Česká auta na silnicích jsou prý mladší, než se traduje

32 komentářů

alambert
7. února • 13:16

octavia má větší podíl než fabia? není to trochu blbost? vždyť fabií se ročně prodá asi 3x víc.....

Tomas
5. února • 11:50

Pokud se postavite nekde u dalnice nebo hlavni silnice, musite konstatovat ze typova a vekova skladba projizdejicich aut je plne porovnatelna s kteroukoli z "vyspelych Evropskych zemi". Mozna by statistiky a evidenci vozoveho parku "procistila" treba povinna vymena SPZ a ukonceni platnosti tech starych, jak to pred 5 lety udelali sousede Slovaci nebo obdobne opatreni. Vhodnou motivaci by bylo i placeni povinneho ruceni za kazde auto ktere neni odhlaseno z evidence a radne zlikvidovano. On by si deda rozmyslel, zda ma za ten vrak ve stodole platit par tisicovek kazdy rok, nebo zda to necha odvezt a odhlasit. Naprosta vetsina tech starych aut (Skoda 100/105/110, Lada, VAZ) uz leta hnije nekde po stodolach nebo je pouzivana jen na jizdy dvur-kravin-les a zpatky. Nekde ve svem archivu mam docela hezky foto z vesnice kde mam chalupu. Na fotce je stodola, uvnitr dve docela hezky prorezly skodovky 105 a 110 a pred vraty stodoly vzrostly stromek (muj odhad tak desetilety)

Skyline
5. února • 12:21

Muzes mi rict, kde beres tu drzost navrhovat placeni povinneho ruceni i za auta, ktera nejezdi? Ja ziram, co tady nekteri vyplodi.

Tomas
5. února • 16:19

Promin pokud to z me strany vnimas jako drzost, ale toto funguje v docela hodne zemich EU (treba i u bratru Slovaku) jako velice ucinne opatreni prave na zamezeni spekulaci s identitou auta. Proste vuz mas budto prihlasen, na tabulkach a platis povinne ruceni, nebo odhlasen a ekologicky zlikvidovan. Treti moznosti je vuz docasne odhlasen treba po dobu pobytu v zahranici, pak ale musis na urade odevzdat do uschovy technicak a SPZ a nahlasit misto kde je auto garazovano (nechat auto na ulici nebo verejnem parkovisti stat bez ceduli nesmis) a pro znovuprihlaseni musis zabsolvovat kontrolu identity auta u policajtu.Neco takoveho jako vuz uz davno rozebrany a rozprodany na nahradni dily a papiry s tabulkama "pro strycka prihodu" v supliku kdykoli pouzitelne na legalizaci kradeneho vozu proste nesmi v normalni zemi existovat, stejne jako nesmi existovat rozebirani auta ve stodole, rozprodej dilu a zbytek do lesa. Dokud bude tady takovy mrdnik s papiry ktery umozni treba zapsat do dokladu zcela nove cislo podvozku nebo motoru bez zduvodneni, papiru a faktury z oficialniho servisu, voda se nevycisti.

Ondra S.
6. února • 22:49

Tomáši, ty jseš asi ucho, který si neudělá sám na autě nic.
To co navrhuješ je byrokratická hovadina. Sám jsem automechanik a tudíž nevím proč, když mám starší auto, které se mi líbí a vyhovuje, tak si k němu nesmím koupit druhé takové auto na náhradní díly. To bych pak odstrojil a karoserii rozřezal flexou a odvezl do ekodvora. To je přece také ve své podstatě ekologická likvidace. Každý holt nemá jako ty strýčka zloděje ve velkoskladě nových originálních náhradních dílů na svůj vůz. Nové jsou mnohdy příšerně drahé a nevyplatí se třeba kupovat díl s výdržností 200tis km, když víš že ujedeš sotva 50tis.
Další kapitolou jsou dobré díly z bouraných aut, protože se většinou nezničí vše. Přitom jsou to leckdy i poměrně zánovní nebo dobré auta, která moc nenajela a ty bys chtěl všecko z nich bez užitku vyhodit. Představ si třeba auto v perfektním stavu, staré 16 let, nabourané na levou stranu zničený blatník hnutá kastla, oprava by se nevyplatila, ale motorový prostor netknutý, motor s převodovkou v perfektním stavu s čerstvou EK. Já ho přece nevyhodím, ale vymontuji a prodám, jako další dobré díly, třeba z interiéru! Proč bych tohle nesměl podle tebe udělat? Pokud kastlu nehodím do lesa, je to podle mě v pořádku!
Zakazovat rozebírání je blbost!
Pomatuj si, že vždycky, že ekologické riziko záleží na lidech, kteří to dělají. Auto je jako stavebnice, abys ji nesměl rozdělávat a mohl pouze v celku prodat, nebo vyhodit je blbost! Víš kolik je v ČR vrakovišť? Kolik aut jezdí na už jednou použité díly? Např. citroen xm 3,0 V6 z roku 1990 má slabé hydraulické čerpadlo. Nové stojí 20000, použité dobré 3,500-5000. Nebo to samé auto má špatné řízení Diravi, cena nového dílu je asi 70tis., opravná sada neexistuje, cena použitého 5000. Cena takového vozu v autobazaru je asi 30 tis. Je možné vymyslet další příklady, kdy díly z rozebraných aut zachraňují situaci. Ještě naléhavější je to u aut, na něž se náhradní díly těžko shání, např. Tatra 613 a přesto je ještě majitel pro jejich určitou výjmečnost nechce vyhodit, protože je bere jako něco víc, než jenom obyčejnou spotřební věc, která se koupí, opotřebuje a vyhodí. Má k nim zkrátka vztah a stojí mu za to potěšení si je udržovat.
Já třeba takto beru citroen xm (podle vyjádření značkového servisu "kočáry nepřekonané") Je to jedno z nejkomfortnějších aut vůbec a přitom s dobrými jízdními vlastnostmi. Veškeré vyhlášené problémy s nimi souvisí s neschopností servisů (i značkových) diagnostikovat závady a šlompáctvím mechaniků, jsou to jen cvičené vyměňovací opice, co honí normohodiny, aby si vydělali. Výjímky se hledají jen velmi těžko. To platí i pro jiné značky. Až se na každý podívá sám, začne koukat mechanikům pod ruce, kontrolovat po nich práci, tak mu to potom dojde. Např. HB auto Brno - rozvody Mitsubisi Eclips 2,0, složeno o zub špatně. Určitě to nebylo první ani poslední, co tam zmrvili.

Markoff
5. února • 17:03

chces mi povedat ze v Cesku to funguje inak s autami ako tie tri menovane moznosti? ako beriem to, len som prekvapeny, necakal by som ze u nas politici dovolia taky bordel, ked maju tu moznost buzerovat ludi s tym PZP na neodhlasene mvco je normalna krajina je na zamyslenie, netvrdil by som ze ste na tom horsie ako my, je to proste to iste co absentujuce identifikacne karty v UK, u nas ich berieme ako samozrejmost, detto nahlasovanie/odhlasovanie mv, ze to maju inde inak neznamena ze je to horsie ci lepsie, vsetko ma svoje vyhody a nevyhody...redakcia by sa toho mohla chytit a spisat nejake to strucne porovnanie CR vs SR 14 rokov PO s tym ake su u nas rozdiely pri narabani s mv ci uz sa jedna o kupu/predaj, cestne predpisy alebo tu evidenciu, ostatne aj redakcia je snad obojetna takze by to nemal byt taky problem, mohlo by to mat docela peknu citanost nech si Slovaci a Cesi mozu tradicne navzajom zavidiet ci naopak zlepsovat ego

Markoff
5. února • 17:11

pre upresnenie "necakal by som ze u nas (v ceskej polovici) politici dovolia taky bordel, ked maju tu moznost buzerovat ludi (ako ju vyuzili na slovensku) s tym PZP na neodhlasene mv"btw. to ci s autom jazdite alebo nie ich vraj nezaujima, porovnavaju databazy poistovni resp. SKP s policajnou databazou, ak je nejake auto neodhlasene v policajnej databaze a nenachadza sa v databaze SKP ta to posuva policajtom a oni obcas preventivne takychto ludi kontaktuju, neviem ale ako casto sa to deje, ale urcite som pocul o pripadoch ked buzerovali cloveka bez PZP aj ked na aute nejazdil ale boli tam patalie s odhlasenim ci prepisom auta a pod.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
JirkaK
6. února • 19:41

Neboj, u nás je to přesně stejné. To jen pan Tomáš neví o čem mluví....

dall
5. února • 12:52

To je fakt řádně kreténský názor... :-/
Už sama nemožnost odhlásit auto bez doložení likvidace a nemožnost vyjímky např. pro použití na ND, nebo jiné účely je řádně uhozená...

