Česko je pořád vrakoviště Evropy. V EU jsme pátí nejhorší, stáří aut opět vzrostlo

36 komentářů

Jiří Sova
4. dubna • 23:48

Kde vybírat spolehlivé ojeté auto? Poradíte mi někdo, jestli se vyplatí se zajímat o ojetá auta ze zahraničí? Co myslíte?

Danovo
6. dubna • 0:13

Hele ono se ojeté auto ze zahraničí v dnešní době už opravdu moc nevyplatí. Pokud chcete koupit auto za rozumné peníze, tak doporučím se podívat spíše u nás ve větším autobazaru, kde koupíte auto se zárukou a hlavně prověřené auto. Já koupil po mnoha výjezdech po inzerátech a projíždění zahraničních inzerátů nakonec auto v AAA auto, kde koupíte právě auto se zárukou a prověřené.

JirkaK
2. listopadu • 19:35

Důvody jsou dva:
1)Průměrný Němec vezme čtyři své platy a jde si do autosalónu pro novou Fabii
Průměrný Čech vezme čtyři své výplaty a jde si do autobazaru pro olítanou herku, které se ten Němec právě s radostí zbavil.
2)Pokud chci normální obyčejné a spolehlivé auto- tedy čtyřválcový motor, manuální převodovka, bez dotykového displeje na každou pikačovinu a bez elektronických asistentů nahovno, nezbývá než jezdit dvacetiletým autem. Pro mě - jedničkovou fabií na věčné časy a už asi nikdy jinak.

světelná tyč
2. listopadu • 15:25

Dokud tady pracujou inženýři za plat rakouský uklízečky, jiný to ani bejt nemůže. Ostatně ty nový auta stejně nestojí za nic.

Ev Lo
2. listopadu • 12:47

Tak ja se nedivim, koupil jsem si nove auto a fakt me sral servis tak, ze jsem jeste v zaruce prodal, tak jsem si koupil stary 26 let a nedavam do servisu a dobry, ale uz to chce vymenit bushing a zere to, chtel jsem si koupit novy, s tim, ze proste to budu brat tak, ze zaruka neni, ale proste novy nejde koupit, to se proste objednava sto let dopredu a musi se smlouvat atd. atd. Takze radeji zustanu u 26 lete ojetini, na nove nemam, ne ze bych nemel penize, ale nemam na to.

k.ik
2. listopadu • 9:30

na cestu do práce nepotřebuji přímý vstřik, dvouhmotu, turbo, stopstart, inteligentní dobíjení...

strejda z dediny
2. listopadu • 12:22

ale potrebujes AdBlue,DFP,a podobne k0k0t1ny :-D

jozka
3. listopadu • 15:18

No, prave ze nepotrebuje :-D

JK
2. listopadu • 9:22

No a co? Neuvěřitelně tendenční nadpis konstrukce duševního mrzáctví. Tyhle plošná prohlášení nejsou vypovídající vůbec o ničem. Nemusí to být dokonce ani vypovídající o kupní síle konkrétního trhu. Naopak to může např i poukazovat, o kolik více jsou řidiči v okolních zemích šikanováni státem. Kdy jsou prakticky nuceni zbavovat se i udržovaných a spolehlivě fungujících starších vozů. Průměrně starší vozového parku ještě přeci neznamená, že jsme "vrakoviště evropy".

Lulda
2. listopadu • 8:41

V době všech rádoby ekonesmyslů je to vlastně ukázka toho, že nejsme konzumní společnost a auto dojedeme do mrtě, než zatěžovat planetu výrobou dalšího novýho pelechu co 5 let:-D

Net
2. listopadu • 8:21

Přijde na to, vzhledem k tomu, že moje starší auto je mimořádně spolehlivé, má levný servis a plní emise a STK není problém, tak nějak nevidím důvod k nákupu nového, bylo by to neekologické i neekonomické. Navíc nemám takový nájezd, abych toužil po něčem pohodlnějším.
Něco jiného jsou některé vesnické vraky, ale ty zpravidla nikam daleko nejezdí. A dnes jen málokdy vidím někoho s uvařeným motorem nebo brzdami, lidem zůstávají spolehlivá auta a proč je měnit…

homer
2. listopadu • 7:52

Jestliže je průměr 15+ znamená a to že POLOVINA aut je ještě starších což je úplný nesmysl - stačí se dívat kolem sebe.

Gouda
2. listopadu • 14:14

Pochopitelně to není normální rozdělení - už proto, že na jedné straně sahá jen 15 let od průměru, zatímco na druhé straně je téměř neomezeno. Takže nemůžete předpokládat, že průměr je shodný s mediánem, ani že se s průměrem nebo mediánem shoduje modus.
Ale většina aut bude pravděpodobně stáří 10-20 let, což vesměs odpovídá tomu, co vidíme na silnicích. To jsou samozřejmě auta z tohoto tisíciletí, žádné kraksny. Fabie první generace, Octavie první a druhé generace, Golf IV a V, atp. Ano, toto jsou auta stará 15-20 let.

nihilistic.bird
2. listopadu • 9:54

Ne nutne, pletete si prumer a median.

Pavel
2. listopadu • 6:43

Možná to jen ukazuje na význam, který je přikládán autům , n azpůsob užití...navíc jsme celkem malá země....

Atomas
1. listopadu • 19:40

Pro mne neexistuje alternativa. Jako druhé auto mám Caddy, pro převoz více věcí. Má 15 let a skvělý stav. Najedu s ní ročně 3000 km. Opravdu si někdo myslí, že si kvůli tomu koupím novou Caddy za 700?

Gouda
1. listopadu • 18:54

Narůst zájmu o ojetiny začal už nějaký ten rok před Covidem.
Začal proto, že automobilky záměrně kanibalizují nabídku konvenčních aut na úkor SUV, protože z SUV mají vyšší marže. A ne všichni zákazníci jim to žerou, takže místo nového SUV si koupí třeba několik let starý kombík s mnohem lepší výbavou. Za konvenční kombík s dobrým motorem, stáří kolem 5 let, teď na trhu ojetin zákazníci prodejcům ruce trhají. Autmobilky to pár let vydrží, a ojetiny dojdou, lidé budou SUV muset kupovat protože nebude na výběr, a automobilky začnou mocně rýžovat. Stejné to je s elektromobily. A marže z SUV EV (krátký životní cyklus, prakticky nemožné přeprodat ojeté, atd.) jsou mokrý sen automobilek, budou je tlačit i kdyby jim měla prasknout žilka.Mimo to, co je teď auto staré 15 let? Třeba Octavie z roku 2006? Fabie? Passaty, Golfy? A to má být jako nějaký problém, že taková auta jsou nejčastější na silnici? Nejsme v roce 2000, kdy 15 let staré auto znamenalo většinou Škodu 120 a podobné kusy technologicky staré 50 let. A nejsme ani v roce 2035, kdy 15 let stará auta budou totální rachotiny, protože automobilky teď začaly tlačit na zisky skrz vynucený kratší životní cyklus auta.

Mlok
1. listopadu • 20:08

Nejde nesouhlasit, uvažoval jsem o poslední Fabii, Combi zrušeno ale 3 řady SUV vesele jedou.Koukal jsem po něčem ojetém Fabia, Rapid, Octavia II, než jsem se rozkoukal tak v mojí cenovce do 200 všechno zdražilo o 20-30 tis. které si v dnešní době rozhodně půjčovat nechci.Tak jsem hold skončil stejně, o víkendu jako každý rok přebrousím na české klasice 1.9 TDI v Combi prahy, natřu a budu doufat že za 2-5 dude líp.Loni jsem na Fabii I nechal všechno vyměnit a jezdí to naprosto parádně, na běžné dojíždění naprosto bez problémů a dostatečné. řekl bych že je i tahle tolik haněná klasika lepší, než některý naše nový služebáky.A nevím co je lepší kamoš kterej v Octavii 3 jezdí z vymletejma tlumičema a ojetých gumách (prostě takovej ten nestarám se o to) nebo strejka s 15let starým Focusem na kterým vymění kde co ... a má to v perfektním stavu.Měl jsem Escorta z 1993 a kdyby neshnili prahy bylo by to dneska stále skvělý auto.

davag
1. listopadu • 18:18

Sice to není jediný faktor, ale dosti podstatný, tedy - kupní síla. I zde se pohybujeme v rámci EU pod průměrem. Těžko očekávat od chudého obyvatelstva výrazné nákupy nových či zánovních vozů. Logicky, že... montovna těžko bude jezdit ve voňavkách.

