Češi opět nejlepší, budeme mít nejvíce sazeb mýtného

Česká republika se opět dostane do povědomí řady obyvatel Evropské Unie. A bohužel, opět nepůjde o nic, na co bychom měli být pyšní. Nové elektronické mýtné, které bude spuštěno na počátku příštího roku, totiž počítá s několika desítkami sazeb mýta pro nákladní automobily. Přitom sousední Rakousko si vystačí se třemi a Německo se šesti sazbami.

Přestože se mýto netýká osobních automobilů, a tak značná část řidičů může být klidná, dopravcům v kamionové a nákladní dopravě vstávají hrůzou vlasy na hlavě. Místo zavedení několika jednoduchých sazeb za jízdy kamionu a nákladních vozů po dálnicích a silnicích první třídy vzniknou desítky základních sazeb. A ministerstvo dopravy jde ještě dál, na jedné dálnici bude platit i několik různých sazeb najednou.

Sazby za mýto se budou pohybovat zhruba od jedné koruny až po 7,80 Kč za ujetý kilometr. Aby to ovšem nebylo zbytečně jednoduché, pro dopravní firmy budou sazby podivně rozděleny. Nejvyšší sazba 7,80 Kč za kilometr má být dle ministerstva uplatněna na dálnici D1 ve směru Praha-Brno v úseku Soutice-Loket, Koberovice-Humpolec, Humpolec-Větrný Jeníkov, Velký Baranov-Měřín, Devět křížů-Ostrovačice. Celkem tedy zhruba na 60 kilometrech dálnice D1.

Výsledek točení kolesem štěstěny? Kdepak, ministerstvo na to jde chytřeji - tam kde jde zpoplatněná místa lehce objet po vedlejších komunikacích budou sazby nižší, než v místech, kde neexistuje souběžná silnice s dálnici.

Pochopitelně takový systém je zcela nepřehledný a složitý a logicky vadí nejen dopravcům, ale i obcím v okolí zpoplatněných komunikací. Také hejtmani krajů, kterých se zpoplatněné silnice týkají, nejsou s navrženým systémem spokojeni a poukazují, že by se mělo upustit od desítek sazeb. Navrhují, že jednoduchým řešením by bylo zvolit dražší sazbu pro dálnice ve dne a nižší sazbu pro dálnice v noci. Nejdražší by měla být např. dle středočeského hejtmana silnice první třídy ve dne a nejlevnější dálnice v noci.

Tímto by se doprava poměrně lehce regulovala sama. Dopravci by raději volili jízdy v noci a po dálnici, kdy by měli levnější sazby a nezatěžovali by tak dopravu ve dne ve městech, kdy vyjíždí velké množství osobních automobilů a kamionová doprava nejvíce obtěžuje.

Navíc desítky sazeb, spolu s různými sazbami na jedné silnici znesnadní výpočet nákladů pro spediční firmy, které budou jen složitě vypočítávat, kolik vlastně za jízdu zaplatí.

Přestože bude mýto velmi výnosné a do státní kasy by mělo přivést okolo 8,2 mld. Kč ročně, ministerstvem navržený systém dopravy je zbytečně komplikovaný. Vyspělé státy si vystačí s jednoduchým členěním sazeb dle počtu náprav kamionu, dle emisních limitů a maximálně k tomu přidají denní/noční dobu a typ silnice (dálnice/silnice 1. třídy). Přestože jejich systém funguje výborně, musí česká vláda přijít s něčím zcela odlišným a komplikovaným.

Minitest Seat Alhambra 2.0 TDI DSG 4WD: Důvod, proč MPV nesmí zemřít

Seat Alhambra 2.0 TDI DSG 4WD (minitest)

Rostoucí zájem o crossovery a SUV už v nedávné minulosti poslal na odpočinek dva velikány segmentu MPV. Jak ale dokazuje stále prodávaný Seat Alhambra, tyto vozy jsou stále potřeba.

včera | Jan Mička | 1 příspěvek
TEST Subaru XV 1,6i Lineartronic: Kompromis, ale ten nejlepší!

Subaru XV 1,6i Lineartronic

Subaru XV se na přelomu roku dostalo na trh v druhé generaci. Od té minulé se vizuálně moc neliší, ale japonští technici vůz vyladili téměř k dokonalosti.

20.  2.  2018 | Radek Pecák | 78 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi: Galerie moderního designu

Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi

Nové městské SUV francouzské automobilky obsahuje tolik designérských nápadů, že by to vystačilo hned na několik aut. C3 Aircross jsme vyzkoušeli s motorem 1.6 BlueHDi.

17.  2.  2018 | Radek Pecák | 15 příspěvků