Češi se zajímají více o terénní vozy, střední třída strádá

Od začátku roku do konce května 2011 se prodalo o 2436 terénních vozů více než ve stejném období před rokem. V počtu registrovaných vozů má naopak nejvyšší absenci třída střední: letos se zatím registrovalo o 3098 méně auto než loni. V tabulkách a grafech níže můžeme pozorovat všechny přesuny poptávky po jednotlivých obchodních třídách.

Zatímco mini vozy měly loni 3,43% podíl, letos se musely spokojit s 2,15 %. Ve třídě se v květnu i za prvních pět měsíců prodával nejlépe Fiat Panda.

Malé vozy zastupované v Česku především Škodou Fabia, byly i letos nejčastěji viděným automobilem na silnicích. Na pomyslném stupni vítězů zaujaly 25,69 %, loni to bylo však 26,33 %. I zde tedy sledujeme lehký odklon zájmu - v absolutním vyjádření však dělá pouze 32 vozů.

Podíváme-li se na nižší střední, letos jsou vozy této kategorie zatím naopak žádanější než tomu bylo loni. To dokumentuje 20,12% podíl oproti 17,38% na koláči všech prodejů. Prodalo se o 2262 více kusů, a zatímco od začátku roku je nejprodávanějším modelem Ford Focus, v květnu ho přeskočil Volkswagen Golf.

O střední třídě byla již řeč v úvodu a ano, i Octavií se prodává méně než ve stejném období před rokem (12 622). Nepřátelé tohoto vozu si mohou mnout ruce, samotné mladoboleslavské automobilce to však vrásky na čele nedělá. Škodovky se dobře uchytily především směrem na východ.

Tip: Přečtěte si náš článek o tom, proč SDA řadí Škodu Octavii do střední třídy

Ve vyšší střední, luxusní i MPV pozorujeme mírné růsty zájmu. Za zmínku stojí, že v květnu předhonil v MPV Škodu Roomster Hyundai iX 20 – porážka se Škody se v jednotlivých třídách moc často nevidí. V luxusní i sportovní kategorii se v květnu pochlapila značka Audi, modely A8 i A5 za sebou nechaly své tradiční rivaly.

Spokojení mohou být lidé stojící za terénními modely. V této kategorii sledujeme totiž největší boom (34% růst zájmu). 

Prodeje podle obchodních tříd

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  

 2011 2010 
 květen01-05  květen01-05  
Mini36115492,15%52824213,43%
Malé39591852825,69%41641856026,33%
Nižší střední30861451220,12%28721225017,38%
Střední29051323618,35%35821633423,17%
Vyšší střední60631954,43%66126493,76%
Luxusní432080,29%361590,23%
MPV2171923712,81%2037870812,35%
Sportovní963970,55%1184250,60%
Terénní1868960913,32%1478717310,18%
Nezařazeno38716572,30%40918092,57%
Celkem1548272128 1588570488 

Nejprodávanější modely v jednotlivých třídách (2011)

  květen leden-květen
MiniFiat PANDA94379Fiat PANDA
MaléŠkoda FABIA13836379Škoda FABIA
Nižší středníVolkswagen GOLF4942161Ford FOCUS
StředníŠkoda OCTAVIA19649696Škoda OCTAVIA
Vyšší středníŠkoda SUPERB3662102Škoda SUPERB
LuxusníMercedes-Benz S / Audi A811 / 1156Mercedes-Benz S
MPVHyundai iX 202411094Škoda ROOMSTER
SportovníBMW Z 4 / Audi A511 / 1147BMW Z 4
TerénníŠkoda YETI3181732Škoda YETI

TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

včera | Miro Mihálik | 14 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 20 příspěvků
TEST Lada Vesta SW Cross: Mnohem lepší, než by měla být!

Lada Vesta SW Cross

Přestože jsou vozy Lada na českých silnicích jako doma už celá desetiletí, potkat, nebo ještě lépe řídit nejnovější modely, není zase tak snadné. A víte co? Je to velká škoda…

10.  7.  2018 | Jan Mička | 207 příspěvků