Česko je opět překvapeno sněhem

Léto skončilo již před pár týdny a zima se blíží mílovými kroky. Jako každý rok přichází i vlna občanů zaskočených sněhem a mrazem...
Česko je opět překvapeno sněhem

Zima je tu

Bombastické titulky českých médii nás po roce opět bombardují zcela nečekanými informacemi. Prý je listopad a prý jsou teploty pod nulou a prý napadlo i trochu sněhu. Kdo by to na sever od Alp v tomto ročním období čekal...

Ale nyní vážně. Léto skončilo a začal podzim, který o sobě dává vědět prvními mrazy, prvním sněhem a také dopravními kolapsy, které způsobují řidiči prostřednictvím svých vozů.

Ze zpráv se opět dovídáme, že v Praze a Brně napadlo přes noc mraky sněhu (2-5 cm) a přízemní mrazík vytvořil na asfaltu ledovku. Občany horských oblastí tyto zprávy většinou přivedou ke smíchu, obzvláště, když už po desáté vyhazují decimetry sněhu a ledu z příjezdové cesty.

Jako každý rok má tento nečekaný nástup zimního počasí za následek velký počet dopravních nehod. Zablokované silnice vozidly, které nejsou schopny vyjet i mírný kopec, kilometrové brzdné dráhy, ucpané dálnice díky kamionům a další noční můry každého motoristy.

Jako každý rok se opět dozvídáme, že za všechno mohou vlastně zimní a letní pneumatiky na které značná část řidičů zapomněla. Opět se ozývají hlasy, které volají po povinném zavedení zimního obutí a opět se utkávají dva tábory, které se dělí na zastánce této myšlenky a na odpůrce.

Zimní, nebo letní?

Ignorace řidičů, že nastává podzim, že led klouže a sníh také a že tato kombinace má za následek zhoršenou sjízdnost obzvláště na letních pneu bude mít za následek jedno jediné. Parlament schválí povinnost používat v určitém období zimní pneu. Možná to nebude letos, nebo příští rok, ale pokud se nějaký negativní trend opakuje dlouhodobě, dost možná na něj naši bodří zákonodárci zareagují.

Povinnost mít v zimním období zimní pneu zní vcelku logicky, ale taková povinnost by byla zcela zbytečná. Ptáte se proč? Existuje velké množství řidičů, kteří prostě v zimě nejezdí. A auto v tomto období použijí jen v případě, že je sucho, bez sněhu a ledu. Takových je poměrně velké množství a i ti by museli vynaložit na svých pár kilometrů zimních jízd nemalé peníze.

Zde neuspěje ani ono klišé, že dvojí pneumatiky vyjdou ve finále stejně jako jedny, protože díky dvojici obutí vám vydrží dvakrát tolik. To je sice pravda, ale představte si řidiče, který ročně najezdí třeba 5 000 km. Při životnosti pneumatik by je měl na celý život a pokud by to měl být zodpovědný řidič, pak by je měnil co čtyři roky, kdy se začnou výrazně měnit vlastnosti každé pneumatiky k horšímu.

Navíc mnoho náhodných řidičů je z řad nejstarších občanů, kteří najedou ročně maximálně stovky kilometrů ke svému lékaři, nebo do nejbližšího obchodu. I tito by na tento zákon doplatili.

Druhou, ovšem velmi velkou, skupinou jsou ti, kteří sice jezdí mnoho kilometrů, ale jen na mokré nebo suché silnici. Známý, bydlící ve městě, jezdí celý rok. Jezdí na letních pneu a na silnici vyjede jen v případě, že není náledí nebo sníh. Tedy pokud napadne, jede ráno do práce MHD. Za dva dny sníh ve městě ze silnic zmizí a on může vesele jezdit dál. Je to jednoduše zodpovědný řidič, který v případě kalamity prostě s autem nevyjede. Nezablokuje silnice, nezůstane viset v kopci, nenabourá, protože to neubrzdil.

Samostatnou kapitolou jsou pak nákladní vozy. Ty mají v zimě obzvláště velké problémy a jsou také velmi častým důvodem opravdu velkých dopravních komplikací. Zde ovšem pomoc neexistuje, tedy mimo zakázání jízdy v určitém termínu. Na nákladní vozy totiž zimní pneu, které známe z osobáků, neexistují. Jsou buď letní, univerzální, které mají podobné vlastnosti, nebo zimní. Ovšem ony zimní jsou opravdu do zimy.

Pokud by byly použity na kamionu, který jede třeba ze zasněženého Polska do slunné Itálie, musel by někde za Rakouskem přezout. Životnost těchto zimních pneu na nákladním voze je na suchém, zahřátém asfaltu velmi malá. Jejich využití je hlavně v zemích, kde je zima opravdu krutá, dlouhá a na velké části území. Tedy třeba na Islandu a ve skandinávských zemích.

Co s tím?

Jak tedy ven z kolotoče dopravních kolapsů? Úplně by stačilo, kdyby řidiči začali před jízdou více přemýšlet. Letní gumy totiž ony dopravní zácpy a zimní nehody nezpůsobují. Mohou za ně jen řidiči, kteří prostě přeceňují své schopnosti a zapomínají, že letní pneu nezvládne tolik co zimní.

Nesmí se také zapomenout, že ani zimní pneu nejsou všelékem a opět bez používání rozumu se jízda v zimním období neobejde.

Pokud jezdíte v zimě jen nárazově, vystačíte si klidně s letními. Pokud jste natolik zodpovědní, že prostě těch pár dnů zimy ve městě pojedete MHD opět si vystačíte se letními. Pokud ovšem jezdíte a musíte jezdit bez ohledu na počasí, zimní pneu jsou do jisté míry povinnosti. Ta se ovšem má zrodit ve vaší hlavě, ne na listech sbírky zákonů...

Závěrem

A jaký je tedy můj závěr? Pokud budete mít na voze zimní pneu, nic tím nezkazíte, ovšem pokud svůj vůz neumíte ovládat, nebo před a při jízdě nedokážete využít výplň hlavy, jsou zbytečné. To samé platí o letních pneu. Jste-li dostatečně zodpovědným řidičem, či řidičkou a dokážete nechat stát vůz doma, když jsou podmínky kritické, pak jejich zimní používání nijak nevadí.

Jednoduše řečeno, bez vlastní zodpovědnosti řidiče se situace nezlepší. Nepomůže ani když bude v zimě povinné mít nejen zimní pneu, ale i náhon na všechna kola s neustále nasazenými řetězy.

Tip: Pro klid duše si můžete pustit dnes již kultovní Ladovskou Zimu od Jarky Nohavici, kterou stáhnete zde.

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků