Také Česká republika se loni účastnila celosvětového socioekonomického průzkumu Mezinárodní federace historických vozidel FIVA. Zdroj: Autoklub ČR

Také Česká republika se loni účastnila celosvětového socioekonomického průzkumu Mezinárodní federace historických vozidel FIVA. | Zdroj: Autoklub ČR

A přestože jsou tyto průzkumy základním pramenem pro jednání s politiky, zákonodárci a státními orgány na všech úrovních... Zdroj: Autoklub ČR

A přestože jsou tyto průzkumy základním pramenem pro jednání s politiky, zákonodárci a státními orgány na všech úrovních... | Zdroj: Autoklub ČR

...i veřejnosti a hlavně majitelům veteránů a starších vozů přináší zajímavý pohled na českou scénu. Zdroj: Autoklub ČR

...i veřejnosti a hlavně majitelům veteránů a starších vozů přináší zajímavý pohled na českou scénu. | Zdroj: Autoklub ČR

Rozsáhlý soubor téměř sta otázek byl přeložen do 24 jazyků, zúčastnilo se jej zhruba 55 tisíc respondentů ze všech pěti kontinentů a podařilo se získat informace o více než 120 tisících historických vozidlech. Zdroj: Autoklub ČR

Rozsáhlý soubor téměř sta otázek byl přeložen do 24 jazyků, zúčastnilo se jej zhruba 55 tisíc respondentů ze všech pěti kontinentů a podařilo se získat informace o více než 120 tisících historických vozidlech. | Zdroj: Autoklub ČR

Průzkum se zaměřil na tři skupiny – majitele, příznivce a kluby historických vozidel, profesionály v oblasti renovací, prodeje a nakonec i aukční síně a muzea. Více v článku... Zdroj: Autoklub ČR

Průzkum se zaměřil na tři skupiny – majitele, příznivce a kluby historických vozidel, profesionály v oblasti renovací, prodeje a nakonec i aukční síně a muzea. Více v článku... | Zdroj: Autoklub ČR

| Rataják 2021 Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 | Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 | Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 | Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 | Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 | Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 | Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 | Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 | Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 | Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 | Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 | Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 | Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 | Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 | Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 | Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 | Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 | Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 | Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 | Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 | Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 | Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 | Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 | Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 | Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 | Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 | Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 | Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 | Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 | Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 | Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 | Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 | Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 | Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 | Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 | Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 | Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 | Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 | Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 | Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 | Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 | Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 | Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 | Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 | Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 | Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 | Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 | Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 | Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 | Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 | Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 | Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 | Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 | Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 | Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 | Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 | Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 | Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 | Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 | Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 | Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 | Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 | Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 | Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 | Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 | Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 | Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 | Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 | Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 | Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 | Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 | Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 | Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 | Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 | Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 | Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 | Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 | Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 | Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 | Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 | Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 | Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 | Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 Foto: Petr Bača

| Rataják 2021 | Foto: Petr Bača

A přestože jsou tyto průzkumy základním pramenem pro jednání s politiky, zákonodárci a státními orgány na všech úrovních... Zdroj: Autoklub ČR
...i veřejnosti a hlavně majitelům veteránů a starších vozů přináší zajímavý pohled na českou scénu. Zdroj: Autoklub ČR
Rozsáhlý soubor téměř sta otázek byl přeložen do 24 jazyků, zúčastnilo se jej zhruba 55 tisíc respondentů ze všech pěti kontinentů a podařilo se získat informace o více než 120 tisících historických vozidlech. Zdroj: Autoklub ČR
Průzkum se zaměřil na tři skupiny – majitele, příznivce a kluby historických vozidel, profesionály v oblasti renovací, prodeje a nakonec i aukční síně a muzea. Více v článku... Zdroj: Autoklub ČR
88
Fotogalerie

Češi jezdí ve veteránech rádi. Ročně do nich nacpou až 50 tisíc korun, říká studie

Největší průzkum FIVA v dějinách veteránského hnutí například ukázal, kolik majitelé ročně utratí za údržbu a provoz svých vozů.

Také Česká republika se loni účastnila celosvětového socioekonomického průzkumu Mezinárodní federace historických vozidel FIVA. A přestože jsou tyto průzkumy základním pramenem pro jednání s politiky, zákonodárci a státními orgány na všech úrovních, i veřejnosti a hlavně majitelům veteránů a starších vozů přináší zajímavý pohled na českou scénu.

Rozsáhlý soubor téměř sta otázek byl přeložen do 24 jazyků, zúčastnilo se jej zhruba 55 tisíc respondentů ze všech pěti kontinentů a podařilo se získat informace o více než 120 tisících historických vozidlech. Průzkum se zaměřil na tři skupiny – majitele, příznivce a kluby historických vozidel, profesionály v oblasti renovací, prodeje a nakonec i aukční síně a muzea. Dotazy mířily na stav k prosinci 2019, aby výsledky nebyly ovlivněny pandemií Covid-19.

Výsledky českého průzkumu v porovnání s celosvětovými čísly tak například ukazují, že majitel historického vozidla v ČR utratí ročně téměř 50.000 Kč za údržbu a provoz svého vozidla (vozidel) a 10.690 Kč za účast na veteránských akcích. Průměrný roční proběh historického automobilu je pak v ČR 770 km, u motocyklů 296 km (celosvětově 1413 km, respektive 878 km).

Průměrná cena nově zakoupených historických automobilů ve sledovaném období byla 346.000 Kč. U motocyklů je to 103.000 Kč. Vozový park historických vozidel se skládá v 51 % z osobních automobilů, 35 % tvoří motocykly, zbytek připadá na jiné typy. Všech akcí historických vozidel u nás se přitom účastní téměř 90 % majitelů těchto vozidel.

Podle očekávání patří mezi nejběžnější značky automobilů Škoda (průměrná cena 276.000 Kč), Tatra (797.000 Kč), Mercedes-Benz (511.000 Kč) a Fiat (149.000 Kč). Nejrozšířenější v ČR jsou historické motocykly značek Jawa (111.000 Kč) a ČZ (105.000 Kč). Tyto ceny vycházejí z odhadů samotných vlastníků historických vozidel, a proto je nutno je brát jako orientační.

Více než 87 % automobilů je registrováno pro silniční provoz, u motocyklů pak 76 %. Přibližně 24 % automobilů je v původním stavu (motocykly 27 %), 40 % je renovováno (47 %) a 15 % vyžaduje renovaci (10 %). Průměrný věk vlastníka historického vozidla je 52 let, 75 % z nich pracuje, 21 % je v důchodu a více než třetina majitelů žije na venkově. Jen 2 % řidičů historických vozů pak měla ve sledovém období silniční nehodu.

Celých 38 % vlastníků historických vozidel (tedy podle definice FIVA starších 30 let) nakonec vlastní i tzv. youngtimer (stáří vozidla 20 až 29 let, autentický stav). Nejvíce zastoupenými značkami jsou Škoda, Mercedes-Benz, VW a BMW, u motocyklů pak Jawa, Kawasaki a Yamaha. Více zajímavostí z průzkumu ukazuje i přehledná infografika v galerii.

Doporučujeme

Články odjinud