Česko v EU: nová auta mohou být dražší

Mnozí si před naším vstupem do Evropské unie kladou důležitou otázku: Jak se změní ceny nových aut? Zdraží, nebo zlevní? Ceny aut prodávaných v Česku se liší od cen v jiných zemích EU, proto není divu, že mnozí očekávají srovnání cen na „západní“ úroveň.
Česko v EU: nová auta mohou být dražší

Ceny jsou v Česku nižší

V současné době jsou ceny automobilů prodávaných v Česku v drtivé většině případů nižší než v západní Evropě. Obecně platí, že nejdráže koupíte totéž auto v Německu, Rakousku a Velké Británii. Oproti tomu ceny aut v Řecku či Holandsku patří k nejnižším v Unii. U některých modelů dosahují rozdíly až desítky procent. Např. studie Evropské komise (2003) uvádí, že VW Passat byl v Řecku levnější o pět tisíc eur než v Německu. Zajet si na nákup auta do země oliv a slunce se tedy vyplatí. Levnější jsou auta rovněž na východě (Slovensko, Polsko), takže pokud bydlíte na hranicích...

Podle nedávno zveřejněného průzkumu agentury Eurotax se automobily v Česku prodávají za cca 91 procent ceny průměru současné Evropské unie (tedy před naším vstupem). Nejdražší jsou německá a britská auta (BMW, Audi, MB, Jaguar, Mini), která jsou u i nás buď stejně drahá, nebo i dražší, naopak velmi levně u nás koupíte auta francouzská (Citroen, Peugeot, Renault) či italská (Fiat, Alfa Romeo).

Největší rozdíly jsou u malých aut

Největší rozdíly jsou u levných automobilů, které tvoří drtivou část prodejů v České republice. Důvodem je horší výbava oproti stejným vozům v eurozóně; např. i naše Fabie se v Německu prodávají dráž a s lepší výbavou než u nás. Německý zákazník je bohatší a náročnější. Rozdíly u levných aut mohou činit až 25 procent. Naopak za téměř stejné ceny se u nás prodávají luxusní vozy a vozy vyšší střední třídy (S-klasse, A8, BMW 7 atd.); zde se na výbavě nešetří, naopak, většina vozů je prodávána s lepší výbavou než standardní. V cenách nad milion už o tisíce nejde.

Auta půjdou pomalu nahoru

A co se bude dít po vstupu do EU? Zjednodušeně řečeno, pokles nečekejme, spíše naopak. Nejvýraznější bude nárůst u levných vozů, u nichž je cenový rozdíl oproti průměru EU nejvýraznější. Rozdíly se ale budou srovnávat postupně, nikoliv nárazově; po vstupu do Unie můžeme očekávat buď stangaci cen, nebo mírný nárůst v procentech. Naopak dražší automobily by mohly zlevnit, protože některé stojí více, než v eurozóně. Dobře je to vidět na Mazdě, která už svou cenovou politiku zveřejnila: Mazda 3 nepatrně zdražila, Mazda 6 si svoji cenovou hladinu zachovala a dražším vozům se ceny nepatrně snížily.

Poznámka: Do hry vstupuje samozřejmě i aktuální kurs koruny, který nelze dopředu předvídat.

Po vstupu do Evropské unie se sníží dovozní clo na vozy vyrobené mimo Unii ze 17 na 10 procent. Logicky by tedy mělo dojít ke snížení cen všech takových vozů; jde zejména o korejské, japonské a americké značky. Má to ale háček: mnohé vozy těchto značek se už vyrábí v Evropě, takže se jich snížení cla nedotkne. Navíc českým importérům byly ve většině případů prodávany clem zatížené vozy za nižší ceny ve snaze získat lepší pozici na trhu.

Se vstupem do Unie sice dojde ke snížení cla, to se ale může vyrovnat vyššími „velkoobchodními“ cenami. A pokud neklesnou nákupní ceny, mohou si prodejci zvýšit marže. Jsou tu ale bílé vrány; např. Nissan díky nižšímu DPH a dovoznímu clu snížil ceny, což u drahých modelů dělá i sto tisíc korun. Přesto lze ale očekávat, že toto snížení je jen dočasné a že se časem ceny zase zvednou. Evropská komise má zajímavý cíl: srovnat ceny ve všech členských zemích; ty by se pak lišily jen daní z přidané hodnoty. Připravme se na to.

DPH platíte u nás

Pokud se rozhodnete přece jen koupit vůz v zahraničí, je dobré vědět, že DPH nebudete platit v zemi nákupu, ale u nás. To platí pro vozy mladší než šest měsíců s najetými méně než šesti tisíci kilometry. Pokud je např. vě Španělsku DPH jen 16 procent, vy zaplatíte za automobil 19 procent; auto tedy koupíte dráže. Oproti tomu pokud koupíte auto třeba v Dánsku, kde je DPH 25 procent, ušetříte. Budete-li kupovat ojetinu (vůz starší šesti měsíců či s více než šesti tisíci najetými kilometry), zaplatíte DPH bez výjimky v zemi nákupu. Za dovoz auta z eurozóny neplatíte dovozní clo; ostatně to není novinka, tento systém funguje už od roku 2001.

Poznámka: Za každou dovozenou ojetinu, která nesplňuje platné evropské emisní limity (nyní alespoň Euro 3), zaplatíte poplatek pět tisíc korun.

Ceny neklesnou

Sečteno a podtrženo: výraznější nárůsty cen nás nečekají, připravme se ale na postupné srovnávání cen zejména menších automobilů (ale i výbav) s nejdražšími státy Unie, a to do doby, než přistoupíme na společnou měnu, euro. V průměru znamená jedno až dvě procenta ročně, samozřejmě plus inflace. Vstupu do EU se tedy po stránce cen nových aut bát nemusíme. Automobilky rozhodně neočekávají, že nám po vstupu do EU vzroste násobně kupní síla na úroveň v EU, takže ceny porostou jen pozvolna. Ceny porostou i v dalších státech jako Řecko, Holandsko, Belgie či našich východních sousedů (Slovensko, Polsko).

Dočasně se mohou ceny některých aut snížit, zejména v důsledku nepatrného poklesu DPH a snížení dovozního cla u automobilů vyráběných mimo Unii. Příští rok se ale i u těchto automobilů začnou ceny srovnávat.

V dalších dílech článků o tom, co se bude dít po vstupu do EU, se budeme věnovat nákupu aut na leasing (změna DPH) a dovozu ojetých automobilů.

Minitest Nissan Qashqai 1,6 DIG-T: Po faceliftu s hezčí tváří

Nissan Qashqai DIG-T 160 (minitest)

Co nabízí populární crossover po faceliftu a jaká je kombinace vbrcholné benzinové motorizace s manuální převodovkou a pohonem předních kol.

16.  12.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků