Český trh v říjnu 2014: Top 10 modelů a pořadí značek

V říjnu se na bronzovou příčku nejprodávanějších modelů českého trhu dostal Volkswagen Golf. Fabia je až šestá, generační obměna se musela projevit.
Seznam kapitol
  1. Český trh v říjnu 2014
  2. Český trh v říjnu 2014: Fotogalerie

V desátém měsíci letošního roku se v České republice prodalo celkem 17.791 nových osobních aut včetně dodávkových MPV. To je o 2.445 více než v říjnu 2013, kdy si jich domácí klientela koupila 15.346. Trh se zvedl o 15,9 %, pokračuje tedy v trendu růstu. Data vycházejí ze statistik Svazu dovozců automobilů. Nenajdeme v nich ani užitkové vozy do 3,5 tuny ani tolik propírané reexporty.

Fabii vystrnadil Golf

V aktuálním modelovém žebříčku se toho změnilo alespoň na krátkou dobu poměrně hodně. Suverénní postavení Octavie a Rapidu však pochopitelně nikdo neohrožuje. První jmenovaná se dostala skoro až ke 2,3 tisícům aut, menší sourozenec se přehoupl přes 1.300. Ale Fabii na třetím místě nenajdeme, je na něm Golf. Spolu se čtvrtým Hyundai i30 se dostal nad 600 měsíčních přírůstků, to je velmi pěkné!

Pátému Yetimu k nim mnoho nechybělo, jen 26 kusů. Fabia se musí protentokrát spokojit až se šestou pozicí a 498 auty, před jihokorejskou konkurentkou z turecké továrny navíc zvítězila jen těsně, o pouhých sedm registrací! Ta už netrpělivě vyhlíží svého nástupce, který se u nás objeví v prosinci. Na osmičce je další malý vůz: Fiesta s třicetikusovým odstupem na Fabii. Žebříček nejlepších uzavírají dva modely Hyundai: MPV ix20 a SUV ix35.

Těchto 20 motorů obejděte v bazaru širokým obloukem

Těchto 20 motorů obejděte v bazaru širokým obloukem

Revoluce se odehrála i v zastoupení jednotlivých značek v Top 10. Škoda i Hyundai zde mají tentokrát po čtyřech řadách, Volkswagen a Ford tradičně po jednom zástupci. Šplhounů je v Top 10 opravdu požehnaně. Fiesta vylétla na rovný dvojnásobek loňských čísel (468 místo 234) a Yetimu moc nescházelo. Výrazný skok zaznamenal i druhý nejprodávanější vůz na alespoň polní cesty: Hyundai ix35, který vyšplhal vzhůru o více než tři čtvrtiny. Nadpoloviční zlepšení vykazují také i30 a Rapid.

Propadák je jediný: Fabia. Druhou generaci střídá třetí a to se projevilo ve snížení zájmu o 43,7 %, z 884 loňských „dvojek“. Podle prvních zkušeností se ale novinka s kódem SK260 opravdu povedla, takže lze očekávat, že se vrátí alespoň na pozici za Rapidem.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Hyundai může být spokojený, meziměsíčně dostal do Top 10 další model (ix35) na úkor Superbu; Fabia se propadla až na 6. místo, zákazníci zjevně čekají na novou generaci

Škodovky také ovládají své třídy, i když Fabia, jak již bylo zmíněno, opravdu jen těsně, málem o triumf přišla. Pomalu odcházející extravagantní Roomster už mezi minivany dlouhodobě nestačí na Hyundai ix20, ale to je dostatečně známá věc. Naopak v nejmenší kategorii je Citigo bezkonkurenční, i když na první desítku v modelech to ani tentokrát nestačí.

Octavia a Superb jsou oproti oficiálním statistikám SDA posunuty vždy o segment níže. Největší Škoda se navíc ve srovnání s říjnem 2013 lehce propadla.  Vyšší střední třídě dominuje Audi A6 včetně „pseudoterénní“ varianty Allroad. Úhlavního nepřítele z Mnichova, pětkovou řadu BMW i s modely GT, porazilo už podruhé za sebou.

Škoda Octavia Combi 1.4 TSI vs. Seat Leon ST 1.4 TSI: jehla v kupce sena?  

Škoda Octavia Combi 1.4 TSI vs. Seat Leon ST 1.4 TSI: jehla v kupce sena?  

Mercedes-Benz třídy S je letos mezi luxusními limuzínami naprostým suverénem. Desátý měsíc mu přinesl v meziročním srovnání dvojnásobek a ještě jednu třetinu navíc: 28 registrací oproti 12. Tato třída je však pomyslnou třešničkou na dortu a do statistik výrazněji nepromlouvá.

