Lepší odpružení i klimatizace, nový design kabiny, kotoučové brzdy na všech kolech, jednodušší servis a skvělé vlastnosti v terénu – autobus do velké nepohody je nyní ještě drsnější.
Firma Torsus má ukrajinské zakladatele, sídlo v Praze a vyrábí na Slovensku. Specializuje se na terénní vozidla pro více pasažérů zejména pro těžební průmysl, jádrem nabídky je off-roadový minibus Praetorian. Tento terénní nezmar o délce 8,7 metru nyní dostává sadu vylepšení TG3, díky nimž chce zůstat stále nejdrsnějším strojem své kategorie.
Změny nejsou na pohled zvenčí příliš patrné, skrývají se pod polymerovou karoserií s prvky z polyuretanu. K vylepšení došlo u silentbloků – v tomto případě ne klasických, ale hemisférických polštářů mezi podvozkem MAN a nástavbou. Ty zajistí lepší jízdní komfort v terénu, stejně jako filtrování vibrací a zdvih kol. Praetorian také dostává vylepšenou konstrukci s novými montážními body podlahy nástavby pro vyšší tuhost.
„Na základě zpětné vazby od našich zákazníků z celého světa a 20měsíčního programu výzkumu a vývoje jsme poprvé přidali kompletní sestavu předního vzduchového odpružení mezi podvozek a nástavbu. To zajišťuje vyšší úroveň kompenzace hmotnosti přední části nástavby a poskytuje vozu ještě lepší jízdní vlastnosti, ovladatelnost a bezpečnost bez ohledu na to, jak drsný je terén,“ uvedl Tomas Micuda, technický manažer společnosti Torsus.
„V zadní části byly listové pružiny, které se nacházely u předchozího modelu Praetorian, u nejnovějšího modelu nahrazeny novým systémem vzduchového odpružení. To zvyšuje úroveň pohodlí pro cestující, zlepšuje obratnost a dává řidiči ještě větší svobodu plně využít potenciál vznětového motoru MAN, který posiluje schopnost Praetoriana překonávat terén, k němuž by se řidiči jiných terénních vozidel nikdy neodvážili ani přiblížit," říká Micuda.
„Zavedli jsme také speciální algoritmus, který je výhodný pro vozidla s vysokým bodem těžiště, jako je Praetorian TG3. Tím se výrazně snižuje pocit vysokého těžiště autobusu, zejména v terénu. Tato důkladná technická úroveň zajišťuje bezpečný a velmi stabilní jízdní projev, který usnadňuje ovládání vozu Praetorian, a to i přes jeho značnou velikost a vysoký výkon. Díky této technologii je jeho ovládání také intuitivní a snadné, což následně usnadňuje školení obsluhy,“ dodává.
Jednou z dalších novinek je napojení systému vytápění a ventilace přímo na chlazení šestiválcového naftového motoru MAN o objemu 6,9 litru s točivým momentem 1150 Nm, což umožňuje vytápění nástavby odpadním teplem a také předehřívání motoru nezávislým topením. Novinkou jsou brzdové kotouče na obou nápravách s průměrem 19,5 palce, dále přibyl 12tunový naviják s délkou lana 30 metrů. Snazší údržbu v terénu pak jistí o 30 centimetrů větší otvor v čelní masce pro lepší přístup k motoru a náplním. Ceny nové verze Torsus Praetorian TG3 začínají na 225.831 eur (zhruba 5,6 milionu korun), již nyní je ve výrobě, a dokonce v provozu ve Španělsku, Německu a na Ukrajině.