České dálnice: A přece se staví!

Ač se to nezdá, na českých dálnicích a rychlostních komunikacích probíhají neustále - ač v omezené míře - stavební práce. Prioritami je prodloužení D1, dostavba D8 ke hranicím s Německem, D11 ke hranicím s Polskem a D3 ke hranicím s Rakouskem.
České dálnice: A přece se staví!

V materiálu, který jsme s dovolením autorů převzali z webových stránek www.ceskedalnice.cz, následně upravili a zkrátili, najdete všechny úseky dálnic, na kterých se právě staví nebo se začne stavět v příštím roce. Podrobněji se jednotlivým dálnicím budeme věnovat v dalších částech „seriálu“.

Mapa výstavby dálnic a hlavních rychlostních komunikací:

Klepněte pro větší obrázek

D1: Praha-Brno-Lipník

Podle původních (federativních) plánů měla dálnice D1 vést na Slovensko a končit na hraničním přechodu Starý Hrozenkov, ale toto rozhodnutí bylo v roce 1996 změněno. Nový plán počítá s tím, že D1 bude končit u Lipníka n.B. a tam se bude plynule napojovat na budoucí dálnici D47 (do Ostravy a Polska). Na slovenskou hranici povede rychlostní silnice R49, která se z dálnice D1 odpojí u Hulína. Nová pokračující stavba dálnice D1 od Vyškova přes Kroměříž byla zahájena v roce 2001 a uvedení do provozu proběhne postupně od roku 2005. Poslední úsek má být otevřen v roce 2010.

  • Vyškov – Mořice, délka 16,2 km, zahájeno v prosinci 2001, plánované dokončení říjen 2005
  • Mořice – Kojetín, 1. etapa, délka 1,5 km, zahájeno v říjnu 2004, dokončení říjen 2005 
  • Mořice – Kojetín, 2. etapa, délka 6,5 km, plánované zahájení říjen 2005, zprovoznění prosinec 2008 
  • Kojetín – Kroměříž západ, délka 4,0 km, plánovaní zahájení říjen 2005, zprovoznění prosinec 2008 
  • Kroměříž západ – Kroměříž východ, délka 3,0 km, zahájení listopad 2004, zprovoznění prosinec 2007
  • Kroměříž východ – Říkovice, délka 11,3 km, zahájení duben 2005, zprovoznění říjen 2008 

D3: Praha-České Budějovice-Rakousko

Dálnice D3 (a na ní navazující rychlostní silnice R3) propojí Prahu a oblast jižních Čech a napojí Táborsko a Českobudějovicko na republikovou síť dálnic a rychlostních silnic. Na jižním konci naváže také na silniční a dálniční síť Rakouska přes hraniční přechod Dolní Dvořiště díky připravované rakouské vysokokapacitní komunikace S10, která povede do Unterweitersdorfu, kde začíná dálnice A7 (ta se v Linci napojuje na A1). Navržená trasa D3 (i D8) leží na hlavním mezinárodním silničním tahu E55, vedoucím ze Skandinávie přes naše území do Řecka.

  • Mezno – Chotoviny, délka 6,8 km, zahájení stavby 2004, zprovoznění stavby 2007 
  • Chotoviny – Tábor, délka 8,25 km, zahájení stavby únor 2002, zprovoznění stavby říjen 2004 (Chotoviny - Čekanice), most Čekanice listopad 2004, rekonstrukce obchvatu Tábora do do roku 2006
  • Tábor – Soběslav, délka 16,02 km, zahájení 2005, zprovoznění 2009
  • Soběslav – Bošilec, délka 13,87 km, zahájení 2005, zprovoznění 2010 

Poznámka: Další osud zbytku D3 je poměrně nejistý, nejenže chybí peníze - celá stavba by měla stát okolo 24 miliard korun, ale zatím není zcela dokončen územní plán, kudy dálnice v celé své délce povede. Ministerstvo dopravy navíc nepovažuje stavbu dálnice D3 za prioritní. Proto se očekává, že celá stavba bude dokončena až někdy v roce 2013, ne-li později. 

D5: Praha-Plzeň-Německo

Dálnice D5 spojuje Prahu s Německem, konkrétně s Bavorskem, kde je na hranicích (Rozvadov/Waidhaus) návaznost na německou dálnici A6. Tato dálnice vede od českých hranic přes celé Německo až do Francie. V současnosti ovšem není A6 v blízkosti našich hranic zcela dokončená. V nejbližším okolí navazuje A6 na dálnice A93 a A3.
  • Černice – Útušice, délka 3,5 km, zahájení 2003, zprovoznění 2006 (tato stavba obsahuje dlouho diskutovaný 380 m dlouhý tunel Valík)

D8: Praha-Lovosice-Německo

Dálnice D8 bude po dokončení spojovat Prahu s Německem, v současné době končí v Lovosicích. K tomu, aby D8 vedla z Prahy až na státní hranice, je zapotřebí zprovoznit ještě dva úseky. První vede přes CHKO České Středohoří a od Ústí n.L. k hranicím. Zprovoznění severnějšího úseku by mělo proběhnout v roce 2006 a úseku přes CHKO o rok později. Na hranicích s Německem je plánovaná návaznost na německou dálnici A17, která je ve stavbě současně s D8. V nejbližším okolí pak bude z A17 návaznost na dálnice A4, A13 a A14.

  • Lovosice – Řehlovice, délka 16,4 km, zahájení 2004, zprovoznění 2007 
  • Trmice – státní hranice, délka 23,4 km, zahájení 2003, zprovoznění 2006 

Poznámka: Ministerstvo dopravy muselo kvůli hnutí Děti země pozastavit stavbu tunelu Libouchec, kvůli čemuž vznikají Ředitelství silnici a dálnici poměrně vysoké finanční ztráty.

D11: Praha-Polsko

Dálnice D11 povede z Prahy přes Hradec Králové a Trutnov do Polska. D11 v roce 1985 vedla do Sadské (výjezd 25) a v roce 1990 byl otevřen úsek do Poděbrad (výjezd 42). Dnešní délka dálnice je tedy stejná jako v roce 1990. Na dostavbu tedy čeká zbývajících 112 km do Polska.

  • Libice nad Cidlinou – Dobšice, délka 9,7 km, zahájení 2004, zprovoznění 2005 v polovičním profilu, 2006 v celém profilu 
  • Dobšice – Chýšť, délka 16,3 km, zahájení 2004, zprovoznění 2005 v polovičním profilu, 2006 v celém profilu
  • Chýšť – Osičky, délka 10,9 km, zahájení červenec 2004, zprovoznění říjen 2007 
  • Osičky – Hradec Králové, délka 11,9 km, zahájení listopad 2004, zprovoznění říjen 2007 

D47: Lipník-Ostrava-Polsko

Dálnice D47 je součástí větve multimodálního koridoru v trase Katovice - Bohumín - Ostrava - Brno - Vídeň. V Brně je tento koridor propojen s multimodálním koridorem ve směru Norimberk/Drážďany - Praha - Brno - Bratislava - Budapešť - Sofie – Istanbul. Ve směru na Katovice a Varšavu má dálnice pokračování v polské dálnici A1. Propojení D47 a A1 ukládá mezivládní dohoda z května 2002. Dálnice je technicky náročnou stavbou a to ji bohužel značně prodražuje.

  • Lipník nad Bečvou – Bělotín, délka 15,387 km, zahájení prosinec 2004, zprovoznění listopad 2008 
  • Bělotín – Hladké Životice, délka 18,097 km, zahájení srpen 2005, zprovoznění listopad 2008 
  • Hladké Životice – Bílovec, délka 11,682 km, zahájení srpen 2005, zprovoznění listopad 2008
  • Bílovec – Ostrava, Rudná, délka 11,677 km, zahájení červen 2004, zprovoznění listopad 2008
  • Ostrava, Rudná – Hrušov, 1. stavba, zahájení únor 2001, zprovoznění červen 2004 
  • Ostrava, Rudná – Hrušov, 2. stavba, délka 8,54 km, zahájení květen 2002, zprovoznění srpen 2008
  • Hrušov – Bohumín, 1. stavba, délka 4,46 km, zahájení duben 2004, zprovoznění září 2007 
  • Hrušov – Bohumín, 2. stavba, délka 4,2 km, zahájení srpen 2004, zprovoznění srpen 2008 
  • Bohumín – státní hranice, délka 6,113 km, zahájení srpen 2005, zprovoznění listopad 2008 
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků