České dálnice: A přece se staví!

Ač se to nezdá, na českých dálnicích a rychlostních komunikacích probíhají neustále - ač v omezené míře - stavební práce. Prioritami je prodloužení D1, dostavba D8 ke hranicím s Německem, D11 ke hranicím s Polskem a D3 ke hranicím s Rakouskem.
České dálnice: A přece se staví!

V materiálu, který jsme s dovolením autorů převzali z webových stránek www.ceskedalnice.cz, následně upravili a zkrátili, najdete všechny úseky dálnic, na kterých se právě staví nebo se začne stavět v příštím roce. Podrobněji se jednotlivým dálnicím budeme věnovat v dalších částech „seriálu“.

Mapa výstavby dálnic a hlavních rychlostních komunikací:

Klepněte pro větší obrázek

D1: Praha-Brno-Lipník

Podle původních (federativních) plánů měla dálnice D1 vést na Slovensko a končit na hraničním přechodu Starý Hrozenkov, ale toto rozhodnutí bylo v roce 1996 změněno. Nový plán počítá s tím, že D1 bude končit u Lipníka n.B. a tam se bude plynule napojovat na budoucí dálnici D47 (do Ostravy a Polska). Na slovenskou hranici povede rychlostní silnice R49, která se z dálnice D1 odpojí u Hulína. Nová pokračující stavba dálnice D1 od Vyškova přes Kroměříž byla zahájena v roce 2001 a uvedení do provozu proběhne postupně od roku 2005. Poslední úsek má být otevřen v roce 2010.

  • Vyškov – Mořice, délka 16,2 km, zahájeno v prosinci 2001, plánované dokončení říjen 2005
  • Mořice – Kojetín, 1. etapa, délka 1,5 km, zahájeno v říjnu 2004, dokončení říjen 2005 
  • Mořice – Kojetín, 2. etapa, délka 6,5 km, plánované zahájení říjen 2005, zprovoznění prosinec 2008 
  • Kojetín – Kroměříž západ, délka 4,0 km, plánovaní zahájení říjen 2005, zprovoznění prosinec 2008 
  • Kroměříž západ – Kroměříž východ, délka 3,0 km, zahájení listopad 2004, zprovoznění prosinec 2007
  • Kroměříž východ – Říkovice, délka 11,3 km, zahájení duben 2005, zprovoznění říjen 2008 

D3: Praha-České Budějovice-Rakousko

Dálnice D3 (a na ní navazující rychlostní silnice R3) propojí Prahu a oblast jižních Čech a napojí Táborsko a Českobudějovicko na republikovou síť dálnic a rychlostních silnic. Na jižním konci naváže také na silniční a dálniční síť Rakouska přes hraniční přechod Dolní Dvořiště díky připravované rakouské vysokokapacitní komunikace S10, která povede do Unterweitersdorfu, kde začíná dálnice A7 (ta se v Linci napojuje na A1). Navržená trasa D3 (i D8) leží na hlavním mezinárodním silničním tahu E55, vedoucím ze Skandinávie přes naše území do Řecka.

  • Mezno – Chotoviny, délka 6,8 km, zahájení stavby 2004, zprovoznění stavby 2007 
  • Chotoviny – Tábor, délka 8,25 km, zahájení stavby únor 2002, zprovoznění stavby říjen 2004 (Chotoviny - Čekanice), most Čekanice listopad 2004, rekonstrukce obchvatu Tábora do do roku 2006
  • Tábor – Soběslav, délka 16,02 km, zahájení 2005, zprovoznění 2009
  • Soběslav – Bošilec, délka 13,87 km, zahájení 2005, zprovoznění 2010 

Poznámka: Další osud zbytku D3 je poměrně nejistý, nejenže chybí peníze - celá stavba by měla stát okolo 24 miliard korun, ale zatím není zcela dokončen územní plán, kudy dálnice v celé své délce povede. Ministerstvo dopravy navíc nepovažuje stavbu dálnice D3 za prioritní. Proto se očekává, že celá stavba bude dokončena až někdy v roce 2013, ne-li později. 