Pikus
2. listopadu • 10:39

krome kupni sily je jeste faktor cena prace ... na zapade i nejaka oprava kde ceho u Turka na dvorku proste neco stoji. To, ze se v tom aute bude nekdo vrtat sam neni caste. Takze rvat pak do nejaky stary sunky stovky EUR za opravy by se nikomu nechtelo.

HRD
1. listopadu • 18:27

Přesněěě, můžu si koupit jenom to, na co mám. Nové Aygo, nebo jeté "normální" auto. Jasně že raději jeté "normální". Tak uvažuje 80% lidí. Až budeme mít vejplaty jako švýcaři a nebo němci, dáme si každých 5 let jedno nový. S našimi platy a životními náklady tak leda žigula :-P

strejda z dediny
2. listopadu • 12:21

Zas dalsi inteligent.Byls nekdy v Mnichove,nebo Berline na obede? Nebo nekde u holice v Nemecku? Vis jaka se plati v nemecku rocni dan z auta? Nebo treba jen si nechat vymenit penu na aute v Nemecku.Bohuzel vetsina Cechu jsou nenadrtalci,kteri vidi jen nemecke platy ale kdyz prijedou do Nemecka,tak nez aby sli na bezny obed za 40Euro tak radeji vytahnou rizek a chleba a nadavaj jak je tam draho..ono totiz vysoky mzdy jsou vykoupeny drahyma sluzbama :) to je co

Mirek
2. listopadu • 20:46

Zvláštní spor. Tak já chodil například ve Španělsku na oběd do restaurace. Dětské menu od 6 € pro dospělého od cca 9 €, já si dával něco kolem 12 až 15 €. Proč hned Německo? To mi připomíná, když někdy v červenci v televizi byl rozhovor s nějakým odborníkem na zemědělství na téma, kolik budou letos stát brambory na uskladnění. Odborník odpověděl, že v Rakousku se prodávají v přepočtu za 18 Kč, tak u nás budou stát také 18 Kč. Trochu jsem se u toho zarazil a sám pro sebe jsem si položil otázku, proč někdo stanovuje ceny podle trhu, který je cenově jiný od našeho, proč třeba neřekl, že v Polsku stojí brambory 8 Kč, tak budou stát 8 Kč. V Polsku stojí brambory opravdu od cca 5 do 8 Kč.
Ty máš přesně tenhle přístup, nebo mi zkus vysvětlit, je to pro Němce likvidační cena při platech, které mají? Myslíš si, že s platy, které jsou zde, bys v Německu přežil? Proč se potom divíš, že někdo není ochoten zaplatit, při například čtyřčlenné rodině, za oběd 4000 Kč, tedy 160 € a nekupuje auta co pár let kvůli ceně? Tohle se netýká každého v tomto státě, ale naprosté většiny určitě.

Odpověď
3. listopadu • 10:06

To jsi četl kde ?
Anebo to někdo povídal v autobuse ráno? Cesta do práce může být dlouhá.
Anebo jsi totální ignorant a prudič

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Mirek
3. listopadu • 17:50

A tak jsem se na to podíval detailněji, no moc se to od Španělska neliší, takže si Němci rozhodně nežijí špatně a draho, jak se tady někdo snažil naznačit.
http://hikersbay.com/prices/germany/bavaria...
https://www.dovolenaceny.cz/nemecko...
https://cz.traveltables.com/country/germany/cost-of-l... ...
Když to tedy porovnám z hlediska platů, tak uvedené příklady s jídlem a pneuservisem rozhodně nejsou pro Němce extrémní zátěž a jsou pro ně levnější, než pro Čechy naše ceny v porovnání k platu. "To jsou potom Češi chudáci, když jezdí do Německa na nákupy jídla. To je tam musí, to jídlo, stát majlant a jistě i mizerná kvalita." A nebo ne.
A abych nezapomněl, zapůjčení Fabie na Mallorce bylo za 48+3 (pojištění) € na den, nad 5 dnů byla sleva 5 € na den. Auto jsme měli 7 dnů. Za čtyři roky stoupla cena zapůjčení auta, velikosti Fabie, o 50%.

