Český trh v roce 2013: Nejúspěšnější značky a přehled podle segmentů

Český trh s novými osobními automobily v loňském roce mírně poklesl. Okřídlený šíp také už nedominuje všem kategoriím, ve kterých je zastoupen.
Český trh v roce 2013: Nejúspěšnější značky a přehled podle segmentů

Auta nižší třídy

První místo mezi malými vozy má jisté Fabia. Čekání na novou generaci je však dlouhé a ani nabídka akčních modelů nedokázala zvrátit pád o 31 %, ze 14,3 tisíc na necelých 9,8 tisíc aut.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Jeden ze dvou segmentů, ve kterých se na stupně vítězů vklínil i Ford

Oproti tomu druhý Hyundai i20 se vyšvihl z 2944 na 3609 registrací. Pomyslná stříbrná medaile mu tak patří právem, Jihokorejec z Turecka si získal značnou oblibu.Ford Fiesta, Seat Ibiza i Volkswagen Polo se před ním musí sklonit.

Sandero, které může za momentální úspěchy Dacie, se bohužel zatím do Top 5 nedostalo, skončilo šesté. Malé vozy si vybírá stále méně klientů, loni jich bylo 30 466, předloni však přes 42 tisíc. Pokles o 28 % mluví srozumitelnou řečí, je největší ze všech sledovaných kategorií.

Registrace aut v ČR – Malé vozy v roce 2013

Pořadí Model 1-12/2013 [ks] 1-12/2012 [ks] Změna [ks] Změna [%] Podíl [%]
1. Škoda Fabia 9 890 14 355 -4 465 -31,1% 32,5%
2. Hyundai i20 3 609 2 944 665 22,6% 11,8%
3. Ford Fiesta3 034 3 468 -434 -12,5% 10,0%
4. Seat Ibiza 1 998 1 960 38 1,9% 6,6%
5. VW Polo 1 918 2 250 -332 -14,8% 6,3%
- Celkem  30 466 42 187 -11 721 -27,8% 100,0%

Auta nižší střední třídy

Neoblíbenějším segmentem domácího trhu s novými automobily zůstává již dlouho nižší střední třída. Počet nových registrací zůstal sice pod 60 tisíci, ale pořád je to oproti 52,2 tisícům z roku 2012 nárůst o 14,4 %.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
SDA řadí Octavii do střední třídy, ale my ji počítáme mezi kompakty

Jedničkou zůstává Octavia, byť ji oficiální statistiky Svazu dovozů automobilů řadí o třídu výše. Razantně sem vkročil Rapid, který obsadil druhé místo. Přítomnost Hyundai i30 a Volkswagenu Golf není nijak překvapivá. Pátá příčka nakonec náleží Cee'du ze slovenské Žiliny. Kia i nejprodávanější škodovka ztratily kolem 19 procent. Skokanem je naopak Golf, kterému sedmá generace pomohla ke zlepšení o 35 procent.

Registrace aut v ČR – Nižší střední třída v roce 2013

Pořadí Model 1-12/2013 [ks] 1-12/2012 [ks] Změna [ks] Změna [%] Podíl [%]
1. Škoda Octavia 18 189 22 406 -4 217 -18,8% 30,4%
2. Škoda Rapid 8 355 839 7 516 895,8% 14,0%
3. Hyundai i30 5 045 4 888 157 3,2% 8,4%
4. VW Golf 4 917 3 651 1 266 34,7% 8,2%
5. Kia Cee’d 2 849 3 545 -696 -19,6% 4,8%
- Celkem  59 796 52 271 7 525 14,4% 100,0%

 Auta střední třídy

Superb je také o segment níže než v oficiálních datech SDA. To ovšem nemění nic na faktu, že na něj Passat v roce 2013 nestačil. Zatímco škodovku si koupilo 3975 klientů, volkswageny jen 2315. A to si oba dva sokové ještě pohoršili. Neplatí to ale uo bronzové i40 od Hyundaie, ani o BMW řad 3 a 4.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Ve střední třídě jsou tradičně velmi žádané karoserie kombi

Až páté příčce Mondea se nelze divit. Zatímco sesterský Fusion se v USA dávno prodává, my si na novinku budeme muset počkat do závěru letošního roku. Přitom měla výstavní premiéru už v Paříži 2012. Střední třída se meziročně odporoučela směrem dolů o takřka 14 %, což také není nijak růžové. 

Registrace aut v ČR – Střední třída v roce 2013

Pořadí Model 1-12/2013 [ks] 1-12/2012 [ks] Změna [ks] Změna [%] Podíl [%]
1. Škoda Superb 3 975 4 608 -633 -13,7% 32,1%
2. VW Passat 2 315 3 018 -703 -23,3% 18,7%
3. Hyundai i40 992 629 363 57,7% 8,0%
4. BMW 3 / 4 886 633 253 40,0% 7,2%
5. Ford Mondeo 803 1 267 -464 -36,6% 6,5%
- Celkem  12 368 14 324 -1 956 -13,7% 100,0%

Pokračujte na vyšší střední třídu, luxusní třídu, SUV a MPV: 

Předchozí KAPITOLY Následující
TEST Opel Combo Life 1.2 Turbo a Van XL 1.5 CDTI: Když dva nedělají totéž

Opel Combo Life 1.2 Turbo a Van XL 1.5 CDTI

Opel Combo pochází z kvarteta rodných bratrů, kteří se s obměnami prodávají pod značkami PSA i Toyoty. Je tedy nasnadě, že v odpovídajících verzích se nebudou výrazně lišit. Což je do značné míry pravda, avšak rozdíly se najdou a užitková verze se od osobních modelů liší víc, než by se na první pohled zdálo.

včera | Petr Schnagl | 7 příspěvků
Za volantem nového Audi A4: S4 TDI má neskutečnou sílu, TDI Evo zase spotřebu

Audi A4 2.0 TDI Evo a S4 TDI (první svezení)

Nejúspěšnější model automobilky Audi, A4, slaví v letošním roce 25 let od začátku výroby. Facelift je ideálním dárkem, obzvláště když se nezaměřil pouze na změnu vzhledu.

17.  7.  2019 | Jan Mička | 68 příspěvků
TEST Mazda 3 Skyactiv-D (85 kW): Válka proti mainstreamu

Mazda 3 Skyactiv-D

Vpředu nijak zvlášť výkonný diesel, vzadu torzní příčka, mezigeneračně vyšší hmotnost a základní cena téměř 600 tisíc. Skoro se chce říct, že tohle už nezachrání ani ta hezká tvářička. Až na to, že nová trojka je něčím víc než jen neobyčejně vypadajícím hatchbackem.

16.  7.  2019 | Miro Mihálik | 56 příspěvků