Nahoru jde Škoda, Hyundai i Opel

Také mezi značkami patří neotřesitelné vedení okřídlenému šípu. V říjnu si připsal na své konto 5.565 nových aut, tedy o 13,6 %, respektive 665 kusů více. Škoda se navíc může pochlubit tím, že roste už rok v nepřetržité řadě. A patří jí ještě k tomu 31,3 % trhu. Hyundai však okupuje už 12,3 %, v uplynulém měsíci zaregistroval výrazných 2.180 vozů. Polepšil si o 832 jednotek a 61,7 %. V kusech vykazuje největší skok. Třetí Volkswagen se dostal na 1.752 přírůstků (+394), jeho zlepšení dosáhlo 29 procent. Přes tisícovku má ještě Ford (1.048). Následují Dacia (859) a Opel (639). Peugeot, Kia a Renault vykazují čísla s pětkou na začátku, Seat, Toyota a Citroën pak čtyřku. Do první patnáctky se vejde ještě německá luxusní trojka v pořadí BMW – Audi – Mercedes-Benz.

Procentním šplhounem je Opel. Zvedl se meziročně z 367 registrací, což znamená skoro tříčtvrtinový skok. Opelu se v poslední době nebývale daří a uvidíme, jaké další navýšení mu přinese nová Corsa. Zcela opačně je na tom Citroën, který spadl z 585 na 402 nových aut, tedy o třicet procent, respektive 176 jednotek. Nedaří se ani koncernovému soukmenovci Peugeotu (-13,2 %, -90 kusů z 681) a tristní výsledky Francouzů podporuje bohužel i Renault. Ten se odporoučel směrem dolů o 11,1 % (-63 vozů z 569). 

Český trh v říjnu 2014 – Pořadí modelů
Pořadí Model 10/2014 [ks] 10/2013 [ks] Změna [ks] Změna [%]
1. ŠKODA OCTAVIA 2 287 2 012 275 13,7 %
2. ŠKODA RAPID 1 318 857 461 53,8 %
3. VOLKSWAGEN GOLF 644 522 122 23,4 %
4. HYUNDAI i30 604 387 217 56,1 %
5. ŠKODA YETI 574 297 277 93,3 %
6. ŠKODA FABIA 498 884 -386 -43,7 %
7. HYUNDAI i20 491 334 157 47,0 %
8. FORD FIESTA 468 234 234 100,0 %
9. HYUNDAI ix20 407 281 126 44,8 %
10. HYUNDAI ix35 351 199 152 76,4 %
  Celkem  17 791 15 346 2 445 15,9 %
Český trh v říjnu 2014 – Nejprodávanější modely podle tříd
Třída Model 10/2014 [ks] 10/2013 [ks] Změna [ks] Změna [%]
Mini ŠKODA CITIGO 257 196 61 31,1%
Malé ŠKODA FABIA 498 884 -386 -43,7%
Nižší střední ŠKODA OCTAVIA 2 287 2 012 275 13,7%
Střední ŠKODA SUPERB 336 349 -13 -3,7%
Vyšší střední AUDI A6/ALLROAD 53 73 -20 -27,4%
Luxusní MERCEDES-BENZ S 28 12 16 133,3%
Terénní ŠKODA YETI 574 297 277 93,3%
MPV HYUNDAI ix20 407 281 126 44,8%
Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Český trh v říjnu 2014
  2. Český trh v říjnu 2014: Fotogalerie

bazar

Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 890 km
Cena: 54 000 Kč
Renault Thalia 1,2
Rok výroby: 2007
Stav: 156 317 km
Cena: 50 000 Kč
Renault Megane 1,9
Rok výroby: 2004
Stav: 168 436 km
Cena: 75 000 Kč
Renault Clio 1,2
Rok výroby: 2008
Stav: 75 153 km
Cena: 91 000 Kč
Renault Scenic 1,6
Rok výroby: 2001
Stav: 117 071 km
Cena: 51 000 Kč
Renault Megane 1,6
Rok výroby: 2012
Stav: 81 355 km
Cena: 152 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test: Ford Fiesta je stále řidičskou volbou, univerzálem bez vad ale ne

Ford Fiesta

Naší recenzí tentokrát prošla nová generace Fordu Fiesta.

dnes | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Kabriolet versus kupé: O kolik se zvýší spotřeba při jízdě s otevřenou střechou?

Test spotřeby kabrioletu

Přemýšleli jste někdy nad tím, jestli se spotřeba paliva dramaticky zvýší při jízdě s otevřenou střechou? Vyzkoušeli jsme to.

18.  9.  2017 | Milan Lažanský | 15 příspěvků
Test krátkých sprintů: Je lepší motorka, elektrovůz, nebo BMW 760i?

Test krátkých sprintů

Ne vždy musí být motocykl při startu od semaforů rychlejší než auto. Při testu redaktoři Autorevue.cz proti sobě postavili dva rozdílné typy motocyklů, elektromobil a auto s výkonem přes šest stovek koní.

8.  9.  2017 | Radek Pecák | 19 příspěvků