Česká kancelář pojistitelů doporučila pojišťovnám hradit škody i za administrativně zaniklá pojištěná vozidla

– Po 1. červenci 2015 dojde k administrativnímu zániku vozidel, která nebudou mít v Centrálním registru vozidel uvedeného vlastníka (tzv. vozidla v polopřevodu). Vozidlo se tak sice stane ze zákona nezpůsobilé k provozu, a tudíž na silnice nesmí, z odhadů Ministerstva dopravy však vyplývá, že tisíce administrativně zaniklých vozidel můžou být z technického hlediska stále schopných jízdy. Těmito jezdícími vozidly bude samozřejmě možné způsobovat škody, takové vozidlo proto musí být ze zákona pojištěné.

„Po důkladném právním rozboru Česká kancelář pojistitelů doporučila členským pojišťovnám hradit z povinného ručení svých klientů i škody, které budou způsobeny administrativně zaniklými vozidly. Za zánik vozidla dle zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla lze totiž považovat výhradně situaci, kdy vozidlo přestane fyzicky existovat a nemůže způsobovat žádné škody. V takovém případě je logické, aby povinné ručení zaniklo. Pojem administrativního zániku zákon č. 168/1999 Sb. nezná, navíc nemůže existovat žádná souvislost mezi dopravní nehodou a ztrátou technické způsobilosti vozidla z důvodu jeho administrativního zániku,“ vysvětluje Jakub Hradec, výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů. „Přestože administrativně zaniklé vozidlo skutečně vůbec nesmí na silnici, tak pojišťovny tu nejsou od toho, aby za toto protiprávní a nezodpovědné jednání motoristy trestaly. Jde-li o porušení předpisů týkajících se buď silničního provozu nebo registrace vozidel, pak trestání je v rukou příslušných orgánů státu. Rolí pojišťoven je, za své pojištěné klienty krýt škody, které způsobí svým vozidlem, ať již je jakékoli,“ doplňuje Hradec.

Tvrdé sankce za provoz administrativně zaniklých vozidel hrozí od Policie ČR i správních orgánů, proto je nezbytné provozovaná vozidla v polopřevodu ještě do konce června dohlásit na registru vozidel. V opačném případě musí po 1. 7. majitel vozidla učinit takové kroky, aby vozidlo přestalo být i fyzicky samostatným vozidlem, které by mohlo způsobovat škody.

TEST Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110: Lehká krize identity

Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110

Nejdříve to měl být crossover pro masy, teď si to v Citroënu rozmysleli a tvrdí, že jde o normální hatchback. Takže jsme společně s Cactusem vyrazili na cestu poznání, najít jeho místo pod sluncem.

24.  5.  2018 | Miro Mihálik | 19 příspěvků
TEST Lexus LS 500h: Měl být dokonalý. Jenže...

Lexus LS 500h

Nový Lexus LS mi ze všech testovacích aut způsobil největší pomatení mysli. V některých ohledech tak neuvěřitelně fascinuje, jinde ale může i zklamat. Nebo jej prostě jen nechápu?

22.  5.  2018 | Milan Lažanský | 27 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 10 příspěvků