Češi kupují v zahraničí stále starší ojetiny. Vedou ty ve stáří 11 až 15 let

Češi si vozí ze zahraničí starší ojetá auta než v minulých letech. Je to ale špatně, jak se nám snaží namluvit politici a „dopravní experti“?
Češi kupují v zahraničí stále starší ojetiny. Vedou ty ve stáří 11 až 15 let

Zatímco nás ministerstvo dopravy a různí dopravní „experti“ zásobují varovnými informacemi o tom, jak jsou stará auta bezcenná, nebezpečná a jak zatěžují životní prostředí, zájemci o ojetý vůz si o tom evidentně myslí svoje.

V letech 2013 a 2014 vedly dovozy aut ve staří od 6 do 10 let, avšak letos za prvních šest měsíců roku dávají Češi přednost vozům ve stáří od 11 do 15 let. Vyplývá to ze statistik sdružení SDA, které dalo dohromady data o prvně registrovaných dovezených ojetinách.

Chtěli se prodanit k ekologii, skončili s nejvyššími emisemi v EU

Chtěli se prodanit k ekologii, skončili s nejvyššími emisemi v EU

Za prvních šest měsíců roku 2015 bylo registrováno 72 538 dovezených ojetin a přes 35,4 % z nich (25 698 aut) bylo ve stáří od 11 do 15 let. Celkem 24 575 aut bylo starých 6 až 10 let (33,9 %). Při tom v roce 2014 byl poměr 38 % proti 35 % ve prospěch těch mladších, v roce 2013 dokonce 39 % proti 31 %.

Proč si Češi kupují tak stará auta, když jsou tedy podle ministrů a jiných pomazaných hlav špatná? „Vozit mladá ojetá auta s nízkým počtem najetých kilometrů ze zahraničí se nyní kvůli drahému euru příliš nevyplácí,“ říká Tomáš Svoboda, ředitel služeb Auto ESA.

Praha schválila nízkoemisní zónu, smůlu mají diesely do roku 2006

Praha schválila nízkoemisní zónu, smůlu mají diesely do roku 2006

Logicky tak roste zájem o auta starší, která na našem trhu ještě nějakou hodnotu mají. „Například v Německu nebo Holandsku jsou starší auta zatěžována vyššími ekologickými daněmi a nevyplácí se je provozovat,“ vysvětluje Svoboda z Auto ESA a dodává, že právě například jedenácti až patnáctiletých ojetin se majitelé v zahraničí zbavují i pod tržní cenou.

Z uživatelského pohledu však není na udržovaném a servisovaném jedenáct až patnáct let starém autě vlastně nic špatného. Většina těchto ojetin již plní emisní normu Euro 3, mají poměrně solidní bezpečnostní i komfortní výbavu a také pasivní bezpečnost těchto vozů je akceptovatelná, i když samozřejmě nedosahuje úrovně moderních aut.

Oblíbené levné ojetiny: Jak (ne)jsou bezpečné?

Oblíbené levné ojetiny: Jak (ne)jsou bezpečné?

Tyto vozy už zkrátka nejsou kouřícími pojízdnými rakvemi, jako tomu bylo u vozů z druhé poloviny osmdesátých let. „Kupující vedle nízké ceny starých aut láká i jejich relativní mechanická jednoduchost a snadný servis,“ dodává Svoboda.

Starší vozy disponují jednoduchými a snadno opravitelnými motory, oblíbené turbodiesely ještě nejsou vybaveny filtry pevných částic a i benzínové motory jsou ještě velmi jednoduché. Starší auta také nejsou tak „prolezlá“ složitou elektronikou a k jejich konstrukci nejsou použity exotické materiály, takže i případné opravy nehod lze řešit výrazně levněji.

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

včera | Michal Žďárský | 1 příspěvek
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků