Pod tíhou rozbíhající se ekonomické krize začali Češi žít skromněji. Zdroj: Goodyear

Pod tíhou rozbíhající se ekonomické krize začali Češi žít skromněji. | Zdroj: Goodyear

Šetří na luxusním zboží, službách, potravinách a dalších komoditách. Jenže jednou z položek na seznamu jsou také zimní gumy, což může v důsledku snížit bezpečnost na sinicích. Zdroj: Goodyear

Šetří na luxusním zboží, službách, potravinách a dalších komoditách. Jenže jednou z položek na seznamu jsou také zimní gumy, což může v důsledku snížit bezpečnost na sinicích. | Zdroj: Goodyear

Z průzkumu výrobce gumárenských produktů Goodyear vyplývá, že 56 % řidičů preferuje především kvalitu a bezpečnost, přičemž 13,7 % se řídí výsledky odborných testů a 32 % zůstává věrných osvědčené značce. Zdroj: Goodyear

Z průzkumu výrobce gumárenských produktů Goodyear vyplývá, že 56 % řidičů preferuje především kvalitu a bezpečnost, přičemž 13,7 % se řídí výsledky odborných testů a 32 % zůstává věrných osvědčené značce. | Zdroj: Goodyear

pakem je 25,4 % respondentů, pro něž hraje hlavní roli nízká cena a 3,5 %  z nich vybere úplně ty nejlevnější bez ohledu na parametry, jen aby vyhověly legislativě. Zdroj: Goodyear

pakem je 25,4 % respondentů, pro něž hraje hlavní roli nízká cena a 3,5 %  z nich vybere úplně ty nejlevnější bez ohledu na parametry, jen aby vyhověly legislativě. | Zdroj: Goodyear

Alternativou je názor 11,9 % účastníků, kteří nákup zimních gum odloží a sezónní jízdy výrazně omezí a 1,8 % raději nepřezuje vůbec. Zdroj: Goodyear

Alternativou je názor 11,9 % účastníků, kteří nákup zimních gum odloží a sezónní jízdy výrazně omezí a 1,8 % raději nepřezuje vůbec. | Zdroj: Goodyear

Přibližně 5,1 % motoristů hodlá situaci řešit přechodem na celoroční pneumatiky. Zdroj: Goodyear

Přibližně 5,1 % motoristů hodlá situaci řešit přechodem na celoroční pneumatiky. | Zdroj: Goodyear

To není nic pro ti ničemu, pokud najedete jen pár tisíc kilometrů ročně v oblasti s mírnou zimou, je to zcela logické řešení. Zdroj: Goodyear

To není nic pro ti ničemu, pokud najedete jen pár tisíc kilometrů ročně v oblasti s mírnou zimou, je to zcela logické řešení. | Zdroj: Goodyear

I když jsou moderní univerzální gumy schopné měnit strukturu vzorku v závislosti na teplotě a mají zimní homologaci, pořád jde o určitý kompromis. Zdroj: Goodyear

I když jsou moderní univerzální gumy schopné měnit strukturu vzorku v závislosti na teplotě a mají zimní homologaci, pořád jde o určitý kompromis. | Zdroj: Goodyear

Navíc se více opotřebovávají, takže pokud najedete více kilometrů, stejně výhledově budete novou sadu kupovat dříve než v případě sezónních. Zdroj: Goodyear

Navíc se více opotřebovávají, takže pokud najedete více kilometrů, stejně výhledově budete novou sadu kupovat dříve než v případě sezónních. | Zdroj: Goodyear

Situace se změnila i kolem samotného přezouvání. Zdroj: Goodyear

Situace se změnila i kolem samotného přezouvání. | Zdroj: Goodyear

Chvályhodné je že zatímco pro 17 % je důležitá pouze cena úkonu, 33 % dotázaných hledí i na kvalitu provedené práce a pověst provozovatele.

Chvályhodné je že zatímco pro 17 % je důležitá pouze cena úkonu, 33 % dotázaných hledí i na kvalitu provedené práce a pověst provozovatele.

Naopak více než čtvrtina si přezutí zajišťuje svépomocí, letos se k této skupině přidala další tři procenta.

Naopak více než čtvrtina si přezutí zajišťuje svépomocí, letos se k této skupině přidala další tři procenta.

Dalších 5 % o tom silně uvažuje. Zdroj: Goodyear

Dalších 5 % o tom silně uvažuje. | Zdroj: Goodyear

Rozdílné jsou i přístupy k načasování výměny zimních gum. Zdroj: Goodyear

Rozdílné jsou i přístupy k načasování výměny zimních gum. | Zdroj: Goodyear

Řidiči mají povinnost obout zimní gumy v období od 1. listopadu do 31. března, pokud se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, ale i v případě, že vzhledem k povětrnostním podmínkám lze vznik takových nepříznivých podmínek během jízdy předpokládat. Zdroj: Goodyear

Řidiči mají povinnost obout zimní gumy v období od 1. listopadu do 31. března, pokud se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, ale i v případě, že vzhledem k povětrnostním podmínkám lze vznik takových nepříznivých podmínek během jízdy předpokládat. | Zdroj: Goodyear

K 18. listopadu mělo přezuto 67 % řidičů, což se může zdát jako dost, ale pokud by se na vozovce vyskytla námraza nebo sníh, každé čtvrté auto by nesplňovalo zákonné požadavky a bylo hrozbou pro ostatní účastníky silničního provozu. Zdroj: Goodyear

K 18. listopadu mělo přezuto 67 % řidičů, což se může zdát jako dost, ale pokud by se na vozovce vyskytla námraza nebo sníh, každé čtvrté auto by nesplňovalo zákonné požadavky a bylo hrozbou pro ostatní účastníky silničního provozu. | Zdroj: Goodyear

Je dobré si uvědomit, že pokud teploty klesnou pod 7 °C, letní pneumatiky ztrácí své kvality i na suché silnici. Zdroj: Goodyear

Je dobré si uvědomit, že pokud teploty klesnou pod 7 °C, letní pneumatiky ztrácí své kvality i na suché silnici. | Zdroj: Goodyear

Ve srovnání s průzkumem provedeným v roce 2015 vzrostl počet motoristů, kteří přezutí nechali až na první sníh (ze 4 % na 12 %). Zdroj: Goodyear

Ve srovnání s průzkumem provedeným v roce 2015 vzrostl počet motoristů, kteří přezutí nechali až na první sníh (ze 4 % na 12 %). | Zdroj: Goodyear

Obecně by chtělo zvýšit povědomí lidí o legislativě, jelikož míra základních znalostí klesla. Zdroj: Goodyear

Obecně by chtělo zvýšit povědomí lidí o legislativě, jelikož míra základních znalostí klesla. | Zdroj: Goodyear

Přesto 75 % respondentů zvedlo správnou minimální hloubku vzorku 4 mm. Zdroj: Goodyear

Přesto 75 % respondentů zvedlo správnou minimální hloubku vzorku 4 mm. | Zdroj: Goodyear

Naopak 11,5 % se chybě domnívalo, že minimum je stanové na 1,6 mm a 17 % odpověď neznalo. Zdroj: Goodyear

Naopak 11,5 % se chybě domnívalo, že minimum je stanové na 1,6 mm a 17 % odpověď neznalo. | Zdroj: Goodyear

Celá 2 % dotázaných žila v domnění, že zimní gumy jsou dobrovolné a 6 % je považovalo za nutné jen ve vyznačených úsecích. Zdroj: Goodyear

Celá 2 % dotázaných žila v domnění, že zimní gumy jsou dobrovolné a 6 % je považovalo za nutné jen ve vyznačených úsecích. | Zdroj: Goodyear

Naopak přísnějších na sebe bylo 29 % účastníků. Zdroj: Goodyear

Naopak přísnějších na sebe bylo 29 % účastníků. | Zdroj: Goodyear

Pokládali ve výše zmíněném období zimní gumy za nutné bez ohledu na povětrnostní podmínky. Zdroj: Goodyear

Pokládali ve výše zmíněném období zimní gumy za nutné bez ohledu na povětrnostní podmínky. | Zdroj: Goodyear

Vzhledem k tomu, že obdobná anketa probíhala na mezinárodní úrovni, máme možnost srovnání se čtyřmi tisíci řidiči z osmi ostatních zemí EU. Zdroj: Goodyear

