Češi věří alternativním pohonům čím dál méně. Jsme skoro nejhorší v EU

Evropským lídrem v zájmu o elektromobily a hybridní vozy je Norsko, nejvíce aut jezdících na zemní a ropný plynu si kupují lidé v Itálii.
Češi věří alternativním pohonům čím dál méně. Jsme skoro nejhorší v EU

Zájem o auta, která nepotřebují ke svému pohonu výhradně benzin nebo naftu, v Evropě soustavně roste. Za tři čtvrtletí letošního roku se v zemích začleněných do Evropské unie a rovněž v zemích Efta (Norsko, Švýcarsko, Lichtenštejsko a Island, zaregistrovalo do provozu bezmála půl milionu aut alternativním pohonem.

Roste kategorie elektromobilů (+22 procent ve srovnání se stejným obdobím loňska) a hybridů (dokonce 27 procent). Naopak u vozů spalujících jak CNG, tak LPG nastal pokles o 23 procent. V Česku naopak nastal útlum zájmu o všechny výše zmiňované typy alternativních aut, s výjimkou hybridů. 

"Evropským lídrem v případě vozů s elektromotory bylo a je Norsko," uvádí ve svém rozboru situace nezávislý analytik Antonín Šípek. České republice patří v této kategorii až 21. místo, ještě horší (na 24. místě) je tuzemsko v pořadí v rubrice hybridy.

Po e-naftě je tu syntetický e-benzín. Má oktanové číslo 100

Po e-naftě je tu syntetický e-benzín. Má oktanové číslo 100

Například elektromobilů bylo v Norsku od ledna do září uvedeno do provozu přes 33 tisíc, což je o více než třetinu více než během prvních devíti měsíců loňského roku. Podíl elektromobilů na celkových registracích činí v Norsku 29 procent. Navíc dalších 11 procent činí podíl zaregistrovaných hybridů.

Naopak Itálii patří prvenství v podílu vozů na plyn. Tamější podíl je 8 procent. Zajímavé je, že i přes menší počet zaregistrovaných plynových aut v ČR nám v žebříčku stále náleží třetí místo. Před námi je kromě Itálie ještě Polsko, těsně následuje Švédsko.

Zatímco evropské statistiky zahrnují pouze období prvních tří čtvrtletí, v ČR jsou známa už také data za říjen a listopad. Z nich vyplývá, že v celkovém souhrnu roku by nemuselo být tuzemské mínus tak velké. Jestliže se totiž do září v ČR zaregistrovalo pouze 130 elektromobilů (vloni ve stejné době 242), v říjnu a v listopadu jich přibylo dalších 29. Také auta na CNG dohánějí deficit. Za loňským číslem již na konci listopadu zaostávala pouze o 1,37 procenta. Největší propad tak jednoznačně bude u aut využívajících jako palivo LPG.

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků