Český trh s novými osobními auty v červenci znovu vzrostl, a to o více než dvacet procent. Hyundai se vrátil na druhé místo mezi značkami, v modelech překonala po dlouhé době Fabia Octavii.
Kapitoly článku:
V červenci 2015 bylo v České republice zaregistrováno 21.415 nových osobních vozů, což znamená o rovných 21 %, respektive 3715 kusů více (ze 17,7 tisíce) než za sedmý měsíc letopočtu 2014. Aktuální čísla vyplývají z nejnovějších statistik zveřejněných SDA (Svazem dovozců automobilů). Nejsou v nich zahrnuty tzv. reexporty, neobsahují ani veškerá užitková auta do celkové hmotnosti 3,5 tuny. Ale třeba MPV na bázi dodávek se v nich vyskytují.
Top 10 nejprodávanějších modelů
Žebříček nejprodávanějších červencových modelů vypadá trochu jinak, než jsme zvyklí. Škodovka okupuje pouze stupně vítězů a ještě další dvě příčky mezi nejlepšími deseti, zbytek patří konkurenci. Každý z dalších výrobců zde má ovšem jediný model, ať už jde o Hyundai, Ford, Volkswagen, Dacii nebo Seat.
Navíc se odehrála důležitá změna na čele. Nejoblíbenějším novým autem u nás aktuálně není Škoda Octavia, nýbrž její mladší a menší sestra Fabia! Vyhoupla se na fantastických 2423 jednotek a patří jí pochopitelně i prvenství v malých vozech.
Octavia v červenci dosáhla na 2085 prodaných kusů a zároveň pak zvítězila v nižší střední třídě (SDA ji řadí o kategorii výše, ale rozvorem jí neodpovídá). Rapid nestačí a už delší dobu se musí spokojit s celkovým bronzem (1119), přes tisícovku se ale přehoupl i tentokrát. Nošovický Hyundai i30 se pyšní 800 a ještě jedním novým vozem navíc, za tohle číslo může nejspíš dodávka většího množství firemnímu klientovi. Ford Fiesta zdolal metu šesti stovek o pět registrací.
Jen o osm dalších zaostal Yeti, který vykazuje trojmístný přírůstek začínající pětkou (597). Ještě menší rozdíl je mezi novým Superbem (539) a Golfem (538). O Superbu platí ohledně segmentového zařazení to samé co o Octavii a pochopitelně v něm zvítězil.
Mezi bestsellery se tentokrát objevuje i rumunský horal Dacia Duster (437). Španělsko zastupuje Seat Leon (402), na Top 10 musely v uplynulém měsíci přesáhnout modely 400 nových přírůstků do policejního registru vozidel...
Český trh v červenci 2015 – Pořadí modelů |
Pořadí |
Model |
7/2015 [ks] |
7/2014 [ks] |
Změna [ks] |
Změna [%] |
1. |
ŠKODA FABIA |
2 423 |
993 |
1 430 |
144,0 % |
2. |
ŠKODA OCTAVIA |
2 085 |
1 619 |
466 |
28,8 % |
3. |
ŠKODA RAPID |
1 119 |
1 107 |
12 |
1,1 % |
4. |
HYUNDAI i30 |
801 |
583 |
218 |
37,4 % |
5. |
FORD FIESTA |
605 |
346 |
259 |
74,9 % |
6. |
ŠKODA YETI |
597 |
530 |
67 |
12,6 % |
7. |
ŠKODA SUPERB |
539 |
524 |
15 |
2,9 % |
8. |
VOLKSWAGEN GOLF |
538 |
572 |
-34 |
-5,9 % |
9. |
DACIA DUSTER |
437 |
362 |
75 |
20,7 % |
10. |
SEAT LEON |
402 |
362 |
40 |
11,0 % |
- |
Celkem |
21 415 |
17 700 |
3 715 |
21,0 % |
Procentním šplhounem je jasně nová třetí Fabia, která se oproti „dvojce“ zvedla o 144 %! Fiesta vykazuje „jen“ o 74,9 % více. Třetím v tomto přehledu je Hyundai i30 (+37,4 %), ten vylepšuje v poslední době jinak nevalné výsledky stylizovaného H z Koreje.
Fabia je také nejlepší v kusovém navýšení, prodalo se jich o 1430 více než loni. Octavia se zlepšila o 466 aut, malé želízko v ohni Fordu o 259 a i30 se chlubí +218. Propadákem je trochu překvapivě VW Golf (-5,9 %, -34 vozů), nikdo jiný z nejlepších si ostatně ani nepohoršil.
Mistrem miniaut je bratislavské Citigo, byť s takřka jedenadvacetiprocentním úbytkem. Vyšší střední třídu ovládlo pětkové BMW, navíc si polepšilo o více než 144 %, respektive divokých 101 kusů. Mercedes-Benz třídy S mezi luxusními limuzínami a kupé naopak ztratil oproti červenci 2014 sedm registrací. Nedávno modernizovaná ix20, lídr mezi „empévéčky“ všech velikostí, si též meziročně pohoršila o 44 kusů, resp. něco málo přes 12 %.
Český trh v červenci 2015 – Nejprodávanější modely podle tříd |
Třída |
Model |
7/2015 [ks] |
7/2014 [ks] |
Změna [ks] |
Změna [%] |
Mini |
ŠKODA CITIGO |
292 |
369 |
-77 |
-20,9 % |
Malé |
ŠKODA FABIA |
2 423 |
993 |
1 430 |
144,0 % |
Nižší střední |
ŠKODA OCTAVIA |
2 085 |
1 619 |
466 |
28,8 % |
Střední |
ŠKODA SUPERB |
539 |
524 |
15 |
2,9 % |
Vyšší střední |
BMW řady 5 |
171 |
70 |
101 |
144,3 % |
Luxusní |
MERCEDES-BENZ tídy S |
25 |
32 |
-7 |
-21,9 % |
Terénní |
ŠKODA YETI |
597 |
530 |
67 |
12,6 % |
MPV |
HYUNDAI ix20 |
310 |
354 |
-44 |
-12,4 % |
Pořadí značek
Na suverenitě domácí automobilky v žebříčku značek se stále nic nemění. Zaznamenala odbyt 7142 aut, její navýšení ve srovnání s loňskem činilo výrazných 29,7 %. Zároveň se podruhé v historii dostala nad hranici sedmi tisíc exemplářů za jediný měsíc. Tržní podíl okřídleného šípu je na hodnotě 33,4 %.
K překvapení došlo na stříbrné příčce, Hyundai se vyšvihl, ale dvouciferné číslo v tomto ohledu nepřekročil – má 9,3 % za 1983 aut. Volkswagen se tedy musel spokojit se třetím místem (1942 kusů, 9,1 %). Modrý ovál Fordu se dokázal „na dostřel“ přiblížit čtrnácti stovkám registrací (přesně 1399) a patří mu 6,5 % domácího trhu. Dacia si pátou příčku udržuje stabilně, stejně jako v březnu se jí navíc podařilo pokořit tisícovku (1029).
Šestá skončila Kia (788), sedmý Renault dost zaostal (661), ale za ním už se bojovalo doslova o každý kus. Peugeot si jich připsal na konto 654, deváté BMW finišovalo uplynulý měsíc na 647 a desítku uzavírá Opel s 639 přírůstky. Pro bavorskou modrobílou značku je to třetí letošní „zářez“ v první desítce.
Mladá Boleslav figuruje i v čele pořadí meziročních šplhounů dle kusů. Zlatá Škodovka vyskočila o 1634 jednotek, Ford vykazuje v této statistice velmi pěkné navýšení o 377 vozů, třetí je momentálně úspěšné BMW, kterých se prodalo o 251 více. Oba zástupci asijského koncernu Hyundai-Kia se vzácně shodli na přírůstku +157.
Procentnímu žebříčku dominují opět Mnichovští (+63,3 %) před Fordem (+36,9 %) a již v úvodu vzpomínanou Škodou. Následují Kia (+24,9 %) a Renault s rovnými 20 %.
Ze značek mimo první desítku zmiňme výrazné (a důležité) zlepšení pozic Audi (+47 %, +164 registrací) a Mitsubishi (+114,6 %, +126 ks). Tři diamanty sice uzavírají desítku až druhou, ale jejich výsledek za zmínku rozhodně stojí. Propadák v Top Ten tentokrát opět nechybí, drobné problémy má však pouze Opel (-5,6 %, respektive o 38 vozů méně než loni). Mírné ztráty zaznamenaly i Seat a Citroën.