Česko a další tři země budou prosazovat mírnější limity emisí pro auta

V Česku, Polsku, Maďarsku a na Slovensku automobilový průmysl živí přibližně 1,3 milionu lidí. Příliš přísné limity emisí by mohly toto odvětví ohrozit.
Česko a další tři země budou prosazovat mírnější limity emisí pro auta

Automobilky i orgány státní správy v Česku, Maďarsku, Polsku a Slovensku jsou nyní jednotné v tom, že snižování požadovaných flotilových emisí CO2 by mělo probíhat pomaleji a plánovitěji, než v současné době prosazuje Evropská komise.

Již nyní je jisté, že v roce 2021 budou muset být průměrné emise CO2 typů vozidel vyráběných jednotlivými automobilkami jen 95 gramů. Oproti současné u stavu je to o 25 gramů méně. Jenže Evropská komise připravuje další razantní snížení této hranice.

Nissan chystá palivové články na ethanol. Má to ale háček, vypouští CO2

Nissan chystá palivové články na ethanol. Má to ale háček, vypouští CO2

"Podle návrhu nařízení by mělo dojít ke snížení emisí CO2 z nových vozidel oproti roku 2021 o 15 procent k roku 2025 a o 30 procent k roku 2030," uvedl prezident tuzemského Sdružení automobilového průmyslu Bohdan Wojnar. "Tím bude zásadně určena podoba budoucí produkce automobilů, což výrazně ovlivní naše ekonomiky i zaměstnanost," dodal. Auta přitom ve zmíněných zemích přímo živí 636 tisíc jejich obyvatel a nepřímo více než dvojnásobek. Dohromady vloni vyprodukovaly přes 3,6 milionu aut.

Všechny země mají v současné době automobilový průmysl na velmi vysoké úrovni. V Česku výroba aut a dílů pro ně činí 9 procent z celkového objemu HDP, v Polsku 3,8 procenta, v Maďarsku 10 a na Slovensku dokonce 13 procent.

Maďarsko má navíc kromě klasických výrobních závodů na celé automobily i specializované motorárny. Pohonné jednotky odtud se montují například do Opelů, vozů Audi i Mercedesů. Příliš nízké limity znamenají faktické ukončení existence spalovacích motorů, což by znamenalo jednak obrovské investice pro automobilky a rovněž ztrátu pracovních míst.

Duster přišel o dva zážehové motory. Mohou za to emise a slabý odbyt?

Duster přišel o dva zážehové motory. Mohou za to emise a slabý odbyt?

Podle Wojnara se žádná ze zemí, které se setkání zúčastnily, nebrání trendu snižování emisí CO2. Chtějí ale, aby se stanovily realistické cíle. Již nyní jsou navíc emise CO2 nových aut v porovnání se stavem v roce 2005 nižší o 28 procent a během dalších tří let se sníží až na 42 procent.

"Abychom umožnili plynulý, nákladově efektivní a sociálně přijatelný přechod na nízkoemisní mobilitu vyzýváme instituce EU, aby se soustředily pouze na cíl pro rok 2030. Ten, aby byl realistický, by měl být stanoven na úroveň mínus 20 procent," uvádí se v dokumentu, který představitelé jednotlivých zemí na setkání podepsali. To v praxi znamená, že by v roce 2030 měly podle nich být emise na úrovni 74 gramů a ne na 63 gramech CO2 na jeden kilometr jízdy.

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG: Opravdu má spotřebu dieselu?

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG

Volkswagen dopřál motoru 1.5 TSI Evo Bluemotion řadu systémů, které dnes stále nejsou úplně běžné. Výsledkem má být zážehový agregát se spotřebou vznětového. Platí to i mimo laboratoře?

19.  6.  2018 | Jan Mička | 67 příspěvků
Minitest Renault Twingo GT: Rošťák svázaný svou vlastní koncepcí

Renault Twingo GT (minitest)

Renault Sport si tentokrát v rámci své kúry GT posvítil na toho nejmenšího. Co přináší oproti standardní verzi?

14.  6.  2018 | Milan Lažanský | 9 příspěvků
TEST Toyota Yaris GRMN: Tryskomyš ze staré školy

Toyota Yaris GRMN

Co se stane, když do Yarisu namontujete kompresorovou osmnáctistovku Toyoty dodávanou pro Lotus Elise? Když je za tím Gazoo Racing, který staví auta pro Le Mans i WRC, tak možná tušíte.

12.  6.  2018 | Miro Mihálik | 9 příspěvků