Česká kancelár pojistitelů: Povinné ručení zůstává nadále povinné

V polovině ledna nabude účinnosti novela zákona 168/1999 Sb., která ruší příspěvky nepojištěných do Garančního fondu České kanceláře pojistitelů (ČKP). Z příspěvků se financují nepojištěné škody. Povinnost mít na provozované vozidlo sjednané povinné ručení však samozřejmě platí i nadále. Za provozování vozidla bez pojištění motoristům nadále hrozí pokuta ve správním řízení, vyřazení vozidla z registru vozidel a zejména povinnost viníků nepojištěných nehod uhradit způsobenou škodu z vlastních finančních zdrojů.

Nové výzvy již ČKP po 14. 1. 2015 posílat nebude, na ty odeslané do tohoto data je ale třeba reagovat

15. ledna 2015 nabude účinnosti novela zákona 168/1999 Sb., která bez náhrady ruší § 24c o povinnosti motoristů provozujících vozidlo bez pojištění odpovědnosti z provozu vozidla přispívat na nepojištěné škody. Ten, kdo obdrží od ČKP výzvu s datem odeslání do 14. ledna 2015 (včetně), je dle platné právní úpravy povinen na výzvu reagovat, a to buď zaplacením příspěvku nepojištěných do Garančního fondu, nebo prokázáním skutečnosti, že se na něho povinnost hradit příspěvek nevztahuje.

Provozování vozidla bez povinného ručení je nadále protizákonné

Povinné ručení zůstává základní podmínkou pro provoz vozidla. Jízda vozem bez pojištění zůstává nadále velmi riziková. Viník, který způsobí dopravní nehodu nepojištěným vozidlem, bude povinen celou způsobenou škodu uhradit z vlastních finančních zdrojů zpět do garančního fondu, ze kterého byl poškozený odškodněn. Za ponechání nebo provozování vozidla bez povinného ručení hrozí nadále pokuta ve správním řízení od 5000 Kč do 40 000 Kč. Za nepředložení zelené karty je ve správním řízení udělována pokuta od 1500 Kč do 3000 Kč. Pokud je vozidlo bez pojištění déle než 14 dní, pak bude vyřazeno z registru vozidel.

Kdo zaplatí nepojištěné škody?

V současnosti postačí na krytí závazků Garančního fondu, tedy zejména likvidaci nepojištěných škod, finance od nepojištěných motoristů (cca 30 % se daří vymáhat na vinících nepojištěných škod, 70 % zaplatili nepojištění prostřednictvím příspěvku nepojištěných). Financování Garančního fondu z příspěvků nepojištěných však již nebude možné a bude nutné, aby výpadek – těch 70 % nahradily pojišťovny. „Garanční fond bude zachován a budou z něho nadále hrazeny nepojištěné škody, změní se ale zdroje jeho financování. Po roce 2009 došlo k omezení příspěvků pojišťoven do Garančního fondu. Redukce nákladů povinného ručení měla vliv na pokles ceny pojištění, které postupně zlevnilo o více než 30 %,” vysvětluje Jakub Hradec, výkonný ředitel ČKP a dodává: „Pokud budou muset pojišťovny opět přispívat na nepojištěné škody, pak bude ze zákona nutné tento dodatečný náklad pochopitelně zohlednit v pojistném. Scénáře o vývoji počtu a výši nepojištěných škod ukazují, že by povinné ručení mohlo v důsledku zrušení příspěvku nepojištěných zdražit v řádu stovek korun.”

Minitest Volkswagen Touareg Masaj 3.0 TDI: Nesnáším loučení!

VW Touareg Masaj 3.0 TDI (minitest)

Dnešním testem dáváme poslední sbohem druhé generaci Volkswagenu Touareg. Velké a bytelné SUV s oprávněnými terénními ambicemi tady s námi bude už doslova jenom pár týdnů.

včera | Jan Mička | 17 příspěvků
Test Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D: Žádný úkol není nesplnitelný

Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D

Toyota sice v Evropě propaguje hybridy, stále však nabízí i nezničitelná auta, která ji v minulosti proslavila.

18.  1.  2018 | Radek Pecák | 13 příspěvků
Minitest Subaru Forester 2.0i-L: Vylepšený kmet dostal dvě oči navíc

Subaru Forester 2.0iL (minitest)

Forester chce v letošním roce k poctivému podvozku nabídnout i porci aktivní bezpečnosti. Přesvědčí matador kategorie i ty "bezpečně smýšlející"?

16.  1.  2018 | Milan Lažanský | 2 příspěvky