Nová studie „Možnosti a příležitosti rozvoje dálniční sítě“ představila základní vizi dalšího budování silniční infrastruktury.
Centrální komise Ministerstva dopravy schválila studii, která zkoumá potenciální rozvoj silnic a dálnic na několik desítek let dopředu. Její výsledky budou plně prezentovány koncem tohoto měsíce, ale menší a velmi zajímavou ochutnávku MDČR zveřejnilo již nyní.
Jde o teoretický návrh, navazující na stávající a v současné době dokončovanou silniční síť, který klade důraz na propojení krajských měst a snížení zátěže ve vytížených dopravních uzlech u Prahy a Brna. Dále řeší nové možnosti objízdných a záložních dálkových tras pro případ uzavírek.
Studie vyhodnotila jako nejvíce perspektivní hlavní koridory středočeský okruh kolem Prahy o celkové délce 205 kilometrů, dále návrh úseku propojujícího dálnicí Jihlavu, Písek a Plzeň v délce 185 kilometrů, spojení Domašova u D1 s Prostějovem s délkou 65 kilometrů a propojení Jihlavy s Chlumcem a Pardubicemi na 85kilometrové trase. K nejlépe hodnoceným vedlejším koridorům patří úseky Mladá Boleslav – Jičín (35 km), Předměřice nad Labem – Vamberk (45 km) a Holubice – Chrlice (15 km).
Odhadované stavební náklady na hlavní koridory činí v cenové úrovni roku 2021 přibližně 320 miliard korun, u vedlejších jde z zhruba 40 miliard korun. Resort dopravy musí nyní zpracovat a schválit prioritizaci jednotlivých úseků a následně jednotlivé navržené trasy rozpracovat do většího detailu ve formě vyhledávacích studií. Tuto studii rozvoje silniční sítě ale není možné považovat za závaznou - je třeba ji chápat jako začátek dlouhodobé diskuse, kdy až na jejím konci bude stanovení konkrétních tras nových dálnic, reálně zasazených v území České republiky.
Zdroj:
MDČR | Video: MDČR