V porovnání s červencem 2012 zaregistrovaly úřady letos v červenci o 30,25 procenta více automobilů. V konkrétních číslech to představuje solidních 14 533 kusů, což je o 3375 nových automobilů více.
Na rozdíl od předcházejících let a měsíců jsou údaje o registracích u většiny značek na českém trhu vyšší než ve stejném období roku 2012. Pouhých pět značek skončilo oproti loňskému červenci v záporných číslech, což Česko už dlouho dobu nepamatuje.
Zatímco po většinu letošního roku zaznamenávali dealeři stále jen pokles, červenec 2013 přinesl jednotlivým zastoupení až překvapivě dobré výsledky ve srovnání nejen s loňským létem, ale i letoškem.
Lídrem zůstala i nadále Škoda, ukrojila si bezmála 30 procent z celkového koláče. Představuje to 4252 automobilů. V závěsu za ní je koncernový sourozenec Volkswagen s 9,38 procenty a 1363 auty. Na třetím místě je Hyundai, který má podíl 8,83 procenta trhu a 1283 aut.
Na poslední příčku v Top 10 se propadl Renault, který byl již podruhé po sobě poražen svou dceřinou firmou Dacia. Renault jako jediný v první desítce zaznamenal propad v registracích, a to poměrně významný. Nahoru poskočil i Seat, který tak doplnil trojici automobilek VW Group mezi nejžádanějšími značkami u českých zákazníků.
První desítka proto vypadá v červenci 2013 následovně (v závorce rozdíl proti červenci 2012):
1 Škoda 4252 (+907)
2 Volkswagen 1363 (+412)
3 Hyundai 1283 (+370)
4 Ford 837 (+176)
5 Peugeot 790 (+390)
6 Kia 620 (+31)
7 Dacia 605 (+337)
8 Seat 525 (+371)
9 Citroën 499 (+7)
10 Renault 465 (-436)
Pokud bychom seřadili jednotlivé značky podle nejvyššího nárůstu v procentech, vypadá pořadí takto:
Značka | Nárůst v procentech 07/2012–07/2013 |
Seat | 240,91 |
Nissan | 231,76 |
Lancia | 190 |
Lada | 166,67 |
Jaguar | 150 |
Dacia | 125,75 |
Smart | 100 |
Peugeot | 97,50 |
Jeep | 76,19 |
Mazda | 72,38 |
V tomto případě je zajímavé především zlepšení Nissanu, kterému se poslední dva roky moc nedařilo. U Lady, smartu a Jaguaru dělají vysoká procenta nárůsty o jednotlivé kusy (Lada +10 aut, Jaguar +3 auta, smart +4 auta), v případě Jeepu se jedná o růst o 16 registrací proti loňsku.
Jedná-li se o dlouhodobý trend, nebo krátkodobou výchylku (například obnova vozového parku zničeného povodněmi), ukážou až příští měsíce.