Česká auta na silnicích jsou prý mladší, než se traduje

Z nejnovější studie, kterou si nechalo vypracovat Ředitelství silnic a dálnic ČR (RSD), vyplývá, že věkový průměr osobních vozů reálně se pohybujících po českých silnicích je výrazně nižší, než obvykle uváděných 13 let a 9 měsíců.

Studie, kterou pro RSD zpracovávaly společnosti ATEM a EDIP, se zaměřila na pouze vozy, které se opravdu pohybují po silnicích. Klasické statistiky totiž vychází pouze z vozů, které jsou v oficiálním registru. Tam lze najít desítky tisíc automobilů, které v této chvíli existují pouze papírově a na silnicích už roky nejsou, nebo jsou využívány jen nárazově ke krátkým jízdám.

Dle této studie vyplývá, že podíl vozu mladších pěti let je přes 40 procent, což je výrazně vyšší číslo, než se doposud uvádělo. Naopak jen 2,7 procenta vozů jsou automobily starších 20 let.

Na jednu stranu je třeba říci, že velmi záleží na tom, kde přesně byla statistická měření prováděna. Docela jiná situace bude na severomoravských okreskách a jiná na dálnicích ve středních Čechách. Na druhou stranu statistiky poukazují na zcela nezpochybnitelný fakt, že většinu kilometrového výkonu mají na svědomí vozy relativně nové. Desítky a stovky tisíc kilometrů ročně již dávno nikdo nenajíždí v autech jako Škoda 105 nebo Favorit, které stále vévodí statistikám u nás registrovaných vozů.

Při jízdě po hlavních tazích České republiky navíc řidič rozhodně nemůže nabýt dojmu, že se pohybuje po jakémsi vrakovišti Evropy. Naopak, např. v Praze je stav autoparku na první pohled lepší než v mnoha evropských metropolích a narazit zde i na výjimečné a velmi drahé vozy je mnohem pravděpodobnější, než třeba v Paříži. Češi mají zkrátka auta rádi a statistiky RSD i přes svou nedokonalost přibližují současnou realitu českých silnic mnohem lépe než statistiky registrovaných vozidel.

Zastoupení osobních vozů z vybraných stanovišť

Klepněte pro větší obrázek

Zdroj: RSD

Minitest Nissan Qashqai 1,6 DIG-T: Po faceliftu s hezčí tváří

Nissan Qashqai DIG-T 160 (minitest)

Co nabízí populární crossover po faceliftu a jaká je kombinace vbrcholné benzinové motorizace s manuální převodovkou a pohonem předních kol.

včera | Milan Lažanský | 4 příspěvky
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků