Češi opět nejlepší, budeme mít nejvíce sazeb mýtného

Česká republika se opět dostane do povědomí řady obyvatel Evropské Unie. A bohužel, opět nepůjde o nic, na co bychom měli být pyšní. Nové elektronické mýtné, které bude spuštěno na počátku příštího roku, totiž počítá s několika desítkami sazeb mýta pro nákladní automobily. Přitom sousední Rakousko si vystačí se třemi a Německo se šesti sazbami.

Přestože se mýto netýká osobních automobilů, a tak značná část řidičů může být klidná, dopravcům v kamionové a nákladní dopravě vstávají hrůzou vlasy na hlavě. Místo zavedení několika jednoduchých sazeb za jízdy kamionu a nákladních vozů po dálnicích a silnicích první třídy vzniknou desítky základních sazeb. A ministerstvo dopravy jde ještě dál, na jedné dálnici bude platit i několik různých sazeb najednou.

Sazby za mýto se budou pohybovat zhruba od jedné koruny až po 7,80 Kč za ujetý kilometr. Aby to ovšem nebylo zbytečně jednoduché, pro dopravní firmy budou sazby podivně rozděleny. Nejvyšší sazba 7,80 Kč za kilometr má být dle ministerstva uplatněna na dálnici D1 ve směru Praha-Brno v úseku Soutice-Loket, Koberovice-Humpolec, Humpolec-Větrný Jeníkov, Velký Baranov-Měřín, Devět křížů-Ostrovačice. Celkem tedy zhruba na 60 kilometrech dálnice D1.

Výsledek točení kolesem štěstěny? Kdepak, ministerstvo na to jde chytřeji - tam kde jde zpoplatněná místa lehce objet po vedlejších komunikacích budou sazby nižší, než v místech, kde neexistuje souběžná silnice s dálnici.

Pochopitelně takový systém je zcela nepřehledný a složitý a logicky vadí nejen dopravcům, ale i obcím v okolí zpoplatněných komunikací. Také hejtmani krajů, kterých se zpoplatněné silnice týkají, nejsou s navrženým systémem spokojeni a poukazují, že by se mělo upustit od desítek sazeb. Navrhují, že jednoduchým řešením by bylo zvolit dražší sazbu pro dálnice ve dne a nižší sazbu pro dálnice v noci. Nejdražší by měla být např. dle středočeského hejtmana silnice první třídy ve dne a nejlevnější dálnice v noci.

Tímto by se doprava poměrně lehce regulovala sama. Dopravci by raději volili jízdy v noci a po dálnici, kdy by měli levnější sazby a nezatěžovali by tak dopravu ve dne ve městech, kdy vyjíždí velké množství osobních automobilů a kamionová doprava nejvíce obtěžuje.

Navíc desítky sazeb, spolu s různými sazbami na jedné silnici znesnadní výpočet nákladů pro spediční firmy, které budou jen složitě vypočítávat, kolik vlastně za jízdu zaplatí.

Přestože bude mýto velmi výnosné a do státní kasy by mělo přivést okolo 8,2 mld. Kč ročně, ministerstvem navržený systém dopravy je zbytečně komplikovaný. Vyspělé státy si vystačí s jednoduchým členěním sazeb dle počtu náprav kamionu, dle emisních limitů a maximálně k tomu přidají denní/noční dobu a typ silnice (dálnice/silnice 1. třídy). Přestože jejich systém funguje výborně, musí česká vláda přijít s něčím zcela odlišným a komplikovaným.

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

dnes | Milan Lažanský | 2 příspěvky
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 33 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků