Češi věří alternativním pohonům čím dál méně. Jsme skoro nejhorší v EU

Evropským lídrem v zájmu o elektromobily a hybridní vozy je Norsko, nejvíce aut jezdících na zemní a ropný plynu si kupují lidé v Itálii.
Češi věří alternativním pohonům čím dál méně. Jsme skoro nejhorší v EU

Zájem o auta, která nepotřebují ke svému pohonu výhradně benzin nebo naftu, v Evropě soustavně roste. Za tři čtvrtletí letošního roku se v zemích začleněných do Evropské unie a rovněž v zemích Efta (Norsko, Švýcarsko, Lichtenštejsko a Island, zaregistrovalo do provozu bezmála půl milionu aut alternativním pohonem.

Roste kategorie elektromobilů (+22 procent ve srovnání se stejným obdobím loňska) a hybridů (dokonce 27 procent). Naopak u vozů spalujících jak CNG, tak LPG nastal pokles o 23 procent. V Česku naopak nastal útlum zájmu o všechny výše zmiňované typy alternativních aut, s výjimkou hybridů. 

"Evropským lídrem v případě vozů s elektromotory bylo a je Norsko," uvádí ve svém rozboru situace nezávislý analytik Antonín Šípek. České republice patří v této kategorii až 21. místo, ještě horší (na 24. místě) je tuzemsko v pořadí v rubrice hybridy.

Po e-naftě je tu syntetický e-benzín. Má oktanové číslo 100

Po e-naftě je tu syntetický e-benzín. Má oktanové číslo 100

Například elektromobilů bylo v Norsku od ledna do září uvedeno do provozu přes 33 tisíc, což je o více než třetinu více než během prvních devíti měsíců loňského roku. Podíl elektromobilů na celkových registracích činí v Norsku 29 procent. Navíc dalších 11 procent činí podíl zaregistrovaných hybridů.

Naopak Itálii patří prvenství v podílu vozů na plyn. Tamější podíl je 8 procent. Zajímavé je, že i přes menší počet zaregistrovaných plynových aut v ČR nám v žebříčku stále náleží třetí místo. Před námi je kromě Itálie ještě Polsko, těsně následuje Švédsko.

Zatímco evropské statistiky zahrnují pouze období prvních tří čtvrtletí, v ČR jsou známa už také data za říjen a listopad. Z nich vyplývá, že v celkovém souhrnu roku by nemuselo být tuzemské mínus tak velké. Jestliže se totiž do září v ČR zaregistrovalo pouze 130 elektromobilů (vloni ve stejné době 242), v říjnu a v listopadu jich přibylo dalších 29. Také auta na CNG dohánějí deficit. Za loňským číslem již na konci listopadu zaostávala pouze o 1,37 procenta. Největší propad tak jednoznačně bude u aut využívajících jako palivo LPG.

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 360 000 Kč
Skoda Octavia 2
Rok výroby: 2013
Stav: 83 866 km
Cena: 239 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 890 km
Cena: 54 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 210 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 889 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 323 km
Cena: 86 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test: Ford Fiesta je stále řidičskou volbou, univerzálem bez vad ale ne

Ford Fiesta

Naší recenzí tentokrát prošla nová generace Fordu Fiesta.

20.  9.  2017 | Milan Lažanský | 22 příspěvků
Kabriolet versus kupé: O kolik se zvýší spotřeba při jízdě s otevřenou střechou?

Test spotřeby kabrioletu

Přemýšleli jste někdy nad tím, jestli se spotřeba paliva dramaticky zvýší při jízdě s otevřenou střechou? Vyzkoušeli jsme to.

18.  9.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků
Test krátkých sprintů: Je lepší motorka, elektrovůz, nebo BMW 760i?

Test krátkých sprintů

Ne vždy musí být motocykl při startu od semaforů rychlejší než auto. Při testu redaktoři Autorevue.cz proti sobě postavili dva rozdílné typy motocyklů, elektromobil a auto s výkonem přes šest stovek koní.

8.  9.  2017 | Radek Pecák | 19 příspěvků