Je to zvláštní, prodej nových vozů prudce klesá, potřeba dálničních známek ale výrazně roste. Za první dva měsíce roku, které jsou pro prodej celoročních kuponů klíčové, na nich stát vydělal o 115 milionů korun více než před rokem. Celkem 2,4 miliardy korun.
Známky jsou už od loňska na maximální přípustné ceně 1500 korun, nepotvrzují se tak prognózy o nižší poptávce po zdražení. Vedení Státního fondu dopravní infrastruktury má jediné vysvětlení.
„Podle našich analýz efekt přineslo především loňské zpoplatnění silnice R6 na Karlovarsku,“ řekl ředitel fondu Tomáš Čoček.
Zavedení poplatku na čtyřicetikilometrovém úseku mezi Karlovými Vary a Chebem vyvolalo vlnu nevole, petici za jeho zrušení podepsaly tisíce lidí. Hlavním hybatelem byl pocit místních, že řidiči silnici objíždějí skrze přilehlé obce.
Podle Čočka si více lidí kupuje dálniční známky i v jižních Čechách, a to v očekávání letošního otevření nové části D3 mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí.
Paradoxy tím ale nekončí. Proti trendu v osobní dopravě jde doprava nákladní. Vybrané mýto za první čtvrtletí kleslo meziročně o sedm procent. Podle Čočka má vliv především rostoucí podíl nízkoemisních kamionů, které využívají slevu z mýtného. V březnu se ale snížila i intenzita provozu kamionů na dálnicích.
Základním úkolem fondu nyní nalezení distributora dálničních známek na příští rok. První tendr s účastí jediného zájemce musel být zrušen.
Zdroj: E15.cz