Tomas
5. února • 16:26

Je proste potreba si zvyknout na normalni pristup bezny ve vyspelych zemich. Ruzne svepomocne "opravny" ve stodolach, rozebirani aut na ND, rozprodej vraku a "likvidace" neprodejnych casti nekde v lomu nebo v lese se souvisejicim zamorenim pudy a spodnich vod provoznimi kapalinami auta je proste NEPRIPUSTNA. Jen by asi mela byt nejaka "amnestie", umoznujici sprovodit ze sveta stare hrichy. Slo by to udelat treba tak, ze kdo chce po 1.1.08 jezdit po Ceskych silnicich, musi mit STK a novou SPZ a jizda se starou SPZ bude po tomto datu stejnym pruserem jako jizda bez SPZ

Ondra S.
6. února • 23:11

Tomáši, jseš prostě blbec. Je to podobné jako kdybys lékařům zakázal transplantace, protože je to proti přírodě, protože normální je přece: narodit se, žít, onemocnět, chcípnout. Temi vyspělými zemněmi můžeš argumentovat až nám budeš doplácet, aby jsme měli platy jako jejich obyvatelé. Jinak ty transplantace můžeš taky zakazovat, protože to přídodní národy nedělají a navíc ty orgány mohou pocházet z mrtvol a to je přeci proti bohu atd....

JirkaK
6. února • 19:37

Máš jen tři možnosti -
1)Máš zaplacené povinné ručení, máš registraci, máš značky a jezdíš.
2)Máš značky v depozitu, auto dočasně odhlášené z evidence (max. 1 rok) a neplatíš a nejezdíš.
3)Dáš auto na likvidaci, odhlásíš na trvalo, a dojezdil jsi.
Žádná jiná možnost neexistuje. Takže jestli jsi to ještě nezaregistroval, tak tebou vehementně prosazovaná věc už asi dva roky platí.
K tomu mám ale pár připomínek -
1)Doba depozita - dočasného odhlášení - by se měla prodloužit na dva roky, aby se kryla se lhůtou emisních kontrol a STK. Takhle, když má někdo auto se kterým nejezdí, tak musí zbytečně jednou do roka zaplatit pojistku, zrušit depozit, a druhý den zase dát znova značky do depozitu a zrušit pojistku. Zbytečná administrativa pro nic za nic. Na STK a EK musíš tak jako tak, takže po dvou letech už by to tolik nevadilo.
2)Legislativa je nedomyšlená ve vztahu k veteránské registraci. Aby jsi dostal veteránské značky "V XX XX", musíš nejdřív auto odhlásit z běžné registrace. Aby jsi ho odhlásil z registru, musíš ho ekologicky zlikvidovat. Těžko dáš ekologicky zlikvidovat auto, které chceš mít jako veterána.
Jinak tu povinnost ekologické likvidace v pověřené firmě celkově považuju za kravinu. Samozřejmě nesouhlasím s tím, aby někdo vypouštěl olej do vody a pálil plasty v kamnech. Ale od toho máme přece sběrné dvory. Takže tahle povinnost není nic jiného než buď EU buzerace, a nebo výsledek lobbingu. Nebo obojí. Nehledě na to, že tady jsou statisíce aut přivezených podle starých předpisů "na náhradní díly", které nejsou nikde evidované, nejdou přihlásit, a nikdo je ekologicky stejně nelikviduje.
Pokud jde o nějakou povinnou výměnu SPZ a podobné nesmysly, tak to by jen stálo fůru peněz a nic to neřeší. Dřív byly jen STK, a emise se měřily přímo tam. Potom se začaly dělat samostatně emise, potom se začaly dělat samostatně evidenční kontroly, za všechno se platí, a výsledek je jeden velký exkrement.

Tom
5. února • 11:28

Ale neporovnávajte zase SR a ČR zase sa to zvrhne na nechutnu debatu,radsej treba hovorit k veci.Uz by to mohlo konecne prestat a bavit sa o autach.Situacia je taka aka je a hotovo.Ak sa ma niekto lepsie nech sa z toho tesi a ak nema tak nech nezavidi a nech zapracuje trochu namiesto rozosievania vetra.

josh
5. února • 11:00

toto sú také pekné sugestívne vetné kombinácie : "Naopak, např. v Praze je stav autoparku na první pohled lepší než v mnoha evropských metropolích a narazit zde i na výjimečné a velmi drahé vozy je mnohem pravděpodobnější, než třeba v Paříži. Češi mají zkrátka auta rádi.."
Neviem ako sme sa veľmi vzdialili štruktúrou zazobancov ČR vs. SR no za našu menšiu krajinu poznámka, že toto množstvo drahých a nových automobilov (BA,..) svedčí najmä o "úspešnosti" tunelárstva v ktorom sa úspešne realizujú majoritne ešte štruktúry z štb, v kombinácii s absenciou reálnej "finančnej polície". Na rozdiel od tradičných vyspelých krajín kde drahé automobily skôr vyjadrujú napr. úspešnosť v podnikaní spojenú trebárs aj s láskou k (drahým) autám.

Dr.120L
5. února • 11:09

je zajímavé, že se někomu ihned vybaví, jakmile je řeč o Praze a drahých autech, slovo tunelář :-O nikdo tu netvrdí, že nikdo takovej v Praze není, ale co mohu posoudit, opravdu je v Praze víc drahých a luxusníéch aut než třeba v Blavě nebo Brně ....

a
5. února • 12:02

v ba je exkluzivnych aut fakt minimum.. obcas sa tam mihne nejaka lepsie motorovana sedma, cayenne, s8, raz som videl slecnu v porsche turbo.. inak nic..

Markoff
5. února • 16:54

no neviem kde pracujes/zijes v BA, ale ked som tam robil tie 2 cinnosti, tak som denne vidal cayenne a X3/5tky a prisli mi to byt uz pomaly gycove auta ako passaty, detto kazdu chvilu hummery, dokonca este aj pri mojom panelaku v petrzke parkoval novy jaguar co uz bola vazne recesia pohlad na zlozenie toho vozoveho parku uprostred kralikarne, vazne mi prisiel byt uz taky "lacny" touareg vzacnejsie auto ako cayenne a X3/5 z toho ako casto som ich vidal

a
5. února • 17:52

tuaregov, x5, 5er(tych je viac ako passatov) je plne mesto.. a preto ich nepovazujem za nic exkluzivne :) pozri do prahy.. tam o masserati, ferrari, porsche, lamba, corvette nudza nieje.. take som v ba videl iba na autosalone

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Markoff
6. února • 8:54

az na to porsche suhlasim, potom je ale otazne ake auta konkretne myslel autor ked porovnaval prahu s parizom, tebou menovane su predsa len uz extrem

josh
5. února • 12:00

ja som sa tiež vyjadroval z reálií len za SK (s podotázkou k Prahe) - vidím štruktúru zloženia "našich" miliardárov a aj u nás hojný autopark luxusných áut vo veku do 3 rokov nemožno pripisovať prioritne láske k autám ;)

kkk
5. února • 9:39

Není to náhodou ta statistika z února 2006? Ta co se jmenuje "Zjištění aktuální dynamické skladby vozového parku na silniční síti v ČR a jeho emisních parametrů v roce 2005"? Časově by to odpovídalo, dělají to cca jednou za dva roky. Ale je fakt, že je zatím nejnovější :-D

Radek Ondrášík
5. února • 12:10

Ne, je to údaj z 2.2.2007.

Tomas
5. února • 16:30

Mozna by stalo za to, pokusit se ziskat data ze systemu povinneho ruceni. To by asi o skladbe vozu skutecne jezdicich na silnicich reklo mnohem vic nez udaje z databaze evidence vozidel kde jsou evidovany i vraky davno hnijici ve stodolach nebo uz leta neexistujici

petrumr
5. února • 17:11

to by moc nepomohlo,starý škodovky pojištění neplatí.:-/

Tomas
5. února • 21:13

No vzdyt prave. Pojisteni ve vetsine pripadu plati jen to co skutecne jezdi...

Jan
5. února • 11:31

Vzhledem k tomu, ze to psal jako bleskovku Ondrasik, tak to casove sedi presne :-D

ts
5. února • 9:20

Co je na tom zvlastneho, podstate to hovorí o tom,ze jazdí len ten kto na to má a ostatni max tak po meste alebo na chalupu alebo im stoji auto pred barakom.Logické,ze ked ma staru karu tak mu neostava vela ani na palivo.Ale to je tak vsade.Taktiez stretavam na ceste gro iba lepsie vozy a to byvam 50tis. meste.Bolo by dobre uviest kolko je z toho firemnych vozov,ked uz sa taka statistika robi.

Bond007
5. února • 9:04

V Praze je jedodušší potkat opravdu luxusní vozy než v Paříži? Já teda nevím, ale dojmy mám uplně jiné...

Roger 77
5. února • 10:14

Brnaci zase zavidi.:-P

furgon
5. února • 9:21

Ja mam taky zcela jinou zkusenost, ale kdyz to napsal pan Ondrasik...

a
5. února • 11:56

tak tak.. na zapade su plne supersportov aj male mestecka, ne to este tie velke

Vladik
5. února • 8:38

Tohle by odpovídalo, kámoš má odhlášenýho favorita a nechce jak blbec platit ekologickou likvidaci, navíc, když si koupil novýho starýho favorita a použije některý díly. Takže když má 2 patnáctiletý auta a k tomu se dá jedno nový, dohromady to dává stáří 10,3 roku a když jedno zlikviduje a je to jedno nový a starý je to hned 8 let:-D

Doporučujeme

Články odjinud