D5: Praha-Plzeň-Německo

Dálnice D5 spojuje Prahu s Německem, konkrétně s Bavorskem, kde je na hranicích (Rozvadov/Waidhaus) návaznost na německou dálnici A6. Tato dálnice vede od českých hranic přes celé Německo až do Francie. V současnosti ovšem není A6 v blízkosti našich hranic zcela dokončená. V nejbližším okolí navazuje A6 na dálnice A93 a A3.
  • Černice – Útušice, délka 3,5 km, zahájení 2003, zprovoznění 2006 (tato stavba obsahuje dlouho diskutovaný 380 m dlouhý tunel Valík)

D8: Praha-Lovosice-Německo

Dálnice D8 bude po dokončení spojovat Prahu s Německem, v současné době končí v Lovosicích. K tomu, aby D8 vedla z Prahy až na státní hranice, je zapotřebí zprovoznit ještě dva úseky. První vede přes CHKO České Středohoří a od Ústí n.L. k hranicím. Zprovoznění severnějšího úseku by mělo proběhnout v roce 2006 a úseku přes CHKO o rok později. Na hranicích s Německem je plánovaná návaznost na německou dálnici A17, která je ve stavbě současně s D8. V nejbližším okolí pak bude z A17 návaznost na dálnice A4, A13 a A14.

  • Lovosice – Řehlovice, délka 16,4 km, zahájení 2004, zprovoznění 2007 
  • Trmice – státní hranice, délka 23,4 km, zahájení 2003, zprovoznění 2006 

Poznámka: Ministerstvo dopravy muselo kvůli hnutí Děti země pozastavit stavbu tunelu Libouchec, kvůli čemuž vznikají Ředitelství silnici a dálnici poměrně vysoké finanční ztráty.

D11: Praha-Polsko

Dálnice D11 povede z Prahy přes Hradec Králové a Trutnov do Polska. D11 v roce 1985 vedla do Sadské (výjezd 25) a v roce 1990 byl otevřen úsek do Poděbrad (výjezd 42). Dnešní délka dálnice je tedy stejná jako v roce 1990. Na dostavbu tedy čeká zbývajících 112 km do Polska.

  • Libice nad Cidlinou – Dobšice, délka 9,7 km, zahájení 2004, zprovoznění 2005 v polovičním profilu, 2006 v celém profilu 
  • Dobšice – Chýšť, délka 16,3 km, zahájení 2004, zprovoznění 2005 v polovičním profilu, 2006 v celém profilu
  • Chýšť – Osičky, délka 10,9 km, zahájení červenec 2004, zprovoznění říjen 2007 
  • Osičky – Hradec Králové, délka 11,9 km, zahájení listopad 2004, zprovoznění říjen 2007 

D47: Lipník-Ostrava-Polsko

Dálnice D47 je součástí větve multimodálního koridoru v trase Katovice - Bohumín - Ostrava - Brno - Vídeň. V Brně je tento koridor propojen s multimodálním koridorem ve směru Norimberk/Drážďany - Praha - Brno - Bratislava - Budapešť - Sofie – Istanbul. Ve směru na Katovice a Varšavu má dálnice pokračování v polské dálnici A1. Propojení D47 a A1 ukládá mezivládní dohoda z května 2002. Dálnice je technicky náročnou stavbou a to ji bohužel značně prodražuje.

  • Lipník nad Bečvou – Bělotín, délka 15,387 km, zahájení prosinec 2004, zprovoznění listopad 2008 
  • Bělotín – Hladké Životice, délka 18,097 km, zahájení srpen 2005, zprovoznění listopad 2008 
  • Hladké Životice – Bílovec, délka 11,682 km, zahájení srpen 2005, zprovoznění listopad 2008
  • Bílovec – Ostrava, Rudná, délka 11,677 km, zahájení červen 2004, zprovoznění listopad 2008
  • Ostrava, Rudná – Hrušov, 1. stavba, zahájení únor 2001, zprovoznění červen 2004 
  • Ostrava, Rudná – Hrušov, 2. stavba, délka 8,54 km, zahájení květen 2002, zprovoznění srpen 2008
  • Hrušov – Bohumín, 1. stavba, délka 4,46 km, zahájení duben 2004, zprovoznění září 2007 
  • Hrušov – Bohumín, 2. stavba, délka 4,2 km, zahájení srpen 2004, zprovoznění srpen 2008 
  • Bohumín – státní hranice, délka 6,113 km, zahájení srpen 2005, zprovoznění listopad 2008 

bazar

MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2009
Stav: 66 564 km
Cena: 163 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2012
Stav: 34 034 km
Cena: 290 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2003
Stav: 173 744 km
Cena: 100 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2007
Stav: 97 288 km
Cena: 250 000 Kč
MINI Countryman 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 47 983 km
Cena: 378 000 Kč
MINI Mini 1,4
Rok výroby: 2009
Stav: 156 911 km
Cena: 130 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků