S poklesem prodejů nových aut a velkým zájmem o ojetiny se stáří vozového parku v Česku nelepší. Stárnutí lze ale vidět napříč celou Evropou. Foto: Jiří Pekárek

S poklesem prodejů nových aut a velkým zájmem o ojetiny se stáří vozového parku v Česku nelepší. Stárnutí lze ale vidět napříč celou Evropou. | Foto: Jiří Pekárek

Svaz dovozců automobilů (SDA) se opět kouká do svých statistik a s koncem roku 2021 přichází se zajímavými čísly ohledně staří osobních automobilů v Česku. Zdroj: Pixabay

Svaz dovozců automobilů (SDA) se opět kouká do svých statistik a s koncem roku 2021 přichází se zajímavými čísly ohledně staří osobních automobilů v Česku. | Zdroj: Pixabay

Za poslední dva roky stouplo stáří vozů na českých silnicích o více než půl roku na 15,5 roku. Celoevropský průměr je 11,5 roku, přičemž dle průmyslového sdružení ACEA už loni průměrné stáří vozů přesahovalo ve většině zemí EU deset let. Zdroj: Pixabay

Za poslední dva roky stouplo stáří vozů na českých silnicích o více než půl roku na 15,5 roku. Celoevropský průměr je 11,5 roku, přičemž dle průmyslového sdružení ACEA už loni průměrné stáří vozů přesahovalo ve většině zemí EU deset let. | Zdroj: Pixabay

V žebříčku evropských zemí zůstává Česko i přes zvýšení průměrného stáří na pátém nejhorším místě. Starší auta najdete pouze v Řecku, Rumunsku, Estonsku a Litvě, kde stáří vozů překračuje 16 let. Zdroj: Pixabay

V žebříčku evropských zemí zůstává Česko i přes zvýšení průměrného stáří na pátém nejhorším místě. Starší auta najdete pouze v Řecku, Rumunsku, Estonsku a Litvě, kde stáří vozů překračuje 16 let. | Zdroj: Pixabay

Konkrétně v Litvě je dle dostupných dat z ledna 2021 průměrné stáří vozového parku 16,8 roku. Nejnovější auta pak najdete na silnicích v Lucembursku (6,5 roku) a Rakousku (8,3 roku). Zdroj: Peugeot

Konkrétně v Litvě je dle dostupných dat z ledna 2021 průměrné stáří vozového parku 16,8 roku. Nejnovější auta pak najdete na silnicích v Lucembursku (6,5 roku) a Rakousku (8,3 roku). | Zdroj: Peugeot

Průměrné staří osobních automobilů se nicméně zvyšuje za poslední dva roky napříč celou Evropou. Za stárnutí vozů na evropských silnicích může i snížení prodejů nových vozů během koronavirových opatření. Více v článku... Zdroj: Pixabay

Průměrné staří osobních automobilů se nicméně zvyšuje za poslední dva roky napříč celou Evropou. Za stárnutí vozů na evropských silnicích může i snížení prodejů nových vozů během koronavirových opatření. Více v článku... | Zdroj: Pixabay

Svaz dovozců automobilů (SDA) se opět kouká do svých statistik a s koncem roku 2021 přichází se zajímavými čísly ohledně staří osobních automobilů v Česku. Zdroj: Pixabay
Za poslední dva roky stouplo stáří vozů na českých silnicích o více než půl roku na 15,5 roku. Celoevropský průměr je 11,5 roku, přičemž dle průmyslového sdružení ACEA už loni průměrné stáří vozů přesahovalo ve většině zemí EU deset let. Zdroj: Pixabay
V žebříčku evropských zemí zůstává Česko i přes zvýšení průměrného stáří na pátém nejhorším místě. Starší auta najdete pouze v Řecku, Rumunsku, Estonsku a Litvě, kde stáří vozů překračuje 16 let. Zdroj: Pixabay
Konkrétně v Litvě je dle dostupných dat z ledna 2021 průměrné stáří vozového parku 16,8 roku. Nejnovější auta pak najdete na silnicích v Lucembursku (6,5 roku) a Rakousku (8,3 roku). Zdroj: Peugeot
6
Fotogalerie

Česko je pořád vrakoviště Evropy. V EU jsme pátí nejhorší, stáří aut opět vzrostlo

S poklesem prodejů nových aut a velkým zájmem o ojetiny se stáří vozového parku v Česku nelepší. Stárnutí lze ale vidět napříč celou Evropou.

Svaz dovozců automobilů (SDA) se opět kouká do svých statistik a s koncem roku 2021 přichází se zajímavými čísly ohledně staří osobních automobilů v Česku. Za poslední dva roky stouplo stáří vozů na českých silnicích o více než půl roku na 15,5 roku. Celoevropský průměr je 11,5 roku, přičemž dle průmyslového sdružení ACEA už loni průměrné stáří vozů přesahovalo ve většině zemí EU deset let.

V žebříčku evropských zemí zůstává Česko i přes zvýšení průměrného stáří na pátém nejhorším místě. Starší auta najdete pouze v Řecku, Rumunsku, Estonsku a Litvě, kde stáří vozů překračuje 16 let. Konkrétně v Litvě je dle dostupných dat z ledna 2021 průměrné stáří vozového parku 16,8 roku. Nejnovější auta pak najdete na silnicích v Lucembursku (6,5 roku) a Rakousku (8,3 roku).

Ojetý Ford Fusion: Co na něj říká Martin Vaculík?

Průměrné staří osobních automobilů se nicméně zvyšuje za poslední dva roky napříč celou Evropou. Za stárnutí vozů na evropských silnicích může i snížení prodejů nových vozů během koronavirových opatření, zatímco v poslední době automobilkám kazí prodeje nedostatek čipů a kvůli tomu nutné omezování výroby. K zastavení produkce se nedávno uchýlila i mladoboleslavská Škoda ve dvou ze tří závodů v Česku.

Hlad po ojetinách je vidět, a to nejen po stránce zvyšování jejich cen. Zatímco nových aut se proti třem čtvrtletím roku 2019 letos prodalo o 15 % méně, dovoz ojetin byl o téměř jedno procento vyšší a proti loňsku narostl o pětinu. Společnost Cebia pak dodává, že podíl dovezených aut starších 15 let zůstává stabilní na 21 %.

Dohromady je v tuzemsku registrovaných 6,263 milionu osobních aut. Oproti konci minulého roku jde o nárůst 133.000. Loni za celý rok přibylo 140.000 vozů. Vůbec nejstarší kategorií vozidel v Česku však zůstávají motocykly s průměrem 33,7 roku, mladší jsou i traktory s 32,7 roku. Na druhou stranu k nejmladším vozidlům u nás patří lehké dodávky s průměrem 13,7 roku a autobusy se stářím 14,6 roku.

Doporučujeme

Články odjinud