Češi kupují víc MPV než před krizí. Zde je Top 10 nejprodávanějších

Víceúčelové rodinné vozy s dostatkem místa si prakticky založení Češi v posledních letech velmi oblíbili. I díky tomu kategorie MPV od roku 2008 roste, zatímco celý trh klesá.

Loňská sezóna byla pro třídu MPV v České republice vůbec nejúspěšnější. Prodejci zaregistrovali neuvěřitelných 26 603 nových automobilů tohoto typu. Přitom v roce 2008, kdy v posledním čtvrtletí krize teprve propukla v USA a Evropa o ní ještě ani neslyšela, se v České republice registrovalo jen 15 595 MPV.

Co je vlastně MPV?

Zkratkou z anglického Multi-Purpose Vehicle (víceúčelové vozidlo) se nejčastěji označují auta s jednoprostorovou karoserií a flexibilním interiérem se sklopnými či zcela vyjímatelnými sedadly. Říká se jim také velkoprostorové vozy nebo po americku minivany. Do široké definice se vejde malý Renault Modus i obří mikrobusy vzniklé adaptací velkých užitkových modelů jako VW Transporter.

Ani následující léta neznamenala pro velkoprostorové vozy propad –  na rozdíl od jiných kategorií. V roce 2009 bylo zaregistrováno asi o tři tisíce nových „empévéček“ více, o rok později dokonce o takřka pět tisíc víc v porovnání s rokem 2008. Předloni šlo na značky o skoro o osm tisíc nových vozů víc a v již zmiňovaném rekordním roce 2012 překonala třída MPV výsledek roku 2008 o více než 11 tisíc kusů.

Poměrně slušně vypadají dosavadní prodeje i letos (registrováno takřka 17 tisíc MPV), do konce roku by se čísla mohla dostat relativně vysoko nad dvacetitisícovou hranici.

Komu se v posledních šesti letech daří nejlépe? Králem byla až do roku 2012 Škoda Roomster, ta si v tomto období na svůj účet připsala 17 020 registrací. Letos je u zákazníků úspěšnější Hyundai ix20, v šestiletých tabulkách však Roomster s převahou vede. Na bronzové příčce je v této šestileté etapě Citroën Berlingo.

Dřívější hit této kategorie, Renault Kangoo, je v tabulce z let 2008 až 2013 na desáté příčce.

Mezi skokany v MPV v tomto období lze označit již zmiňovaný Hyundai ix20 a také Dacii Logan MCV, která má bramborovou medaili. Deset nejoblíbenějších MPV od roku 2008 si z celkového koláče všech registrací ve třídě ukouslo přes 50 procent.

Přehled 10 nejprodávanějších modelů MPV na českém trhu v letech 2008-2013 najdete na následujících stranách:

Předchozí KAPITOLY Následující

bazar

Renault Megane 1,2
Rok výroby: 2014
Stav: 28 715 km
Cena: 296 000 Kč
Renault Grand Scenic 1,5
Rok výroby: 2011
Stav: 110 015 km
Cena: 190 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 890 km
Cena: 54 000 Kč
Renault Thalia 1,2
Rok výroby: 2007
Stav: 156 317 km
Cena: 50 000 Kč
Renault Megane 1,9
Rok výroby: 2004
Stav: 168 436 km
Cena: 75 000 Kč
Renault Clio 1,2
Rok výroby: 2008
Stav: 75 153 km
Cena: 91 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test: Ford Fiesta je stále řidičskou volbou, univerzálem bez vad ale ne

Ford Fiesta

Naší recenzí tentokrát prošla nová generace Fordu Fiesta.

20.  9.  2017 | Milan Lažanský | 26 příspěvků
Kabriolet versus kupé: O kolik se zvýší spotřeba při jízdě s otevřenou střechou?

Test spotřeby kabrioletu

Přemýšleli jste někdy nad tím, jestli se spotřeba paliva dramaticky zvýší při jízdě s otevřenou střechou? Vyzkoušeli jsme to.

18.  9.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků
Test krátkých sprintů: Je lepší motorka, elektrovůz, nebo BMW 760i?

Test krátkých sprintů

Ne vždy musí být motocykl při startu od semaforů rychlejší než auto. Při testu redaktoři Autorevue.cz proti sobě postavili dva rozdílné typy motocyklů, elektromobil a auto s výkonem přes šest stovek koní.

8.  9.  2017 | Radek Pecák | 19 příspěvků