Vzhledem k tomu, že obdobná anketa probíhala na mezinárodní úrovni, máme možnost srovnání se čtyřmi tisíci řidiči z osmi ostatních zemí EU. | Zdroj: Goodyear

Vzhledem k tomu, že zimy se v těchto zemích liší, nepřekvapí, že 58 % dotázaných mění gumy jen, když jsou ojeté a střídající sezóny neberou v potaz. Zdroj: Goodyear

Vzhledem k tomu, že zimy se v těchto zemích liší, nepřekvapí, že 58 % dotázaných mění gumy jen, když jsou ojeté a střídající sezóny neberou v potaz. | Zdroj: Goodyear

Podle sezóny naopak pilně přezouvají v Německu (54 %), Lucembursku (57 %), Polsku (83 %) a Rumunsku (70 %). Zdroj: Goodyear

Podle sezóny naopak pilně přezouvají v Německu (54 %), Lucembursku (57 %), Polsku (83 %) a Rumunsku (70 %). | Zdroj: Goodyear

Rumuni (79 %) také údajně nejlépe chápou výhody a rozdíly mezi zimní a celoroční sadou. Zdroj: Goodyear

Rumuni (79 %) také údajně nejlépe chápou výhody a rozdíly mezi zimní a celoroční sadou. | Zdroj: Goodyear

Při jízdě v zimě se řidiči nejvíce obávají náledí a 14 % z nich ho úplně odradí od vyjetí. Zdroj: Goodyear

Při jízdě v zimě se řidiči nejvíce obávají náledí a 14 % z nich ho úplně odradí od vyjetí. | Zdroj: Goodyear

 Zdroj: Goodyear

| Zdroj: Goodyear

Dále se obávají sněhu (12 %), (mlhy 6 %) a silného deště (4 %). Zdroj: Goodyear

Dále se obávají sněhu (12 %), (mlhy 6 %) a silného deště (4 %). | Zdroj: Goodyear

Nejvíce sebejistí jsou motoristé v Lucembursku za všech okolností, naopak náledí a mlha straší Španěly a Italy. Zdroj: Goodyear

Nejvíce sebejistí jsou motoristé v Lucembursku za všech okolností, naopak náledí a mlha straší Španěly a Italy. | Zdroj: Goodyear

Poláci vidí jako největší hrozbu mlhu. Zdroj: Goodyear

Poláci vidí jako největší hrozbu mlhu. | Zdroj: Goodyear

Šetří na luxusním zboží, službách, potravinách a dalších komoditách. Jenže jednou z položek na seznamu jsou také zimní gumy, což může v důsledku snížit bezpečnost na sinicích. Zdroj: Goodyear
Z průzkumu výrobce gumárenských produktů Goodyear vyplývá, že 56 % řidičů preferuje především kvalitu a bezpečnost, přičemž 13,7 % se řídí výsledky odborných testů a 32 % zůstává věrných osvědčené značce. Zdroj: Goodyear
pakem je 25,4 % respondentů, pro něž hraje hlavní roli nízká cena a 3,5 %  z nich vybere úplně ty nejlevnější bez ohledu na parametry, jen aby vyhověly legislativě. Zdroj: Goodyear
Alternativou je názor 11,9 % účastníků, kteří nákup zimních gum odloží a sezónní jízdy výrazně omezí a 1,8 % raději nepřezuje vůbec. Zdroj: Goodyear
33
Fotogalerie

Češi šetří i na zimních gumách. Nákup nových odkládají, jiní nepřezují vůbec. Máme se bát méně bezpečných silnic?

Češi mají k povinnosti přezutí na zimní gumy různorodé přístupy. Jejich myšlení navíc negativně ovlivňuje ekonomická krize.

Pod tíhou rozbíhající se ekonomické krize začali Češi žít skromněji. Šetří na luxusním zboží, službách, potravinách a dalších komoditách. Jenže jednou z položek na seznamu jsou také zimní gumy, což může v důsledku snížit bezpečnost na silnicích.

