Česko má nejlevnější auta z devatenácti států Evropy

Podle statistik Eurocarprice.com a PricewaterhouseCoopers jsou nové automobily v Česku nejlevnější ve sledovaných státech Evropy. Jejich cena je na 92 procentech průměru. Zatímco ceny v Eurozóně mírně rostly, mimo ni spadly o pár procent dolů.
Česko má nejlevnější auta z devatenácti států Evropy

Server Eurocarprice.com sleduje ceny nových vozů v následujících státech: Velká Británie, Irsko, Švédsko, Finsko, Norsko, Dánsko, Německo, Holandsko, Belgie, Francie, Španělsko, Portugalsko, Itálie, Řecko, Rakousko, Maďarsko, Polsko a také Česko. V nich průměrná cena nových vozů bez daně vzrostla za poslední rok o 0,8 procenta. Je to menší růst, než jaký organizace zaznamenaly v roce 2003. Ve státech, které platí eurem, činil nárůst 1,1 procenta, zatímco ve státech, kde se eurem neplatí, ceny poklesly o 2,1 procenta.

Na přiložených schématech vidíte, jaké ceny jsou v jednotlivých státech bez daně z přidané hodnoty a jaké po jejím započítání. Vzhledem k tomu, že při koupi nového vozu platíte tuto daň ve státu, kde žijete, je výhodné nakupovat auta v Dánsku nebo Řecku, kde jsou ceny na 85 a 86 procentech průměru (Česko - 97 procent). Nejdražší auta jsou pak v Německu, Británii a ve Švýcarsku. Po započtení daně z příjmu, která je v každém státě odlišná, se pořadí zcela změní. Nejlevnější jsou auta v Česku a Polsku (92 a 93 procent), nejdražší pak v Norsku a Dánsku. Tam jsou dokonce 101 procent nad průměrem!

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Červená mapka = ceny bez daně, modrá = ceny s daní

Pro lepší přehlednost jsem ceny bez i s daní umístil do tabulky, která je seřazena vzestupně podle koncové ceny s daní:

Země Cena
bez daně

Cena 
s daní

Česko 97 92
Polsko 95 93
Itálie 95 96
Německo 101 97
Švýcarsko 115 97
Belgie 101 97
Francie 100 98
Španělsko 97 99
Švédsko 98 100
Maďarsko 99 100
Velká Británie 106 101
Řecko 86 101
Rakousko 103 108
Holandsko 95 119
Portugalsko 95 127
Finsko 89 129
Irsko - 131
Norsko 95 157
Dánsko 95 201

V samotné České republice se za poslední rok průměrné koncové ceny vozů (s daní) snížily o 0,3 procenta. Průměrné ceny vozů s daní jsou u nás o devět procent nižší než v západní Evropě a osm procent nižší než v Eurozóně. V západní Evropě vzrostly ceny o 2,4 procenta, největší nárůst cen ze všech sledovaných států byl zaznamenán v Polsku, a to o 3,9 procenta. Naopak nejvyšší pokles mělo Maďarsko, kde ceny spadly o 2,4 procenta.

Pohyb cen bez daně v jednotlivých segmentech trhu (týká se západní Evropy):

  • mini vozy: -2,4 %
  • malé vozy: 0 %
  • nižší střední: 1,1 %
  • střední: 0,8 %
  • vyšší střední: 3,2 %
  • SUV: 4,8 %

Zjištěné údaje ukazují, že obava z růstu cen nových automobilů po vstupu do Evropské unie nebyla oprávněná. Naopak, zatímco průměrná cena vozů ve sledovaných státech vzrostla, v Česku nepatrně poklesla. S největší pravděpodobností je to dáno tím, že prodeje v České republice nerostou, naopak v roce 2004 se prodalo méně vozů než v roce 2003. Prodejci jsou tak nuceni ceny snižovat a přicházet s různými akčními nabídkami, z čehož samozřejmě těží zákazník.

TEST Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110: Lehká krize identity

Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110

Nejdříve to měl být crossover pro masy, teď si to v Citroënu rozmysleli a tvrdí, že jde o normální hatchback. Takže jsme společně s Cactusem vyrazili na cestu poznání, najít jeho místo pod sluncem.

24.  5.  2018 | Miro Mihálik | 19 příspěvků
TEST Lexus LS 500h: Měl být dokonalý. Jenže...

Lexus LS 500h

Nový Lexus LS mi ze všech testovacích aut způsobil největší pomatení mysli. V některých ohledech tak neuvěřitelně fascinuje, jinde ale může i zklamat. Nebo jej prostě jen nechápu?

22.  5.  2018 | Milan Lažanský | 27 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 10 příspěvků