Český trh v roce 2014: Top 10 nejprodávanějších modelů a značek

Český trh s novými osobními auty se probral z letargie a loni se zvedl o takřka 17 %. Nejprodávanějšími značkami jsou Škoda, Hyundai a VW.

V uplynulém roce 2014 bylo v České republice zaregistrováno 192.314 nových osobních vozů, což znamená o 16,7 %, respektive 22.578 kusů více než za předešlých dvanáct měsíců letopočtu 2013. Čísla vyplývají ze statistik SDA (Svazu dovozců automobilů), nejsou v nich zahrnuty tzv. reexporty, neobsahují ani užitková auta do 3,5 tuny celkové hmotnosti. 

Top 10 nejprodávanějších modelů

Nejprodávanějším novým autem u nás je Škoda Octavia. Loni dokonce překročila hranici 20,5 tisíce prodaných vozů, zároveň zvítězila v nižší střední třídě. Okřídlený šíp zároveň okupuje kompletní stupně vítězů s Rapidem (necelých 12,4 tisíce přírůstků) a Fabií (skoro 8,8 tis.). Ta obhájila prvenství v malých vozech.

Čtvrtému Golfu patří pozice nejprodávanějšího importovaného modelu, čtyřmístné číslo začínající šestkou má ale i pátý Hyundai i30. Těsně nad pětitisícovou metu se dostala loni hodně oblíbená Fiesta a také škodovácký Yeti, kterému náleží triumf v kategorii terénních vozů, SUV a crossoverů bez rozdílu jejich velikosti.

Megatest 11 kombi nižší střední třídy: Nejlepší je Octavia

Megatest 11 kombi nižší střední třídy: Nejlepší je Octavia

Superb řadíme stejně jako Octavii oproti statistikám SDA o kategorii níže, tedy do střední, respektive nižší střední třídy. V první jmenované neměl největší zástupce Mladé Boleslavi konkurenci, celkově skončil osmý (4,4 tisíce přírůstků). Zbytek žebříčku patří značce Hyundai: favoritovi mezi MPV ix20 (4,3 tis.) a malé i20 (3,5 tis.).

To zároveň znamená, že Škoda má mezi bestsellery pět zástupců, domestikovaný Jihokorejec tři a VW a Ford po jednom. Nad tři tisíce registrací zaznamenaly loni z modelů ještě Citigo, Roomster, Dacia Duster a Seat Leon, na Top 10 jim to ale nestačilo. 

Český trh v roce 2014 – Pořadí modelů
Pořadí Model 1-12/2014 [ks] 1-12/2013 [ks] Změna [ks] Změna [%]
1. Škoda Octavia 20 539 18 189 2 350 12,9 %
2. Škoda Rapid 12 393 8 355 4 038 48,3 %
3. Škoda Fabia 8 773 9 886 -1 113 -11,3 %
4. Volkswagen Golf 6 633 4 917 1 716 34,9 %
5. Hyundai i30 6 172 5 045 1 127 22,3 %
6. Ford Fiesta 5 038 3 034 2 004 66,1 %
7. Škoda Yeti 5 016 3 054 1 962 64,2 %
8. Škoda Superb 4 406 3 975 431 10,8 %
9. Hyundai ix20 4 344 3 780 564 14,9 %
10. Hyundai i20 3 552 3 609 -57 -1,6 %
- Celkem 192 314 164 736 27 578

16,7 %

Top 10 nejprodávanějších značek

Domácímu trhu suverénně vládne automobilka z Mladé Boleslavi. Škoda zaznamenala odbyt 58.091 aut, navýšení ve srovnání s předloňskem činilo 16,2 %. Vzhledem k tomu, že bylo menší než celkový nárůst trhu, v podílu ztratila desetinku procenta a rok zakončila na hodnotě 30,2 %.

Importéři Hyundai a Volkswagenu v tomto ohledu nedosáhli magické desítky, úspěšnější jihokorejský výrobce s továrnou ve slezských Nošovicích má 9,8 % za 18.934 aut. VW zaostal o pouhých 653 kusů (18.281). Přes deset tisíc se přehoupl ještě Ford – a dost výrazně, konkrétně dosáhl 12.576. První pětku uzavírá Dacia s 9.280 exempláři na kontě, té se loni dařilo obzvláště dobře.

Test Dacia Duster 1.5 dCi 4x4: Naprav „chyby“

Test Dacia Duster 1.5 dCi 4x4: Naprav „chyby“

Opakem je Peugeot, který si jako jediný z nejlepší desítky pohoršil (ale pouze o nicotných 77 aut, -1,1 %). Připsal si jich celkem 7.175. S mírnými odstupy následují v poslední době velmi agilní Opel(6.908),Kia(6.701), Renault (6.314) a Seat (6.163) Od šestého do desátého pořadí byl tak po líté bitvě nakonec rozdíl zhruba tisícovky, což není mnoho. Mezi nejlepšími nenajdeme Citroën, ani německý luxusní triumvirát v pořadí BMW – Audi – Mercedes-Benz. Mezi něj se vklínila ještě třináctá Toyota coby nejoblíbenější japonský producent. Citroën spadl oproti roku 2014 o 9 %, právě Toyota má -4 %. Všichni ostatní vykazují zlepšení, samozřejmě kromě výše zmíněného „lva“.

Třídní boj: Jak se dělí auta do tříd

Třídní boj: Jak se dělí auta do tříd

Jaké? Škodovka vyskočila o 8.120 jednotek, Dacia má za sebou opravdu famózní sezónu (+3.625 kusů oproti předloňsku), Volkswagen vykazuje v této statistice půvabné navýšení o 3.333 vozů. Fordů se prodalo o 3.116 více, Hyundai se zlepšil o 2.695 exemplářů, Opel hlásí +2.460 a ještě Seat se chlubí čtyřciferným nárůstem o 1.803 aut. Procentnímu žebříčku dominuje Dacia (+64 %) před Opelem (+55 %) a španělská odnož Volkswagenu dosáhla nárůstu o 41 %. 

Český trh v roce 2014 – Nejprodávanější modely podle tříd
Třída Model 1-12/2014 [ks] 1-12/2013 [ks] Změna [ks] Změna [%]
Mini Škoda Citigo 3 280 3 055 225 7,4 %
Malé Škoda Fabia 8 773 9 886 -1 113 -11,3 %
Nižší střední Škoda Octavia 20 539 18 189 2 350 12,9 %
Střední Škoda Superb 4 406 3 975 431 10,8 %
Vyšší střední BMW řady 5 874 827 47 5,7 %
Luxusní Mercedes-Benz S 332 90 242 268,9 %
Terénní Škoda Yeti 5 016 3 054 1 962 64,2 %
MPV Hyundai ix20 4 344 3 780 564 14,9 %

Meziroční vývoj

Procentním šplhounem je Fiesta s navýšením o 66 %. Těsně ji následuje Yeti, i když po faceliftu trochu ztratil originalitu, nabídka dvou odlišných verzí pro město a terén se Boleslavi vyplatila (+64 %). Rapid se vyšvihl skoro o polovinu, v kusovém navýšení je však úplně nejlepší ze všech, prodalo se jich o 4 tisíce více než předloni. Lídr Octavia se zlepšil o 2.350 aut, Fiesta o dva tisíce a Yetimu do tohoto počtu moc nechybělo.

Propadáky? Za oba může generační výměna, i když v případě malé škodovky se jedná o dlouhodobější trend, novější a větší sourozenci ji překonávají. Fabií si Češi koupili o 1,1 tisíce méně (-11 %). Jeden z konkurentů, Hyundai i20, ztratil mizivých 57 aut, respektive ani ne dvě procenta. Uvidíme, zda se střídání stráží u obou soků projeví pozitivně.

Nový Hyundai i20 1.4i vs. nová Škoda Fabia 1.2 TSI

Nový Hyundai i20 1.4i vs. nová Škoda Fabia 1.2 TSI

Většinu vítězů jednotlivých segmentů jsme zmínili, pojďme na ty zbylé. V tom nejmenším patří nejvyšší vavřín Škodě Citigo, mini ze slovenské Bratislavy dokonce zaznamenalo, zvýšení zájmu zákazníků. To platí i o Octavii a Superbu. Vyšší střední třídu ovládla pětková řada bavorské automobilky včetně verze GT, která má základ v „sedmičce“. I ona si mírně polepšila. Doslova vichřici přinesl mezi luxusní limuzíny nový Mercedes-Benz třídy S: 322 zaregistrovaných vozů (včetně kupé) místo 90 znamená o takřka 270 % více... Kategorie je to globálně nevýznamná, ale věru prestižní. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

bazar

Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 210 000 Kč
Hyundai Getz 1,1
Rok výroby: 2003
Stav: 71 263 km
Cena: 36 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2012
Stav: 62 450 km
Cena: 185 000 Kč
Hyundai ix35 1,7
Rok výroby: 2015
Stav: 17 071 km
Cena: 430 000 Kč
Hyundai H-1 2,5
Rok výroby: 2008
Stav: 186 359 km
Cena: 220 000 Kč
Hyundai Santa Fe 2,2
Rok výroby: 2010
Stav: 156 433 km
Cena: 280 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test: Ford Fiesta je stále řidičskou volbou, univerzálem bez vad ale ne

Ford Fiesta

Naší recenzí tentokrát prošla nová generace Fordu Fiesta.

20.  9.  2017 | Milan Lažanský | 25 příspěvků
Kabriolet versus kupé: O kolik se zvýší spotřeba při jízdě s otevřenou střechou?

Test spotřeby kabrioletu

Přemýšleli jste někdy nad tím, jestli se spotřeba paliva dramaticky zvýší při jízdě s otevřenou střechou? Vyzkoušeli jsme to.

18.  9.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků
Test krátkých sprintů: Je lepší motorka, elektrovůz, nebo BMW 760i?

Test krátkých sprintů

Ne vždy musí být motocykl při startu od semaforů rychlejší než auto. Při testu redaktoři Autorevue.cz proti sobě postavili dva rozdílné typy motocyklů, elektromobil a auto s výkonem přes šest stovek koní.

8.  9.  2017 | Radek Pecák | 19 příspěvků