Z průzkumu výrobce Goodyear vyplývá, že 56 % řidičů preferuje především kvalitu a bezpečnost, přičemž 13,7 % se řídí výsledky odborných testů a 32 % zůstává věrných osvědčené značce. Opakem je 25,4 % respondentů, pro něž hraje hlavní roli nízká cena a 3,5 % z nich vybere ty nejlevnější bez ohledu na parametry, jen aby vyhověly legislativě. Alternativou je názor 11,9 % účastníků, kteří nákup zimních gum odloží a sezónní jízdy výrazně omezí a 1,8 % raději nepřezuje vůbec.

Přibližně 5,1 % motoristů hodlá situaci řešit přechodem na celoroční pneumatiky. To není nic pro ti ničemu, pokud najedete jen pár tisíc kilometrů ročně v oblasti s mírnou zimou, je to zcela logické řešení. I když jsou moderní univerzální gumy schopné měnit strukturu vzorku v závislosti na teplotě a mají zimní homologaci, pořád jde o určitý kompromis. Navíc se více opotřebovávají, takže pokud najedete více kilometrů, stejně výhledově budete novou sadu kupovat dříve než v případě sezónních.

Situace se změnila i kolem samotného přezouvání. Chvályhodné je, že zatímco pro 17 % je důležitá pouze cena úkonu, 33 % dotázaných hledí i na kvalitu provedené práce a pověst provozovatele. Naopak více než čtvrtina si přezutí zajišťuje svépomocí, letos se k této skupině přidala další tři procenta. Dalších 5 % o tom silně uvažuje.

Jak svědomití jsme v přezouvání?

Rozdílné jsou i přístupy k načasování výměny zimních gum. Řidiči mají povinnost obout zimní gumy v období od 1. listopadu do 31. března, pokud se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, ale i v případě, že vzhledem k povětrnostním podmínkám lze vznik takových nepříznivých podmínek během jízdy předpokládat.

K 18. listopadu mělo přezuto 67 % řidičů, což se může zdát jako dost, ale pokud by se na vozovce vyskytla námraza nebo sníh, každé čtvrté auto by nesplňovalo zákonné požadavky a bylo hrozbou pro ostatní účastníky silničního provozu. Je dobré si uvědomit, že pokud teploty klesnou pod 7 °C, letní pneumatiky ztrácejí své kvality i na suché silnici. Ve srovnání s průzkumem provedeným v roce 2015 vzrostl počet motoristů, kteří přezutí nechali až na první sníh (ze 4 % na 12 %).

Obecně by chtělo zvýšit povědomí lidí o legislativě, jelikož míra základních znalostí klesla. Přesto 75 % respondentů zvedlo správnou minimální hloubku vzorku 4 mm. Naopak 11,5 % se chybě domnívalo, že minimum je stanové na 1,6 mm a 17 % odpověď neznalo.

Celá 2 % dotázaných žila v domnění, že zimní gumy jsou dobrovolné a 6 % je považovalo za nutné jen ve vyznačených úsecích. Naopak přísnějších na sebe bylo 29 % účastníků. Pokládali ve výše zmíněném období zimní gumy za nutné bez ohledu na povětrnostní podmínky.

Čeho se řidiči v zimě nejvíce obávají?

Vzhledem k tomu, že obdobná anketa probíhala na mezinárodní úrovni, máme možnost srovnání se čtyřmi tisíci řidiči z osmi ostatních zemí EU. Vzhledem k tomu, že zimy se v těchto zemích liší, nepřekvapí, že 58 % dotázaných mění gumy jen když jsou ojeté a střídající sezóny neberou v potaz. Podle sezóny naopak pilně přezouvají v Německu (54 %), Lucembursku (57 %), Polsku (83 %) a Rumunsku (70 %). Rumuni (79 %) také údajně nejlépe chápou výhody a rozdíly mezi zimní a celoroční sadou.  

Při jízdě v zimě se řidiči nejvíce obávají náledí a 14 % z nich ho úplně odradí od vyjetí. Dále se obávají sněhu (12 %), (mlhy 6 %) a silného deště (4 %). Nejvíce sebejistí jsou motoristé v Lucembursku za všech okolností, naopak náledí a mlha straší Španěly a Italy. Poláci vidí jako největší hrozbu mlhu. ​

Doporučujeme

Články odjinud