Češi kupují v zahraničí stále starší ojetiny. Vedou ty ve stáří 11 až 15 let

Češi si vozí ze zahraničí starší ojetá auta než v minulých letech. Je to ale špatně, jak se nám snaží namluvit politici a „dopravní experti“?
Češi kupují v zahraničí stále starší ojetiny. Vedou ty ve stáří 11 až 15 let

Zatímco nás ministerstvo dopravy a různí dopravní „experti“ zásobují varovnými informacemi o tom, jak jsou stará auta bezcenná, nebezpečná a jak zatěžují životní prostředí, zájemci o ojetý vůz si o tom evidentně myslí svoje.

V letech 2013 a 2014 vedly dovozy aut ve staří od 6 do 10 let, avšak letos za prvních šest měsíců roku dávají Češi přednost vozům ve stáří od 11 do 15 let. Vyplývá to ze statistik sdružení SDA, které dalo dohromady data o prvně registrovaných dovezených ojetinách.

Chtěli se prodanit k ekologii, skončili s nejvyššími emisemi v EU

Chtěli se prodanit k ekologii, skončili s nejvyššími emisemi v EU

Za prvních šest měsíců roku 2015 bylo registrováno 72 538 dovezených ojetin a přes 35,4 % z nich (25 698 aut) bylo ve stáří od 11 do 15 let. Celkem 24 575 aut bylo starých 6 až 10 let (33,9 %). Při tom v roce 2014 byl poměr 38 % proti 35 % ve prospěch těch mladších, v roce 2013 dokonce 39 % proti 31 %.

Proč si Češi kupují tak stará auta, když jsou tedy podle ministrů a jiných pomazaných hlav špatná? „Vozit mladá ojetá auta s nízkým počtem najetých kilometrů ze zahraničí se nyní kvůli drahému euru příliš nevyplácí,“ říká Tomáš Svoboda, ředitel služeb Auto ESA.

Praha schválila nízkoemisní zónu, smůlu mají diesely do roku 2006

Praha schválila nízkoemisní zónu, smůlu mají diesely do roku 2006

Logicky tak roste zájem o auta starší, která na našem trhu ještě nějakou hodnotu mají. „Například v Německu nebo Holandsku jsou starší auta zatěžována vyššími ekologickými daněmi a nevyplácí se je provozovat,“ vysvětluje Svoboda z Auto ESA a dodává, že právě například jedenácti až patnáctiletých ojetin se majitelé v zahraničí zbavují i pod tržní cenou.

Z uživatelského pohledu však není na udržovaném a servisovaném jedenáct až patnáct let starém autě vlastně nic špatného. Většina těchto ojetin již plní emisní normu Euro 3, mají poměrně solidní bezpečnostní i komfortní výbavu a také pasivní bezpečnost těchto vozů je akceptovatelná, i když samozřejmě nedosahuje úrovně moderních aut.

Oblíbené levné ojetiny: Jak (ne)jsou bezpečné?

Oblíbené levné ojetiny: Jak (ne)jsou bezpečné?

Tyto vozy už zkrátka nejsou kouřícími pojízdnými rakvemi, jako tomu bylo u vozů z druhé poloviny osmdesátých let. „Kupující vedle nízké ceny starých aut láká i jejich relativní mechanická jednoduchost a snadný servis,“ dodává Svoboda.

Starší vozy disponují jednoduchými a snadno opravitelnými motory, oblíbené turbodiesely ještě nejsou vybaveny filtry pevných částic a i benzínové motory jsou ještě velmi jednoduché. Starší auta také nejsou tak „prolezlá“ složitou elektronikou a k jejich konstrukci nejsou použity exotické materiály, takže i případné opravy nehod lze řešit výrazně levněji.

Minitest Fiat Tipo kombi 1.6 Multijet DDCT: Přepísknutý budget

Fiat Tipo kombi 1.6 Multijet DDCT (minitest)

Pokud potřebujete levný kombík, důvod vynechat z výběru Tipo vážně nemáte. Fiat ho prodává za slušné peníze. Co když ale chcete diesel, automat a lepší výbavu? Bude Ital pořád ještě takové terno?

21.  10.  2018 | Miro Mihálik | 35 příspěvků
TEST BMW M5: Supersport ve smokingu. Může tohle fungovat?

BMW M5

Ano, nová M5 je čtyřkolka, s přepňovaným motorem a masážními sedačkami. Je nejtěžší a nejvýkonnější z modelů M. A takové parametry já osobně neupřednostňuji. Jenže nic není tak, jak se zdá.

18.  10.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
Minitest Kia Stinger 2.2 CRDi GT Line: Potěšení s vůní nafty

Kia Stinger 2.2 CRDi GT Line (minitest)

Z nafty se stalo politické téma a zdá se, že její dny jsou sečteny. To je ideální moment dát si špetku nekorektnosti v podobě úsporného dieselu, který navíc hrabe těmi správnými koly a… je z Koreje.

16.  10.  2018 | Miro Mihálik | 28 příspěvků