Češi opět nejlepší, budeme mít nejvíce sazeb mýtného

Česká republika se opět dostane do povědomí řady obyvatel Evropské Unie. A bohužel, opět nepůjde o nic, na co bychom měli být pyšní. Nové elektronické mýtné, které bude spuštěno na počátku příštího roku, totiž počítá s několika desítkami sazeb mýta pro nákladní automobily. Přitom sousední Rakousko si vystačí se třemi a Německo se šesti sazbami.

Přestože se mýto netýká osobních automobilů, a tak značná část řidičů může být klidná, dopravcům v kamionové a nákladní dopravě vstávají hrůzou vlasy na hlavě. Místo zavedení několika jednoduchých sazeb za jízdy kamionu a nákladních vozů po dálnicích a silnicích první třídy vzniknou desítky základních sazeb. A ministerstvo dopravy jde ještě dál, na jedné dálnici bude platit i několik různých sazeb najednou.

Sazby za mýto se budou pohybovat zhruba od jedné koruny až po 7,80 Kč za ujetý kilometr. Aby to ovšem nebylo zbytečně jednoduché, pro dopravní firmy budou sazby podivně rozděleny. Nejvyšší sazba 7,80 Kč za kilometr má být dle ministerstva uplatněna na dálnici D1 ve směru Praha-Brno v úseku Soutice-Loket, Koberovice-Humpolec, Humpolec-Větrný Jeníkov, Velký Baranov-Měřín, Devět křížů-Ostrovačice. Celkem tedy zhruba na 60 kilometrech dálnice D1.

Výsledek točení kolesem štěstěny? Kdepak, ministerstvo na to jde chytřeji - tam kde jde zpoplatněná místa lehce objet po vedlejších komunikacích budou sazby nižší, než v místech, kde neexistuje souběžná silnice s dálnici.

Pochopitelně takový systém je zcela nepřehledný a složitý a logicky vadí nejen dopravcům, ale i obcím v okolí zpoplatněných komunikací. Také hejtmani krajů, kterých se zpoplatněné silnice týkají, nejsou s navrženým systémem spokojeni a poukazují, že by se mělo upustit od desítek sazeb. Navrhují, že jednoduchým řešením by bylo zvolit dražší sazbu pro dálnice ve dne a nižší sazbu pro dálnice v noci. Nejdražší by měla být např. dle středočeského hejtmana silnice první třídy ve dne a nejlevnější dálnice v noci.

Tímto by se doprava poměrně lehce regulovala sama. Dopravci by raději volili jízdy v noci a po dálnici, kdy by měli levnější sazby a nezatěžovali by tak dopravu ve dne ve městech, kdy vyjíždí velké množství osobních automobilů a kamionová doprava nejvíce obtěžuje.

Navíc desítky sazeb, spolu s různými sazbami na jedné silnici znesnadní výpočet nákladů pro spediční firmy, které budou jen složitě vypočítávat, kolik vlastně za jízdu zaplatí.

Přestože bude mýto velmi výnosné a do státní kasy by mělo přivést okolo 8,2 mld. Kč ročně, ministerstvem navržený systém dopravy je zbytečně komplikovaný. Vyspělé státy si vystačí s jednoduchým členěním sazeb dle počtu náprav kamionu, dle emisních limitů a maximálně k tomu přidají denní/noční dobu a typ silnice (dálnice/silnice 1. třídy). Přestože jejich systém funguje výborně, musí česká vláda přijít s něčím zcela odlišným a komplikovaným.

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků