Český trh v červenci 2015: Top 10 nejprodávanějších modelů a pořadí značek

Český trh s novými osobními auty v červenci znovu vzrostl, a to o více než dvacet procent. Hyundai se vrátil na druhé místo mezi značkami, v modelech překonala po dlouhé době Fabia Octavii.
Seznam kapitol
  1. Český trh v červenci 2015
  2. Český trh v červenci 2015: Fotogalerie

V červenci 2015 bylo v České republice zaregistrováno 21.415 nových osobních vozů, což znamená o rovných 21 %, respektive 3715 kusů více (ze 17,7 tisíce) než za sedmý měsíc letopočtu 2014. Aktuální čísla vyplývají z nejnovějších statistik zveřejněných SDA (Svazem dovozců automobilů). Nejsou v nich zahrnuty tzv. reexporty, neobsahují ani veškerá užitková auta do celkové hmotnosti 3,5 tuny. Ale třeba MPV na bázi dodávek se v nich vyskytují.  

Top 10 nejprodávanějších modelů

Žebříček nejprodávanějších červencových modelů vypadá trochu jinak, než jsme zvyklí. Škodovka okupuje pouze stupně vítězů a ještě další dvě příčky mezi nejlepšími deseti, zbytek patří konkurenci. Každý z dalších výrobců zde má ovšem jediný model, ať už jde o Hyundai, Ford, Volkswagen, Dacii nebo Seat.

Navíc se odehrála důležitá změna na čele. Nejoblíbenějším novým autem u nás aktuálně není Škoda Octavia, nýbrž její mladší a menší sestra Fabia! Vyhoupla se na fantastických 2423 jednotek a patří jí pochopitelně i prvenství v malých vozech.

Nejprodávanější čtyřkolky? Škoda Octavia a hned za ní Dacia Duster

Nejprodávanější čtyřkolky? Škoda Octavia a hned za ní Dacia Duster

Octavia v červenci dosáhla na 2085 prodaných kusů a zároveň pak zvítězila v nižší střední třídě (SDA ji řadí o kategorii výše, ale rozvorem jí neodpovídá). Rapid nestačí a už delší dobu se musí spokojit s celkovým bronzem (1119), přes tisícovku se ale přehoupl i tentokrát. Nošovický Hyundai i30 se pyšní 800 a ještě jedním novým vozem navíc, za tohle číslo může nejspíš dodávka většího množství firemnímu klientovi. Ford Fiesta zdolal metu šesti stovek o pět registrací.

Jen o osm dalších zaostal Yeti, který vykazuje trojmístný přírůstek začínající pětkou (597). Ještě menší rozdíl je mezi novým Superbem (539) a Golfem (538). O Superbu platí ohledně segmentového zařazení to samé co o Octavii a pochopitelně v něm zvítězil.

Mezi bestsellery se tentokrát objevuje i rumunský horal Dacia Duster (437). Španělsko zastupuje Seat Leon (402), na Top 10 musely v uplynulém měsíci přesáhnout modely 400 nových přírůstků do policejního registru vozidel...

Český trh v červenci 2015 – Pořadí modelů
Pořadí Model 7/2015 [ks] 7/2014 [ks] Změna [ks] Změna [%]
1. ŠKODA FABIA 2 423 993 1 430 144,0 %
2. ŠKODA OCTAVIA 2 085 1 619 466 28,8 %
3. ŠKODA RAPID 1 119 1 107 12 1,1 %
4. HYUNDAI i30 801 583 218 37,4 %
5. FORD FIESTA 605 346 259 74,9 %
6. ŠKODA YETI 597 530 67 12,6 %
7. ŠKODA SUPERB 539 524 15 2,9 %
8. VOLKSWAGEN GOLF 538 572 -34 -5,9 %
9. DACIA DUSTER 437 362 75 20,7 %
10. SEAT LEON 402 362 40 11,0 %
- Celkem  21 415 17 700 3 715 21,0 %

Procentním šplhounem je jasně nová třetí Fabia, která se oproti „dvojce“ zvedla o 144 %! Fiesta vykazuje „jen“ o 74,9 % více. Třetím v tomto přehledu je Hyundai i30 (+37,4 %), ten vylepšuje v poslední době jinak nevalné výsledky stylizovaného H z Koreje.

Fabia je také nejlepší v kusovém navýšení, prodalo se jich o 1430 více než loni. Octavia se zlepšila o 466 aut, malé želízko v ohni Fordu o 259 a i30 se chlubí +218. Propadákem je trochu překvapivě VW Golf (-5,9 %, -34 vozů), nikdo jiný z nejlepších si ostatně ani nepohoršil.

Třídní boj: Jak se dělí auta do tříd

Třídní boj: Jak se dělí auta do tříd

Mistrem miniaut je bratislavské Citigo, byť s takřka jedenadvacetiprocentním úbytkem. Vyšší střední třídu ovládlo pětkové BMW, navíc si polepšilo o více než 144 %, respektive divokých 101 kusů. Mercedes-Benz třídy S mezi luxusními limuzínami a kupé naopak ztratil oproti červenci 2014 sedm registrací. Nedávno modernizovaná ix20, lídr mezi „empévéčky“ všech velikostí, si též meziročně pohoršila o 44 kusů, resp. něco málo přes 12 %.

Český trh v červenci 2015 – Nejprodávanější modely podle tříd
Třída Model 7/2015 [ks] 7/2014 [ks] Změna [ks] Změna [%]
Mini ŠKODA CITIGO 292 369 -77 -20,9 %
Malé ŠKODA FABIA 2 423 993 1 430 144,0 %
Nižší střední ŠKODA OCTAVIA 2 085 1 619 466 28,8 %
Střední ŠKODA SUPERB 539 524 15 2,9 %
Vyšší střední BMW řady 5 171 70 101 144,3 %
Luxusní MERCEDES-BENZ tídy S 25 32 -7 -21,9 %
Terénní ŠKODA YETI 597 530 67 12,6 %
MPV HYUNDAI ix20 310 354 -44 -12,4 %

Pořadí značek

Na suverenitě domácí automobilky v žebříčku značek se stále nic nemění. Zaznamenala odbyt 7142 aut, její navýšení ve srovnání s loňskem činilo výrazných 29,7 %. Zároveň se podruhé v historii dostala nad hranici sedmi tisíc exemplářů za jediný měsíc. Tržní podíl okřídleného šípu je na hodnotě 33,4 %.

K překvapení došlo na stříbrné příčce, Hyundai se vyšvihl, ale dvouciferné číslo v tomto ohledu nepřekročil – má 9,3 % za 1983 aut. Volkswagen se tedy musel spokojit se třetím místem (1942 kusů, 9,1 %). Modrý ovál Fordu se dokázal „na dostřel“ přiblížit čtrnácti stovkám registrací (přesně 1399) a patří mu 6,5 % domácího trhu. Dacia si pátou příčku udržuje stabilně, stejně jako v březnu se jí navíc podařilo pokořit tisícovku (1029).

Šestá skončila Kia (788), sedmý Renault dost zaostal (661), ale za ním už se bojovalo doslova o každý kus. Peugeot si jich připsal na konto 654, deváté BMW finišovalo uplynulý měsíc na 647 a desítku uzavírá Opel s 639 přírůstky. Pro bavorskou modrobílou značku je to třetí letošní „zářez“ v první desítce.  

Český trh v prvním pololetí 2015: Top 10 modelů a pořadí značek

Český trh v prvním pololetí 2015: Top 10 modelů a pořadí značek

Mladá Boleslav figuruje i v čele pořadí meziročních šplhounů dle kusů. Zlatá Škodovka vyskočila o 1634 jednotek, Ford vykazuje v této statistice velmi pěkné navýšení o 377 vozů, třetí je momentálně úspěšné BMW, kterých se prodalo o 251 více. Oba zástupci asijského koncernu Hyundai-Kia se vzácně shodli na přírůstku +157.

Procentnímu žebříčku dominují opět Mnichovští (+63,3 %) před Fordem (+36,9 %) a  již v úvodu vzpomínanou Škodou. Následují Kia (+24,9 %) a Renault s rovnými 20 %.

Ze značek mimo první desítku zmiňme výrazné (a důležité) zlepšení pozic Audi (+47 %, +164 registrací) a Mitsubishi (+114,6 %, +126 ks). Tři diamanty sice uzavírají desítku až druhou, ale jejich výsledek za zmínku rozhodně stojí. Propadák v Top Ten tentokrát opět nechybí, drobné problémy má však pouze Opel (-5,6 %, respektive o 38 vozů méně než loni). Mírné ztráty zaznamenaly i Seat a Citroën.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Český trh v červenci 2015
  2. Český trh v červenci 2015: Fotogalerie
TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG: Opravdu má spotřebu dieselu?

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG

Volkswagen dopřál motoru 1.5 TSI Evo Bluemotion řadu systémů, které dnes stále nejsou úplně běžné. Výsledkem má být zážehový agregát se spotřebou vznětového. Platí to i mimo laboratoře?

včera | Jan Mička | 59 příspěvků
Minitest Renault Twingo GT: Rošťák svázaný svou vlastní koncepcí

Renault Twingo GT (minitest)

Renault Sport si tentokrát v rámci své kúry GT posvítil na toho nejmenšího. Co přináší oproti standardní verzi?

14.  6.  2018 | Milan Lažanský | 9 příspěvků
TEST Toyota Yaris GRMN: Tryskomyš ze staré školy

Toyota Yaris GRMN

Co se stane, když do Yarisu namontujete kompresorovou osmnáctistovku Toyoty dodávanou pro Lotus Elise? Když je za tím Gazoo Racing, který staví auta pro Le Mans i WRC, tak možná tušíte.

12.  6.  2018 | Miro Mihálik | 9 příspěvků