Česko má jeden z nejstarších vozových parků v Evropě

Automobily v Česku stále stárnou. Průměrné stáří pomalounku roste, dnes už činí 13,53 let. Zatímco v Česku se ročně obmění cca čtyři procenta aut, v západní Evropě osm; na každý nový prodaný vůz připadá jeden ojetý.
Česko má jeden z nejstarších vozových parků v Evropě

Poznámka redakce: Následující článek pochází z tiskové zprávy BVV.

Podle aktuálních statistik Sdružení automobilového průmyslu vyplývá, že je v České republice k 30. 9. 2004 celkem 3 800 000 kusů osobních vozů průměrného stáří 13,53 roku. Oproti statistice k 30. 6. 2004 došlo k zvýšení průměrného věku osobních vozidel z 13,51 roku na současných 13,53. Toto zvyšování je dáno především počtem vyřazovaných vozidel, jejich stářím, průměrným věkem dovážených ojetin a registracemi. V Evropě je obvyklé, že roční registrace nových osobních automobilů činí cca 6 až 8 % vozového parku. To by v ČR znamenalo roční prodeje ve výši přes 200 000 ks nových osobních automobilů, tedy o cca 30 % vyšší než jsou nyní.

„Česká republika patří k zemím s nejstarším vozovým parkem v zemích Evropské Unie, konstatuje Ing. Antonín Šípek, tajemník Sdružení automobilového průmyslu. „Stáří vozového parku neovlivňují jen staré modely vozidel Škoda, ale zejména bývalé značky z tzv. východního bloku. Roste však také podíl zahraničních vozů starších 15 let, což je dáno dovozem ojetých osobních automobilů do ČR v uplynulých letech,“ doplňuje Ing. Šípek zemskými prodeji) nových osobních automobilů.

Vozidla starší 15 let tvoří více než třetinu (1 299 508 ks = 35,06 %) celkového počtu vozového parku České republiky. Průměrný věk těchto vozidel je přes 23 let. Od 1. ledna do 30. září 2004 bylo poprvé zaregistrováno 92 948 ks nových v průměrném věku 0,50 roku a 89 676 ks ojetých v průměrném věku  6,68 roku. Vyřazeno bylo 88 000 ks vozidel  průměrného stáří 22,50 roku.

V ČR je mimo jiné zaregistrováno:

  • 1 001 vozidel TATRA 603 v průměrném věku 38,62 roku
  • 1 303 vozidel VOLHA GAZ 21 v průměrném věku 38,45 roku
  • 10 086 vozidel ŠKODA OCTAVIA v průměrném věku 43,38 roku
  • 4 216 vozidel FIAT 600 v průměrném věku 40,13 roku
  • 2 117 vozidel ŠKODA Spartak v průměrném věku 47,13 roku
  • 1 104 ks vozidel WARTBURG 311 v průměrném věku 43,56 roku
  • 353 vozidel VELOREX v průměrném věku 32,95 roku
  • 2 103 vozidel ŠKODA Felicia v průměrném věku 43,40 roku
  • 951 vozidel FORD Cortina v průměrném věku 33,85 roku
  • 246 vozidel HILLMAN v průměrném věku 43,75 roku
  • 817 vozidel GAZ 69 v průměrném věku 40,69 roku

Podpora prodeje nových aut je skutečně žádoucí. V Česku se za rok obmění jen 4 % vozového parku, zatímco v zemích EU 8 %. Nedostatečná obměna vozového parku novými vozidly je způsobena tím, že se na naše silnice dostává obrovské množství ojetin ze zahraničí. V roce 2003 bylo takových aut dovezeno 145 233. Domácími výrobci a oficiálními dovozci bylo prodáno 149 535 nových automobilů. Zhruba na každý nový prodaný vůz tedy připadá jeden ojetý. To je poměr ve vyspělé Evropě ojedinělý. Průměrný věk osobních vozidel v České republice je neuvěřitelných 13 a půl roku. Průměrné stáří všech druhů registrovaných vozidel je dokonce 16 a půl roku.

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol | 3 příspěvky
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků