Česko je přeborníkem v počtu čerpacích stanic

Široko daleko není stát, který by mohl Česku konkurovat v hustotě sítě čerpacích stanic pohonných hmot – ať už veřejných nebo neveřejných. Statistiky jednotlivých zemí nejsou kvůli rozdílné evidenci zcela srovnatelné, ale Česko jasně vede minimálně ve střední Evropě.
Česko je přeborníkem v počtu čerpacích stanic

Podle posledních údajů ministerstva průmyslu mělo ke konci loňského roku 6690 pump, což znamená meziroční nárůst o další stovku. A sílí obavy, že tento jev souvisí s různými nešvary včetně nízké kvality pohonných hmot.

Především se ukazuje, že čerpacích stanic je v tuzemsku ve skutečnosti ještě více, než dosud statistika vykazovala. „Větší část nárůstu je dána zpřísněním evidence a přihlášením majitele či provozovatele stanice z obavy před postihem,“ uvádí expert asociace petrolejářského průmyslu ČAPPO Václav Loula. Nové veřejné stanice už podle něho tolik nevznikají, pouze na nových úsecích dálnic a silnic.

Obchodní ředitel společnosti Čepro Jan Duspěva je přesvědčen, že hlavním důvodem zdejšího rozmachu čerpacích stanic je otevřené prostředí – Česko nestanovuje minimální vzdálenost mezi pumpami a nijak neomezuje vstup do odvětví velkoobchodu s pohonnými hmotami třeba živnostníkům.

Klepněte pro větší obrázek
Jsme mistři Evropy v počtu čerpacích stanic. Je to ale dobře? 

Dalším faktorem je podle Duspěvy technologický pokrok: například nádrže na naftu – benkalory – je možné pořídit relativně levně. Téměř tři tisíce čerpacích stanic spadají do kategorie neveřejných nebo poloveřejných, a právě o nich má ČAPPO velké pochybnosti.

„Kladu si otázku, jaká je tam kvalita pohonných hmot, jaké je tam technické a ekologické zabezpečení a odkud nakupují,“ zdůrazňuje Václav Loula. Neveřejné stanice se nacházejí například v areálech nákladní dopravy a technických služeb, zemědělských podnicích, v lomech a na stavbách.

Vysoký počet čerpacích stanic vynikne při srovnání se zahraničím. Slovensko má podle informací Slovnaftu 700 veřejných stanic a zhruba 500 neveřejných. Německo eviduje 15 tisíc čerpacích stanic, což je ovšem v případě země s osminásobným počtem obyvatel, vyšším počtem aut na obyvatele a třeba i vyšší spotřebou benzinu podstatně menší hustota.

Klepněte pro větší obrázek

Loula dále upozorňuje, že v celkovém počtu čerpacích stanic jsou zahrnuty i ty, které se zaměřují na jeden produkt, v případě veřejných zejména na motorovou naftu (528 stanic) a zkapalněný plyn LPG (445 stanic). Neveřejné stanice se kromě nafty více zaměřují také na zvýhodněná biopaliva a různé nestandardní směsi.

Zdroj: E15.cz
 

TEST SsangYong Korando 1.5 Turbo GDI AT: Těžko uvěřit, že může stát tak málo

SsangYong Korando 1.5 T-GDI AT

Levné auto nutně nemusí vypadat levně. Příkladů bychom v Česku našli hned několik a chybět mezi nimi nesmí ani SsangYong Korando.

včera | Jan Mička | 38 příspěvků
TEST Toyota Land Cruiser 150 Executive: Injekce adrenalinu pro poctivého dělníka

Toyota Land Cruiser 150

Toyota Land Cruiser bude brzy sedmdesátníkem. Verze 150, kterou jako jedinou u nás zastoupení značky oficiálně prodává, dostala řádný upgrade techniky a výkonu. Jak to dopadlo?

20.  1.  2021 | Vladimír Kadera | 32 příspěvků
Dacia Duster na LPG vládne všem. Byl o ni největší zájem, porazila i novou Octavii

Nejčtenější testy roku 2020

Nikde není psáno, že největší zájem musí být o pecky za miliony. Letos to v redakčních testech všem nandala Dacia Duster na LPG!

19.  1.  2021 | Jan Mička | 158 příspěvků