České řidiče opět překvapila zima?

Nastal nám pozdní podzim a s ním přišel ruku v ruce i první sníh, první mráz a další zimní nešvary. Konec konců jako každý rok. V našich zeměpisných šířkách žádná zvláštnost, ale mnozí čeští řidiči to zřejmě vidí jinak. Proč musí první mrazivé dny přinést každý rok tolik problémů?
České řidiče opět překvapila zima?

Mnozí z nás mají rádi překvapení. Ty mají různý charakter, od příjemného zjištění, že se opět rozroste rodina, přes nějaký neočekávány dárek až po výhru ve Sportce. Tyto události obvykle nelze předpokládat a lze je tedy skutečně považovat za pravé, nefalšované překvapení. V posledních letech ovšem zjišťuji, že čeští občané mohou být překvapeni ze zcela zřejmých situací. Když přeskočím překvapení, že fond, slibující zhodnocení v řádu desítek procent, zkrachuje a další nečekané události, objevila se u nás nová móda. Tou je překvapený český řidič.

Jak zima Čechy překvapila

Když jsem začal v pátek a sobotu pročítat denní tisk, internetové zpravodajství a shlédl jsem také televizní zpravodajství, nestačil jsem se divit. Plno zpráv bylo věnováno českým řidičům a tomu, jak byli překvapeni nástupem paní Zimy. Velké a bombastické titulky a nadpisy jasně říkaly, že český řidič byl překvapen centimetrem sněhu, námrazou, ledovkou, hladkou a klouzající silnici. Chvíli jsem zvažoval, jak je to možné a pátral v kalendáři, zda není srpen, že je tolik překvapení z tohoto stavu. Nakonec jsem se ujistil, že žiji v České republice a že se předposlední měsíc přechýlil do své druhé poloviny.

Ano, píše se třetí dekáda listopadu a přesto se může v našich zeměpisných podmínkách stát, že je řidič překvapen sněhovou nadílkou nebo námrazou na silnicích. Ostatně o tom může hovořit počet nehod, které se za uplynulý víkend staly. Mnohé z nich s velmi tragickým koncem. Pokud se ovšem podíváme do minulosti, tedy let minulých, tato situace se opakuje každým rokem. Každý rok přijde první sníh, první mráz a čeští řidiči jsou překvapeni. Chápal bych, kdyby se psal srpen, nebo červenec, nebo nacházet se někde výrazně jižněji, ale u nás? Je přece zcela normální, že první sníh a mráz se objeví i na konci záři, natož na konci listopadu.

Český řidič opět zaspal a opět si myslel, že zima letos nedorazí a když ano, tak mu o tom přijde kolkovaný dopis z pověřené obce a to vše s dostatečným předstihem. Použít ovšem vlastní rozum se stále nenosí. A tak byl na konci listopadu český řidič opět překvapen. Bohužel, věc není tak legrační, kvůli nedbalosti nejednoho řidiče přišlo několik lidí o život, o zdraví, o majetek. A přitom zcela zbytečně.

A co na to řidiči?

Poté, co jsem zjistil, kolik nehod se za víkend událo, kolik aut bylo na střeše, kolik dálnic bylo uzavřených a kolik řidičů překvapením kroutí hlavou ještě nyní, jsem si dal práci a začal více pátrat, jak to s tím letošním překvapením bylo. Při sledování televizních záběru jednoho kamionu, který uvázl v kopci jsem byl konečně překvapený i já. Pan řidič tohoto kamionu, s nešťastným výrazem na tváři, hovořil jasně, kdo to způsobil. Cestáři totiž nedokázali upravit dostatečně silnice. Ano, máme viníky a pojďme je lynčovat. Záběr štábu ovšem nekončil. Kolem uvízlého kamionu si to profičel jiný, bez problému a dokonce se na chvíli i zastavil a opět pokračoval v jízdě. Jeho komentář mne pak překvapil: "no jo, ale on má zimní gumy".

