Češi neumí jezdit aneb Statistiky nehodovosti za rok 2002

Statistiky nelžou, jezdíme neukázněně a platíme za to tím nejcenějším - lidských životem. V České republice každým rokem přibývá dopravních nehod, zvyšuje se počet zraněných a za poslední rok stouply i počty usmrcených osob. Dle policie se stáváme stále agresivnějšími řidiči.
Češi neumí jezdit aneb Statistiky nehodovosti za rok 2002

Podle statistik Policie ČR bylo v roce 2002 nahlášeno 190 718 dopravních nehod, při kterých bylo 1 314 osob usmrceno, 5 492 těžce zraněno a 29 013 osob zraněno lehce. Celková způsobená škoda dosahuje 9 miliard Kč.

Rok 2002: každou necelou 3 minutu se na našich komunikacích stala dopravní nehoda, každých 18 minut byl při nehodě lehce zraněn člověk a každých 96 minut těžce. V průměru každou 6,7 hodinu zemřel při nehodě člověk. Každou hodinu byla způsobena hmotná škoda přesahující jeden milión korun.

Pět nejčetnějších příčin nehod řidičů motorových vozidel:

  1. řidič se plně nevěnoval řízení vozidla
  2. nedodržení bezpečné vzdálenosti za vozidlem
  3. nesprávné otáčení nebo couvání
  4. nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky
  5. nezvládnutí řízení vozidla

Avšak nejvíce zabíjela nepřiměřená rychlost (556 osob), dále nesprávný způsob jízdy (364 osob), nedání přednosti (172 osob) a nesprávné předjíždění (67 osob).

Další zajímavostí je časové rozložení nehod

Nehodami nejvíce zatíženými dny v roce 2002 byly pátky (34 653 nehod), dále pondělky (30 270) a středy (28 617). Naopak nejméně nehod připadá na neděle (18 290) a soboty (22 036).
Z toho plyne, že bychom měli vyjíždět na silnice hlavně v sobotu a neděli. Ale není tomu tak. Právě v sobotu dochází k největšímu počtu usmrcených osob na silnicích (252 osob) a v pátek (240 osob). Nejméně závažné nehody jsou pondělní a čtvrteční.

Nejhorší den roku 2002 bylo pondělí 16. prosince, kdy se stalo 1190 nehod, dále úterý 17. prosince (1048 nehod) pátek 22. února (1036 nehod). Za rok 2002 činil denní průměr 523 nehod.

Nejtragičtějším dnem roku 2002 byl pátek 17. května, kdy při nehodách zahynulo 13 lidí, dále pondělí 22. srpna (12 usmrcených osob), pondělí 9. září (12), sobota 14. září (11), sobota 14. prosince (11) a pátek 9. srpna (10 usmrcených osob). V průměru na jeden den roku 2002 připadá 3,6 usmrcené osoby. Za  celý rok bylo jen 24 dní, kdy při nehodách nepřišel nikdo o život.

Nejvíce nehod bylo zaregistrováno na území hl.m. Prahy (35 888), nejméně pak na území Jihočeského kraje. Nejvíce usmrcených bylo při nehodách na území Jihomoravského kraje - 231 osob a nejméně na území Prahy, jen 82 osob.

Největší nárůst usmrcených osob byl na území Jihočeského kraje, o 44 osob, tj. o 44,6 % oproti předchozímu roku 2001. Na 1000 nehod v tomto kraji připadá 10,5 usmrcených osob, přičemž ČR průměr je 6,9 usmrcených osob na 1000 nehod.

Z celkového počtu 1314 usmrcených osob při nehodách bylo:

  • 438 řidičů osobních automobilu (z toho jich nebylo 186 připoutáno)
  • 269 chodců
  • 281 spolujezdců v os. aut.
  • 134 cyklistů
  •  88 motocyklistů
  •  42 řidičů nákladních automobilů
  •  12 řidičů malých motocyklů
  •  10 spolujezdců na motocyklu
  •   8 spolujezdců v nákladních automobilech
  • 15 řidičů mopedů

Dále se můžeme podívat na počty nehod a na počty usmrcených osob z hlediska objemové třídy u osobních automobilů

Na řidiče osobních automobilů objemové třídy 1.1 až 1.4 l připadá bezmála 45 % z celkového počtu nehod, téměř 30 % připadá na objemovou třídu 1.5 až 1.9 l, na vozidla s motorem 2 až 3 litry připadá 16% a 4,8% je to u vozů do objemu 1 litru. Nejvíce usmrcených bylo v kategorii 1.1 až 1.4 litru. Největší úmrtnost na 1000 nehod byla v kategorii 2-3 l (9,5 usmrcených osob na 1000 nehod) a v kategorii do objemu 1 litru (8 usmrcených na 1000 nehod).

Na 1000 nehod připadá 10,7 usmrcených osob při nehodách vozů z období výroby 1980-84.

Cizinci zavinili v ČR 5 511 nehod, nejvíce Němečtí řidiči (2 092 nehod, 35 mrtvých), dále Slováci (1 191 nehod, 15 mrtvých) a Poláci (710 nehod, 8 mrtvých).

Alkohol zavinil 9 552 nehod, při nichž 136 přišlo o život a dalších 5 084 bylo zraněno. Nejvíce těchto nehod se stalo v Severomoravském kraji a nejvíce osob přišlo o život ve Východočeském kraji.

Nejvíce nehod se stalo v obci 139 345 nehod, mimo obec 51 373 nehod a na dálnici 4 293 nehod, přičemž nejvíce usmrcených bylo právě na silnicích mimo obec (813 usmrcených osob), v obci (501 osob) a na dálnicích jen (51 osob).

Co říct závěrem? Přejme si, abychom v roce 2003 jezdili lépe než v roce 2002, aby nikoho z nás nepotkala dopravní nehoda ani žádná jiná nepříjemná událost. Vývoj dopravních nehod je pouze v našich rukou.

Minitest Nissan Qashqai 1,6 DIG-T: Po faceliftu s hezčí tváří

Nissan Qashqai DIG-T 160 (minitest)

Co nabízí populární crossover po faceliftu a jaká je kombinace vbrcholné benzinové motorizace s manuální převodovkou a pohonem předních kol.

včera | Milan Lažanský | 1 příspěvek
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků