Češi věří alternativním pohonům čím dál méně. Jsme skoro nejhorší v EU

Evropským lídrem v zájmu o elektromobily a hybridní vozy je Norsko, nejvíce aut jezdících na zemní a ropný plynu si kupují lidé v Itálii.
Češi věří alternativním pohonům čím dál méně. Jsme skoro nejhorší v EU

Zájem o auta, která nepotřebují ke svému pohonu výhradně benzin nebo naftu, v Evropě soustavně roste. Za tři čtvrtletí letošního roku se v zemích začleněných do Evropské unie a rovněž v zemích Efta (Norsko, Švýcarsko, Lichtenštejsko a Island, zaregistrovalo do provozu bezmála půl milionu aut alternativním pohonem.

Roste kategorie elektromobilů (+22 procent ve srovnání se stejným obdobím loňska) a hybridů (dokonce 27 procent). Naopak u vozů spalujících jak CNG, tak LPG nastal pokles o 23 procent. V Česku naopak nastal útlum zájmu o všechny výše zmiňované typy alternativních aut, s výjimkou hybridů. 

"Evropským lídrem v případě vozů s elektromotory bylo a je Norsko," uvádí ve svém rozboru situace nezávislý analytik Antonín Šípek. České republice patří v této kategorii až 21. místo, ještě horší (na 24. místě) je tuzemsko v pořadí v rubrice hybridy.

Po e-naftě je tu syntetický e-benzín. Má oktanové číslo 100

Po e-naftě je tu syntetický e-benzín. Má oktanové číslo 100

Například elektromobilů bylo v Norsku od ledna do září uvedeno do provozu přes 33 tisíc, což je o více než třetinu více než během prvních devíti měsíců loňského roku. Podíl elektromobilů na celkových registracích činí v Norsku 29 procent. Navíc dalších 11 procent činí podíl zaregistrovaných hybridů.

Naopak Itálii patří prvenství v podílu vozů na plyn. Tamější podíl je 8 procent. Zajímavé je, že i přes menší počet zaregistrovaných plynových aut v ČR nám v žebříčku stále náleží třetí místo. Před námi je kromě Itálie ještě Polsko, těsně následuje Švédsko.

Zatímco evropské statistiky zahrnují pouze období prvních tří čtvrtletí, v ČR jsou známa už také data za říjen a listopad. Z nich vyplývá, že v celkovém souhrnu roku by nemuselo být tuzemské mínus tak velké. Jestliže se totiž do září v ČR zaregistrovalo pouze 130 elektromobilů (vloni ve stejné době 242), v říjnu a v listopadu jich přibylo dalších 29. Také auta na CNG dohánějí deficit. Za loňským číslem již na konci listopadu zaostávala pouze o 1,37 procenta. Největší propad tak jednoznačně bude u aut využívajících jako palivo LPG.

TEST BMW M5: Supersport ve smokingu. Může tohle fungovat?

BMW M5

Ano, nová M5 je čtyřkolka, s přepňovaným motorem a masážními sedačkami. Je nejtěžší a nejvýkonnější z modelů M. A takové parametry já osobně neupřednostňuji. Jenže nic není tak, jak se zdá.

dnes | Milan Lažanský | 26 příspěvků
Minitest Kia Stinger 2.2 CRDi GT Line: Potěšení s vůní nafty

Kia Stinger 2.2 CRDi GT Line (minitest)

Z nafty se stalo politické téma a zdá se, že její dny jsou sečteny. To je ideální moment dát si špetku nekorektnosti v podobě úsporného dieselu, který navíc hrabe těmi správnými koly a… je z Koreje.

16.  10.  2018 | Miro Mihálik | 23 příspěvků
TEST Audi Q8 50 TDI quattro: Mohlo být dokonalé, ale přišlo WLTP

Audi Q8 50 TDI quattro

Své velké SUV-kupé uvedlo Audi jako poslední z trojice luxusních německých značek. Dalo mu to, co konkurence nemá a vyladilo jej téměř k dokonalosti.

11.  10.  2018 | Jan Mička | 21 příspěvků