Další šot byl ještě výmluvnější. Vedle čtyř-proudové silnice bylo na střeše obrácené auto. U krajnice stál posmutnělý majitel a při záběru na silnici bylo vidět, že pravý pruh byl mokrý a v levém byl rozježděný sníh. Pěkná brzdná dráha a trajektorie auta po smyku byla viditelná desítky a stovky metrů. Pan majitel opět do kamery vyjádřil svůj názor o neschopnosti silničářů a poté dodal, že prostě jel a najednou přišel smyk a již s tím nešlo nic udělat. Pochopitelně, při záběru na délku brzdné dráhy a při záběru na jeho kvalitní letní obutí nebylo třeba více komentářů.

Třetí ze situací o které se chci zmínit, byl šot z horské oblasti. Uježděný sníh a krajnici lemovaly auta. Bohudík to byl záběr bez nehod, pouze s odstavenými vozy. Dva, tři rozhovory s řidiči takto odstavených aut a opět jsem pochopil, kde leží vina. Ano, cestáři. Opět nedostatečně upravili silnici. Bohužel po dalších dotazech jsem se opět dozvěděl, že ani jeden z těchto pánu nemá zimní pneu. Jeden k tomu dodal i to, že nečekal, že napadá sníh. Kdo by také na konci listopadu čekal v horské oblasti sníh?

Ale není to jen o vybavení, zimní pneu u nás nejsou povinné a ačkoli je všem můžeme jedině doporučit, nutit je nikomu nelze a nebylo by to ani správné - sníh je na našich cestách pár dní v roce. Pokud však někdo do zimní výbavy neinvestuje, neměl by raději na zasněžené silnice s nepřipraveným vozem vyrážet. A pokud na zimní cesty s letní výbavou vyrazí nebo se na nich náhle ocitne, musí tomu přizpůsobit styl jízdy. Nabourat na zasněžené silnici není většinou chyba silničářů, ani letních pneu. Je to chyba toho, co je mezi volantem a sedačkou. Je třeba si uvědomit, že na letních gumách je vůz hůře ovladatelný než na zimních a pro dosažení stejně bezpečné jízdy zvolit ekvivalentně nižší rychlost. Mnozí to nedělají a pak bourají. Sebereflexe? Vzácný jev, vždyť za to mohou jiní...

Budeme překvapováni i nadále?

Možná se vám zdá, že toto zamyšlení je humorné, ale ono není. Mnozí se tomu zasmějí, někteří si budou myslet, že je to trapné, ale ona je to krutá realita. Páni policisté to shrnuli jasně a lze s nimi pouze souhlasit. Mnozí z řidičů, kteří takto havarovali, podcenili situaci, hřešili na modernost a elektronizovanost vozů a neuvědomili si, že přišla zima a že je třeba, aby se začali chovat trochu jiným způsobem. Pokud je někdo zvyklý jezdit po dálnici 150 a ani na sněhu nesleví, nemůže se divit, že skončí pod billboardem; v lepším případě pouze s pomačkanými plechy svého žihadla. Pomohlo by více přemýšlet a když se ohlásí pozdní podzim, počítat s tím, že zima a mráz můžou přijít stejně nečekaně, jako berňák do vaší firmy.

Pokud si nejste jisti, že svůj vůz za zhoršených podmínek bezpečně zvládnete, byť třeba na zimních pneu a v nejmodernějším autě, raději v takových dnech ani nevyjíždějte. Mnohdy je lepší nevyjet, než nedojet. Nejde jen o vás, můžete zkomplikovat život ostatní řidičům, kteří se připravili lépe. Vždy jezděte s větším přemýšlením a větší předvídavosti. Je již téměř zima, počasí se může změnit během několika minut a deset centimetrů sněhu může napadnou během hodiny.

Další zprávu o překvapení řidičů můžete očekávat, až pár centimetrů sněhu napadne v našem hlavním městě.

Tip: Přečtěte si o výhodach a nevýhodach zimních pneu.

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

včera | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 31 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků