů, -15,9 %!), úbytky u Fordu, Kie a Opelu se pohybují pouze mezi 36 a 32 auty, respektive třemi a šesti procenty.