Český mýtný systém v roce 2009: -0,55 mld. Kč

Neuvěřitelné, český systém elektronického mýta si příští rok nevydělá ani sám na sebe. Na jeho provoz doplatíme přes půl miliardy.
Český mýtný systém v roce 2009: -0,55 mld. Kč

Češi opět vyhráli. Pokolikáté již... Bohužel, pokud jsou Češi v něčem první, zpravidla to smrdí a tento případ naneštěstí není výjimkou potvrzující pravidlo. Česká republika se totiž stane jedinou zemí, která bude provozovat ztrátový systém elektronického mýta. S čistou ztrátou sice zřejmě jen příští rok, i jeho celková bilance je ale více než mizerná.

Drtivé vítězství českých tradic

Se zaražením jsem se včera dočetl, že provoz českého systému elektronického mýta bude příští rok ztrátový. Ano, ten systém elektronického mýta, jehož výstavba přišla po velmi pochybném výběrovém řízení na 20 mld. Kč a investice do něj měla být velmi rychle návratná. Nyní se dočítáme, že návratnost nejen že nebude rychlá, ale není žádná. Podle plánů ministerstva dopravy by mělo mýtné státu v roce 2009 přinést příjmy ve výši 3,8 miliardy korun. Náklady pro příští rok jsou ovšem kalkulovány na 4,35 miliard korun. Čistá ztráta: 0,55 miliardy Kč. A to se vyplatí.

Něco tak absurdního moderní dějiny evropských států ještě nezažily. Je naprosto logické, že systém elektronického mýtného má smysl pouze pokud je pro stát jasně rentabilní. U nás je ale nerentabilní a pokud je jeho bilance alespoň pozitivní, tak velmi pochybně. Pojďme se ale podívat, s jakou bilancí hospodaří podobné systémy jinde ve světě:
- ve Švýcarsku činí náklady na provoz 6 procent z výnosu systému.
- v Rakousku činí náklady na provoz 12 procent z výnosu systému.
- ve Slovinsku, které je kvůli chabému dálničnímu provozu považováno za extrémní případ problematické rentability, činí náklady na provoz 55 procent z výnosu systému.
- v Česku budou příští rok činit náklady na provoz pěkných 114 procent z výnosu systému. Vítězství naší země je tedy naprosto drtivé, můžeme být opět na něco patřičně hrdí.

Ale abych byl férový a nehovořil jen o příštím roce - v jiných letech budou náklady tvořit něco kolem 45 procent výnosů. I to je ovšem v našich podmínkách číslo naprosto absurdní. A nenechte se balamutit politiky, že mýtný systém prostě mít musíme, protože na transevropských dálnicích je od června 2008 povinně zakotven ve směrnici Evropské unie. Není to pravda, EU logicky povoluje výjimku tam, kde náklady na provoz mýtného systému překročí třicet procent příjmů z jeho provozu. Že by někdo chtěl systém sám od sebe provozvat při ještě horší bilanci, snad ani v Bruselu nikoho nenapadlo...

Na dálnice nezbylo, na úředníky ano

Jak je to všechno možné? Důvodem ztráty v roce 2009 se stane systém elektronických dálničních známek, jehož spuštění je plánováno právě na příští rok. Tento, i z hlediska samotné efektivity fungování dálničních známek pro osobní vozy zjevně nesmyslný projekt, tak uvrhne do ztráty celý systém elektronického mýta. Pokud si přečtete náš článek na toto téma z minulého týdne, zjistíte, že samotné elektronické dálniční známky jsou nesmyslem, do kterého by neinvestoval ani ekonomický ignorant. Tato investice tak není něčím, co by znamenalo dočasnou ztrátu, přinášející dlouhobě pozitivní efekt, ale naprostým vyhozením peněz do kanálu. Že by lidé z ministerstva byli tak hloupí? Kdeže, jsou naopak velmi „chytří”, pravým důvodem je stále to samé - bující korupce a klientelismus. Výsledek hospodaření mýtného systému pro příští rok je jen do očí bijícím důkazem „malých domů” pro nohsledy ministra dopravy, kterým jsou bez výběrových řízení a hlavně bez špetky smyslu přihrávány další a další zakázky hrazené z bezedné státní pokladny.

Pokud jste si mysleli, že se ze zisků z provozu systému elektronického mýta postaví alespoň trocha předražených dálnic (pročpak jsou asi předražené...), musím vás zklamat. Peníze z výnosů se rozkradou ještě v systému samém, takže při stavbě dálnic již musejí být rozkradeny jiné...

Ministr Řebíček pro nás ale má uklidňující zprávu - bilance elektronického mýta se zlepší v roce 2010, kdy se má vybrat 7 miliard Kč při nákladu 3 milardy Kč. A vůbec dobrá má být od roku 2012, kdy by měly za ujeté kilometry po dálnicích platit i osobní automobily. Takže všichni dostaneme férovou šanci si ztrátový systém sami sanovat nejen daněmi, ale i přímo dálničními poplatky. Není to skvělé?

Nebylo by na čase pana Řebíčka odvolat z funkce? Nebo už i u nás musí podobné ldi někdo zastřelit, aby přestali páchat, či minimálně schvalovat naprosto nehorázné plýtvání našimi penězi?


Článek vyjadřuje osobní stanovisko autora.

bazar

MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2009
Stav: 66 564 km
Cena: 163 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2007
Stav: 97 288 km
Cena: 250 000 Kč
MINI Countryman 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 47 983 km
Cena: 378 000 Kč
MINI Mini 1,4
Rok výroby: 2009
Stav: 156 911 km
Cena: 130 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2010
Stav: 83 187 km
Cena: 316 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2009
Stav: 110 855 km
Cena: 250 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků