Česká kancelár pojistitelů: Povinné ručení zůstává nadále povinné

V polovině ledna nabude účinnosti novela zákona 168/1999 Sb., která ruší příspěvky nepojištěných do Garančního fondu České kanceláře pojistitelů (ČKP). Z příspěvků se financují nepojištěné škody. Povinnost mít na provozované vozidlo sjednané povinné ručení však samozřejmě platí i nadále. Za provozování vozidla bez pojištění motoristům nadále hrozí pokuta ve správním řízení, vyřazení vozidla z registru vozidel a zejména povinnost viníků nepojištěných nehod uhradit způsobenou škodu z vlastních finančních zdrojů.
Česká kancelár pojistitelů: Povinné ručení zůstává nadále povinné

Nové výzvy již ČKP po 14. 1. 2015 posílat nebude, na ty odeslané do tohoto data je ale třeba reagovat

15. ledna 2015 nabude účinnosti novela zákona 168/1999 Sb., která bez náhrady ruší § 24c o povinnosti motoristů provozujících vozidlo bez pojištění odpovědnosti z provozu vozidla přispívat na nepojištěné škody. Ten, kdo obdrží od ČKP výzvu s datem odeslání do 14. ledna 2015 (včetně), je dle platné právní úpravy povinen na výzvu reagovat, a to buď zaplacením příspěvku nepojištěných do Garančního fondu, nebo prokázáním skutečnosti, že se na něho povinnost hradit příspěvek nevztahuje.

Provozování vozidla bez povinného ručení je nadále protizákonné

Povinné ručení zůstává základní podmínkou pro provoz vozidla. Jízda vozem bez pojištění zůstává nadále velmi riziková. Viník, který způsobí dopravní nehodu nepojištěným vozidlem, bude povinen celou způsobenou škodu uhradit z vlastních finančních zdrojů zpět do garančního fondu, ze kterého byl poškozený odškodněn. Za ponechání nebo provozování vozidla bez povinného ručení hrozí nadále pokuta ve správním řízení od 5000 Kč do 40 000 Kč. Za nepředložení zelené karty je ve správním řízení udělována pokuta od 1500 Kč do 3000 Kč. Pokud je vozidlo bez pojištění déle než 14 dní, pak bude vyřazeno z registru vozidel.

Kdo zaplatí nepojištěné škody?

V současnosti postačí na krytí závazků Garančního fondu, tedy zejména likvidaci nepojištěných škod, finance od nepojištěných motoristů (cca 30 % se daří vymáhat na vinících nepojištěných škod, 70 % zaplatili nepojištění prostřednictvím příspěvku nepojištěných). Financování Garančního fondu z příspěvků nepojištěných však již nebude možné a bude nutné, aby výpadek – těch 70 % nahradily pojišťovny. „Garanční fond bude zachován a budou z něho nadále hrazeny nepojištěné škody, změní se ale zdroje jeho financování. Po roce 2009 došlo k omezení příspěvků pojišťoven do Garančního fondu. Redukce nákladů povinného ručení měla vliv na pokles ceny pojištění, které postupně zlevnilo o více než 30 %,” vysvětluje Jakub Hradec, výkonný ředitel ČKP a dodává: „Pokud budou muset pojišťovny opět přispívat na nepojištěné škody, pak bude ze zákona nutné tento dodatečný náklad pochopitelně zohlednit v pojistném. Scénáře o vývoji počtu a výši nepojištěných škod ukazují, že by povinné ručení mohlo v důsledku zrušení příspěvku nepojištěných zdražit v řádu stovek korun.”

bazar

Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2008
Stav: 252 737 km
Cena: 102 000 Kč
Renault Thalia 1,2
Rok výroby: 2007
Stav: 156 314 km
Cena: 56 000 Kč
Nissan Juke 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 53 870 km
Cena: 275 000 Kč
Skoda Octavia 2
Rok výroby: 2007
Stav: 249 235 km
Cena: 150 000 Kč
Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků