Český národní sport: do Chorvatska co nejrychleji!

Zkušenost Jakuba Michaloviče, instruktora Centra bezpečné jízdy na mosteckém tréninkovém polygonu, s dálkovými rekordy některých účastníků kursů není výjimečná. Očekává to i letos, kdy ho čekají dva měsíce předdovolenkových kursů bezpečné cesty na dovolenou pro řidiče i jejich rodiny. „Češi se chovají ve stylu – všichni jsme nesmrtelní,“ potvrzuje.
Český národní sport: do Chorvatska co nejrychleji!

Součástí celodenního kursu je teoretická i praktická část. V té první se dostane každému základního ponaučení, jak například připravit vůz na dlouhou cestu, co všechno zkontrolovat, jak plánovat trasu a bezpečnostní zastávky, v jakých situacích si dávat největší pozor.

Řada rad, jako správně nahustit pneumatiky, doplnit vodu do ostřikovačů, zkontrolovat stav oleje v motoru a chladicí kapaliny přitom zní jako naprostá zbytečnost a banalita – to přece ví každý, řeknete si.

„Docela byste se divili, je to tak půl na půl. Ten, kdo se o auta zajímá, ten to samozřejmě ví. Ale pořád tady narážíme na řidiče, kteří do auta maximálně lijí palivo, že by se měli podívat na olej a další základní věci, je ani nenapadne. Je to pro ně novinka,“ konstatuje Jakub Michalovič.

K jízdám na jeden zátah, kdy po střechu naložené auto zavazadly a lidmi směřuje na oblíbený Jadran nonstop i více než tisíc kilometrů, mostecký instruktor dodává: „Mezi řidiči vládne spousta omylů a mýtů. Myslí si, že když si koupí karton energetických nápojů, vydrží nespat celý den a budou stále pozorní. Energetické nápoje osvěží mysl, ale tělo je stále stejně unavené, takže je to je šizení vlastních pocitů až do chvíle, kdy dojde ke krizi.“

Podle Jakuba Michaliče je mnohem lepší pomerančový džus, který je navíc močopudný, takže když nic jiného, řidič bude častěji stavět a alespoň na chvíli si od volantu odpočine.

„Je na testech dálkových řidičů kamionů prokázáno, že ráno naměří jejich reakční dobu cca 0,8 vteřiny, ale po 600 kilometrech to jsou už hrozivé čtyři vteřiny,“ oponuje zažitému názoru, že za volantem jsme schopni udržet stále stejnou pozornost a bystrost smyslů. „Není proto divu, že většina nehod, včetně těch nejhorších, bývá v závěrečných fázích dovolenkové cesty.“

Červnové a červencové kursy v Mostě zahrnují přirozeně i praktický nácvik jízdy a rozdíly v krizovém brzdění za sucha a za mokra, v zatáčkách, na kluzké ploše, při jízdě s kopce a do zatáčky. Účastníci si mohou procvičit, jaké to je, když jejich vůz jde do smyku.

„Někdy se stane, že přijede frajer, dostal prý účast v kursu jako dárek. Levý loket z okénka, volant drží ukazováčkem – co mi tady budete povídat! Obvykle jsou takoví mistři světa překvapení, co jejich auto vyvádí, když nastane akvaplaning, nebo jim ustřelí záď vozu.“

Ceny proměnlivé

Cena celodenního nácviku pro řidiče, jeho spolujezdce a dítě na polygonu vyjde v Mostě na 5040 korun. Pro někoho cena zdánlivě vysoká, ale ve srovnání s jedním minimálně pomačkaným blatníkem po smyku na mokré silnici zanedbatelná částka. Například přibližně podobná škola smyků vyjde v Mostě na téměř 6400 korun.

Obdobné kursy najdete také na polygonu ve Vysokém Mýtě, které nabízejí kursy smyků za necelých 5000 korun. Areály v Příbrami a Sosnové pořádají kursy v cenách kolem 3900 korun. Nejlevnější je Jihlava – necelé 2000 korun.
 

Minitest Nissan Qashqai 1,6 DIG-T: Po faceliftu s hezčí tváří

Nissan Qashqai DIG-T 160 (minitest)

Co nabízí populární crossover po faceliftu a jaká je kombinace vbrcholné benzinové motorizace s manuální převodovkou a pohonem předních kol.

dnes | Milan Lažanský
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků