Češi přestávají využívat MHD. Přesedají do aut

Městská hromadná doprava zažila loni nevídaný odliv cestujících. Po letech stagnace rezignovalo na jízdy metrem, tramvají či autobusem přes 120 milionů pasažérů. Proti roku 2010 jde o pokles o 5,5 procenta na 2,14 miliardy přepravených osob.
Češi přestávají využívat MHD. Přesedají do aut

To je vůbec nejnižší množství minimálně za deset let, kdy ministerstvo dopravy tyto údaje sleduje. Důvodů může být více, od nárůstu automobilové dopravy až po vyšší nezaměstnanost. Jedním z hlavních je zvyšování cen jízdenek. 

„To odrazuje od cestování především nepravidelné cestující. Města v posledních letech neustále zvyšují ceny především jednotlivého jízdného, při stagnaci kvality i komfortu dopravy,“ konstatuje prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě Miroslav Vyka.

Příkladem může být Praha, která výrazně zdražila jízdenky v polovině loňského roku. Cena klasické přestupní jízdenky se zvedla z 24 na 32 korun. A podle pasažérských statistik na to pražská MHD doplatila, když meziročně přišla o 100 milionů cestujících. Nejhůř dopadlo metro, jehož služeb loni využilo o 50 milionů méně cestujících.

Propad přitom nabral na obrátkách právě po zdražení, ve druhém pololetí metro ztratilo skoro 40 milionů lidí. „Výrazný pokles cestujících v pražském metru mohl ovlivnit i zvýšený počet černých pasažérů anebo prodej falešných jízdenek,“ říká Vyka.

Sám pražský dopravní podnik nabízí jiné vysvětlení. „Bylo to způsobeno zejména tím, že došlo ke zpětnému výkupu již prodaných jízdních dokladů, což mělo vliv na snížení počtu přepravených osob,“ uvedla mluvčí podniku Monika Lojínová.

Zda jde o jednorázový výkyv, nebo o dlouhodobý trend, to ukážou až čísla za letošek. Praha nicméně patří mezi jedenáct z osmnácti největších měst, kde cestujících ubylo.

Klepněte pro větší obrázek
Za nejasnou budoucnost MHD může podle Miroslav Vyky, prezidenta Svazu cestujících ve veřejné dopravě, i výstavba nových silnic.

Mezi šťastných sedm měst patří například Brno, kde počet pasažérů od roku 2009 roste, a také Plzeň. Tam ovšem při jednoprocentním růstu počtu pasažérů klesly tržby o dvě procenta. Zástupkyně plzeňského dopravního podniku Nataša Mitasová to přisuzuje změnám ve struktuře nakupovaných jízdenek. „Lidé si více rozmýšlejí, který druh jízdného je pro ně z pohledu ceny výhodnější,“ uvedla Mitasová.

Z celkem 80 sledovaných českých měst, kde funguje městská hromadná doprava, si ovšem pohoršilo hned 60 dopravních podniků. Celostátně si přitom vedly hůře všechny druhy hromadné dopravy, vedle metra i trolejbusy, autobusy a tramvaje.

Podle Vyky je za tím mimo jiné výstavba silnic, což zvyšuje přitažlivost automobilové dopravy.

Zdroj: E15.cz
 

bazar

MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2007
Stav: 97 288 km
Cena: 250 000 Kč
MINI Countryman 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 47 983 km
Cena: 378 000 Kč
MINI Mini 1,4
Rok výroby: 2009
Stav: 156 911 km
Cena: 130 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2010
Stav: 83 187 km
Cena: 316 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2009
Stav: 110 855 km
Cena: 250 000 Kč
MINI Countryman 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 61 840 km
Cena: 430 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

dnes | Milan Lažanský | 1 příspěvek
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků