Česká auta na silnicích jsou prý mladší, než se traduje

Z nejnovější studie, kterou si nechalo vypracovat Ředitelství silnic a dálnic ČR (RSD), vyplývá, že věkový průměr osobních vozů reálně se pohybujících po českých silnicích je výrazně nižší, než obvykle uváděných 13 let a 9 měsíců.

Studie, kterou pro RSD zpracovávaly společnosti ATEM a EDIP, se zaměřila na pouze vozy, které se opravdu pohybují po silnicích. Klasické statistiky totiž vychází pouze z vozů, které jsou v oficiálním registru. Tam lze najít desítky tisíc automobilů, které v této chvíli existují pouze papírově a na silnicích už roky nejsou, nebo jsou využívány jen nárazově ke krátkým jízdám.

Dle této studie vyplývá, že podíl vozu mladších pěti let je přes 40 procent, což je výrazně vyšší číslo, než se doposud uvádělo. Naopak jen 2,7 procenta vozů jsou automobily starších 20 let.

Na jednu stranu je třeba říci, že velmi záleží na tom, kde přesně byla statistická měření prováděna. Docela jiná situace bude na severomoravských okreskách a jiná na dálnicích ve středních Čechách. Na druhou stranu statistiky poukazují na zcela nezpochybnitelný fakt, že většinu kilometrového výkonu mají na svědomí vozy relativně nové. Desítky a stovky tisíc kilometrů ročně již dávno nikdo nenajíždí v autech jako Škoda 105 nebo Favorit, které stále vévodí statistikám u nás registrovaných vozů.

Při jízdě po hlavních tazích České republiky navíc řidič rozhodně nemůže nabýt dojmu, že se pohybuje po jakémsi vrakovišti Evropy. Naopak, např. v Praze je stav autoparku na první pohled lepší než v mnoha evropských metropolích a narazit zde i na výjimečné a velmi drahé vozy je mnohem pravděpodobnější, než třeba v Paříži. Češi mají zkrátka auta rádi a statistiky RSD i přes svou nedokonalost přibližují současnou realitu českých silnic mnohem lépe než statistiky registrovaných vozidel.

Zastoupení osobních vozů z vybraných stanovišť

Klepněte pro větší obrázek

Zdroj: RSD

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 3 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků