Česko může přijít o 20 miliard korun z EU na dopravní stavby

Česko může přijít o 20 miliard korun z EU na proplacení dopravních staveb. Na konferenci o budoucnosti dopravy v ČR to uvedl ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) Tomáš Čoček. Důvodem jsou chyby v projektech, kvůli kterým by EU mohla odmítnout proplatit stavby, za které už stát dodavatelům zaplatil.
Česko může přijít o 20 miliard korun z EU na dopravní stavby

Státní fond v minulém roce zpětně prověřoval dopravní projekty stavěné od roku 2008. „Zjistili jsme velký objem chybovosti, a tudíž velký objem výdajů, které sice byly proplaceny, ale které nemůžeme dát k certifikaci,“ uvedl Čoček.

Notoricky známým problémem jsou podle něj vícepráce, kvůli kterým se stavby během realizace prodražují proti původně vysoutěžené podobě. Důvodem těchto nesrovnalostí jsou podle Čočka špatně vypracované projekty. Za stavby, které by EU mohla odmítnout proplatit, je potřeba najít náhradní řešení. Největším náhradním projektem ministerstva dopravy je chystaná modernizace dálnice D1.

Pokud by resort dopravy nenašel potřebné projekty pro uplatnění evropských peněz, kraje prý dostatek připravených staveb mají, uvedl hejtman Plzeňského kraje a stínový ministr dopravy za ČSSD Milan Chovanec. Podle něj má jen Plzeňský kraj připraveny stavby s hotovou projektovou a majetkovou přípravou za zhruba pět miliard korun a obdobně jsou na tom i ostatní kraje.

Možnost přesunu peněz z Operačního programu doprava (OPD) na krajské projekty ale Čoček popřel. Tato evropské peníze jsou určeny výhradně pro celoevropsky významné projekty, což obchvaty měst a výstavba silnic nižších kategorií není. Čoček věří, že se nakonec podaří vyčerpat 100 procent připravených peněz z unie.

Celkově může ČR za infrastrukturní stavby postavené do roku 2015 z OPD vyčerpat zhruba 155 miliard korun. Zatím EU k proplacení certifikovala 28,7 miliardy korun. V této sumě jsou ale i peníze z národních zdrojů, peněz čistě z EU je z toho zhruba 20 miliard korun.
 

Zdroj: E15.cz

TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 29 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků