Česko má jeden z nejstarších vozových parků v Evropě

Automobily v Česku stále stárnou. Průměrné stáří pomalounku roste, dnes už činí 13,53 let. Zatímco v Česku se ročně obmění cca čtyři procenta aut, v západní Evropě osm; na každý nový prodaný vůz připadá jeden ojetý.
Česko má jeden z nejstarších vozových parků v Evropě

Poznámka redakce: Následující článek pochází z tiskové zprávy BVV.

Podle aktuálních statistik Sdružení automobilového průmyslu vyplývá, že je v České republice k 30. 9. 2004 celkem 3 800 000 kusů osobních vozů průměrného stáří 13,53 roku. Oproti statistice k 30. 6. 2004 došlo k zvýšení průměrného věku osobních vozidel z 13,51 roku na současných 13,53. Toto zvyšování je dáno především počtem vyřazovaných vozidel, jejich stářím, průměrným věkem dovážených ojetin a registracemi. V Evropě je obvyklé, že roční registrace nových osobních automobilů činí cca 6 až 8 % vozového parku. To by v ČR znamenalo roční prodeje ve výši přes 200 000 ks nových osobních automobilů, tedy o cca 30 % vyšší než jsou nyní.

„Česká republika patří k zemím s nejstarším vozovým parkem v zemích Evropské Unie, konstatuje Ing. Antonín Šípek, tajemník Sdružení automobilového průmyslu. „Stáří vozového parku neovlivňují jen staré modely vozidel Škoda, ale zejména bývalé značky z tzv. východního bloku. Roste však také podíl zahraničních vozů starších 15 let, což je dáno dovozem ojetých osobních automobilů do ČR v uplynulých letech,“ doplňuje Ing. Šípek zemskými prodeji) nových osobních automobilů.

Vozidla starší 15 let tvoří více než třetinu (1 299 508 ks = 35,06 %) celkového počtu vozového parku České republiky. Průměrný věk těchto vozidel je přes 23 let. Od 1. ledna do 30. září 2004 bylo poprvé zaregistrováno 92 948 ks nových v průměrném věku 0,50 roku a 89 676 ks ojetých v průměrném věku  6,68 roku. Vyřazeno bylo 88 000 ks vozidel  průměrného stáří 22,50 roku.

V ČR je mimo jiné zaregistrováno:

  • 1 001 vozidel TATRA 603 v průměrném věku 38,62 roku
  • 1 303 vozidel VOLHA GAZ 21 v průměrném věku 38,45 roku
  • 10 086 vozidel ŠKODA OCTAVIA v průměrném věku 43,38 roku
  • 4 216 vozidel FIAT 600 v průměrném věku 40,13 roku
  • 2 117 vozidel ŠKODA Spartak v průměrném věku 47,13 roku
  • 1 104 ks vozidel WARTBURG 311 v průměrném věku 43,56 roku
  • 353 vozidel VELOREX v průměrném věku 32,95 roku
  • 2 103 vozidel ŠKODA Felicia v průměrném věku 43,40 roku
  • 951 vozidel FORD Cortina v průměrném věku 33,85 roku
  • 246 vozidel HILLMAN v průměrném věku 43,75 roku
  • 817 vozidel GAZ 69 v průměrném věku 40,69 roku

Podpora prodeje nových aut je skutečně žádoucí. V Česku se za rok obmění jen 4 % vozového parku, zatímco v zemích EU 8 %. Nedostatečná obměna vozového parku novými vozidly je způsobena tím, že se na naše silnice dostává obrovské množství ojetin ze zahraničí. V roce 2003 bylo takových aut dovezeno 145 233. Domácími výrobci a oficiálními dovozci bylo prodáno 149 535 nových automobilů. Zhruba na každý nový prodaný vůz tedy připadá jeden ojetý. To je poměr ve vyspělé Evropě ojedinělý. Průměrný věk osobních vozidel v České republice je neuvěřitelných 13 a půl roku. Průměrné stáří všech druhů registrovaných vozidel je dokonce 16 a půl roku.

bazar

Fiat 500X 1,4
Rok výroby: 2015
Stav: 7 076 km
Cena: 370 000 Kč
Fiat Freemont 2
Rok výroby: 2012
Stav: 104 912 km
Cena: 300 000 Kč
Fiat Sedici 1,6
Rok výroby: 2012
Stav: 59 174 km
Cena: 216 000 Kč
Fiat Grande Punto 1,2
Rok výroby: 2008
Stav: 85 359 km
Cena: 80 000 Kč
Fiat Stilo 1,6
Rok výroby: 2006
Stav: 147 571 km
Cena: 66 000 Kč
Fiat Doblo 1,6
Rok výroby: 2010
Stav: 130 402 km
Cena: 141 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

včera | Jiří Švamberk | 2 příspěvky
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků