České silnice v letošním roce: Nejméně mrtvých a težce zraněných

Policie ČR za prvních 7 měsíců letošního roku šetřila celkem 112 198 nehod, při kterých bylo 586 osob usmrceno, 2 418 osob těžce zraněno a 15 814 osob zraněno lehce. Odhadnutá hmotná škoda policií na místě nehody je 5 520,6 mil. Kč. Porovnání hodnot základních ukazatelů se stejným obdobím roku 2004 je následující:

Pokles by zaznamenán v kategorii:

  • počet usmrcených o 29 osob, tj. o 4,8%
  • počet těžce zraněných o 257 osob, tj. o 9,7%
  • počet lehce zraněných o 387 osob, tj. o 2,4%.

Nárůst byl zaznamenán pouze v kategorii:

  • počet nehod o 53 nehod, tj. o 0,04%
  • odhad hmotné škody o 24,69 mil. Kč, tj. o 0,4%.

Počet usmrcených osob za prvních sedm měsíců roku 2005 je nejnižší od roku 1990. Nejvíce usmrcených bylo v roce 1994, kdy zahynulo 767 osob a tzn., že počet usmrcených v letošním roce je, oproti roku 1994, nižší o 181 osob.

Počet nehod za prvních sedm měsíců letošního roku je od roku 1990 třetí nejvyšší, když nejvíce nehod bylo v roce 1999 (123 707 nehod) a nejméně v roce 1991 (49281 nehod).

Počet těžce zraněných osob byl od roku 1990 nejnižší; nejvíce těžce zraněných bylo v roce 1997 (3 689 osob).

Počet lehce zraněných osob v hodnoceném období roku 2005 byl 8. nejvyšší; nejvíce lehce zraněných bylo v roce 1997 (17 160 osob) a naopak nejméně v roce 1991 - "jen" 11 727 osob.

Nejvíce usmrcených je stále na silnicích I. třídy (228 osob, tj. téměř 39% z celkového počtu usmrcených osob) a na těchto komunikacích registrujeme, oproti předchozímu roku, zvýšení o 3,6%. K největšímu relativnímu poklesu počtu usmrcených osob došlo při nehodách na dálnicích - snížení o 28% apod.

V následující tabulce je uvedeno porovnání (se stejným obdobím předchozího roku) počtu nehod a počtu usmrcených osob v členění podle druhu komunikace.

Druh komunikace období leden až červenec 2005 Počet nehod Rozdíl nehod Počet usmrcených Rozdíl usmrcených
Dálnice 2 815 -154 18 -7
Silnice I.třídy 19 259 -930 228 8
Silnice II.třídy 16 232 71 129 -15
Silnice III.třídy 12 316 145 100 0
Komunikace sledovaná 20 502 73 54 -11
Komunikace místní 29 053 630 46 -1
Účelová komunikace 12 021 218 11 -3

Pod vlivem alkoholu bylo zaviněno celkem 4 677 nehod (tj. 4,4% z celkového počtu), při kterých bylo 29 osob usmrceno a 2 022 zraněno. Oproti loňskému období je počet nehod vyšší o 24 (tj. o 0,5%), počet usmrcených je nižší o 1 osobu, tj. o 3,3% a počet zraněných o 25 osob (tj. o 1,3%). Počet usmrcených při těchto nehodách představuje 5,0% z celkového počtu. Vývoj následků těchto nehod je v letošním roce stále ještě příznivý.

Ze statistiky vyplývá, že situace se stejným obdobím loňského roku je znatelně lepší. Mírný nárust nehod by se dal nazvat stagací, ale rekordně nízké počty usmrcených a zraněných osob dávají důvod k optimismu. Vzhledem k stále sílící hustotě dopravy je pokles nejdůležitějších ukazatelů příjemnou zprávou. Je otázkou, zda se tento trend udrží i v následujích měsících a zda připravované změny v zákonech o provozu na pozemních komunikacích budou mít na tento vývoj ještě větší vliv.

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků