Česká studie zjistila, že 71 % řidičů jezdí jako pod vlivem alkoholu či drog

Projekt s názvem Slepí vrazi se opět pokouší úpravou legislativy zavést povinné kontroly zraku řidičů a zveřejňuje alarmující výsledky svého průzkumu.

Nezávislá osvětová platforma Slepí vrazi navazuje na studii provedenou již minulý rok a opět přináší vskutku nepříjemné výsledky ohledně stavu zraku českých řidičů. Projekt si klade za cíl poukázat na právě na tyto problémy, v rámci čehož opět proběhlo měření zraku u tisíců motoristů. Akci již podporuje Autoklub ČR, BESIP, Zeiss, Živnostenská komora českých optiků a dokonce i mezinárodní automobilová federace (FIA).

Výsledky průzkumu přímo zmiňují, že přibližně 71 % řidičů na našich vozovkách je „jakoby“ pod vlivem alkoholu nebo drog. Řidiči se špatným zrakem jsou totiž stejně nebezpeční jako ti opilí. Kampaň letos proběhla v 42 lokalitách v Česku i na Slovensku a svůj zrak si v rámci akce proměřilo 4298 lidí.

Toto jsou nejnebezpečnější písničky k řízení auta. Pouštíte si je?

Toto jsou nejnebezpečnější písničky k řízení auta. Pouštíte si je?

Ukázalo se, že na oční kontrole nebylo v průběhu uplynulého roku 68 % řidičů, z nichž 53 % se domnívá, že vidí dobře. Měření zraku však zjistila, že 71 % z testovaných osob korekci zraku potřebuje, 46 % se tím bohužel nijak nezabývá anebo má korekci nesprávnou. Znepokojujícím výsledkem je pouhých 28 % řidičů, u nichž byl prokázán skutečně dobrý zrak anebo správné brýle či kontaktní čočky.

Auto roku 2019 v ČR podle čtenářů Autorevue.cz: Hlasujte zde!

Auto roku 2019 v ČR podle čtenářů Autorevue.cz: Hlasujte zde!

Počet nehod vzniklých pod vlivem alkoholu nebo drog je pečlivě veden, špatný zrak se jako „viník“ dopravní nehody se neeviduje. V současnosti má každý řidič ze zákona povinnost pouze dvou očních vyšetření u odborníka – při žádosti o vydání řidičského průkazu a následně při dosažení 65 let věku.  Zrak řidičům mezi 18-65 lety však nikdo povinně nekontroluje, a to i když se zcela přirozeně s přibývajícím věkem zhoršuje.

Jak často řidiči za volantem sprostě nadávají? Studie došla k závěru

Jak často řidiči za volantem sprostě nadávají? Studie došla k závěru

„Víme, že v roce 2017 došlo k 103.821 dopravním nehodám. Z toho téměř 5000 s přispěním alkoholu či drog. A víme i to, že řidičů, kteří špatně vidí, je mnohem více než těch pod vlivem návykových látek. Nebezpeční jsou zhruba stejně, ale jejich havárie nikdo neeviduje,“ říká Jan Šťovíček, prezident Autoklubu České republiky.

„Je namístě se ptát. Kolik nehod asi zavinili řidiči proto, že mají vadu zraku a sami to neřeší? A co se s tím dá dělat?“ dodal Šťovíček. Kromě osvěty tak projekt cílí i na hmatatelnou prevenci v podobě konkrétní legislativní změny. Již dříve byl však návrh povinného měření zraku každých 10 let stažen z projednávání.

Britové chtějí kontrolu zraku řidičů každých deset let. U nás návrh neprošel

Britové chtějí kontrolu zraku řidičů každých deset let. U nás návrh neprošel

Pro zrychlení legislativního procesu a větší šanci na schválení tak bude nyní opatření včleněno do novely zákona o silničním provozu, který předkládá vláda. Podobný návrh nedávno vzešel také od očních lékařů a optometristů ve Velké Británii, kteří mají zájem o stejné řešení. Tedy povinnou kontrolu zraku vždy po 10 letech.

TEST Opel Combo Life 1.2 Turbo a Van XL 1.5 CDTI: Když dva nedělají totéž

Opel Combo Life 1.2 Turbo a Van XL 1.5 CDTI

Opel Combo pochází z kvarteta rodných bratrů, kteří se s obměnami prodávají pod značkami PSA i Toyoty. Je tedy nasnadě, že v odpovídajících verzích se nebudou výrazně lišit. Což je do značné míry pravda, avšak rozdíly se najdou a užitková verze se od osobních modelů liší víc, než by se na první pohled zdálo.

včera | Petr Schnagl | 7 příspěvků
Za volantem nového Audi A4: S4 TDI má neskutečnou sílu, TDI Evo zase spotřebu

Audi A4 2.0 TDI Evo a S4 TDI (první svezení)

Nejúspěšnější model automobilky Audi, A4, slaví v letošním roce 25 let od začátku výroby. Facelift je ideálním dárkem, obzvláště když se nezaměřil pouze na změnu vzhledu.

17.  7.  2019 | Jan Mička | 68 příspěvků
TEST Mazda 3 Skyactiv-D (85 kW): Válka proti mainstreamu

Mazda 3 Skyactiv-D

Vpředu nijak zvlášť výkonný diesel, vzadu torzní příčka, mezigeneračně vyšší hmotnost a základní cena téměř 600 tisíc. Skoro se chce říct, že tohle už nezachrání ani ta hezká tvářička. Až na to, že nová trojka je něčím víc než jen neobyčejně vypadajícím hatchbackem.

16.  7.  2019 | Miro Mihálik | 56 příspěvků