Česká policie zůstane u Škodovek

Prezídium Policie České republiky právě oznámilo, že výběrové řízení na dodávku nových služebních vozů vyhrála mladoboleslavská Škoda.

Výběrové řízení bylo vypsáno na dodávku 3 500 nových osobních služebních vozů pro českou policii a nabídka Škody Auto byla podle jeho výsledků nejnižší. Škodovka slíbila dodat toto množství vozů za celkovou cenu 1,1 miliardy korun (bez DPH), Volkswagen si svých tří a půl tisícovek vozů cenil na 1,4 miliardy a Renault dokonce požadoval miliardy dvě, což bylo v rozporu se zadáním, které počítalo se stropem 1,5 miliardy korun. Česká automobilka nezveřejnila, s jakými modely pro dodávku počítá, Renault přitom nabízel Clio Combi a Mégane Grandtour a Volkswagen svůj Golf v provedení hatchback a kombi. Renault s Volkswagenem byly přitom jedinými značkami, které se do výběrového řízení proti škodovce postavily.

Letos by měla Škoda Auto dodat prvních sedm stovek vozů, poslední auta z kontraktu mají být PČR předány v roce 2011. Ve složení nového vozového parku zatím není zcela jasno, ví se jen, že necelé 2 000 aut bude v novém policejním zbarvení a takřka tisícovka bude jezdit „v civilu”. 

Ačkoli se nové zbarvení služebních vozů PČR setkalo takřka ihned po svém představení terčem kritiky za tvar žlutých pruhů na bocích připomínajících SS, nemluví se zatím o tom, že by měl být tento koncept změněn. Je tedy jisté, že zanedlouho budeme v ulicích potkávat stříbrné policejní vozy s výraznými reflexními žluto modrými vzory a nezbytným nápisem „pomáhat a chránit”.. Převládající modré odstíny mají zapadnout do celkové proměny vzhledu a nové tváře Policie ČR a ladit s uniformami či zařízením služeben. Podle psychologů působí modrá uklidňujícím dojmem. Nová barevná kombinace má za úkol Policii ČR na silnicích a v ulicích dále zvýraznit a posílit respekt celého sboru. S tím lze jistě souhlasit, sporný však bude třeba jiný z důvodů obměny, a sice že se ojetá policejní auta budou ve stříbrné prodávat lépe než v bílé. Kritiku sbírá i samotná metalíza, díky níž se auta prodraží.

Podkladovou stříbrnou metalízou prochází v místech dnes obvyklého zeleného podélného pruhu pruh modrý, na který v přední a střední části vozidla navazují kratší pruhy modré a žluté. Podle jisté studie je právě tato barevná kombinace nejagresivnější a nejrychleji si jí člověk všimne. Kromě osobních a užitkových vozů budou v této kombinaci vyjíždět i policejní motocykly.

Nová barevná kombinace učiní zadost evropským, léta praktikovaným konvencím. Podle nich je typickou barvou pro armádu zelená, pro hasiče červená, sanitky se vyznačují bílou nebo žlutou a policisté modrou. A modrá barva se v souvislosti s našimi bezpečnostními složkami neobjevuje zdaleka poprvé, nehledě k tomu, že až na výjimky byly používány majáky modré barvy. Zatímco meziválečné československé četnictvo bylo laděno do tmavých, spíše nenápadných barev díky své blízké spřízněnosti s armádou ČSR, od padesátých let jsme se v „policejních“ službách mohli setkávat s modrými vozy s bílým pruhem, zejména Škodovkami řady 1200 až 1202 a Volhami. Také tehdejší barva policejního stejnokroje přispěla k přezdívce „švestky“, která se s patřičnou setrvačností používá někdy až dodnes. V sedmdesátých letech byly bělomodré služební vozy SNB a VB nahrazovány žluto bílými, kdy byly na žluté karosérii připevněny bíle lakované pohyblivé díly v podobě dveří a kapot. Vzhledem k sveřepému odporu tehdejší garnitury vůči americkým imperialistům se jako paradoxní jeví skutečnost, že podobný systém, byť v jiných barevných kombinacích, používaly a často stále používají i policejní sbory v USA…  

Nyní můžeme snad jiže jen naivně doufat, že s novými vozy nakoupí ministerstvo vnitra i rozum a snahu „pomáhat a chránit“ i těm, kteří v těchto autech budou jezdit. Tyto atributy totiž drtivé většině příslušníků chybí a nová auta na tom těžko něco změní...

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek  
Nové barvy naších dopraváků
Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

včera | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků