Česká města ohrožují pevné částice z emisí aut

Problémy s překročením „prašných“ limitů mají mnohá velká česká města. Podle nových norem Evropské unie nesmí denní koncentrace mikročástic v ovzduší překročit limity více než pětatřicetkrát za rok. Ovšem podle měření, která provádí český hydrometeorologický ústav na 85 stanicích, byl limit tento limit překročen už na čtvrtině z nich. Týká se to měst jako Praha, Ostrava či Uherské Hradiště. Problémy s prašností mají i další evropská města jako Mnichov nebo Stuttgart, uvádí server iHned. Důvodem nejsou ani tak emise továren, jako emise automobilů.

Města proto uvažují o zavedení mýtného pro individuální dopravu ve středu měst, rozšíření zelených ploch či kompletního zákazu automobilové dopravy v centrech. To by si ale vyžádalo velké investice do parkovišť na okrajích městské zástavby. Např. pražský magistrát nepředpokládá, že by v centru Prahy bylo mýtné zavedeno dříve než za dva roky. Situaci by mohly zlepšit také filtry pevných částic u naftových motorů, které výrobci postupně zavádí. Nejdále jsou v Německu, kde se filtr postupně stane standardní výbavou všech domácích automobilek.

Škodlivé mikročástice jsou pro člověka velmi nebezpečné, vážnou na sebe karcinogenní látky a dostávají se díky svým malým rozměrům až do krve. Udává se, že v důsledku zamoření vzduchu tímto prachem umírá v Unii ročně přes tři sta tisíc lidí. Délka života se pak snižuje v průměru o devět měsíců.

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků