Česká elektroformule míří do Hockenheimu

Hodně živo bývá v těchto dnech v dílnách Českého vysokého učení technického. Studenti tam totiž ladí první českou elektroformuli.

Posluchači Českého vysokého učení technického v Praze už úspěšně zvládli postavení závodního vozu poháněného spalovacím motorem. Nyní se věnují stavbě monopostu, který používá čistě elektrický pohon. Tým CTU CarTech Electric, který tvoří studenti Fakulty strojní a Fakulty elektrotechnické ČVUT, se v srpnu vydá do německého Hockenheimu. V soutěži Formula Student Electric se tam utká s dalšími 29 týmy.

Na vývoji formulového elektromobilu začali pracovat loni v září. Studenti techniky
vycházeli z koncepce závodního auta se spalovacím motorem. Nejprve museli vyřešit
umístění elektromotoru a baterii do rámu. První testovací jízdy s prototypem proběhly
zkraje roku na dvěstěmetrovém okruhu parkoviště třetího podzemního podlaží
pražské Národní technické knihovny a pokračují tam dodnes.

Závod je spíš jízdou zručnosti

„Srpnový závod měří dvaadvacet kilometrů, takže pro nás je nejdůležitější připravit
baterie na dojetí. Nyní pracujeme na tom, jak na takovou vzdálenost stanovit jejich
kapacitu,“ říká pro AutoRevue.cz garant projektu inženýr Radek Tichánek ze strojní
fakulty.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Prototyp elektromobilu českých vysokoškoláků (vlevo) – zatím bez karoserie - při testování
v podzemním parkovišti

Peníze na vývoj elektroformule získávají studenti takřka výhradně od sponzorů. „Tým
CTU CarTech Electric funguje jako opravdová závodní stáj. Kromě vývojářů a jezdce,
jímž je jeden ze studentů, se stará o peníze marketingová buňka. Kromě ní shání
podporu i škola. Díky tomu, že se jedná o elektroformuli, dají se oslovit sponzoři ze sféry vyrábějící elektrokomponenty,“ pokračuje pedagog.

Závod studentských týmů se od tradičních formulových klání podstatně liší, a to nejen svým charakterem. „Trať je krátká, měří asi osm set metrů. Vlastně to není okruh v pravém slova smyslu. V podstatě se jedná o jízdu zručnosti, která je dlouhá tak, aby se při ní ukázala životnost aut,“ vypráví. „Vozy na elektropohon dosahují šedesátikilometrové rychlosti, na rovinkách je to maximálně devadesát. Dalšímu zrychlení brání vlásenky, slalom mezi kužely a vracečky.“

Cílem je přesvědčit skutečného výrobce

Nejedná se vlastně o závod v pravém slova smyslu, startuje se intervalově a vítězí vůz s nejrychlejším časem. Auta jezdí po okruhu obvykle osamocena, aby nedošlo ke kontaktu. Když už se k sobě přiblíží, dostane pomalejší vůz modrými vlajkami pokyn, aby rychlejší v předjížděcí zóně pustil.

„Studentská konstrukční soutěž trvá zpravidla pět dní. Dělí se na statické a dynamické disciplíny. V rámci prvně jmenovaných musí studenti před komisaři prokázat technické a obchodní znalosti. V dynamické části se auta testují z hlediska ovladatelnosti, akcelerace a životnosti. Nejvíce je bodově ohodnocený výsledek závodu,“ vysvětluje Tichánek.

„Vítězem soutěže je tým, který získá nejvíce bodů. Vývojové týmy se přitom snaží zaujmout přítomné zástupce automobilky, aby si vybrali právě jejich model k výrobě skutečného prototypu formulového vozu,“ říká na závěr.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Elektromobil vysokoškoláků z Eindhovenu (vlevo) při loňském závodě
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

včera | Miro Mihálik | 14 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 20 příspěvků
TEST Lada Vesta SW Cross: Mnohem lepší, než by měla být!

Lada Vesta SW Cross

Přestože jsou vozy Lada na českých silnicích jako doma už celá desetiletí, potkat, nebo ještě lépe řídit nejnovější modely, není zase tak snadné. A víte co? Je to velká škoda…

10.  7.  2018 | Jan Mička | 207 příspěvků