Mirek
3. listopadu • 17:07

Copak, tvá paměť a uvažování nesahá za hranici první věty? To se potom není čemu divit, že nedokážeš rozumně odpovědět, a to si ještě použiješ jen pro tohle nick Odpověď.

světelná tyč
2. listopadu • 15:29

Jdi do prdele, nadčlověče.

Tom
1. listopadu • 18:12

Mám 20 let start VW Polo a dokud bude jezdit a vše včetně emisí bude OK tak v žádném případě se ho nevzdám. A servis takového auto je za hubičku. 😉

Pavel
1. listopadu • 17:50

U motocyklů je to poměrně jasné. Kdekdo se snaží udržet veterána nebo "veterána" na bílých značkách. Má takových i několik, třeba víc než padesát let starých, se kterými jen občas vyjede (nebo taky vůbec). Pak ten průměr letí nahoru.
U aut to bude ovlivňovat míň, ale taky není veteránský mazlík na bílých vzácností.

Mirek
1. listopadu • 18:20

No nevím, jestli počítají průměr i s těmito auty, ale asi ne. Pokud se jedná o veterány, tedy registrované auta v registru historických vozidel, platí pro ně jiná pravidla a nemyslím si, že když to oficiálně vědí, že je budou počítat společně s běžnými auty pro výpočet průměrného stáří vozového parku. Například pokud není veterán na bílých značkách, nesmí se používat za účelem podnikání, běžného denního užívání a pro vlastní potřebu. Pokud však nazvu auto veteránem, které někdo oprašuje čtyřicet let a není registrované, tak to tam samozřejmě bude. "Nebo si snad myslíš, že je do toho stáří počítán i Präsident a pod.?"

Adyk
1. listopadu • 17:28

Logické vyvrcholení. Vždyť ceny nových aut také letí nahoru, ale platy rozhodně ne stejným tempem.

emkejx
1. listopadu • 16:15

Slovensko na tom lepsie isto nebude :-/ ale urcite nebude lepsie, teda ak sem pridu elektroprdy v cenach 10-15.000e porovnatelne vybavovo fabia, octa, i30, tucson, sportage, polo, golf, sandero, 208 tak dojde k obmene co do toho "nalit". ale za 10-15.000e sa kupuju jazdene superby, passaty, benzinove hh, japonske kupatka pre zabavu, ci japonske atmosfery, radsej ako nove sandero, duster ci octavia.

emkejx
1. listopadu • 16:16

*octavia - mal som na mysli fabia (octa za 15.000 ani vo vlhkom sne :-D)

Tak asi tak
1. listopadu • 15:40

1) bordelářství- na vesnicích mají k běznému vozu ještě přihlášený 1, 2 vraky, jen tak pro jistotu, no vyhoď to, když to startuje
2) drahé bydlení- méně peněz pro vše ostatni
3) machry, machry- není nad olítaného bavoráka, v novém hyundaii bych se hanbou propadl

Odpověď
3. listopadu • 10:11

Tak opravdu raději starým, poctivým Baworem , než čínským pseudoautem Hyundai. Ano je to správně, čínským .

Juraj K.
2. listopadu • 16:52

A potom je tu flotila odstavených hnijúcich starých vehiklov na uliciach, ktoré si kúpili za posledné - no nekúp to - a teraz nemajú na opravy.
A ďalšie, ktoré stoja a nejazdia, lebo nemá pri robote kde zaparkovať. Prípadne jazdia verejnou dopravou, lebo zistili, že je to omnoho lacnejšie.
P-S. Sú to vlastne mŕtve autá, ktoré skresľujú štatistiky!

Doporučujeme

Články odjinud