Češi to opět vymysleli: postavíme unikátní mýtný systém

Česká republika se brzy zapíše do historie mýtných systémů. Sotva bylo spuštěno mikrovlnné elektronické mýto, které bylo od počátku odborníky označováno za neperspektivní, řeší se, jak elegantně přejít na satelitní systém. Ten přitom již dlouhou dobu doporučují nejen experti, ale počítá s ním i Evropská unie.

Bez diskuse neprespektivní a neflexibilní mikrovlnný systém, který byl koncem loňského roku nesmyslně instalován na českých dálnicích, bude totiž doplněn o satelitní. Mikrovlnný prozatím zůstane na dálnicích a satelitní bude hlídat nákladní dopravu na silnicích první třídy. Pokud bude dopravce využívat k přepravě jen dálnice, bude si moci ponechat stávající palubní jednotku a pokud občas zavítá i na silnice první třídy, bude si muset pořídit novou, hybridní. Ta bude schopna komunikovat jak se satelitním, tak mikrovlnným systémem.

Takto má celý systém fungovat několik let (i když není žádný rozumný důvod, aby satelitní systém nebyl použit rovnou na celém území) a poté se na všech silnicích přejde pouze na satelitní režim. A aby mýtné brány za miliardy nezůstaly nevyužity, budou jednak sloužit jako držáky pro kamery úsekového měření rychlosti a druhak budou sloužit pro kontrolu projíždějících kamionů, zda mají nainstalovány potřebné palubní jednotky.

To vše je teprve v plánu, ovšem v našem Kocourkově lze počítat s tím, že se to skutečně stane. Kapsch, který mýto nyní provozuje, jedná a vyvíjí tento hybridní systém s Ministerstvem dopravy a pražským ČVUT. Tento vývoj má být dokončen během letošního roku, kdy bude provoz obdobného systému zahájen rovněž ve švédském Stockholmu a v rakouské Vídni. Tam je ale hybridní systém zaveden ze zcela jiných důvodů: satelit v husté městské zástavbě nevidí všude. U nás je důvodem jen trestuhodné selhání vládních činitelů při výběru toho spravného mýtného systému, které se nyní jejich následovníci snaží vyřešit „nějakým” využitím současného mikrovlnného systému, abychom jej po roce prostě jen tak nezrušili. Na nic jiného ale mikrovlný systém chtě nechtě zralý nebude...

Testovací provoz pak ukáže, zda je tento systém schopný ostrého provozu a pokud ano, pak bude nasazen na území celé naší republiky od příšího roku.

Budeme tak zřejmě jedinou zemí světa, která bude provozovat současně dva typy elektronického mýta. To je samo o sobě naprosto tristní a hanebné. Korunu celé věci ale dal profesor ČVUT Petr Moos, který hrdě prohlásil, že půjde o světový unikát. Je neuvěřitelné, jak jsou někteří Češi schopní oslavavovat něco, co z nich dělá naprosté hlupáky. Vystavět na našem území složitý, ošklivý a drahý mikrovlnný systém mýta jen pár měsíců před tím, než začneme uvažovat o systému satelitním, je do očí bijící důkaz o neschopnosti zainteresovaných zvolit dlouhodobě perspektivní řešení. My se za to ale nejenže nebudeme stydět, my na to budeme hrdí - máme přece jediný hybridní systém mýta na světě! Co na tom, že je naprosto zbytečný a slovo efektivita ve spojení s ním snad ani nelze použít. A to ani nehovoříme o tom, že „hybridní” palubní jednotka bude stát dopravce mnohonásobně více než ta současná mikrovlnná.

Ostatně, věci jsme se nedávno věnovali v článku Elektronické mýto: naděje nebo propadák? Naše chmurná očekávání bohužel snad ani nemohou zůstat nenaplněna, se zpackaným mýtným systémem se dnes lze vypořádát už jen špatně nebo hůře...

TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 29 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků